Παρασκευή 8 Μαρτίου 2013

Οσοι πιστοί (και μη) προσέλθετε

Του Απόστολου Λακασά

Ευκαιρία γόνιμου διαλόγου θα προσφέρει το Εργαστήριο Παιδαγωγικής–Χριστιανικής Παιδαγωγικής του Τμήματος Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας του ΑΠΘ διοργανώνοντας, την προσεχή Δευτέρα και Τρίτη, επιστημονικό συνέδριο με τίτλο «Το Μάθημα των Θρησκευτικών: Προβληματισμοί - επισημάνσεις - προτάσεις». Το θέμα, άλλωστε, είναι διαχρονικό, καθώς η θρησκευτική εκπαίδευση αποτελούσε ανέκαθεν αντικείμενο ευρείας δημόσιας συζήτησης και αντιπαραθέσεων. Βέβαια, όπως μου εξήγησε ο πρόεδρος της οργανωτικής επιτροπής του συνεδρίου, καθηγητής του Τμήματος Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας του ΑΠΘ Ηρακλής Ρεράκης, ένα ευαίσθητο σημείο που οδήγησε στην απόφαση για τη διοργάνωση του συνεδρίου είναι ότι «τελευταία, ενισχύονται οι φωνές που, διαχρονικά, τάσσονται εναντίον του χαρακτήρα και του περιεχομένου του μαθήματος των Θρησκευτικών, ακόμα και εναντίον αυτής της ύπαρξής του, επιδιώκοντας με άμεσο ή έμμεσο τρόπο την ουσιαστική κατάργησή του». Μάλιστα, «κόκκινο πανί» έχει γίνει ένα πρόγραμμα σπουδών που συντάχθηκε το 2011, έκτοτε εφαρμόζεται πιλοτικά σε ορισμένα σχολεία της χώρας και δίνει στα Θρησκευτικά κοινωνιολογικό, θρησκειολογικό χαρακτήρα και περιεχόμενο.


«Ολα αυτά συμβαίνουν σε μια περίοδο όπου το μάθημα, προσαρμοσμένο στα στοιχεία εκείνα που συνιστούν την ταυτότητα του ελληνικού έθνους, είναι απαραίτητο για την -ολοένα και φτωχότερη, από πλευράς πνευματικής, κοινωνικής και πολιτισμικής- αγωγή των παιδιών», λένε οι διοργανωτές του συνεδρίου. «Θέλουμε ένα μάθημα που να είναι πιστό στην ορθόδοξη παράδοση, σεβόμενοι την ετερότητα», διευκρίνισε ο κ. Ρεράκης, ο οποίος έχει σημαντική εμπειρία και από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και άρα δεν μιλά από καθέδρας για το πώς τα Θρησκευτικά θα κερδίσουν τους μαθητές.


Κατανοώ ότι η οικονομική κρίση στην Ελλάδα έχει κλονίσει πολλές σταθερές, όμως και σε άλλες περιόδους, όταν σεβόμασταν την ορθόδοξη παράδοση, δεν αποφύγαμε τις χρεοκοπίες, την αναξιοκρατία, τις μίζες, το βόλεμα στο Δημόσιο με ρουσφετολογικές μεθόδους.


Ο διάλογος είναι πάντα ωφέλιμος, πόσο μάλλον που βλέπουμε να συμπλέουν σε αυτή την περίπτωση η Ιερά Μητρόπολη Θεσσαλονίκης -το συνέδριο τελεί υπό την αιγίδα της- και το ΑΠΘ. Στο συνέδριο θα συμμετάσχουν παιδαγωγοί, νομικοί, ψυχολόγοι, ιστορικοί, πολιτειολόγοι, σχολικοί σύμβουλοι για τα Θρησκευτικά, θεολόγοι καθώς και ιεράρχες της Εκκλησίας της Ελλάδος.


Βέβαια, οι διοργανωτές θεωρούν ότι «η πολλαπλότητα και η ένταση των αντιδράσεων κατά του πιλοτικού προγράμματος έχουν εκ των πραγμάτων καταστήσει προβληματική την εφαρμογή του». Ομως, η παραπάνω εκτίμησή τους έρχεται σε ευθεία αντίθεση με την παραδοχή των ίδιων ότι «ενισχύονται οι φωνές που τάσσονται εναντίον του χαρακτήρα και του περιεχομένου του μαθήματος των Θρησκευτικών». Γιατί, λοιπόν, να σταματήσει η πιλοτική εφαρμογή του; Μήπως αντί να στήνονται διελκυστίνδες ο διάλογος να γίνει χωρίς αγκυλώσεις και θέσφατα;


http://www.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_kathpolitics_1_07/03/2013_486212

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου