Ν.Σ. Μαυρογιάννης, Μαθηματικός (MSc, PhD)
Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνη
Αν τα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία (ΠΠΣ) επιλέγουν τους μαθητές τους με κλήρωση τότε προκύπτει τυχαίο δείγμα μαθητών το οποίο είναι κατάλληλο για δοκιμές και πειραματισμούς.
Ψέμα! Οι μαθητές που προσέρχονται στην κλήρωση ήδη δεν είναι τυχαίο δείγμα. Σημαντικές κατηγορίες μαθητών για διάφορους λόγους δεν μετέχουν στην κλήρωση. Οι σπουδές σε ένα ΠΠΣ απαιτούν μεταξύ άλλων και αποχωρισμό του σχολείου της γειτονιάς κάτι που δεν είναι από όλους επιθυμητός. Συνήθως στην κλήρωση προσέρχονται μαθητές που προέρχονται από περιβάλλοντα με κάποιο είδος φιλοδοξίας για σπουδές. Αυτή η φιλοδοξία όπως γνωρίζουν όσοι έχουν διαβάσει έστω και ένα βιβλίο κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης δεν διαχέεται το ίδιο στην κοινωνία και στατιστικά μιλώντας την συμμερίζονται περισσότερο οικογένειες μορφωμένων. Το δείγμα των μαθητών που προκύπτει από κλήρωση μεταξύ όσων προσέρχονται σε ένα ΠΠΣ αντιπροσωπεύει τον μαθητικό πληθυσμό της χώρας όσο αντιπροσωπεύει τον πληθυσμό της χώρας ένα δείγμα που προκύπτει από κλήρωση που διενεργείται στο κυριακάτικο εκκλησίασμα μίας ενορίας.
Αν οι μαθητές επιλέγονται με εξετάσεις όποιος πειραματισμός και να γίνει δεν έχει αξία αφού δε μπορεί να γενικευθεί για το σύνολο των μαθητών.
Ψέμα! Το ότι το δείγμα δεν είναι τυχαίο, δηλαδή είναι ένα «δείγμα ευκολίας», δεν μειώνει την δυνατότητα επιτυχούς διάδοσης εκπαιδευτικών μεθόδων που «δούλεψαν». Εξ άλλου η διασύνδεση των ΠΠΣ με τα άλλα σχολεία της χώρας και τα πανεπιστήμια επιτρέπει μία μέθοδος να επαναξιολογηθεί. Η «θεοποίηση» του τυχαίου δείγματος είναι προσχηματική. Η ιστορία των κοινωνικών και άλλων επιστημών είναι γεμάτη από σημαντικά αποτελέσματα που αρχικά προέκυψαν από δείγματα ευκολίας. Λ.χ. του Πιαζέ σε παιδιά σχολείων της Γενεύης με πολύ μικρά δείγματα, του Φρόυντ σε ασθενείς του στην Βιέννη. Επιπλέον πολλά ευρήματα που σχετίζονται με την τέχνη του διδάσκειν στηρίζονται σε μελέτες περιπτώσεων (case studies).
Με τις εξετάσεις και την αριστεία των ΠΠΣ συντάσσεται ένα μικρό αντιδραστικό μέρος της κοινωνίας.
Ψέμα! Από έρευνα του ραδιοσταθμού «Στο κόκκινο 105.5» προκύπτει ότι μόνο το 27% των πολιτών συντάσσεται με την άποψη ότι τα ΠΠΣ πρέπει να πάψουν να λειτουργούν με την μορφή που έχουν. Αντίθετα το 45% θεωρεί ότι πρέπει να συνεχίσουν να λειτουργούν όπως τώρα δηλαδή με εξετάσεις. Αξιοσημείωτο είναι ότι μεταξύ των ψηφοφόρων του ΣΥΡΙΖΑ το 47% συντάσσεται με την συνέχιση της λειτουργίας των ΠΠΣ με την σημερινή τους μορφή! (http://www.stokokkino.gr/article/1000000000005300/ereuna). Εκτός από την προτίμηση χιλιάδων οικογενειών για τα ΠΠΣ που εκφράζεται με την συμμετοχή στις εξετάσεις εδώ και ένα μήνα καθημερινά βλέπουν το φως της δημοσιότητας γνώμες σημαντικών επιστημόνων, λογίων κ.α. που επιχειρηματολογούν υπέρ της ανάγκης να διατηρηθούν αλλά και να επεκταθούν τα υπάρχοντα ΠΠΣ.
Η επιχειρούμενη από την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας αλλαγή του τρόπου λειτουργίας των 60 περίπου υπαρχόντων ΠΠΣ εκφράζει τα συμφέροντα πολύ λίγων ανθρώπων.
Αλήθεια! Ικανοποιείται το αίτημα των οικογενειών μίας μικρής κατηγορίας μαθητών της Γ΄ Γυμνασίου περίπου 15 Προτύπων Πειραματικών Γυμνασίων που επιθυμούν, παρά τον ισχύοντα νόμο, να εισαχθούν στο αντίστοιχο Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο χωρίς εξετάσεις. Είχαν προηγηθεί πριν δύο χρόνια κάποιες κινητοποιήσεις με αυτό το αίτημα. Ακολούθησε και δικαστική προσφυγή που δεν δικαιώθηκε. Προφανώς το δικαστήριο θεώρησε ότι το γενικό συμφέρον υπερισχύει του μερικού. Επίσης ικανοποιεί το αίτημα μίας μερίδας συνδικαλιστών που βλέπει τα ΠΠΣ με κακό μάτι λόγω της ύπαρξης αξιολόγησης για τους εκπαιδευτικούς τους, ευέλικτων διοικητικών δομών και για το γεγονός ότι αντιστρατεύονται την ήσσονα προσπάθεια. Τέλος η διάλυση, διότι περί αυτού πρόκειται, του δικτύου των 60 ΠΠΣ εξυπηρετεί και τα ιδιωτικά σχολεία που εδώ και δύο χρόνια βλέπουν μερικούς από τους ικανότερους μαθητές τους να τα εγκαταλείπουν προς χάριν των ΠΠΣ που είναι, μην το ξεχνάμε, δημόσια σχολεία!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου