Πέμπτη 24 Μαρτίου 2011

Συμπεράσματα 3ου Συνεδρίου Ελληνορθόδοξης Παιδείας και Τεχνολογίας ''Εμείς και οι άλλοι''

Άφθονη τροφή για γόνιμο προβληματισμό για τον τρόπο με τον οποίο οι Έλληνες της Κύπρου θα

κατορθώσουν να επιβιώσουν σε ένα πολυπολιτισμικό περιβάλλον, έδωσε το Σαββατοκύριακο που μας πέρασε το 3ο Συνέδριο Ελληνορθόδοξης Παιδείας και Τεχνολογίας, που διοργάνωσε το Πολιτισμικό Σπουδαστήριο «Άγιος Νικόλαος» Έγκωμης με θέμα «Εμείς και οι άλλοι».

Στην κατάμεστη από κόσμο αίθουσα εκδηλώσεων του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου, όπου πραγματοποιήθηκε το συνέδριο, ακούστηκαν απόψεις για το πώς ο Ελληνισμός της Κύπρου διατηρεί διαχρονικά την αυτογνωσία και την πολιτισμική του ταυτότητα, μετουσιώνοντας τη Χριστιανική του συνείδηση σε αποδοχή και σεβασμού της διαφορετικότητας των άλλων, χωρίς να αλλοτριώνεται.

Ο Καθηγητής του Πανεπιστημίου Παρισίων (VIII), Κώστας Ζουράρις, αφού επεσήμανε τη διαχρονική υπεροχή του Ελληνισμού έναντι των άλλων, τόνισε ότι δεν υπάρχει δυνατότητα πολιτισμικής όσμωσης παρά «κατ’ οικονομίαν» ανοχή του άλλου μέσα σε ορισμένα πλαίσια. Πρόσθεσε επίσης, ότι υπό τις σημερινές συνθήκες πολυπολιτισμικότητας και Βαβυλωνίας που ζούμε, για να διατηρήσουμε τη συνοχή της ελληνικής κοινωνίας, είναι απαραίτητο να αναγνωρίσουμε τη δική μας ταυτότητα και να διατηρήσουμε μια συμμετρία με την ετερότητα του άλλου. «Δεν είναι δυνατόν», είπε, «να υπάρχει μονομερής προσχώρηση στην άποψη του άλλου, γιατί τότε θα υπάρχει η απόλυτη διάλυση της συνοχής και επομένως κάθε έννοιας ‘κοινότητας’».

Ο προηγούμενος της Ιεράς Μονής Ιβήρων του Αγίου Όρους, π. Βασίλειος (κατά κόσμον Γοντικάκης) υποστήριξε, ότι η κατάρρευση του ‘Εγώ’ που συντελείται στην Κύπρο, λόγω της συνεχιζόμενης μαρτυρικής κατοχής στο νησί, αναπόφευκτα θα οδηγήσει κάποια στιγμή στην ανάπτυξη μιας άλλης ζωής: αυτής που έχει καταργήσει το Θάνατο και αποδέχεται και αγαπά τον άλλο ‘ως εαυτόν’.

Δηλαδή, «οι άλλοι» γίνεται το «εμείς». «Το Κυπριακό ήθος», είπε, «είναι το ήθος της Ορθόδοξης Εκκλησίας, είναι δώρο Θεού και είναι η μεγάλη δύναμη που πολιτεύεται τη δύναμη της αδυναμίας . Οι ελάχιστοι έχετε ενδυθεί, λόγω της υπομονής στα δεινά, τη δύναμη που δίνει ο Ιησούς Χριστός, που περιέχει τη δυνατότητα να αγαπάτε τους εχθρούς σας. Αυτό αποτελεί μια τεράστια ευλογία και για όλους τους άλλους», συμπλήρωσε.

«Αν με τη ζωή μας βιώνουμε την Χριστιανική αξία ‘πεθαίνω για να ζήσει ο άλλος’, τότε είμαστε πραγματικοί άνθρωποι, και έχουμε μάθει ότι η θύρα του μυστηρίου του Θεού ανοίγει δια της σιωπής του δέους και όχι του θράσους», κατέληξε ο π. Βασίλειος.

Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο Δρ Γιώργος Χριστοδούλου, διδάκτορας του Πανεπιστημίου της Σορβόνης. Αφού αναφέρθηκε στη γενέτειρά του τη μαρτυρική Καρπασία μέσω βιωμάτων του ιερέα του Ριζοκαρπάσου, πατρός Ζαχαρία, τόνισε ότι τελικά αυτός που μας προσφέρει εξυπηρέτηση είναι ο εχθρός μας, ο ‘άλλος’, γιατί μας κρατά σε διαρκή εγρήγορση. Προσπαθώντας να τον αγαπήσουμε, φτάνουμε στη Βασιλεία του Θεού φορώντας το πρόσωπο της Αγάπης.

Νέαρχος Νεάρχου
Μέλος Πολιτισμικού Σπουδαστηρίου
Πηγή: http://www.romiossini.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου