Τρίτη 17 Σεπτεμβρίου 2013

Πολιτικός σκοταδισμός


Του ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΔΙΑΜΑΝΤΗ 
ιστορικού, διδάσκοντος στο Πανεπιστήμιο Αθηνών

Μετά την πρόταση για κατάργηση των Θρησκευτικών περάσαμε σε νέα απαγόρευση: να καταργηθούν και τα Αρχαία Ελληνικά και να τα διδάσκονται μόνον οι κλασικοί φιλόλογοι!

Ας αρχίσουμε από τα δύσκολα. Τα Θρησκευτικά. Το μάθημα δευτερευόντως είναι κατήχηση, κυρίως είναι μάθημα εκκλησιαστικής ιστορίας και θρησκειολογίας. Κανένας δεν υποχρεώνει το μαθητή που είναι άλλου θρησκεύματος, ή άθεος, να το παρακολουθήσει. Κάνει μια αίτηση και εξαιρείται. Γιατί το μάθημα να γίνει προαιρετικό; Είναι δευτερεύον; Οχι. Η εκμάθηση της πατερικής γραμματείας είναι αναγκαία για κάποιον που θέλει να γίνει ιστορικός, θεολόγος, φιλόλογος ή φιλόσοφος. Ο φιλόλογος πρέπει να γνωρίζει την εκκλησιαστική γλώσσα, την ιστορία των Συνόδων, τα κείμενα των Πατέρων, διότι διαφορετικά δεν θα μπορεί να καταλάβει το πέρασμα στην ελληνιστική και μεσαιωνική γραμματεία. Και δεν θα καταλάβει την ευρωπαϊκή ιστορία, η οποία έχει θεολογική βάση. Οι μεγαλύτεροι Ευρωπαίοι διανοητές, από Τζόις μέχρι Αλτουσέρ, είχαν αυστηρή καθολική εκπαίδευση.

Βεβαίως το μάθημα, έτσι όπως γίνεται σήμερα, με αφόρητες ηθικολογίες, καμία σχέση δεν έχει με τη μελέτη της πατερικής γραμματείας. Εχουμε αποκοπεί από το σημαντικότερο κομμάτι της πνευματικής μας παράδοσης. Ούτε τη βυζαντινή τέχνη δεν μπορούμε να κατανοήσουμε χωρίς τη μελέτη του μεσαιωνικού ελληνισμού, ούτε καν τη νεοελληνική λογοτεχνία, η οποία είναι γεμάτη με αναφορές στην ορθόδοξη πνευματικότητα. Σεφέρης, Ελύτης, Παπαδιαμάντης, Κόντογλου, Λορεντζάτος, Θεοτοκάς είναι μερικοί μόνον από τους συγγραφείς μας που το έργο τους βουλιάζει μέσα σ' αυτήν την τεράστια πνευματική κοίτη.

Είναι δυνατόν να λέμε ότι το μάθημα αυτό είναι δευτερεύον; Πρέπει όχι μόνον να παραμείνει υποχρεωτικό, αλλά να ενισχυθεί και να λάβει περιεχόμενο αντάξιο της σημασίας του. Σε όλη την Ευρώπη σήμερα, κυρίως στη Γαλλία, στην Ιταλία και στην Αγγλία, οι θεολογικές σπουδές ανθούν πραγματικά. Εμείς τι ακριβώς ζητάμε; Να καταργήσουμε ένα μάθημα στο οποίο ιστορικά είμαστε πρωταγωνιστές;

Πάμε στα Αρχαία. Μια πολιτική παράταξη σκοταδιστών επιδιώκει την κατάργηση μαθημάτων από τα σχολεία! Στο όνομα μάλιστα του νεοτερισμού! Από πότε όμως η πρόοδος έρχεται με την απαγόρευση μαθημάτων; Απ' όσο ξέρουμε, αυτή ήταν μια πρακτική του Χότζα και του Στάλιν, που γκρέμιζαν εκκλησίες και μονές. Εμείς τους ξεπεράσαμε, απαγορεύουμε και τα Αρχαία Ελληνικά!

Τα Αρχαία Ελληνικά, λένε, είναι μια νεκρή γλώσσα! Η ελληνική έχει ενιαία πορεία, εξελίσσεται, αλλά παραμένει συνεχής. Πώς θα διαβάσουμε Καβάφη και Ροΐδη και Ζαμπέλιο που έχουν ελληνικούρες; Πλάτωνα ένας γιατρός δεν επιτρέπεται να διαβάζει; Τι θα το κάνουμε το Λύκειο; Σχολή ηλεκτρολόγων; Οταν η Ιταλία και η Γαλλία έχουν τα Αρχαία Ελληνικά στα Λύκειά τους, εμείς θα τα βγάλουμε; Τι χώρα θα γίνουμε; Με τι είδους ανθρώπους; Που θα βιδώνουν βίδες και θα σερβίρουν μπίρες σε Αγγλους;

Δυστυχώς, ο λαός έχει μείνει μόνος του, χωρίς σοβαρή πνευματική και πολιτική ηγεσία. Η νέα κυβέρνηση που θα σχηματιστεί -πιθανότατα, με κορμό τον ΣΥΡΙΖΑ- θα πρέπει να αντιμετωπίσει αυτά τα ζητήματα σοβαρά, σεβόμενη την ιστορική παράδοση του ελληνισμού και τη λαϊκή βούληση, η οποία είναι η μόνη αρμόδια να αποφασίζει ποια μαθήματα θα διδάσκονται και τι ακριβώς θα προβλέπει το Σύνταγμά μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου