Καταρχήν είναι σωστό πως η οικονομία, η εξωτερική δηλαδή δράση της Τριάδος εδράζεται στην εσωτερική ζωή της και στην αΐδια σχέση των τριών θείων υποστάσεων μεταξύ τους. Αυτό όμως δεν σημαίνει πως έχουμε και ταύτιση οικονομίας και θεολογίας, ειδάλλως θα ήταν περιττός και ο δογματικός διαχωρισμός σε Οικονομική Τριάδα και Αΐδια, όπως προαναφέραμε. Ο καθηγητής όμως της δογματικής του ΕΚΠΑ γράφει πως “η ίδια η κίνηση εφαρμόζεται και στην οικονομία”. Δεν έχουμε εδώ ταύτιση; Εκτός και διαβάζουμε κάτι λάθος ή ο κ. Γιαγκάζογλου εκφράζεται λάθος από απροσεξία – αυτό μένει να μας το διευκρινίσει ο ίδιος.
Η ταύτιση – σύγχυση φαίνεται πιο ξεκάθαρα στην αρχή του αποσπάσματος που παραθέσαμε: μιλάει για ένωση και περιχώρηση των θείων υποστάσεων εκ Πατρός, δι’ Υιού, εν Αγίω Πνεύματι. Γνωρίζουμε πως η συγκεκριμένη φράση προέρχεται από την Οικονομία και εκεί εφαρμόζεται πλήρως και κατά γράμμα. Όχι όμως και στη Θεολογία. Δεν στέκει και γραμματικά – νοηματικά άλλωστε: η ζωή της Τριάδος καταλήγει και ολοκληρώνεται εν Πνεύματι; Και αν ναι, τι άραγε να σημαίνει αυτό;
Ίσως όμως το πιο σοβαρό πρόβλημα είναι αυτό που αχνοφαίνεται: το δια του Υιού στην Οικονομία έχει οντολογική βαρύτητα και δεν είναι σχήμα λόγου. Ο Λόγος, δηλαδή, αυτουργεί κατά τη Δημιουργία και εν γένει την Οικονομία. Αν ο δογματολόγος εδώ εξυπονοεί πως η υπόσταση – ζωή του Πνεύματος περνάει ενεργητικώς και δυναμικώς δια του Υιού, τότε έχουμε Filioque. Θα πρέπει να είμαστε ιδιαζόντως προσεχτικοί κατά τις δογματικές διατυπώσεις της πίστεως, διότι το πρόβλημα που μπορεί να προκληθεί να είναι τεράστιο και ας μη διακρίνεται με την πρώτη και τη δεύτερη ματιά.
Κ. Νούσης
Λάρισα, 7/12/2024
[1]Από το βιβλίο “Βίος και Λόγος στην Ησυχαστική Παράδοση”, Δόμος, 2016.
Για θέματα συστηματικής θεολογίας ισχύει αυτό που έλεγε και έγραφε ο Ν. Ματσούκας: "ορισμένοι σύγχρονοι θεολόγοι εισέρχονται μετά μεγάλης ευκολίας στην εσωτερική ζωή της Αγίας Τριάδας δίχως να έχουν και τις κατάλληλες προϋποθέσεις"...και μετά, λογικό είναι, αρχίζουν τα παρατράγουδα...
ΑπάντησηΔιαγραφήευστοχο το σχολιο του κ. Ε.Μ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜην ξεχνάμε ότι ο συγκεκριμένος καθηγητής έχει θετική στάση υπερ του Χρήστου Γιανναρά και αρνητική στάση απέναντι στις Ορθόδοξες Οργανώσεις/Αδελφότητες!
ΑπάντησηΔιαγραφήΤι κόλλημα με Γιανναρά...
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν είναι κόλλημα Ν.Κ.. Αλλά η αλήθεια πρέπει να λέγεται και να μην αποκρύβεται, όσο και αν δυσαρεστεί τους θαυμαστές του Γιανναρά!!!!
ΔιαγραφήΧρήστο Γιανναρά σε μέμφονται φρικιά!
ΔιαγραφήΧρήστο Γιανναρά μάς πήρες τα μυαλά!
Χρήστο Γιανναρά είσαι ομορφιά!
Τί σχόλιο φονταμενταλιστικό γιανναρολατρικό είναι αυτό (11:04 π.μ.) ;;;;
ΔιαγραφήΠοιοί τον μέμφονται;
Και γιατί είναι "φρικιά" όσοι τον μέμφονται;
Τί τρελλό σχόλιο είναι αυτό;;;
Τόσο πονάνε οι αλήθειες μερικούς γιανναρολάτρες;;;
Φρικιό είσαι και φαίνεσαι, φανατικέ γιανναρικέ 11,04 πμ!
ΔιαγραφήΑκου εκεί! Που θα πεις "φρικιά" όποιους δεν είναι φανατικοί γιανναρικοί!!!
Ντροπή δεν έχεις πάνω σου, ούτε λίγη;;;;;;