Ἐνῶ, ἐὰν σταθεῖ λίγο καὶ κάνει μιὰ σύντομη προετοιμασία, δηλαδὴ λίγο νὰ συγκεντρωθεῖ, λίγο νὰ ταπεινωθεῖ ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ, λίγο νὰ δεῖ τὴν ἁμαρτία του, λίγο νὰ μείνει μόνος μὲ τὸν ἑαυτό του καὶ νὰ μὴν ἀρχίσει ἁπλῶς νὰ λέει λόγια, θὰ κάνει καλύτερα τὴν προσευχή του. Ὅπως καὶ καθετί, ἐφόσον ἀρχίσει καλά, ἐφόσον ἀρχίσει σωστά, μέχρι ἑνὸς σημείου θὰ προχωρήσει. Ἐὰν ἀρχίσει νὰ προσεύχεται πρόχειρα, ἐπιπόλαια, ἐὰν ἀρχίσει ἐκτὸς πραγματικότητος, τί προσευχὴ θὰ κάνει; Πολλὲς φορὲς κανεὶς κάνει προσευχὴ καὶ μετεωρίζεται, εἶναι ἀνεδαφικὸς· εἶναι ἀνεδαφικὴ ἡ προσευχή του.
Καὶ οἱ σημερινοὶ πατέρες ποὺ ἀσχολοῦνται μὲ τὴν εὐχὴ καὶ συνιστοῦν νὰ λένε οἱ χριστιανοὶ τὴν εὐχή, τὴν νοερὰ προσευχὴ «Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ, ἐλέησόν με», προτρέπουν, συμβουλεύουν, πρὶν ἀρχίσει κανεὶς νὰ λέει τὴν εὐχή, νὰ ἑτοιμαστεῖ πρῶτα. Νὰ σκεφθεῖ λίγο τὸν ἑαυτό του, νὰ σκεφθεῖ λίγο τὸν Θεό, νὰ σκεφθεῖ λίγο αὐτὰ ποὺ εἶπε ὁ Θεός, αὐτὰ ποὺ φανέρωσε, ποὺ ἀποκάλυψε ὁ Θεός. Νὰ σκεφθεῖ λίγο ὅτι ὑπάρχει ἄλλη ζωή, ὅτι θὰ δώσει λόγο, ὅτι θὰ σταθεῖ ἐνώπιον τοῦ κριτηρίου τοῦ Θεοῦ καὶ θὰ γίνει ὅ,τι ἀποφασίσει ὁ Θεός. Ὅταν αὐτὰ τὰ σκεφθεῖ ὁ ἄνθρωπος, θὰ ἔλεγε κανεὶς ὅτι βοηθιέται νὰ ἀπομονωθεῖ ἀπὸ τὰ ἄλλα καὶ νὰ μείνει μόνος μὲ τὸν ἑαυτό του ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ καὶ νὰ κάνει σωστότερη προσευχή. Νὰ τὴν ἀρχίσει, νὰ τὴν συνεχίσει, νὰ τὴν προχωρήσει, νὰ τὴν τελειώσει κατὰ σωστότερο τρόπο.
Ἐὰν λοιπὸν γιὰ νὰ κάνει κανεὶς τρία λεπτὰ σωστὴ προσευχή, χρειάζεται νὰ ἑτοιμασθεῖ λιγάκι, πόσο μᾶλλον χρειάζεται νὰ ἑτοιμασθεῖ κανείς, γιὰ νὰ ἔλθει π.χ. στὴν ἐκκλησία; Ξεκινάει κανείς, ἀλλά… στὸν δρόμο κουβεντιάζει. Φθάνει μέχρι καὶ τὴν πόρτα τῆς ἐκκλησίας, καὶ συνεχίζεται ἡ κουβέντα. Ἔτσι μπαίνει μέσα στὴν ἐκκλησία ἀνέτοιμος, χωρὶς νὰ ἔχει γίνει καμιὰ προετοιμασία. Τί προετοιμασία; Νὰ σκέπτεται ὅτι πηγαίνει στὴν ἐκκλησία, ὅτι χρειάζεται νὰ ἀφήσουμε «πᾶσαν τὴν βιοτικὴν μέριμναν», ὅτι θὰ εἶναι κανεὶς ἐκεῖ μαζὶ μὲ ὅλους τοὺς πιστοὺς ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ, μὲ μόνο τὸν Θεό.
Ἔστω· ὡς τὴν πόρτα δὲν ἔγινε καμιὰ προετοιμασία. Μπορεῖ κανεὶς μπαίνοντας μέσα νὰ διαθέσει ἕνα λεπτό, γιὰ νὰ σκεφθεῖ: Ποῦ εἶναι; Ἐνώπιον τίνος εἶναι; Τί ἦρθε νὰ κάνει ἐδῶ; Ποῦ κάθισε; Πῶς κάθισε; Πόσο θὰ μείνει ἐδῶ; Καὶ φυσικὰ δὲν ἦρθε ἁπλῶς, γιὰ νὰ ἔρθει καὶ νὰ φύγει· δὲν ἦρθε, γιὰ νὰ φύγει, ὅπως ἦρθε. Πρέπει νὰ γίνει μιὰ ἀλλαγὴ μέσα του.
Ὅταν τὰ σκεφθεῖ κανεὶς αὐτά, ἔστω λίγο, σύντομα σύντομα, ὁπωσδήποτε θὰ βοηθήσουν. Θὰ βοηθήσει αὐτὴ ἡ μικρὴ προετοιμασία καλύτερα κανεὶς νὰ ἐκκλησιασθεῖ, νὰ συλλειτουργηθεῖ μὲ τοὺς ἄλλους, περισσότερο νὰ ὠφεληθεῖ ἀπὸ τὸν ἐκκλησιασμό. Ὄχι ἁπλῶς νὰ καθίσει σὲ μιὰ γωνιά, ἀλλὰ νὰ αἰσθάνεται ὅτι εἶναι καὶ αὐτὸς ἐνεργὸ μέλος αὐτῆς τῆς Λειτουργίας ποὺ γίνεται.
Γενικότερα, μπορεῖ νὰ εἶναι ἡ μεγαλύτερη γιορτὴ τῆς χριστιανοσύνης, ἂς ποῦμε, Χριστούγεννα, Πάσχα, Θεοφάνεια, καὶ νὰ πηγαίνει κανεὶς στὸν ναὸ μὲ μιὰ διάθεση νὰ καθίσει ὅλη τὴν ὥρα, ν’ ἀκούσει τὰ πάντα καὶ νὰ προσευχηθεῖ, ὅσο μπορεῖ. Ὅμως δὲν θὰ κάνει σπουδαῖα πράγματα, ἐὰν δὲν ἔχει κάνει ἑτοιμασία μέσα του, δηλαδὴ ἂν δὲν εἶναι μετανοημένος. Ποῦ πᾶς, ἅμα δὲν ἔχεις μετανοήσει γιὰ τὶς ἁμαρτίες σου; Ἂν δὲν ἔχεις μετανοήσει γιὰ τὴ ζωή σου; Ἂν δὲν εἶσαι τακτοποιημένος ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ; Ἂν δὲν ζήτησες τὴ Χάρι τοῦ Θεοῦ νὰ σὲ καθαρίσει; Ἂν δὲν ἐξομολογήθηκες τὶς ἁμαρτίες σου; Ποῦ πᾶς;
Σ’ ἕνα ποτήρι γιὰ νὰ βάλεις νερό, θὰ δεῖς πρῶτα, εἶναι καθαρὸ ἢ δὲν εἶναι; Καὶ μιὰ ἀμφιβολία νὰ ἔχεις ὅτι δὲν εἶναι καθαρό, μολονότι φαίνεται ὅτι εἶναι καθαρό, δὲν θὰ βάλεις νερὸ νὰ πιεῖς. Θὰ πᾶς πρῶτα νὰ τὸ ξεπλύνεις λίγο καὶ μετὰ θὰ βάλεις νερό, ὅ,τι τέλος πάντων θὰ βάλεις, καὶ θὰ πιεῖς.
