Παρασκευή 5 Ιουλίου 2013

Τα αποτελέσματα της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου


Τα αποτελέσματα της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου θα παρουσιαστούν σήμερα στη μεγάλη Αίθουσα του υπουργείου Παιδείας , παρουσία της πολιτικής ηγεσίας.
Σύφωνα με τα αποτελέσματα τα δύο στα τρία σχολεία (66%) εφάρμοσαν διαδικασίες της αυτοαξιολόγησης (γενική εκτίμηση, συστηματική διερεύνηση, διαμόρφωση των σχεδίων δράσης) και στα δύο επίπεδα (ολομέλειας και ομάδων εργασίας).

Συμπεράσματα από τις εκθέσεις των σχολείων σχετικά με την εφαρμογή της ΑΕΕ και την ανάπτυξη Σχεδίων δράσης 
H AEE συνέβαλε θετικά σε ζητήματα όπως :
-Η ανάδειξη προβλημάτων και η ανάπτυξη 
στρατηγικών επίλυσης προβλημάτων.
-Η ευαισθητοποίηση και η συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων φορέων της σχολικής κοινότητας (εκπαιδευτικοί-μαθητές-γονείς). 
- Η βελτίωση στην επικοινωνία και στις σχέσεις μεταξύ των εμπλεκομένων. 
- Η δυνατότητα ελεύθερης έκφρασης και αποτύπωσης αναγκών, ανησυχιών και προσδοκιών εκπαιδευτικών/ μαθητών.
-Η ενδυνάμωση των σχέσεων γονέων – σχολείου. Η ευαισθητοποίηση των γονέων για θέματα των παιδιών.
-Η βελτίωση του παιδαγωγικού κλίματος. Η ευαισθητοποίηση και η ενεργός συμμετοχή των μαθητών και των εκπαιδευτικών στο σχεδιασμό και υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και καινοτόμων δράσεων. Η ανάπτυξη ομαδικού πνεύματος και συνεργασίας μεταξύ των μαθητών.
-Η αναγνώριση της αναγκαιότητας υλοποίησης των αποφάσεων των παιδαγωγικών συνεδριάσεων. Η καλλιέργεια του αλληλοσεβασμού, της αίσθησης της ομαδικότητας, της συνεργασίας και υπευθυνότητας. Ο σεβασμός στους κανόνες της τάξης και στις γνώμες των υπολοίπων.
-Η ενίσχυση των διεπιστημονικών συνεργασιών μεταξύ των εκπαιδευτικών. Η συνεργασία εκπαιδευτικών διαφόρων ειδικοτήτων στο σχεδιασμό και την υλοποίηση των προγραμμάτων και της ενημέρωσης του ιστολογίου του σχολείου. Η δημιουργία τράπεζας και επιμορφωτικού υλικού.
-Η ενίσχυση της επιστημονικής ταυτότητας των εκπαιδευτικών μέσω της λήψης πρόσθετων επιστημονικών γνώσεων και εκπαιδευτικών πρακτικών. Η εφαρμογή καινούριων διδακτικών πρακτικών και ο καθορισμός κατάλληλων διδακτικών μέσων και μεθόδων.
- Η ενίσχυση της ενδοσχολικής επιμόρφωσης. Η αναγνώριση της αναγκαιότητας ανάπτυξης ενδοσχολικών πρακτικών για αυτομόρφωση σε θέματα όπως : η διαχείριση κρίσεων - προβλημάτων συμπεριφοράς-επιθετικότητας, ο σχεδιασμός και η εφαρμογή εξατομικευμένων προγραμμάτων εκπαίδευσης σε διάφορα γνωστικά αντικείμενα, η παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού, η χρήση ΤΠΕ για ΑμΕΑ, κ.α.
-Η αυτοαξιολόγηση του κάθε εμπλεκόμενου εκπαιδευτικού όσον αφορά την αποτελεσματικότητά του στην εκπαιδευτική διαδικασία. Η ανατροφοδότηση σε συλλογικό και ατομικό επίπεδο και ο προσωπικός αναστοχασμός.
-Η ανάπτυξη και η ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ εκπαιδευτικών και σχολικών συμβούλων.
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΕΚΘΕΣΕΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ
Στο έγγραφο με αταποτελέσματα περιλαμβάνονται και αποσπάσματα από τις εκθέσεις σχολικών μονάδων που συμμετείχαν στο πρόγραμμα της ΑΕΕ.
«Η διαδικασία αυτή έφερε ουσιαστικά για πρώτη φορά τους εκπαιδευτικούς του Σχολείου μας σε κοινό τραπέζι όπου μας δόθηκε η δυνατότητα να συζητήσουμε, να προβληματιστούμε, να ερευνήσουμε, να δουλέψουμε και να αναδείξουμε τη δουλειά που γίνεται ή δε γίνεται. Ήταν μια πολύ ξεχωριστή, από κάθε άποψη, διαδικασία. Η σχολική κοινότητα στο σύνολό της λειτούργησε μέσα σ’ ένα νέο πλαίσιο συνεργασίας και συνδιαλλαγής, αλληλοκατανόησης και εμπιστοσύνης. Εκπαιδευτικοί, μαθητές, γονείς-κηδεμόνες ήρθαν κοντά, κάθισαν στο ίδιο τραπέζι και σε συνεργασία με το σχολικό σύμβουλο και τον εξωτερικό συνεργάτη κατάφεραν να επιτύχουν την αρμονική συνύπαρξη , που είναι προαπαιτούμενο επιτυχίας και αποτελεσματικότητας».

«Ως θετικά στοιχεία που αναδείχθηκαν κατά τη διαδικασία υλοποίησης αναφέρουμε: την αμφίδρομη και ουσιαστική συνεργασία όλων των εμπλεκομένων εκπαιδευτικών, μαθητών, γονέων, φορέων, κατοίκων της περιοχής, τη δημιουργία κλίματος αμοιβαίας εμπιστοσύνης και αλληλοσεβασμού, την υλοποίηση των σχεδίων και στόχων. Η καθολική συμμετοχή και ουσιαστική παρουσία όλων των παραγόντων της εκπαιδευτικής κοινότητας ενίσχυσε ουσιαστικά τις μεταξύ των σχέσεις. Δημιουργήθηκαν οι κατάλληλες προϋποθέσεις για πρωτοβουλίες και ανάληψη καινοτομιών. Καλλιεργήθηκε σε μεγάλο βαθμό το αίσθημα της συνευθύνης και της αυτοδέσμευσης αλλά και εντοπίστηκαν τυχόν αδυναμίες και ελλείψεις. Γενικότερα θα μπορούσαμε να πούμε πως η όλη διεργασία συνέβαλε κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο στη βελτίωση των εκπαιδευτικών πρακτικών αλλά και στην αλλαγή κουλτούρας του σχολείου μας».

«Ήταν μια πολύ ενδιαφέρουσα εμπειρία, από την οποία αποκομίσαμε κέρδη, αφού αναπτύξαμε την αρετή της συνεργατικότητας, εκτιμήσαμε καλύτερα την υπάρχουσα κατάσταση στο εκπ/κό περιβάλλον στο οποίο υπηρετούμε, συνειδητοποιήσαμε τις δυνατότητές μας, είχαμε την ευκαιρία μιας προσωπικής αλλά και συνολικής αξιολόγησης και σχεδιάσαμε φιλόδοξα σχέδια δράσης και βελτίωσης του έργου μας». 

«Η διαδικασία υπήρξε για όλους τους συμμετέχοντες μια πρωτόγνωρη διαδικασία που ενεργοποίησε τους παράγοντες της εκπαιδευτικής κοινότητας, ενίσχυσε την αμοιβαιότητα μεταξύ τους, καλλιέργησε την συνευθύνη και την αυτοδέσμευση».

«Όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς στη σχολική κοινότητα (εκπαιδευτικοί-γονείς-μαθητές φορείς) άρχισαν να συζητούν πλέον στην ολομέλεια του σχολείου για τα προβλήματα και να τοποθετούνται υπεύθυνα σε αυτά. Η συμμετοχή στις συνεδριάσεις όλων των εκπαιδευτικών, ένδειξη του ενδιαφέροντος για ακόμη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου. Η διάθεση όλων και η ωριμότητα στην αντιμετώπιση της Αυτοαξιολόγησης συνέβαλε θετικά για μια εμπεριστατωμένη συστηματική διερεύνηση και τη κατάστρωση του Σχεδίου δράσης καθώς επίσης και την αφύπνιση του Συλλόγου Γονέων /Κηδεμόνων για ενεργό συμμετοχή στα σχολικά δρώμενα».

«Οι εκπαιδευτικοί εντόπισαν τους τομείς στους οποίους υστερεί η σχολική μονάδα. Έτσι, το πρόγραμμα λειτούργησε ως κίνητρο για να αποφασίσουν να αναλάβουν δράση και να βελτιώσουν την υπάρχουσα κατάσταση».

«Μας δόθηκε η ευκαιρία για αυτοκριτική, για διερεύνηση επιμέρους τομέων της σχολικής ζωής και επαναπροσδιορισμό των θέσεων και των στόχων του εκπαιδευτικού μας έργου».

«Ενεργοποιήθηκαν όλοι οι παράγοντες της εκπαιδευτικής κοινότητας ενώ ενισχύθηκαν οι σχέσεις εμπιστοσύνης και συνεργασίας μεταξύ των παραγόντων. Εντοπίστηκαν αδυναμίες και δημιουργήθηκαν οι αναγκαίες συνθήκες για τη βελτίωσή τους. Με αυτό το τρόπο δημιουργήθηκαν οι πρωτοβουλίες για την ανάπτυξη καινοτόμων δράσεων».

«Διεύρυνση των δραστηριοτήτων και των ενδιαφερόντων των μαθητών πέραν του σχολικού προγράμματος…Ενίσχυση της υπευθυνότητας και της αποτελεσματικότητας των μαθητών καθώς ξεκίνησαν και ολοκλήρωσαν τη δράση με επιτυχία».

«Μέσα από τη διαδικασία υλοποίησης του σχεδίου δράσης οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με θέματα που τους αφορούσαν, είτε σε προσωπικό επίπεδο είτε σε επίπεδο τοπικής κοινωνίας, αλλά ποτέ μέχρι τώρα δεν τους είχαν απασχολήσει σοβαρά… Όλα τα παιδιά ανέπτυξαν ξεχωριστές δεξιότητες το καθένα, εντοπίζοντας τον τομέα που τους αφορά περισσότερο… Μέσα από τη δράση και τη δημιουργία ενισχύθηκε η αυτοεκτίμηση όλων των μαθητών, ακόμη και των πιο αδύναμων και φοβισμένων… Ανέλαβαν πρωτοβουλίες δράσης πάντα με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών που τους συντόνιζαν στο έργο τους… Μέσα από τη διαδικασία της έρευνας και της συλλογής δεδομένων απέκτησαν χρήσιμες γνώσεις τόσο για την διαμόρφωση και ολοκλήρωση της προσωπικότητάς τους όσο και για τις μελλοντικές επιλογές στη ζωή τους».

«Οι εκπαιδευτικοί συνεργάστηκαν εποικοδομητικά ανταλλάσσοντας ιδέες και απόψεις. Ταυτόχρονα αποκόμισαν ιδέες και εμπειρίες χρήσιμες για το σχεδιασμό ανάλογων δράσεων…Οι γονείς συνεργάστηκαν με τους εκπαιδευτικούς και ενεπλάκησαν ουσιαστικά στη δράση».

«Οι σχέσεις μεταξύ των συμμετεχόντων ήταν εποικοδομητικές και δημιουργήθηκε πνεύμα ομαδικότητας, συνεργασίας και αλληλεγγύης».

«Ενεργοποίηση γονέων και δραστηριοποίησή τους σε θέματα που έχουν σχέση με τις καθημερινές ανάγκες του σχολείου… Καλλιέργεια συνεργατικής διάθεσης ανάμεσα σε γονείς και εκπαιδευτικούς…. Βελτίωση προβληματικών συμπεριφορών μαθητών».

«Επικράτησε πνεύμα συνεργασίας... Η συμμετοχή των μαθητών πολύ μεγάλη. Συνεχής η παρουσία και ενεργός συμμετοχή των γονέων, του σχολικού συμβούλου και όσων από την τοπική κοινωνία ζητήθηκε η συνδρομή».

«Η πραγματοποίηση της δράσης είχε θετική επίδραση στο γενικότερο κλίμα του σχολείου. Η συνεργασία με τους ειδικούς επιστήμονες επέδρασε τόσο στις συμπεριφορές των συμμετεχόντων μαθητών όσο και των καθηγητών».

«Τα θετικά στοιχεία είναι η ανάπτυξη εκπαιδευτικών προγραμμάτων και καινοτόμων δράσεων που συμπλήρωσαν το Πρόγραμμα Σπουδών, ενίσχυσαν την πρωτοβουλία των μαθητών, συνέβαλαν στη δημιουργία θετικού κλίματος και συνετέλεσαν στο άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία. Κινητοποιήθηκε το σύνολο των εκπαιδευτικών για συμμετοχή σε εκπαιδευτικές δραστηριότητες και καινοτόμες δράσεις και η συμμετοχή των μαθητών ήταν ουσιαστική και ενθουσιώδης».

«Ενισχύθηκε η αυτογνωσία των εκπαιδευτικών ως προς τη διδακτική τους ικανότητα, την αποτελεσματικότητα και την παιδαγωγική τους κατάρτιση. Βελτιώθηκε η οργάνωση της διδασκαλίας. Οι εκπαιδευτικοί που πραγματοποίησαν τις δειγματικές διδασκαλίες εκτέθηκαν και ξεπέρασαν ανασφάλειες και φόβους».

«Το σχέδιο δράσης θα ενσωματωθεί μόνιμα στην εκπαιδευτική διαδικασία της σχολικής μονάδας και ευελπιστούμε να το αναπτύξουμε περισσότερο στο μέλλον. Τα αποτελέσματα θα παρουσιαστούν στην εκπαιδευτική κοινότητα και ελπίζουμε στην επέκτασή του και σε άλλες σχολικές μονάδες».

«Η εφαρμογή αυτού του Σχεδίου Δράσης, θα είναι χρήσιμη για όλες της σχολικές μονάδες, ιδιαίτερα όμως για σχολεία με τη δεδομένη σύνθεση του μαθητικού δυναμικού».

«Το υλικό που παράχθηκε από τους συναδέλφους αποθηκεύτηκε στον ιστοχώρο του σχολείου ώστε να χρησιμοποιηθεί μελλοντικά από επόμενους καθηγητές του σχολείου, επιτυγχάνοντας μια συνέχεια στην εκπαιδευτική προσπάθεια».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου