Σταμάτης Πορτελάνος
Λέκτορας Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης
Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
Το μάθημα των Θρησκευτικών στην πρωτοβάθμια παιδεία
-Διαγενεαλογικός πολιτισμός - διακουλτουραλισμός-1
Στην εποχή της μετανεωτερικότητας, ο γηγενής πολιτισμός με το θρησκευτικό του γνώρισμα, το “καθόλου”, η σχέση πίστης και γνώσης, το ήθος, το πρόσωπο και η διαμόρφωση συνείδησης σε συνθήκες πολυπολιτισμικότητας και με κατεύθυνση τη διαπολιτισμικότητα και τον διακουλτουραλισμό, ανήκουν σ’ ένα από τα σημαντικότερα κεφάλαια του διαλόγου για το μάθημα των Θρησκευτικών και τη σκοποθεσία του στην ελληνική παιδεία.
Ο προβληματισμός για το χαρακτήρα και τα προαπαιτούμενα σύνθεσης και διδασκαλίας ενός μαθήματος των Θρησκευτικών στην εποχή της μετανεωτερικότητας σε μια χώρα με ιστορία και πολιτισμό προϋποθέτει συλλογική συνείδηση και συνευθύνη. Προϋποθέτει: α) διαλεκτική πνευματικών δυνάμεων και υπέρβαση εκκοσμικευμένων εξαρτήσεων, αφού μια θρησκεία με ουσία θεολογίας, συνδημιουργός της ιστορίας και του γηγενούς πολιτισμού, απαντά στον υπαρξιακό προβληματισμό, σε ερωτήματα ζωής, προσωπικής και κοινωνικής, ηθικής, καθολικότητας της αρετής, οράματος κουλτούρας, μόρφωσης προσώπου και β) αξιοποίηση της ιστορικής κουλτούρας για την ερμηνεία της ανθρώπινης φύσης, της οντολογικής της αναφοράς και της συμβολή της στην αντιμετώπιση της υποταγής της σε αλλοτριωτικές καταστάσεις.