Πῶς δὲν θὰ ἑτοιμασθεὶς προκειμένου νὰ πᾶς στὸν ναό, νὰ σταθεῖς ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ, γιὰ νὰ ζητήσεις τὴν Χάρι του, τὸ ἔλεός του, αὐτὴ τὴν οὐράνια τροφή, αὐτὸ ποὺ εἶναι τὸ πᾶν, ποὺ οὔτε τὸ δημιουργεῖ ὁ ἄνθρωπος οὔτε τὸ βρίσκει πουθενὰ στὴν κτίση, ἀλλὰ τὸ δίνει ὁ Θεός; Πῶς λοιπὸν θὰ ζητήσεις τὸ ἔλεος τοῦ Θεοῦ, χωρὶς λίγο νὰ ρίξεις μιὰ ματιὰ ποιός εἶσαι, χωρὶς νὰ ρίξεις μιὰ ματιὰ πῶς σκέπτεσαι, τί φρονεῖς; Πιστεύεις, δὲν πιστεύεις; Εἶσαι μετανοημένος, δὲν εἶσαι μετανοημένος; Μήπως ἔχεις κρυφὲς γωνιὲς τῆς ψυχῆς σου ποὺ εἶναι μολυσμένες καὶ δὲν τὶς καθάρισες ἀκόμη; Μήπως δὲν ἐξομολογήθηκες τὰ ἁμαρτήματά σου; Πῶς μπορεῖς μετὰ νὰ ἐκκλησιασθεῖς καὶ νὰ ὠφεληθεῖς ἀπὸ τὸν ἐκκλησιασμό; Πῶς μπορεῖς νὰ πᾶς, ἂς ποῦμε, στὴ γιορτὴ καὶ νὰ ὠφεληθεῖς ἀπὸ τὴ γιορτή, ἀπὸ ὅλα ὅσα θὰ γίνουν στὸν ναό; Δὲν θὰ ὠφεληθεῖς. Γιατί; Διότι δὲν θὰ ἔχεις κάνει αὐτὴ τὴν προετοιμασία, ἡ ὁποία προετοιμασία μερικὲς φορές, θὰ ἔλεγε κανείς, εἶναι βέβαια ἁπλῶς κάτι πρακτικό.
Ὅπως ἔχουμε πεῖ κι ἄλλη φορά, τὸ νὰ ζεῖς πνευματικὰ εἶναι μιὰ τέχνη κι αὐτό. Δὲν εἶναι «α, θέλω νὰ ζήσω πνευματικὰ» καὶ τέλειωσε. Πρέπει νὰ μάθει, νὰ θελήσει νὰ μάθει κανεὶς ὁρισμένα πράγματα. Ἀπὸ καθαρῶς, ἂς ποῦμε, πρακτικῆς πλευρᾶς μερικὲς φορὲς δὲν χρειάζεται τίποτε. Ἁπλῶς λίγο νὰ τὸ σκεφθεῖ κανείς.
Ἐδῶ ὅμως ποὺ τὰ λέμε, τὸ νὰ κάνει κανεὶς προετοιμασία, στοιχίζει. Ἀκόμη κι ἐκεῖνο τὸ λίγο ποὺ θὰ κάνει κανεὶς μὲ τὸ νὰ διαθέσει λίγα λεπτὰ στοιχίζει. Γιατί ἐκεῖνα τὰ λίγα λεπτὰ πρέπει μὲ πολλὴ εἰλικρίνεια νὰ σταθεῖς μπροστὰ στὸν Θεό, μὲ πολλὴ εἰλικρίνεια νὰ σταθεῖς μπροστὰ στὸν ἑαυτό σου, μὲ πολλὴ εἰλικρίνεια νὰ συζητήσεις μὲ τὸν ἑαυτό σου. Μπορεῖ νὰ εἶναι δευτερόλεπτα ἢ λίγα λεπτά, ἀλλὰ χρειάζεται νὰ ἔχεις πολλὴ εἰλικρίνεια στὴν ψυχή σου καὶ τὸ φοβᾶσαι αὐτό. Ὁπότε προσεύχεσαι, ἀλλὰ ἁπλῶς κάνεις μιὰ δουλειά, ὅσο προσεύχεσαι. Κάνεις ἁπλῶς μιὰ ἐργασία, ἐφόσον δὲν ἔχεις σταθεῖ μπροστὰ στὸν ἑαυτό σου καὶ μπροστὰ στὸν Θεὸ τίμια καὶ εἰλικρινά, γιὰ νὰ μείνεις λίγο μὲ τὸν ἑαυτό σου, νὰ δεῖς λίγο τὸν ἑαυτό σου, νὰ δεῖς τὸν Θεό, νὰ σὲ δεῖ ὁ Θεός, νὰ μείνεις λίγο μὲ τὸν Θεό.

Αγαπητέ ιστολόγε, έχουμε κουραστεί με τον π. Συμεών Κραγιοπουλο. Δεν το 'χει με τη θεολογία. Δεν μπορεί. Δεν μπορούσε. Θεολογία στεγνή. Θεολογία δίχως πνοή. Διαβάζεις τον Γιανναρά, διαβάζεις και τον π. Συμεών Κραγιοπουλο και διαπιστώνεις την αληθινή θεολογία του Γιανναρά και το κάτι σαν θεολογία του π. Συμεών. Βέβαια εσύ ιστολόγε θαυμάζεις και καμαρώνεις το κάτι σαν θεολογία (και δεν είσαι ο μόνος φυσικά, σχεδόν όλοι είναι κάτι σαν θεολόγοι) και μένεις ανυποψίαστος για την αληθινή θεολογία. Η αληθινή θεολογία χρειάζεται μεγάλο πόθο ελευθερίας αγιοπνευματικης. Στην εκκλησία ζούμε με κατά φαντασίαν εμμονές, με άσκοπα διλήμματα, δηλαδή ταλαίπωροι και μίζεροι. Πλέον ορθόδοξος χριστιανός σημαίνει δυστυχώς μίζερος άνθρωπος. Έτσι καταντήσαμε με το κάτι σαν θεολογία που ακούμε, που διαβάζουμε και που βιώνουμε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑνώνυμε γιανναρικέ 5: 05 μ.μ. είσαι βαθιά νυχτωμένος!
ΔιαγραφήΓράφεις έωλες κουβεντούλες αντίθετες με την Ορθοδοξία.
Φρόντισε να μετανοήσεις γιατί θα χάσεις την ψυχή σου με τον γιανναροπληξία!
Φρόντισε να μετανοήσεις γιατί θα χάσεις την ψυχή σου με την γιανναροπληξία!
ΔιαγραφήΑγαπητέ ιστολόγε, δεν έχουμε κουραστεί καθόλου με τον π. Συμεών Κραγιόπουλο. Ξέρει καλά τη θεολογία. Και μπορεί να διδάσκει σωστά. Φαίνεται ότι μπορεί. Θεολογία ουσιαστική. Θεολογία με πνοή. Διαβάζεις τον Γιανναρά, διαβάζεις και τον π. Συμεών Κραγιοπουλο και διαπιστώνεις την αληθινή θεολογία του τον π. Συμεών Κραγιόπουλου και την αποτυχημένη θεολογία του Γιαννάρα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΒέβαια εσύ ιστολόγε ίσως κάπως να σου αρέσει η αποτυχημένη θεολογία του Γιανναρά (και δεν είσαι ο μόνος φυσικά, σχεδόν και άλλοι έχουν παρασυρθεί από την αποτυχημένη θεολογία του Γιανναρά) και μένεις ανυποψίαστος για την αληθινή θεολογία αφού αναρτάς γιανναρικά άρθρα. Η αληθινή θεολογία χρειάζεται μεγάλο πόθο αγιοπνευματικής αλήθειας. Στην εκκλησία κάποιοι ζούν με κατά φαντασίαν εμμονές, με άσκοπες γιανναρικές φιλοσοφίες, με τα πάθη τους να τα δικαιολογούν, με τις αμαρτίες να τις δικαιολογούν και αυτές δηλαδή ταλαίπωροι και μίζεροι. Για πολλούς που έχουν παρασυρθεί από την γιανναρική αποτυχημένη, πλέον ορθόδοξος χριστιανός σημαίνει να ζεις με περιφρόνηση στην ηθική ζωή που διδάσκει το Ευαγγέλιο. Έτσι καταντήσανε με την γιανναρική αποτυχημένη θεολογία, που ακούν, που διαβάζουν και που βιώνουν. Δυστυχώς!
Γι΄ αυτό συνέχισε να βάζεις από τον π. Συμέων Κραγιόπουλο και από άλλους που γράφουν ευαγγελικά και ορθόδοξα και μην ακούς τί λένε οι γιανναριστές που έχουν τραφεί με την αποτυχημένη γιανναρική θεολογία που βλάπτει πολύ!
Για πολλούς που έχουν παρασυρθεί από την γιανναρική αποτυχημένη θεολογία, πλέον ορθόδοξος χριστιανός σημαίνει να ζεις με περιφρόνηση στην ηθική ζωή που διδάσκει το Ευαγγέλιο. Έτσι καταντήσανε με την γιανναρική αποτυχημένη θεολογία, που ακούν, που διαβάζουν και που βιώνουν. Δυστυχώς!
Διαγραφή