Δευτέρα 19 Αυγούστου 2024

Η μετάσταση - ανάσταση της Θεοτόκου και το υπονοούμενο του π. Θ. Μ.

Η μαγκίστικη γραφή – ας μου επιτραπεί η έκφραση – δεν συνάδει προς τα θεολογικά πράγματα. Υπάρχει, ωστόσο, η μόδα από νεώτερους και νεωτερίζοντες θεολόγους των ημερών μας να μας εκπλήσσουν με τα γραφόμενά τους και, κατά το έθος, δυστυχώς δυσάρεστα. Διαβάσαμε λοιπόν σε πρόσφατο άρθρο[1]ιερωμένου: “Για να "καταλάβουμε" την μέγιστη ταπείνωση της Μαρίας, η οποία προφανώς κατ' απαίτησή της από τον Χριστό έκρυψε το άγιο Σώμα της από τα «μάτια» μας! Τι σύμπτωση!! Αυτή και ο δεύτερος γιος της, άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος!! Οι ευσεβείς ιστορίες για ανάληψη του σώματος της δεν στοιχειοθετούνται ούτε στη Γραφή ούτε στη παράδοση πριν το 800- 900 μ.Χ. Οι βασιλείς της Κωνσταντινουπόλεως Μαρκιανός και Πουλχερία, 457 μ.Χ. αναζητούσαν περιπαθώς το θεομητορικό σώμα!! Εμείς οφείλουμε να στεκόμαστε «με φόβο και τρόμο» στο κατώφλι του μυστηρίου. Μας φτάνει για πληροφορία το Εξαποστειλάριο «Απόστολοι... κηδεύσατε μου το σώμα... και Συ Υιέ και Θεέ μου παράλαβε μου το πνεύμα”.
Συγχωρήστε μου την αφέλεια ή την καχυποψία, αλλά εδώ φαίνεται κατά τη γνώμη μου μια αμφισβήτηση της παραδοσιακής διδασκαλίας της Εκκλησίας περί της μετάστασης της Θεοτόκου. Και εννοούμε, αν και δεν το λέμε ξεκάθαρα ανάσταση, αυτό ακριβώς: μετάσταση εδώ ίσον ανάσταση. Δεν είναι τυχαίο που λέγεται η συγκεκριμένη θεομητορική εορτή από τον λαό μας και Πάσχα του καλοκαιριού. Η υμνογραφία της Εκκλησίας και οι λόγοι των Πατέρων μιλάνε ξεκάθαρα για ανάσταση (βλ. ενδεικτικά άγιο Γρηγόριο Παλαμά).

Οι Ρωμαιοκαθολικοί μιλάνε εσφαλμένα για ενσώματη μετάσταση της Παναγίας άνευ σωματικού θανάτου. Αυτό είναι δογματικά ανακριβές και αναβιβάζει τη Θεομήτορα πάνω και από τον ίδιο τον Χριστό που υπέστη τον χωρισμό σώματος και ψυχής! Θα ήταν όμως πραγματική νίκη της Θεοτόκου επί της φθοράς άνευ της πλήρους αναστάσεώς της; Τι θα μπορούσε άραγε να κρατήσει την αγία Παρθένο και Μητέρα της Ζωής στα δεσμά του θανάτου; Όπως λοιπόν η Παναγία είδε πρώτη τον αναστημένο Κύριο, έτσι είναι και η πρώτη μετά από Αυτόν που ανέστη εκ νεκρών. Πώς θα μπορούσε, άλλωστε, να ήταν αλλιώς;

Κ. Νούσης
Λάρισα, 19/8/2024


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου