Παρασκευή 4 Οκτωβρίου 2024

Χρήστος Γιανναράς - ΑΛΗΘΕΙΑ ΚΑΙ ΕΝΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ

Πρόλογος

Εισαγωγή

Η ένωση των εκκλησιών και η ενότητα της Εκκλησίας

1. Η αλήθεια της ενότητας

-Η θεολογία της ενότητας

-Η δυναμική της ενότητας

-Το χάρισμα της ενότητας

2. Η ενότητα της αλήθειας

-Η αίρεση-αναίρεση της ενότητας

-Το μονοειδές των αιρέσεων

-Εκκλησία και αίρεση / δυο ασύμπτωτες οντολογίες

3. Η ιστορική δοκιμασία της ενότητας

-Θεσμοποίηση και εκκοσμίκευση της Εκκλησίας

-Η θεσμοποίηση της εκκοσμίκευσης στη Δύση

-Το τίμημα της θεσμοποιημένης εκκοσμίκευσης

4. Το πρόβλημα της ενότητας σήμερα

-Η ομοσπονδιακή ενότητα

-Κρίση και δυνατότητες της οικουμενικής κίνησης

-Ο θεσμός της πενταρχίας σήμερα

Απόσπασμα από τον πρόλογο του συγγραφέα

[...] Οι σελίδες που ακολουθούν επιχειρούν μια «συστηματική» προσέγγιση στο μεγάλο θέμα της ενότητας της Εκκλησίας. Η ενότητα της Εκκλησίας δεν είναι οργανωτικό ή διανοητικό επίτευγμα, αλλά καταρχήν ένα υπαρκτικό γεγονός, ένας τρόπος υπάρξεως που συνιστά την Εκκλησία. Ταυτίζεται η ενότητα με την αλήθεια της Εκκλησίας, δηλαδή με αυτό που είναι η Εκκλησία ως υπαρκτική δυνατότητα και χάρισμα ζωής.

Αλλά η «συστηματική» αυτή προσέγγιση της ενότητας της Εκκλησίας δεν είναι δυνατό να αγνοήση τις ιστορικές φανερώσεις ή τις ιστορικές δοκιμασίες της εκκλησιαστικής ενότητας. Έξω από τη συγκεκριμένη ιστορική πραγματικότητα, η σύνδεση της ενότητας με την αλήθεια της Εκκλησίας κινδυνεύει να μεταβληθή σε αφηρημένη νοητική σύλληψη, άσχετη με τη ζωή των ανθρώπων.

Ταυτόχρονα όμως η σύνδεση της αλήθειας της Εκκλησίας με την ιστορική φανέρωση και πραγμάτωση ή την αποτυχία της εκκλησιαστικής ενότητας προσκρούει στην «ακρίβεια» της ιστορικής φαινομενολογίας. Με τα κριτήρια της ιστορικής φαινομενολογίας η ενότητα της Εκκλησίας και οι ιστορικές της δοκιμασίες είναι ένα επιφαινόμενο κοινωνικών και πολιτιστικών διαφοροποιήσεων, και όχι καταρχήν ένα υπαρκτικό κατόρθωμα ή υπαρκτική αποτυχία των ανθρώπων. Όχι πως οι κοινωνικές και πολιτιστικές διαφοροποιήσεις είναι άσχετες με την υπαρκτική περιπέτεια του ανθρώπου. Αλλά η σχέση ανάμεσα στους δυο αυτούς παράγοντες είναι οπωσδήποτε από τα οξύτερα προβλήματα διάκρισης των ορίων ανάμεσα σε μιαν αυθαίρετη ερμηνεία της ιστορίας και στην κριτική - αφαιρετική θεώρησητης Ιστορίας που υπερβαίνει τη συμβατική «αντικειμενικότητα» της φαινομενολογίας των συμπτωμάτων.

Μέσα στη σύγχυση που δημιουργούν ο ιστορικός θετικισμός από τη μια μεριά, και ο εννοιολογικός φορμαλισμός από την άλλη, η επανασύνδεση της αλήθειας της Εκκλησίας με τα συγκεκριμένα ιστορικά και κοινωνικά φανερώματα αυτής της αλήθειας, αλλά και με το υπαρκτικό της περιεχόμενο, δεν μπορεί να πραγματοποιηθή παρά μόνο με την προϋπόθεση μιας ανανεωμένης θεολογικής γλώσσας -μιας γλώσσας που θα κατορθώση να θεολογήση στα συγκεκριμένα όρια της ιστορικής εμπειρίας.

Αν οι σελίδες που ακολουθούν πετυχαίνουν σε ένα ελάχιστο ποσοστό τους «δίκοπους» αυτούς στόχους, θα το κρίνη ο αναγνώστης. Θα είναι μέγιστο κέρδος αν οι στόχοι επισημαίνονται έστω και μέσα από την αποτυχία της αντιμετώπισής τους. 

Εἰσαγωγὴ

Η ΕΝΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΚΛΗΣΙΩΝ ΚΑΙ Η ΕΝΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ

Μὲ τὰ κριτήρια ποὺ ἐπιβάλλει ὁ τρόπος τῆς ζωῆς μας σήμερα, δηλαδὴ ὁ πολιτισμός μας, μιλᾶμε καὶ προσπαθοῦμε περισσότερο γιὰ τὴν ἕνωση τῶν ἐκκλησιῶν καὶ λιγώτερο γιὰ τὴν ἑνότητα τῆς Ἐκκλησίας.

Ἡ ἕνωση τῶν ἐκκλησιῶν εἶναι ἕνας στόχος ποὺ μοιάζει συγκεκριμένος καὶ ἐφικτός, μπορεῖ νὰ μεθοδευτῆ καὶ νὰ ἐπιδιωχθῆ μὲ ὀρθολογικὴ ἀντικειμενικότητα: μὲ ἰδεολογικὲς διευκρινίσεις καὶ ἀμοιβαῖες παραχωρήσεις ἢ σὰν ἠθικὸ κατόρθωμα ἀλληλοκατανόησης καὶ καλῶν διαθέσεων.

Στὴν πραγματικότητα ὅμως ἡ ἕνωση τῶν ἐκκλησιῶν, ἔστω καὶ ἠθικὰ δικαιωμένη ἢ ὀρθολογικὰ ἐφικτή, δὲν ἔχει σχέση μὲ τὴ ζωὴ καὶ τὰ οὐσιώδη προβλήματα τῶν ἀνθρώπων. Εἶναι πρόβλημα στενὰ «ἐνδοεκκλησιαστικό», πρόβλημα ποὺ ἐνδιαφέρει κυρίως τοὺς θεσμοποιημένους ἐκκλησιαστικούς ὀργανισμοὺς καὶ τὶς μεταξύ τους σχέσεις, πρόβλημα ποὺ ὑπηρετεῖται ἀπὸ τὴ θεολογική γραφειοκρατία. Ἡ εὐρύτατη δημοσιότητα ποὺ δίνεται κάποτε στὶς προσπάθειες γιὰ τὴν ἕνωση τῶν ἐκκλησιῶν δὲν σημαίνει ὁπωσδήποτε ἕνα οὐσιαστικώτερο καθολικὸ ἐνδιαφέρον – ἀπευθύνεται μᾶλλον στὸ συναισθηματισμὸ τῶν μαζῶν, ὅταν δὲν ἐξυπηρετεῖ πολιτικὲς σκοπιμότητες.

Αντίθετα μὲ τὴν ἕνωση τῶν ἐκκλησιῶν, ἡ ἑνότητα τῆς Ἐκκλησίας εἶναι ἄμεσο πρόβλημα ζωῆς τῶν ἀνθρώπων στὸ σύνολό τους. Αλλὰ πρόβλημα ποιότητας τῆς ζωῆς, πρόβλημα ἀλήθειας καὶ γνησιότητας τοῦ ἀνθρώπινου βίου. Γι' αὐτὸ καὶ εἶναι δυσκολώτερα προσιτὸ μὲ τὴ νοοτροπία τῆς ἀντικειμενικῆς ἀποτελεσματικότητας ποὺ χαρακτηρίζει τὸν πολιτισμό μας.

Ἡ ἑνότητα τῆς Ἐκκλησίας εἶναι ἄμεσο πρόβλημα ζωῆς τῶν ἀνθρώπων στὸ σύνολό τους, γιατὶ ἀφορᾶ στὸν τρόπο ὑπάρξεως τοῦ ἀνθρώπου [«Κατὰ τὸν τοῦ πῶς ὑπάρχειν καὶ ὑφεστάναι λόγον· οὐ κατὰ διαίρεσιν ἢ ἀλλοτρίωσιν ἢ τὸν οἱονοῦν μερισμόν. ΜΑΞΙΜΟΥ Ομολογητοῦ, Μυσταγωγία, Ρ. G. 91, 701A.], στὸν «κατὰ φύσιν» καὶ «κατ' ἀλήθειαν» ἄνθρωπο. Δὲν ἀποβλέπει σὲ χρησιμοθηρικές σκοπιμότητες, καὶ ἑπομένως δὲν μπορεῖ νὰ κατανοηθῆ καὶ νὰ ἐπιδιωχθῆ μὲ τὰ ὀρθολογικὰ μέτρα ποὺ ἐφαρμόζουμε γιὰ τὴ βελτίωση ἢ ἀλλαγὴ τῶν κοινωνικῶν θεσμῶν καὶ ὀργανωτικῶν σχημάτων τοῦ ἀνθρώπινου βίου. Ἡ ἀλήθεια τῆς ἐκκλησιαστικῆς ἑνότητας εἶναι ὑπαρκτικὴ ἀλήθεια, ἀναφέρεται στὴ γνησιότητα τῆς ὕπαρξης τοῦ ἀνθρώπου. Εἶναι λοιπὸν ἀδύνατο νὰ συμβιβαστῆ μὲ τὰ συμβατικὰ σχήματα κοινωνικῆς συμβίωσης καὶ θεσμοποιημένης ὀργάνωσης. Γιατὶ τὰ σχήματα αὐτὰ προϋποθέτουν τὸν ἄνθρωπο μόνο σὰν ἀντικειμενοποιημένο ἄτομο ἢ μέρος τοῦ συνόλου, ἀριθμητική μονάδα ἀναγκῶν καὶ ὑποχρεώσεων: τὸν ἄνθρωπο ἐγκλωβισμένο στὰ ὅρια τῆς ἀτομικῆς λογικῆς, τῶν ἀτομικῶν δικαιωμάτων, τῆς ἀτομικῆς ἠθικῆς, τῆς ἀτομικῆς θρησκευτικότητας, τῆς ἀτομικῆς σωτηρίας.

Αλλὰ γι' αὐτὸ καὶ ἡ ἑνότητα τῆς Ἐκκλησίας εἶναι ἄμεσο πρόβλημα ζωῆς τῶν ἀνθρώπων στὸ σύνολό τους. Γιατὶ εἶναι πιὰ κοινὴ καὶ ὀδυνηρή διαπίστωση ὅτι ἡ ἐκδοχὴ τοῦ ἀνθρώπου ὡς ἀπρόσωπου ἀτόμου καὶ οὐδέτερης ἀριθμητικῆς μονάδας ἔχει σὰν συνέπεια τὴν ὑπαρκτική του ἀλλοτρίωση – ἀλλοτρίωση ποὺ παίρνει ἐφιαλτικές διαστάσεις στὰ ὅρια τῶν πολιτικῶν, οἰκονομικῶν καὶ ἰδεολογικῶν ὁλοκληρωτισμῶν τῆς ἐποχῆς μας. Καὶ ἡ ὑπαρκτικὴ ἀλήθεια τῆς ἐκκλησιαστικῆς ἑνότητας ἀντιπροσωπεύει τὴ μοναδικὴ δυνατότητα σωτηρίας ἀπὸ αὐτὴ τὴν ἀλλοτρίωση τοῦ ἀνθρώπου, τὴ μοναδική δυνατότητα ριζικῆς ἀλλαγῆς τῶν συμβατικῶν κοινωνικῶν σχημάτων καὶ τῶν μεσσιανικῶν ὁραμάτων «γενικῆς εὐτυχίας» ποὺ ἐπιβάλλει στὸν ἄνθρωπο ὁ ἀτομοκεντρικός πολιτισμὸς τῆς εὐζωίας καὶ τῆς κατανάλωσης.

Δὲν θὰ μποροῦσε νὰ πῆ κανεὶς τὸ ἴδιο καὶ γιὰ τὴν ἕνωση τῶν ἐκκλησιῶν. Ἡ ἕνωση τῶν ἐκκλησιῶν μπορεῖ νὰ πραγματοποιηθῆ χωρὶς ἡ ζωὴ τῶν ἀνθρώπων νὰ ἀλλάξη οὐσιαστικὰ σὲ τίποτα. Νὰ ἑνοποιηθῆ ἁπλῶς ἡ θρησκευτικὴ ἐθιμοτυπία τῶν χριστιανικῶν ἐκκλησιῶν, νὰ κατορθωθῆ καὶ μιὰ ἰδεολογικὴ ὁμοιογένεια, ἴσως καὶ κάποια ὁμοιομορφία τῶν διοικητικῶν θεσμῶν: αὐτὰ ὅλα μποροῦν νὰ συμβοῦν καὶ νὰ εἶναι ἄσχετα μὲ τὸ ὑπαρκτικὸ πρόβλημα τοῦ ἀνθρώπου καὶ μὲ τὶς συγκεκριμένες ἱστορικές, κοινωνικὲς καὶ πολιτικὲς φανερώσεις αὐτοῦ τοῦ προβλήματος. Αν προϋπόθεση γιὰ τὴν ἕνωση τῶν ἐκκλησιῶν δὲν εἶναι ἡ ὑπαρκτικὴ ἀλήθεια τῆς ἑνότητας τῆς Ἐκκλησίας, δηλαδὴ ἡ ἑνότητα ὡς τρόπος ὑπάρξεως τοῦ «κατὰ φύσιν» καὶ «κατ᾿ ἀλήθειαν» ἀνθρώπου [Βλ. Χρήστου ΓΙΑΝΝΑΡΑ, Τὸ Πρόσωπο καὶ ὁ ᾿Ερως-θεολογικό δοκίμιο ὀντολογίας, Αθήνα (Εκδόσεις Παπαζήση) 1976, § 87], τότε ὁ χριστιανισμὸς θὰ παραμείνη μιὰ κοινωνικὰ ἀσήμαντη καὶ τυπικὰ θεσμοποιημένη ἰδεολογία, ἕνα ὑποκειμενικό «θρησκευτικό συμπλήρωμα» τῆς ζωῆς τοῦ ἀνθρώπου. 

Οἱ διαφορὲς ποὺ χωρίζουν τὶς ἐπιμέρους ἐκκλησίες καὶ ὁμολογίες εἶναι μιὰ ποικιλία διαφοροποιήσεων τῆς κοινῆς τους ἀπομάκρυνσης ἀπὸ τὴν ὑπαρκτικὴ ἀλήθεια τῆς ἐκκλησιαστικῆς ἑνότητας ποὺ εἶναι ἀλήθεια καθολική, ἀφορᾶ στὸν ἄνθρωπο «καθόλου» – εἶναι ἡ γνησιότητα τῆς ἀνθρώπινης ὕπαρξης καὶ ζωῆς, ὄχι ἐσωτερικὸ πρόβλημα τῶν ἐκκλησιαστικῶν ὀργανισμῶνΑὐτὴ τὴν ὑπαρκτικὴ γνησιότητα τὴν ἔκανε δυνατή (δυναμικὸ ἐνδεχόμενο τοῦ ἱστορικοῦ μας βίου) ἡ ἐνανθρώπιση τοῦ Θεοῦ, ὁ τρόπος ὑπάρξεως τοῦ Χριστοῦ. Καὶ αὐτὸς ὁ τρόπος ὑπάρξεως εἶναι ἡ ἑνότητα καὶ κοινωνία τῶν προσώπων στὰ ὅρια τοῦ σώματος τῆς Ἐκκλησίας, εἶναι ἡ ἑνότητα τῆς Μιᾶς Ἐκκλησίας, ἡ εἰκόνα τοῦ τριαδικοῦ Πρωτοτύπου τῆς ἀνθρώπινης ὕπαρξης.

Οἱ διαφορὲς λοιπὸν ποὺ χωρίζουν τὶς χριστιανικὲς ἐκκλησίες καὶ ὁμολογίες δὲν ἐξαντλοῦνται στὸ ἐπίπεδο τῶν ἰδεολογικῶν πεποιθήσεων, ὅπως δὲν ἐξαντλοῦνται καὶ στὴ φαινομενολογία τῆς λεγόμενης ἐκκλησιαστικῆς πράξης – στὸ λειτουργικὸ τυπικό, στὶς ὀργανωτικὲς δομές, στὴν ἐθιμικὴ παράδοση. Νὰ ἐπιμένουμε σὲ μιὰ τέτοια ἐξωτερικὴ καὶ ἐπιπόλαιη θεώρηση τῶν διαφορῶν ποὺ χωρίζουν τὶς ἐκκλησίες εἶναι μιὰ τραγικὴ μυωπία ἢ καὶ τυφλότητα. Ακόμα καὶ οἱ διαφορὲς στὴν ἑρμηνεία τῶν ἐκκλησιαστικῶν δογμάτων δὲν ἐξαντλοῦν τὶς κυρίως αἰτίες τῶν διαιρέσεων. Οἱ διαφοροποιημένες ἐκκλησίες καὶ ὁμολογίες ἀντιπροσωπεύουν, πρὶν ἀπὸ ὅλα, μιὰ θεσμοποιημένη ἄρνηση ἢ καὶ ἄγνοια τῆς ὑπαρκτικῆς ἀλήθειας τῆς ἑνότητας τῆς Ἐκκλησίας: μιὰ ἀποξένωση ἀπὸ τὴν καθολικότητα τῆς ἀλήθειας τῆς Ἐκκλησίας, δηλαδὴ ἀπὸ τὴν ἴδια τὴ ζωὴ τῶν ἀνθρώπων στὶς πιὸ οὐσιαστικὲς ἀπαιτήσεις της – ἀπὸ τὸν ὑπαρκτικὸ καὶ οὐσιώδη πυρήνα τῶν ἱστορικῶν, κοινωνικῶν καὶ πολιτικῶν ἀναζητήσεων τοῦ ἀνθρώπου.

Εἶναι τελικὰ φανερὸ πὼς ἡ ἀλήθεια τῆς ἑνότητας τῆς Ἐκκλησίας, ἡ ἑνότητα ὡς ὑπαρκτικὴ γνησιότητα τοῦ ἀνθρώπου, δὲν ἀφήνει περιθώρια γιὰ μιὰ πολυμορφία θεωρήσεων ἢ πραγματώσεων τῆς Ἐκκλησίας. Καὶ αὐτὸ σημαίνει πὼς δὲν ὑπάρχουν τελικά πολλὲς ἐκκλησιαστικὲς διαιρέσεις, ἀλλὰ μόνο ἕνας βασικός χωρισμὸς ἀνάμεσα στὴν Ἐκκλησία καὶ στὴν αἵρεση. Αἵρεση εἶναι ἡ ἀλλοίωση τῆς ἀλήθειας τῆς Ἐκκλησίας, ὄχι μιᾶς ἰδεολογικῆς καὶ ἀφηρημένης ἀλήθειας, ἀλλὰ τοῦ τρόπου ὑπάρξεως ποὺ ἐνσαρκώνει ἡ Ἐκκλησία ὡς ὑπαρκτικὴ ἑνότητα καὶ κοινωνία. Ἡ αἵρεση τεμαχίζεται σὲ πλῆθος ὁμολογίες καὶ «σέκτες», ἡ Ἐκκλησία παραμένει ἑνιαία καὶ καθολικὴ σὲ κάθε ἐπιμέρους τοπικὴ καὶ χρονικὴ φανέρωσή της.

Καὶ γεννιέται ἀναπόφευκτα τὸ ἐρώτημα: ποῦ εἶναι σήμερα ἡ Ἐκκλησία καὶ ποῦ ἡ αἵρεση; Ἕνα πλῆθος ἐκκλησίες καὶ ὁμολογίες στὰ ὅρια τῆς οἰκουμένης διεκδικοῦν τὴ γνήσια ἐκπροσώπηση τῆς χριστιανικῆς ἀλήθειας. ᾿Αλλὰ τὸ μέτρο καὶ τὸ κριτήριο γιὰ τὴ θεμελιώδη διάκριση ἀνάμεσα στὴν Ἐκκλησία καὶ στὴν αἵρεση δὲν μπορεῖ νὰ εἶναι ἄλλο ἀπὸ τὴν ἑνότητα ὡς τρόπο ὑπάρξεως τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ σώματος, μὲ συγκεκριμένα ἱστορικὰ καὶ κοινωνικὰ φανερώματα. Ὅπου πραγματώνεται ἡ ἑνότητα ὡς ὑπαρκτικὸ γεγονός, φανέρωμα ζωῆς καὶ κοινωνίας, ἐκεῖ καὶ ἡ καθολικὴ Ἐκκλησία, ἡ καθολική σωτηρία τοῦ σύμπαντος κόσμου.

Η ΕΝΟΤΗΣ ΕΝ ΤΩ ΕΠΙΣΚΟΠΩ ΑΠΑΝΤΗΣΕ Ο ΖΗΖΙΟΥΛΑΣ ΥΠΗΡΕΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΕΝΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΚΛΗΣΙΩΝ. Η ΕΝΟΤΗΣ ΕΝ ΚΑΙ ΔΙΑ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΥ ΑΠΑΝΤΑ Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ. Η ΕΝΟΤΗΣ ΣΤΟΝ ΛΟΓΟ ΤΩΝ ΓΕΡΟΝΤΩΝ ΑΠΑΝΤΑ Η ΑΛΗΘΙΝΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ, Ο ΟΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ Ο ΤΡΟΠΟΣ ΖΩΗΣ ΤΗΣ ΣΩΤΗΡΙΑΣ[ΓΕΡΟΝΤΑ ΠΕΣ ΜΑΣ ΛΟΓΟ ΝΑ ΣΩΘΟΥΜΕ]. ΟΙ ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ ΤΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΚΑΙ ΜΑΛΙΣΤΑ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΠΑΥΛΟΥ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΑΡΧΕΤΥΠΑ ΤΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟΥ ΤΡΟΠΟΥ ΖΩΗΣ. ΑΠΑΙΤΕΙ ΟΜΩΣ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ ΤΗΣ ΧΑΡΙΤΟΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ. ΚΑΤΙ ΔΥΣΕΥΡΕΤΟ ΣΗΜΕΡΑ. ΠΡΟΣ ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΣΗ ΟΛΩΝ ΛΟΙΠΟΝ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ  Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΗΣ ΖΩΝΤΑΝΗΣ ΖΩΗΣ ΤΟΥ ΧΑΙΝΤΕΓΚΕΡ, ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ ΤΟΥ ΕΙΝΑΙ.[ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ] Η ΟΝΤΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑΣ ΤΗΣ ΥΠΑΡΞΕΩΣ ΤΟΥ ΠΡΟΣΩΠΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΜΦΥΤΟΥ ΕΡΩΤΟΣ, Η ΑΝΑΠΝΟΗ ΤΗΣ ΚΑΡΔΙΑΣ ΣΤΟ ΕΝΘΑΔΕ. ΤΗΣ ΠΟΡΕΙΑΣ ΑΠΟ ΚΑΤΩ ΠΡΟΣ ΤΑ ΠΑΝΩ ΠΟΥ ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΠΕΤΥΧΕΙ ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΑΠΕΤΥΧΕ Η ΒΑΒΕΛ. ΠΡΟΣ ΤΟΥΤΟ Ο ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΑΦΙΕΡΩΝΕΤΑΙ ΣΗΜΕΡΑ ΣΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ. ΜΕ ΤΙΣ ΕΥΧΕΣ ΜΑΣ. Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΟΡΘΟΤΗΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΠΡΩΤΟΣ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΟ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟΥ. ΤΟ ΦΥΣΕΙ ΟΡΕΓΕΤΑΙ ΤΟΥ ΕΙΔΕΝΑΙ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ ΑΠΑΙΤΕΙ ΝΟΥ ΚΑΙ ΘΕΛΗΣΗ, ΞΕΧΩΡΙΖΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΠΟΥ ΟΡΑΜΑΤΙΖΕΤΑΙ Ο ΥΠΑΡΞΙΣΜΟΣ. Η ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΔΕΚΤΗ.

https://amethystosbooks.blogspot.com/2024/10/blog-post_53.html

27 σχόλια:

  1. Αμπελοφιλοσοφίες!!!
    Δεν είναι αυτό Θεολογία!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Επαμεινώνδας Μανδηλάς6 Οκτωβρίου 2024 στις 2:56 μ.μ.

    Για γράψε μας, αγαπητέ, ποια είναι η θεολογία!... Επώνυμα, όμως...
    Αν και υποψιάζομαι την ταυτότητα του σχολιαστή...
    Με ακόμη ένα σχόλιό του και επιβεβαιώνω...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Νουνεχής Ορθόδοξος Χριστιανός6 Οκτωβρίου 2024 στις 11:11 μ.μ.

      Η εμμονή και η ψύχωση με την επωνυμία δεν είναι υγιής.
      Ο καθένας με όνομα ή χωρίς όνομα, πρέπει να στοιχίζεται στη γραμμή της Ορθόδοξης Εκκλησίας, της Γραφής και των Πατέρων και τότε είναι Θεολογεί σωστά.

      Ο καθένας με όνομα ή χωρίς όνομα, που δεν στοιχίζεται στη γραμμή της Ορθόδοξης Εκκλησίας, της Γραφής και των Πατέρων και φιλοσοφεί, τότε δεν θεολογεί ορθόδοξα, αλλά φιλοσοφεί εκτός Ορθοδοξίας.

      Διαγραφή

    2. Ο καθένας με όνομα ή χωρίς όνομα, πρέπει να στοιχίζεται στη γραμμή της Ορθόδοξης Εκκλησίας, της Γραφής και των Πατέρων και τότε Θεολογεί σωστά.

      Διαγραφή
  3. Επαμεινώνδας Μανδηλας7 Οκτωβρίου 2024 στις 11:52 μ.μ.

    Αν και έχω μια μικρή υποψία για την ταυτότητα του "Νουνεχη Ορθ. Χριστιανού", θα αποφύγω τον πειρασμό και θα πω ότι η επωνυμία είναι το Α και το Ω της χριστιανικής ταυτότητας, γι' αυτό και μιλάμε, αγαπητέ,για θεολογία του Προσώπου και εξάπαντος το πρόσωπο ενεργεί επώνυμα και ουχί ανώνυμα ή ψευδώνυμα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ορθόδοξος Χριστιανός Έλλην9 Οκτωβρίου 2024 στις 1:54 μ.μ.

      Κάνεις μεγάλο λάθος Επαμεινώνδα, μαζί στα άλλα τραγικά και μεγάλα λάθη που κάνεις και που πρέπει απαραίτητα να μετανοήσεις για να σωθείς.
      Η επωνυμία δεν είναι ΚΑΘΟΛΟΥ το Α και το Ω της χριστιανικής ταυτότητας.
      Όπως δεν έχει σχέση με την επωνυμία, η θεολογία του Προσώπου.
      Ο Ορθόδοξος Χριστιανός που δεν γράφει το όνομα του, αλλά λέγει τις ορθόδοξες χριστιανικές αλήθειες, δεν υστερεί καθόλου με τον Ορθόδοξο Χριστιανό που γράφει το όνομα του.
      Ενώπιον του Θεού παραμένει πρόσωπο και ο άνθρωπος που δεν γράφει το όνομα του. Και σ΄ Εκείνον λογοδοτεί.
      Τα υπόλοιπα είναι έωλα και παντελώς αστήρικτα πράγματα που βασίζονται σε λαθεμένες υποκειμενικές έωλες σκέψεις και ουχί στην Ορθόδοξη Θεολογία και στις Ευαγγελικές εντολές...

      Διαγραφή
  4. Επαμεινώνδας Μανδηλας9 Οκτωβρίου 2024 στις 11:33 μ.μ.

    Λοιπόν, Ορθοδοξε Νουνεχη και χριστιανέ Ελληναρα, καταλάβαμε πάλι ποιος είσαι!...Από τη στιγμή μάλιστα που αρχίζεις και το μαρσαρισμα της απολογητικής σου τούρμπο μηχανής και ζητάς και τη μετανοια μου(!!!), το τοπίο είναι ξεκάθαρο...Άντε, να το ξαναγράψω για ακόμη μία φορά: καλά μυαλό δεν έβαλες ακόμη; ...Δεν είπαμε ότι εσύ δεν χρειάζεσαι θεολογία αλλά θεραπεία; ...
    Τι μπούρδες γράφεις πάλι, βρε ταλαιπωρε; Δεν καταλαβαίνεις πως σοβαρό διάλογο θα καταθέσω μονάχα εάν βγάλεις την κουκούλα και καταθέσεις
    άποψη επώνυμα, και πάψε να δικαιολογεις τη δειλια σου, μπουρδολογωντας... Ονοματεπώνυμο, λοιπόν, και επαγγελματική ιδιότητα, ειδάλλως, τερματισμός διαλόγου !...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Επαμεινώνδα, γιατί μιλάς έτσι στους Ορθόδοξους συνομιλητές σου που έχουν απόλυτο δίκαιο;
      Χρειάζεσαι μετάνοια για τα τραγικά σου λάθη.
      Και απολογητική χρειάζεται.
      Δεν είναι δειλία το να μην γράφει κανείς το όνομα του. ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΛΟΓΗ.
      Ελεύθερος είσαι να γράφεις το όνομα σου. Ελεύθερος είναι και ο άλλος να μην γράφει το όνομα του. Μην φαντάζεσαι κουκούλες ...
      Θεραπεία χρειάζονται όσοι βλέπουν ανάγκη για θεραπεία σε άλλους που δεν την χρειάζονται καθόλου.
      Αυτά που γράφεις είναι εμετικά!
      Την Ορθόδοξη σωστή Θεολογία δεν θα την μάθεις απο τους Ματσούκες και τους Γιανναράδες, αλλά απο αυτούς που κακολογείς.
      Καλή μετάνοια !

      Διαγραφή
    2. Σωστό το σχόλιο του Ορθόδοξου Χριστιανού Έλληνα1

      Ορθόδοξος Χριστιανός Έλλην 9 Οκτωβρίου 2024 στις 1:54 μ.μ.

      Κάνεις μεγάλο λάθος Επαμεινώνδα, μαζί στα άλλα τραγικά και μεγάλα λάθη που κάνεις και που πρέπει απαραίτητα να μετανοήσεις για να σωθείς.
      Η επωνυμία δεν είναι ΚΑΘΟΛΟΥ το Α και το Ω της χριστιανικής ταυτότητας.
      Όπως δεν έχει σχέση με την επωνυμία, η θεολογία του Προσώπου.
      Ο Ορθόδοξος Χριστιανός που δεν γράφει το όνομα του, αλλά λέγει τις ορθόδοξες χριστιανικές αλήθειες, δεν υστερεί καθόλου με τον Ορθόδοξο Χριστιανό που γράφει το όνομα του.
      Ενώπιον του Θεού παραμένει πρόσωπο και ο άνθρωπος που δεν γράφει το όνομα του. Και σ΄ Εκείνον λογοδοτεί.
      Τα υπόλοιπα είναι έωλα και παντελώς αστήρικτα πράγματα που βασίζονται σε λαθεμένες υποκειμενικές έωλες σκέψεις και ουχί στην Ορθόδοξη Θεολογία και στις Ευαγγελικές εντολές...

      Διαγραφή
    3. π. Σταύρος Τρικαλιώτης για το βιβλίο "Ενάντια στη θρησκεία" (Χρήστου Γιανναρά)
      https://paterikos.blogspot.com/2020/05/blog-post.html

      Διαγραφή
  5. Ο Άγιος Παΐσιος για τον Χρήστο Γιανναρά – Νεονικολαΐτικες δοξασίες.
    https://paterikos.blogspot.com/2024/08/blog-post_31.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Επαμεινώνδας Μανδηλας11 Οκτωβρίου 2024 στις 8:29 μ.μ.

    Λοιπόν κι ένα τελευταίο για να τελειώνουμε... Σαφέστατα και κάθε σου σχόλιο επιβεβαιώνει τα κλινικά ψυχωσικά σου συμπτώματα, τα όποια χρήζουν άμεσης ψυχιατρικής βοήθειας...Η εμμονικη σου, μάλιστα, επαναληπτικότητα, ίδιες θέσεις, μανιώδεις αντιγραφές τρίτων, σε όλες τις αναρτήσεις του Πατερικου, που έχουν σχέση με τον Γιανναρά, ...και φυσικά ο ίδιος δειλός κουκουλοφόρος, με διαφορετικές πάντα ονομασίες, αποκαλύπτουν μονάχα ένα πράγμα: η παραληρηματική σου θρησκοληψία είναι αθεράπευτη και νομίζεις, μάλιστα, πως κερδίζεις και τον Παράδεισο, ενώ πετυχαίνεις το ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα....Και μια τελευταία συμβουλή: παράτα τα της θρησκείας γιατί σε έχει αποτρελάνει!!! Αποδειξη τρανή τα ψυχωσικά και επαναλαμβανόμενα σχόλια, τα οποία αποτελούν μελέτη ερευνητικής περίπτωσης για τον τομέα της θρησκευτικής ψυχωσης...Σου εύχομαι, από καρδιάς, περαστικά...και ο Κύριος να σε φωτίσει να δεις τον κόσμο και τους ανθρώπους και κάπως διαφορετικά και όχι να βλέπεις μονάχα "αιρετικούς"... Οταν συμβαίνει τούτο κάτι δεν πάει καλά με τον εαυτό μας και βέβαια μόνο χριστιανικό δεν είναι αυτό...😓😵🫣😭😱😰

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. EMETIKO και ΤΡΑΓΕΛΑΦΙΚΟ και το τελευταίο σχόλιο του Επαμεινώνδα Μανδηλα!
      Κάτι τελευταίο... και κάτι τελευταίο και κάτι τελευταίο, και όλο ΕΜΕΤΙΚΑ σχόλια χωρίς κανένα επιχειρήματα μόνο με εμετικούς χαρακτηρισμούς σε αντιφρονούντες!!!
      Καθόλου ψυχωσικά τα Ορθόδοξα σχόλια τα γεμάτα επιχειρήματα!
      Ψυχωσική είναι η εμμονική επαναληπτικότητα που υπάρχει στην Γιανναροπληξία και στις βρισιές κατα των Ορθοδόξων!
      Καθόλου μανιώδεις δεν είναι αντιγραφές, απλά είναι μεταφορά των πολλών και μεγάλων επιχειρημάτων που ισοπεδώνουν την Γιανναρολατρεία και την Γιανναροπληξία ή κάποιες φορές την Ματσουκοπληξία!!! Φυσικά δεν συμφέρει η μεταφορά των πολλών επιχειρημάτων τους Γιανναρικούς που δεν μπορούν να ψελλίσουν ούτε λέξη απο κάποιο επιχείρημα που να στέκει. Αλλά αυτό είναι άλλο ζήτημα που αφορά τους αγράμματους που δεν ξέρουν να πούν ένα επιχείρημα και μένουν μόνο σε εμμονικές εμετικές και παραληρηματικές κατηγορίες.
      Τα σχόλια τα Γιανναροπληκτικά και Γιανναρολατρικά αυτά χρήζουν ερευνητικής περίπτωσης στον τομέα της θρησκευτικής ψύχωσης.
      Τα εμμονικά σχόλια και ψυχωσικά επαναλαμβανόμενα σχόλια κατηγορίας και συκοφάντησης του συνομιλητού, αυτά είναι τα κλινικά ψυχωσικά συμπτώματα!
      Τα Ορθόδοξα σχόλια φωτίζουν και αποδιώχνουν την αίρεση και την μαυρίλα των εμετικών σχολίων!

      Διαγραφή
    2. Εδώ υπάρχουν τα σχόλια τα εμμονικά τα γιανναρικά τα νηπιώδη και τα σχόλια τα Ορθόδοξα τα στιβαρά και τα γεμάτα θεολογικά επιχείρηματα και μπορεί ο καθένας απροκατάληπτος, Ορθόδοξος με σωστές αντιλήψεις και όχι γιανναρολατρικές και μη ψυχωσικός να δει.
      https://paterikos.blogspot.com/2024/09/blog-post_26.html#comment-form

      Διαγραφή
    3. Ανώνυμος 26 Σεπτεμβρίου 2024 στις 8:16 μ.μ.

      Ψυχοπαθολογικά ασθενείς είναι αυτοί που βγάζουν κατα τρόπο παράφρονα όλους τους αντιφρονούντες λάθος και μάλιστα τεράστιου κύρους, για να δικαιώσουν δικά τους κόμπλεξ και δικές τους ανθρωπολατρείες!
      Και όλα αυτά σε πλήρη αντίθεση με την ορθόδοξη ευσέβεια!

      Διαγραφή
    4. Δεν χρειάζεται να πω καν, ότι καθόλου μα καθόλου μεμπτό δεν είναι να μεταφέρεις γνώμες Ορθόδοξων Κληρικών, Μοναχών και Θεολόγων με μεγάλη σοβαρότητα και κύρος!
      Μεμπτό είναι να γράφεις δικές σου εμμονικές γιανναροπληκτικές ΣΑΧΛΑΜΑΡΕΣ και ψυχωσικά σχόλια κατηγορίας των Ορθόδοξων αντιφρονούντων που ισοπεδώνουν την γιανναροπληξία και την γιανναρολατρεία!

      Διαγραφή
    5. Ξανα ένα σχόλιο που σε αφορά Επαμεινώνδα Μανδηλά.

      "Είσαι ο ίδιος Επαμεινώνδα Μανδηλά που έγραψες ότι "και φυσικά αποφεύγω τους φανατικούς, λίγο καλύτερα να το γράψω και λίγο πιο σκληρά: τους φονταμενταλιστές, της σχολής Καντιώτη, Ζήση, Αμβροσίου, Σωτηροπούλου και γενικότερα θεολόγων που ήταν και είναι κλεισμένοι ερμητικά στα καταθλιπτικά - ερμηνευτικά τους σχήματα...".
      24 Σεπτεμβρίου 2024 στις 10:42 μ.μ.

      Είσαι ο ίδιος κατηγόρησες τον άξιο κάθε σεβασμού καθηγητή Πανεπιστημίου Θεολογίας, τον π. Θεόδωρο Ζήση που σέβεται πολύς ορθόδοξος κόσμος, ότι "επαθε ψυχωση με τους παπικους, δεν αντεχεται ο ανθρωπος!"
      24 Σεπτεμβρίου 2024 στις 5:30 μ.μ.

      Διαγραφή
    6. Παραληρηματική θρησκοληψία είναι να βλέπει κάποιος ότι οι άνθρωποι που διαφωνεί μαζί τους, κατα την αρρωστημένη αντίληψη του πάντα, τάχα μου-τάχα μου χρήζουν ψυχιατρικής βοήθειας!!!
      Ενώ στην πραγματικότητα δεν μπορεί να πεί τίποτα ουσιαστικό, διότι τα "επιχειρήματα του" είναι μόνο κλαυσίγελως!!!
      Αυτό μόνο χριστιανικό δεν είναι.... Όταν μάλιστα οι άνθρωποι που διαφωνεί μαζί τους είναι ορθόδοξοι και γράφουν σχόλια ορθόδοξα, τότε είναι αντι-ορθόδοξο και αντι-χριστιανικό πέρα για πέρα.
      Αυτή θεραπεύεται μόνο με την αλλαγή μυαλών και το πέταμα των αιρετικο-λατρικών και αρρωστημένων απόψεων!!!

      Διαγραφή
  7. Όποιος γιανναρικός έχει επιχειρήματα ας απαντήσει επι της ουσίας στα πολλά και ατράνταχτα επιχειρήματα των Ορθόδοξων κληρικών και λαϊκών που υπάρχουν στα σοβαρά σχόλια, χωρίς να ξεφεύγει σε βρισιές θρησκευτικού ψυχοπαθολογικού παραληρήματος...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Φίλος του Αγίου Όρους 26 Σεπτεμβρίου 2024 στις 9:51 μ.μ.

    Η Ιστορική και πολύτιμη Ανακοίνωση του Αγίου Όρους γράφει προς το τέλος:

    “Ούτω ο κ. Γιανναράς προωθεί τους αναγνώστας του, καί μάλιστα τους νέους, νά γίνωνται κριταί των Αγίων και να μένουν μεν εις την Εκκλησίαν ικανοποιούντες όμως τα πάθη των, χωρίς να παιδαγωγούνται εις την απόκτησιν της αληθούς μετανοίας, ταπεινοφροσύνης, αγνότητας και υπακοής, άνευ των οποίων είναι ανέφικτος η αληθής εν Χριστώ ελευθερία.
    Ελπίζομεν ότι ο κ. Γιανναράς θα αναλογισθή την μεγάλην ευθύνη του ενώπιον του Θεού.”

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Γι΄ αυτούς που βρίζουν όσους αρνούνται να δεχτούν την αρρωστημένη Γιανναροπληξία τους, τους προτείνω να μελετήσουν την εισήγηση του θεολόγου κ. Ιωάννου Ν. Μαρκά, ΜΕΤΑΠΑΤΕΡΙΚΩΝ ΕΡΓΑ ΚΑΙ ΗΜΕΡΑΙ
    ΕΙΣΑΓΩΓΗ-ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ (ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ) και ιδιαίτερα την παράγραφο για τον ΑΝΤΙΠΑΤΕΡΙΚΟ ΦΟΝΤΑΜΕΝΤΑΛΙΣΜΟ.

    ΜΕΤΑΠΑΤΕΡΙΚΩΝ ΕΡΓΑ ΚΑΙ ΗΜΕΡΑΙ
    του Ιωάννου Ν. Μαρκά
    ΕΙΣΑΓΩΓΗ-ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ (ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ)
    https://paterikos.blogspot.com/2012/02/blog-post_1954.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ευχόμαστε καλή μετάνοια και καλή φώτιση στους έχοντες χρείαν εξορκισμού και άμεσης ψυχιατρικής βοήθειας που το μόνο που ξέρουν είναι να βρίζουν τους Ορθόδοξους κληρικούς και θεολόγους που ισοπεδώνουν την αιρετική γιανναρολατρεία!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Βέβαια, γνωρίζουμε ότι μπορεί να πονάνε τους γιανναρολάτρες τα σχόλια με τις γνώμες των συγχρόνων αγίων και των μεγάλων ονομάτων της Ορθοδοξίας, αλλά τί να κάνουμε;;;
    Μπορούν να κρύψουν οι Ορθόδοξοι την αλήθεια και μην φανερώσουν τα σχόλια που δεν αφήνουν ίχνος απο την γιανναρολατρεία, αλλά την ισοπεδώνουν;;
    Δεν μπορούν όσο και αν πονούν οι γιανναρολάτρες και αφρίζουν απο την γιανναρολατρεία τους...
    Η Ορθοδοξία πρέπει να λάμπει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ψυχωσικά είναι τα σχόλια που το μόνο που ξέρουν είναι να βρίζουν και να αφρίζουν κατά των Ορθόδοξων σχολιαστών και κληρικών και Θεολόγων λαϊκών και Μοναχών!
    Αυτοί που γράφουν αυτά τα εμμονικά και ψυχωσικά σχόλια χρήζουν άμεσης ψυχιατρικής βοήθειας!
    Τον δειλό κουκουλοφόρο θα τον δούμε στον δειλό ψυχασθενή κουκουλοφόρο που έγραφε ψυχωσικά : "χάπια, χάπια". Διότι δεν είχε να πει τίποτα θεολογικό και μόνο που ήξερε ήταν να δαιμονίζεται όταν έβλεπε δυνατές απαντήσεις Ορθόδοξες που έκαναν εξαέρωναν, τις ψυχωσικές γιανναρολατρείες του!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τον δειλό κουκουλοφόρο θα τον δούμε στον δειλό ψυχασθενή κουκουλοφόρο που έγραφε ψυχωσικά σχόλια: "χάπια, χάπια". Διότι δεν είχε να πει τίποτα θεολογικό και μόνο που ήξερε ήταν να δαιμονίζεται όταν έβλεπε δυνατές απαντήσεις Ορθόδοξες που εξαέρωναν, τις ψυχωσικές γιανναρολατρείες του!

      Διαγραφή
  13. Απάντηση απο το βιβλίο “Γέροντας Παϊσιος ο Αγιορείτης, Μαρτυρίες προσκυνητών”, – Β’ Έκδοση, Εκδόσεις “Αγιοτόκος Καππαδοκία”, 2005, σελ 111-113

    1. Αναμφιβόλως στα κείμενα του συγγραφέως αυτού υπάρχουν και αρκετά θετικά στοιχεία: (πατερικές θέσεις, ορθόδοξες τοποθετήσεις κ.λ.π.). άλλ’ αυτά τα καθιστούν έτι περισσότερο επικίνδυνα, διότι λειτουργούν ως δόλωμα. Δόλωμα το οποίον ελκύει και καλοπροαίρετους ακόμη ανυποψίαστους αναγνώστες ή -το και χειρότερο- παραπλανά ακόμη και πνευματικούς ανθρώπους και καθοδηγούς. Ώστε να τα συνιστούν (!) ή τουλάχιστον, να τα ανέχονται δικαιολογώντας τα με «καλό λογισμό». Νομίζουμε ότι δι’ αυτά ισχύει η φράση του μακαριστού Γέροντος σε παρόμοια περίπτωσιν: Είναι σαν τα τηγανητά αυγά πού έχει πέσει πάνω τους κουτσουλιά και πού θέλουν πέταγμα μαζί με το τηγάνι”.

    https://paterikos.blogspot.com/2024/08/blog-post_31.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Η αλήθεια είναι με τους ορθόδοξους επικριτές της γιανναρικής φιλοσοφίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή