Την Κυριακή 13 Νοεμβρίου ε.έ.,
πραγματοποιήθηκε στην Ναύπακτο από την Ιερά Μητρόπολη Ναυπάκτου και
Αγίου Βλασίου αρχιερατικό Μνημόσυνο και επιστημονική Ημερίδα για τον
αείμνηστο διδάσκαλο και καθηγητή της Δογματικής π. Ιωάννη Ρωμανίδη, με την ευκαιρία της συμπληρώσεως δέκα ετών (2001-2011) από την κοίμησή του.
Στο έργο αυτό θα παρουσιασθούν διάφορες πλευρές της θεολογικής προσφοράς του
μακαριστού π. Ιωάννου στα θεολογικά γράμματα, και καταδεικνύεται η εξέλιξη της θεολογικής σκέψεώς του. Χωρίζεται δε σε τρεις μεγάλες ενότητες.
Στο πρώτο μέρος του νέου βιβλίου παρουσιάζεται η σχέση του π. Ι. Ρωμανίδη με τον μεγάλο θεολόγο π. Γεώργιο Φλωρόφσκι, του οποίου υπήρξε γνήσιος μαθητής.
Ο π. Ιωάννης ενημέρωνε τον π. Γεώργιο Φλωρόφσκι για όλα και ενεργούσε ως υποτακτικός του στην θεολογική και ιστορική σκέψη του, επεξέτεινε δε τις απόψεις του π. Γ. Φλωρόφσκι σε μερικά σημεία, αλλά αποδεικνύεται και η εμπιστοσύνη και οι προσδοκίες που επένδυε ο π. Γ. Φλωρόφσκι στον μαθητή του π. Ιωάννη Ρωμανίδη, τον οποίο θεωρούσε ως γνήσιο διάδοχό του.
Στο δεύτερο μέρος του βιβλίου περιλαμβάνονται πέντε κεφάλαια στα οποία φαίνεται όλο το θεολογικό έργο του π. Ιωάννη Ρωμανίδη, τί προηγήθηκε της διδακτορικής του διατριβής με τίτλο «προπατορικό αμάρτημα», τί έγινε κατά την κατάθεση αυτής της διατριβής στην Θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και πώς επεξέτεινε τα θέματα αυτά στις μεταγενέστερες μελέτες που έκανε στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαντ κάτω από την εποπτία του π. Γ. Φλωρόφσκι. Επί πλέον παρουσιάζεται όλη η θεολογία που εξέφραζε ο π. Ιωάννης και η ενότητα που παρατηρείται στο θεολογικό του έργο.
Στο τρίτο μέρος του βιβλίου παρατίθεται το περιεχόμενο της Ημερίδος που έγινε στην Αθήνα την 19η Ιανουαρίου ε.έ. με την παρουσίαση του δίτομου έργου της «εμπειρικής Δογματικής», τις ομιλίες που έγιναν, καθώς επίσης παρατίθενται οι απόψεις Πατριαρχών, Επισκόπων, Θεολόγων και λαϊκών για το δίτομο αυτό έργο και γενικά για την προσωπικότητα και την προσφορά του π. Ιωάννου Ρωμανίδη και δείχνουν ότι πράγματι είναι ο κορυφαίος δογματικός θεολόγος της Ορθοδόξου Καθολικής Εκκλησίας στις ημέρες μας. Ακόμη παρατίθεται και η ολοκληρωμένη εργογραφία του.
Ο Σεβασμιώτατος εξέφρασε την πεποίθησή του ότι η Ημερίδα θα φωτίση ακόμη περισσότερο την προσωπικότητα και το έργο του π. Ιωάννου Ρωμανίδη. «Θα κάνη αυτό που δεν έκανε ο ίδιος. Δηλαδή, ο π. Ιωάννης δεν ενδιαφερόταν πολύ για την προβολή του έργου του, δεν ενδιαφέρθηκε να μεταφρασθούν και να δημοσιευθούν τα κείμενά του από την αγγλική στην ελληνική γλώσσα. Αυτό το έκανε η αντιπρύτανις του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης κ. Δέσπω Λιάλιου, αλλά δεν έχουν ακόμη δημοσιευθή».
«Ο π. Ιωάννης Ρωμανίδης έζησε τα περισσότερα χρόνια στην Αμερική και τα λιγότερα στην Ελλάδα. Έγραψε στην αγγλική και στην ελληνική γλώσσα.
Άφησε ένα μεγάλο αδημοσίευτο έργο που είναι διασκορπισμένο σε Συνέδρια, σε Επιτροπές, σε επιστολές, σε διάφορα αρχεία και βέβαια είναι ευρύτατο πεδίο γι’ αυτόν που θα τα αναζητήση για να τα μελετήση και να τα εκδώση. Ήδη εν πολλοίς είναι άγνωστος και παρεξηγημένος ο π. Ιωάννης». Ο Σεβασμιώτατος εξέφρασε ακόμη την πεποίθησή του ότι «τό έργο και η προσωπικότητα του π. Ρωμανίδη θα αναδειχθή όσο περνά ο καιρός και θα είναι όχι μόνο ο θεολόγος του εικοστού αιώνος, αλλά και ο θεολόγος του μέλλοντος αιώνος, γιατί είναι πραγματικά ο θεολόγος της Εκκλησίας, δηλαδή των Προφητών, των Αποστόλων και των Πατέρων».
Ο π. Γεώργιος Μεταλληνός στην εισήγησή του παρουσίασε τον π. Ι. Ρωμανίδης ως "σημείον αντιλεγόμενον", διότι η παρουσία του στην Ελλάδα και στο ακαδημαϊκό περιβάλλον συνδέθηκε απ' αρχής με φανερή ή συγκεκαλυμμένη αντίδραση εναντίον του, διότι για κάποια πρόσωπα ή ομάδες ο π. Ιωάννης αποτελούσε πρόκληση ισχυρή. Και αυτό, διότι εισήγαγε στον εκκλησιαστικό μας βίο και στην ακαδημαϊκή οικογένεια έναν νέο τρόπο διδασκαλίας της θεολογικοδογματικής παραδόσεώς μας, συνδέοντας την ακαδημαϊκή μας θεολόγηση με την εμπειρική Πατερική ασκητικονηπτική πράξη.
Μέ αυτόν όμως τον τρόπο εκλόνιζε την ηγεμονία της σχολαστικής μεταφυσικής (παπικής και προτεσταντικής), ενώ αυτόματα περιθωριοποιούσε κατεστημένες και πολυθαυμαζόμενες αυθεντίες. Επίσης, προκάλεσε αντιθέσεις και στον χώρο της ιστορίας, διότι, γνωρίζοντας την διαχρονική διαλεκτική Ρωμαιοσύνης και Φραγκοσύνης, μπόρεσε να προσδιορίση την διαμετρική διαφορά στις προϋποθέσεις και πραγματώσεις φραγκικού και ρωμαίϊκου (ελληνορθόδοξου) πολιτισμού και τις πραγματικές προϋποθέσεις της διαφοροποιήσεως και τελικά αποσχίσεως της Δυτικής Χριστιανοσύνης. Προσέφερε, έτσι, αυθεντικά ρωμαίϊκα κλειδιά για την κατανόηση και ερμηνεία του πολιτισμού μας.
Παρουσίασε διάφορες όψεις της εναντίον του πολεμικής, όχι μόνον στον επιστημονικό-ακαδημαϊκό χώρο, αλλά και σε διαπροσωπικό επίπεδο, που άγγιζε τα όρια της συκοφαντίας και μιας αληθινής συνωμοσίας.
Το βεληνεκές αυτής της στάσης έφθανε μέχρι τους θεολογικούς Διαλόγους, στους οποίους μετείχε και ο π. Ιωάννης, κατηγορούμενος από τους Έλληνες συναδέλφους του ακόμη και για αιρέσεις, που φυσικά δεν είχε.
Ο φθόνος αποτελούσε, κατά την εκτίμηση του εισηγητού, κίνητρο ισχυρό, ώστε να επιχειρήται η ηθική εξόντωση και εκμηδένισή του, όχι μόνον από "εχθρούς", αλλά ενίοτε και από προσποιούμενους τον φίλο του, που διέσπειραν κατηγορίες, τις οποίες αναπαρήγαν εκείνοι, που επεδίωκαν την μείωση και αποδυνάμωσή του. Αντίθετα, την επιστημοσύνη και θεολογική προσφορά του π. Ιωάννη ήσαν σε θέση να κατανοήσουν διακεκριμένοι Δυτικοί, που συχνά εξέφραζαν τον θαυμασμό τους και την εκτίμησή τους στο πρόσωπο και το έργο του.
Τέλος ο εισηγητής τόνισε την σημασία της Ημερίδας που διοργάνωσε η Ιερά Μητρόπολη Ναυπάκτου και με την οποία φανερώνεται για άλλη μια φορά η αγάπη και ο σεβασμός του Μητροπολίτου κ. Ιεροθέου προς «τόν αείμνηστο διδάσκαλό μας και επιστήθιο φίλο του».
Η κ. Δέσπω Λιάλου, μαθήτρια του π. Ιωάννου και μεταφράστρια κειμένων του από τα αγγλικά, κατέθεσε γραπτώς την δική της μαρτυρία πρώτα για την δυνατή παρουσία και την μεγάλη επίδραση του π. Ιωάννου στον χώρο της ακαδημαϊκής θεολογίας στην Θεσσαλονίκη και έπειτα για τις «θεολογικές προϋποθέσεις της ερμηνευτικής στο έργο του π. Ιωάννου Ρωμανίδη»
Οι προϋποθέσεις αυτές είναι, μεταξύ άλλων, οι εξής: Τα μεγάλα επιστημονικά, γνωστικά, κοινωνικά, διανοητικά και θεολογικά εφόδια του π. Ιωάννη, που τον βοήθησαν στην έκφραση της ορθόδοξης ερμηνείας των θεολογικών προβλημάτων το ότι είχε ως κέντρο του θεολογικού του προβληματισμού τον πεπτωκότα άνθρωπο και την πορεία του μέσα στην ιστορία η αποφυγή της αντίθεσης Θεός-άνθρωπος στην σωτηριολογία, σύμφωνα με την οποία αντίθεση άλλοτε η σωτηρία προέρχεται από τον Θεό και ο άνθρωπος την υπομένει κατά προορισμό, και άλλοτε προέρχεται από τον άνθρωπο κατά την νομοτέλεια των καλών του έργων η ένωση του λόγου για την δημιουργία με τον λόγο για τα έσχατα και της διήγησης της Γενέσεως με τον λόγο για την θέωση και την βασιλεία του Θεού η στήριξη της ερμηνείας στην μαρτυρία των απ᾽ αιώνος αγίων η θεώρηση της ενότητας του εκκλησιαστικού βίου η σημασία της ακτίστου Χάριτος του Θεού που αποκαλύπτεται εν δυνάμει και δόξη το ότι ο άνθρωπος βρίσκεται διαρκώς σε μια πορεία αποδοχής της θείας Χάριτος στην πορεία αυτή ο άνθρωπος αναμετράται με τις αντίθεες δυνάμεις και όχι με τον Θεό.
Επίσης, ο π. Ιωάννης αποκλείει στον θεολογικό λόγο την προσωπική αυθαιρεσία και αυτοσχεδιασμό ή το θρησκευτικό βίωμα μιας ψυχολογικής ανάγκης ή παρέκκλισης. Αντίθετα τον στηρίζει πάντα στον βίο και στην διδασκαλία των αγίων. Η τεκμηρίωση των πατερικών κειμένων γίνεται με κριτήριο τον έλεγχο της συνοδικής πράξης της Εκκλησίας, όπως «καρποφορεί στην λατρεύουσα κοινότητα» στην συγκεκριμένη εποχή και το συγκεκριμένο περιβάλλον. Η θεολογία είναι εφαρμοσμένη επιστήμη, αφού έχει άμεση εφαρμογή στην μαρτυρία της εκκλησιαστικής κοινότητας, της θεωτικής εμπειρίας και ομολογίας, στην ζωή της μετανοίας και την παράκληση του Αγίου Πνεύματος. Δεν αποδέχεται, ο π. Ιωάννης, την χαώδη ερμηνεία εκτός της ιστορίας. Χαρακτηριστικό είναι η κριτική εναντίον των ερμηνευτών της Αγίας Γραφής που ξεχνώντας την ιστορία προσπαθούν να κάνουν ιστορικά άλματα αιώνων και πραγματοποιούν μια αποκεκομμένη από την ιστορική εκκλησιαστική συνέχεια ερμηνεία.
Ο κ. Αντώνιος Παπαδόπουλος εκθέτοντας τις αναμνήσεις του από τον π. Ιωάννη Ρωμανίδη μίλησε για τον «καημό» του π. Ρωμανίδη, που ήταν η «εμπειρική δογματική», αυτός ο όρος που χρησιμοποίησε για πρώτη φορά ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος που συστηματοποίησε την προφορική διδασκαλία του π. Ιωάννη. Αυτήν την εμπειρική διάσταση της δογματικής, και της θεολογίας εν γένει, τόνιζε πάντα ο π. Ιωάννης στους φοιτητές του, μιλώντας για την γνώση του Θεού, για την ησυχία, την άσκηση, την νήψη, την Αγία Γραφή, τον Όντα, τον ζωντανό Θεό των ζωντανών Πατέρων. Όλος ο κόσμος, έλεγε ο π. Ρωμανίδης, έγινε για την ενανθρώπηση του Χριστού, γιατί δια του Χριστού γεφυρώνεται το κτιστό με το άκτιστο και έτσι σώζεται. Οι εντολές του Θεού δεν είναι απλές κουβέντες, αλλά λόγος-ενέργεια του Θεού, και όταν ένας θεόπτης εφαρμόζει το θέλημα, τον λόγο του Θεού, ενδύεται την θεία ενέργεια και έτσι γίνεται φορέας του Αγίου Πνεύματος, όχι πηγή. Πηγή της ακτίστου Χάριτος είναι η ανθρώπινη φύση του Χριστού.
Ο π. Ρωμανίδης ανέλυε με τα κριτήρια αυτά την Μεταμόρφωση του Χριστού και γελοιοποιούσε ενώπιον των φοιτητών τους αντιησυχαστές. Την ησυχία και την προσευχή την δίδαξε ο Κύριος στους μαθητές Του. Έτσι ο ησυχασμός και η νήψη παραδίδονται από τις Διαθήκες, όπως υπογράμμιζε ο π. Ιωάννης.
Ο Ησυχασμός είναι φαινόμενο με αναφορά όχι μόνον σε κάποιο τμήμα της Εκκλησίας (τούς Ιεράρχες-Μοναχούς), αλλά και σ' όλα τα μέλη και τα επίπεδα του εκκλησιαστικού σώματος, αφού όλοι οφείλουμε να είμαστε νηπτικοί. Η αρχή αυτή διέκρινε τον π. Ιω. Ρωμανίδη σ' όλα τα θέματα που ανέπτυσσε, δογματικά, διαλόγου, ιστορικά, αλλά και σε κάθε ευκαιρία μιλούσε για την νήψη εν ησυχία και προσευχή. Έδιδε ιδιαίτερη προσοχή στον Ορθόδοξο Μοναχισμό σε Ανατολή και Δύση. Υπεστήριζε ότι και στην Δύση υπήρχε προ των βαρβαρικών επιδρομών ο ησυχασμός. Γι' αυτό και επέμενε να μεταφυτευθή στην Αμερική ο μοναχισμός, για να συνεχισθή εκεί η παράδοση της κάθαρσης, του φωτισμού και της θεώσεως, καί, όπως είπε ο εισηγητής, «ο Θεός άκουσε τις δεήσεις του» και σήμερα πλησιάζουν τις είκοσι οι ορθόδοξες Ιερές Μονές στις Η.Π.Α.
Επίσης, ο κ. Παπαδόπουλος κατέθεσε τις μαρτυρίες ότι ο αείμνηστος πατρολόγος Παν. Χρήστου του είχε εκμυστηρευθή ότι ο π. Ρωμανίδης γνώριζε καλύτερα από τον ίδιο τους Πατέρας, μαρτυρία πολύ σημαντική αν αναλογισθή κανείς ότι ο Χρήστου έφερε τους Πατέρες στην νεώτερη επιστήμη της θεολογίας. Επίσης μαρτύρησε ότι ο π. Ιωάννης λειτουργούσε ως Ιερέας, το μάθημά του είχε μεγάλη απήχηση στους φοιτητές και ανέφερε διάφορα περιστατικά από την κατάθεση της διατριβής του, τους Διαλόγους, τις παραδόσεις σε φοιτητές.
Αναφέρθηκε και στα προσωπικά του προβλήματα, εκφράζοντας την πεποίθησή του ότι ο π. Ιωάννης είχε οπωσδήποτε πνευματικές εμπειρίες στην νεότητά του, δοκιμάσθηκε μέσα στο καμίνι των περισπασμών της καθηγητικής έδρας, για να φθάση και πάλι στο τέλος της ζωής του στο δωμάτιο-κελλί του να ζή με προσευχή και αγρυπνίες.
Ο κ. Σταύρος Γιαγκάζογλου, αφού εξέφρασε την χαρά του γιατί ο π. Ι. Ρωμανίδης ήταν ένας από τους καθηγητές στους οποίους μαθήτευσε, που επηρέασε και γονιμοποίησε θετικά την σκέψη του, ανέπτυξε το θέμα Η σημασία του περί του προπατορικού αμαρτήματος έργου του π. Ιωάννου Ρωμανίδη για την Εκκλησία και την θεολογία. Μίλησε εισαγωγικά για το θεολογικο-ιστορικό πλαίσιο μέσα στο οποίο εμφανίσθηκε η διατριβή του π. Ρωμανίδη, για τους άξονες της διατριβής, για κάποιες πτυχές της διένεξής του με τον Π. Τρεμπέλα και τέλος για την σημασία της διατριβής. Το θεολογικό πλαίσιο περιέγραψε με τον όρο του π. Φλωρόφσκι «βαβυλώνεια αιχμαλωσία» της θεολογίας, ανάλυσε εν συντομία τί σήμαινε η αιχμαλωσία αυτή, η οποία ευθύνεται και για όλες τις αντιδράσεις που δέχθηκε ο π. Ρωμανίδης, ο «αμερικανοτραφής» θεολόγος που «έφερε στις αποσκευές του τους Πατέρες» από την Αμερική στην Ελλάδα. Σημείωσε ότι είναι προς τιμήν της Θεολογικής Σχολής Αθηνών ότι τελικά αποδέχθηκε την διατριβή του π. Ρωμανίδη, παρά τις αντιδράσεις.
Τα θέματα που ασχολήθηκε η διατριβή ήταν πολλά και σημαντικά, δογματικά, χριστολογικά, εκκλησιολογικά, αναστηλωτικά των ορθοδόξων δογμάτων και της ορθοδόξου πίστεως, αντιρρητικά προς τον δυτικό, παπικό και προτεσταντικό σχολαστικισμό και την νοησιαρχία. Μίλησε για την πτώση, την αμαρτία, την ασθένεια ψυχής και σώματος, την σωτηρία, τον ορθόδοξο προορισμό του ανθρώπου, την θέωση, τα Μυστήρια κλπ. Υπογράμμισε ο εισηγητής τα πάμπολλα καινοτομικά στοιχεία της διατριβής, όπως την ορθή αφομοίωση των πατερικών κειμένων, τα ορθά κριτήρια ανάγνωσης των Πατέρων, την επικέντρωση-εστίαση στην ουσία των προβλημάτων, τον εμπειρικό χαρακτήρα της θεολογίας, την παρουσίαση για πρώτη φορά της αλήθειας ότι το δικανικό πνεύμα είναι μια παρερμηνεία του Ευαγγελίου κλπ.
Επίσης αναφέρθηκε στους δογματικούς άξονες του έργου: την διασάφιση των δογμάτων ως προς την Τριαδολογία, την διδασκαλία για το Σώμα του Χριστού ως πηγή της ακτίστου Χάριτος, την σύνδεση Πνευματολογίας και Χριστολογίας, την διδασκαλία ότι η Εκκλησία είναι το Σώμα του Χριστού, την εναργή ανάλυση της εκ του μη όντος δημιουργίας του κόσμου, τον τονισμό της ελευθερίας ως προς την ανθρωπολογία, την διάκριση ουσίας και ενεργείας, το μεθεκτό και αμέθεκτο του Θεού κ.ά. Γενικά, ο π. Ρωμανίδης με άξονα το προπατορικό αμάρτημα συνόψισε όλη την εκκλησιαστική δογματική.
Όσον αφορά τις θεολογικές διενέξεις που δημιουργήθηκαν με άλλους καθηγητές, τελικά, όπως τόνισε ο εισηγητής, ο π. Ρωμανίδης κέρδισε, αφού και οι αντίπαλοί του υιοθέτησαν έστω και σιωπηρώς τις θέσεις του, όπως π.χ. για την δικαίωση στην Παλαιά Διαθήκη, τις θεοφάνειες του Ασάρκου Λόγου κλπ. Ως προς την δημοσίευση της αλληλογραφίας Ρωμανίδη-Τρεμπέλλα ο εισηγητής υποστήριξε ότι διαφωτίζει ακόμη περισσότερο τα περί της συγγραφής της εξέχουσας αυτής διατριβής.
Ανακεφαλαιώνοντας, τόνισε την συμβολή της διατριβής του π. Ρωμανίδη στην αναγέννηση των πατερικών σπουδών, στην μελέτη των κειμένων του αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, την διακήρυξη του εμπειρικού χαρακτήρος της θεολογίας, την στροφή στους διακριτικούς και εμπειρικούς Γέροντες, και υποστήριξε ότι τώρα ανοίγει η κληρονομιά που άφησε ο π. Ρωμανίδης στην θεολογία.
Ο κ. Λάμπρος Σιάσος με λόγο που τον χαρακτήριζε ποιητική περιεκτικότητα μίλησε για «Ρωμανιδικά αλεξίπυρα και ακαδημαϊκές φλογώσεις». Πιό συγκεκριμένα αναφέρθηκε σε πειρασμούς του π. Ι. Ρωμανίδη: κατά την έγκριση της διατριβής του, στην καθηγητική του ζωή, σ’ ένα στιγμιαίο πειρασμό από μια κομματική εμπλοκή του, σ’ έναν οξύτερο στο Άαρχους της Δανίας, κατά τον διάλογο με τους Αντιχαλκηδονίους και υπαινυκτικά σ’ έναν μέγα και σ’ έναν τελευταίο πειρασμό του. Οι πειρασμοί του π. Ρωμανίδη είναι πειρασμοί –φλογώσεις– των θεολόγων στην ακαδημαϊκή και εκκλησιαστική διακονία τους.
Το ερώτημα που έθεσε είναι, το τί κάνουμε εμείς απέναντι στα πεπυρωμένα βέλη του πονηρού τα δολίως τοξευόμενα στο πεδίο της δογματικής θεολογίας, των εκκλησιαστικών αναγκών και της ιερής Λατρείας, καθώς ο διάβολος κανοναρχεί διαλόγους, αναγεννήσεις λειτουργικές και βιβλικές ερμηνείες.
Μέ παραπομπές κυρίως στον άγιο Διάδοχο Φωτικής παρουσίασε αφ' ενός μεν τους κινδύνους αλλοίωσης του εκκλησιαστικού λόγου, αφ' ετέρου δε τον ορθό τρόπο της εκκλησιαστικής –αποστολικής και πατερικής– θεολογήσεως. Μέ λόγο που προκαλούσε τον ακροατή να σκεφτή και να συμπληρώση τα συσκιαζόμενα περιέγραψε τα «αλεξίπυρα» για τις «ακαδημαϊκές φλογώσεις» μέσα από το παράδειγμα του π. Ι. Ρωμανίδη.
Τέλος ο π. Γεώργιος Δράγας αναπτύσσοντας το θέμα «η Πατερική θεολογία ως βάση της συγχρόνου ορθοδόξου ερμηνευτικής», μίλησε για τις διδασκαλίες, τα μηνύματα και την «νεοπατερική σύνθεση» του π. Γεωργίου Φλωρόφσκι, κοινού διδασκάλου του π. Ιωάννου και του ιδίου, προς τους μαθητές του, τα οποία και εφήρμοσε και συστηματοποίησε ο π. Ι. Ρωμανίδης. Ο Φλωρόφσκι «δέν ζήτησε νέους συγχρόνους Πατέρας», δηλαδή μια μεταπατερική ή νεωτερική σύνθεση, αλλά επισήμανε την αποκάθαρση της ορθόδοξης αγιοπατερικής θεολογίας από τα ετερόδοξα στοιχεία που την επισκίασαν.
Μίλησε για την «ψευδομορφωμένη θεολογία», τόσο στην Ρωσία από τον Μ. Πέτρο και μετά, όσο και στην Ελλάδα, μετά την Άλωση, την οποία επιζητά να διορθώση η «νεοπατερική σύνθεση» του π. Φλωρόφσκι για την ερμηνεία της Βίβλου από τα τέκνα της Εκκλησίας που είναι θεόπτες και έχουν την ίδια εμπειρία της θεώσεως με αυτήν των Προφητών, Αποστόλων, Ευαγγελιστών και Πατέρων για την θεολογική προτεραιότητα που έχει το Ευαγγέλιο του Ιωάννου ως προς τα άλλα Ευαγγέλια τα οποία συμπληρώνει και ολοκληρώνει για την σωτηρία και τελείωση του κόσμου μέσω των ακτίστων ενεργειών του Θεού για την τριαδολογική ερμηνεία της Παλαιάς Διαθήκης, την οποία αρνούνται οι μεταπατερικοί θεολόγοι.
Ο π. Γεώργιος Δράγας τόνισε ότι η ερμηνεία της Βίβλου και η θεολογία με τα ορθόδοξα κριτήρια είναι ερμηνεία και θεολογία της Εκκλησίας, της Παραδόσεώς της, του Ευαγγελίου, του Φωτός. Απέρριψε δε κάθε «ψευδομορφωμένη νεοπατερική» ή «μεταπατερική» προσπάθεια ερμηνείας ως αντιεκκλησιαστική, αντιπαραδοσιακή καί, βεβαίως, αδιέξοδη και αναποτελεσματική.–
http://romfea.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=9861:2011-11-16-10-53-43&catid=26:2009-12-18-08-38-40
Ο π. Ιωάννης, κατά τα τελευταία έτη της ζωής του, ήταν εγγεγραμμένος στον ιερατικό κατάλογο της Ιεράς Μητροπόλεως.
Το πρωΐ της Κυριακής, στον Ιερό
Μητροπολιτικό Ναό Αγίου Δημητρίου Ναυπάκτου, τελέσθηκε αρχιερατικό
συλλείτουργο, από τους Σεβ. Μητροπολίτες Άρτης κ. Ιγνάτιο και Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεο, και αρχιερατικό μνημόσυνο για την ανάπαυση της ψυχής του αειμνήστου Καθηγητού.
Ο Σεβασμιώτατος κ. Ιερόθεος εκφώνησε σύντομη επιμνημόσυνη ομιλία.
Ακολούθησε, στο Πνευματικό Κέντρο της Ιεράς
Μητροπόλεως, τιμητική επιστημονική Ημερίδα με γενικό τίτλο «Το έργο και
η διδασκαλία του π. Ιωάννου Ρωμανίδη», κατά την οποία, υπό την προεδρία
του Σεβασμιωτάτου κ. Ιεροθέου, εκλεκτοί μαθητές και συνάδελφοι του αειμνήστου εξέθεσαν τις απόψεις του για την προσωπικότητα και το έργο του.
ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ ΕΙΣΗΓΗΣΕΩΝ
Στόν εισαγωγικό χαιρετισμό του ο Σεβ. Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεος,
ανακοίνωσε ότι ήδη έχει τελειώσει ένα μεγάλο έργο, με
τίτλο «π. Ιωάννης Ρωμανίδης, κορυφαίος δογματικός
θεολόγος της Ορθοδόξου Καθολικής Εκκλησίας», που έχει
πάρει την οδό προς το τυπογραφείο και πρόκειται σύντομα να
εκδοθή.Στο έργο αυτό θα παρουσιασθούν διάφορες πλευρές της θεολογικής προσφοράς του
μακαριστού π. Ιωάννου στα θεολογικά γράμματα, και καταδεικνύεται η εξέλιξη της θεολογικής σκέψεώς του. Χωρίζεται δε σε τρεις μεγάλες ενότητες.
Στο πρώτο μέρος του νέου βιβλίου παρουσιάζεται η σχέση του π. Ι. Ρωμανίδη με τον μεγάλο θεολόγο π. Γεώργιο Φλωρόφσκι, του οποίου υπήρξε γνήσιος μαθητής.
Ο π. Ιωάννης ενημέρωνε τον π. Γεώργιο Φλωρόφσκι για όλα και ενεργούσε ως υποτακτικός του στην θεολογική και ιστορική σκέψη του, επεξέτεινε δε τις απόψεις του π. Γ. Φλωρόφσκι σε μερικά σημεία, αλλά αποδεικνύεται και η εμπιστοσύνη και οι προσδοκίες που επένδυε ο π. Γ. Φλωρόφσκι στον μαθητή του π. Ιωάννη Ρωμανίδη, τον οποίο θεωρούσε ως γνήσιο διάδοχό του.
Στο δεύτερο μέρος του βιβλίου περιλαμβάνονται πέντε κεφάλαια στα οποία φαίνεται όλο το θεολογικό έργο του π. Ιωάννη Ρωμανίδη, τί προηγήθηκε της διδακτορικής του διατριβής με τίτλο «προπατορικό αμάρτημα», τί έγινε κατά την κατάθεση αυτής της διατριβής στην Θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και πώς επεξέτεινε τα θέματα αυτά στις μεταγενέστερες μελέτες που έκανε στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαντ κάτω από την εποπτία του π. Γ. Φλωρόφσκι. Επί πλέον παρουσιάζεται όλη η θεολογία που εξέφραζε ο π. Ιωάννης και η ενότητα που παρατηρείται στο θεολογικό του έργο.
Στο τρίτο μέρος του βιβλίου παρατίθεται το περιεχόμενο της Ημερίδος που έγινε στην Αθήνα την 19η Ιανουαρίου ε.έ. με την παρουσίαση του δίτομου έργου της «εμπειρικής Δογματικής», τις ομιλίες που έγιναν, καθώς επίσης παρατίθενται οι απόψεις Πατριαρχών, Επισκόπων, Θεολόγων και λαϊκών για το δίτομο αυτό έργο και γενικά για την προσωπικότητα και την προσφορά του π. Ιωάννου Ρωμανίδη και δείχνουν ότι πράγματι είναι ο κορυφαίος δογματικός θεολόγος της Ορθοδόξου Καθολικής Εκκλησίας στις ημέρες μας. Ακόμη παρατίθεται και η ολοκληρωμένη εργογραφία του.
Ο Σεβασμιώτατος εξέφρασε την πεποίθησή του ότι η Ημερίδα θα φωτίση ακόμη περισσότερο την προσωπικότητα και το έργο του π. Ιωάννου Ρωμανίδη. «Θα κάνη αυτό που δεν έκανε ο ίδιος. Δηλαδή, ο π. Ιωάννης δεν ενδιαφερόταν πολύ για την προβολή του έργου του, δεν ενδιαφέρθηκε να μεταφρασθούν και να δημοσιευθούν τα κείμενά του από την αγγλική στην ελληνική γλώσσα. Αυτό το έκανε η αντιπρύτανις του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης κ. Δέσπω Λιάλιου, αλλά δεν έχουν ακόμη δημοσιευθή».
«Ο π. Ιωάννης Ρωμανίδης έζησε τα περισσότερα χρόνια στην Αμερική και τα λιγότερα στην Ελλάδα. Έγραψε στην αγγλική και στην ελληνική γλώσσα.
Άφησε ένα μεγάλο αδημοσίευτο έργο που είναι διασκορπισμένο σε Συνέδρια, σε Επιτροπές, σε επιστολές, σε διάφορα αρχεία και βέβαια είναι ευρύτατο πεδίο γι’ αυτόν που θα τα αναζητήση για να τα μελετήση και να τα εκδώση. Ήδη εν πολλοίς είναι άγνωστος και παρεξηγημένος ο π. Ιωάννης». Ο Σεβασμιώτατος εξέφρασε ακόμη την πεποίθησή του ότι «τό έργο και η προσωπικότητα του π. Ρωμανίδη θα αναδειχθή όσο περνά ο καιρός και θα είναι όχι μόνο ο θεολόγος του εικοστού αιώνος, αλλά και ο θεολόγος του μέλλοντος αιώνος, γιατί είναι πραγματικά ο θεολόγος της Εκκλησίας, δηλαδή των Προφητών, των Αποστόλων και των Πατέρων».
Ο π. Γεώργιος Μεταλληνός στην εισήγησή του παρουσίασε τον π. Ι. Ρωμανίδης ως "σημείον αντιλεγόμενον", διότι η παρουσία του στην Ελλάδα και στο ακαδημαϊκό περιβάλλον συνδέθηκε απ' αρχής με φανερή ή συγκεκαλυμμένη αντίδραση εναντίον του, διότι για κάποια πρόσωπα ή ομάδες ο π. Ιωάννης αποτελούσε πρόκληση ισχυρή. Και αυτό, διότι εισήγαγε στον εκκλησιαστικό μας βίο και στην ακαδημαϊκή οικογένεια έναν νέο τρόπο διδασκαλίας της θεολογικοδογματικής παραδόσεώς μας, συνδέοντας την ακαδημαϊκή μας θεολόγηση με την εμπειρική Πατερική ασκητικονηπτική πράξη.
Μέ αυτόν όμως τον τρόπο εκλόνιζε την ηγεμονία της σχολαστικής μεταφυσικής (παπικής και προτεσταντικής), ενώ αυτόματα περιθωριοποιούσε κατεστημένες και πολυθαυμαζόμενες αυθεντίες. Επίσης, προκάλεσε αντιθέσεις και στον χώρο της ιστορίας, διότι, γνωρίζοντας την διαχρονική διαλεκτική Ρωμαιοσύνης και Φραγκοσύνης, μπόρεσε να προσδιορίση την διαμετρική διαφορά στις προϋποθέσεις και πραγματώσεις φραγκικού και ρωμαίϊκου (ελληνορθόδοξου) πολιτισμού και τις πραγματικές προϋποθέσεις της διαφοροποιήσεως και τελικά αποσχίσεως της Δυτικής Χριστιανοσύνης. Προσέφερε, έτσι, αυθεντικά ρωμαίϊκα κλειδιά για την κατανόηση και ερμηνεία του πολιτισμού μας.
Παρουσίασε διάφορες όψεις της εναντίον του πολεμικής, όχι μόνον στον επιστημονικό-ακαδημαϊκό χώρο, αλλά και σε διαπροσωπικό επίπεδο, που άγγιζε τα όρια της συκοφαντίας και μιας αληθινής συνωμοσίας.
Το βεληνεκές αυτής της στάσης έφθανε μέχρι τους θεολογικούς Διαλόγους, στους οποίους μετείχε και ο π. Ιωάννης, κατηγορούμενος από τους Έλληνες συναδέλφους του ακόμη και για αιρέσεις, που φυσικά δεν είχε.
Ο φθόνος αποτελούσε, κατά την εκτίμηση του εισηγητού, κίνητρο ισχυρό, ώστε να επιχειρήται η ηθική εξόντωση και εκμηδένισή του, όχι μόνον από "εχθρούς", αλλά ενίοτε και από προσποιούμενους τον φίλο του, που διέσπειραν κατηγορίες, τις οποίες αναπαρήγαν εκείνοι, που επεδίωκαν την μείωση και αποδυνάμωσή του. Αντίθετα, την επιστημοσύνη και θεολογική προσφορά του π. Ιωάννη ήσαν σε θέση να κατανοήσουν διακεκριμένοι Δυτικοί, που συχνά εξέφραζαν τον θαυμασμό τους και την εκτίμησή τους στο πρόσωπο και το έργο του.
Τέλος ο εισηγητής τόνισε την σημασία της Ημερίδας που διοργάνωσε η Ιερά Μητρόπολη Ναυπάκτου και με την οποία φανερώνεται για άλλη μια φορά η αγάπη και ο σεβασμός του Μητροπολίτου κ. Ιεροθέου προς «τόν αείμνηστο διδάσκαλό μας και επιστήθιο φίλο του».
Η κ. Δέσπω Λιάλου, μαθήτρια του π. Ιωάννου και μεταφράστρια κειμένων του από τα αγγλικά, κατέθεσε γραπτώς την δική της μαρτυρία πρώτα για την δυνατή παρουσία και την μεγάλη επίδραση του π. Ιωάννου στον χώρο της ακαδημαϊκής θεολογίας στην Θεσσαλονίκη και έπειτα για τις «θεολογικές προϋποθέσεις της ερμηνευτικής στο έργο του π. Ιωάννου Ρωμανίδη»
Οι προϋποθέσεις αυτές είναι, μεταξύ άλλων, οι εξής: Τα μεγάλα επιστημονικά, γνωστικά, κοινωνικά, διανοητικά και θεολογικά εφόδια του π. Ιωάννη, που τον βοήθησαν στην έκφραση της ορθόδοξης ερμηνείας των θεολογικών προβλημάτων το ότι είχε ως κέντρο του θεολογικού του προβληματισμού τον πεπτωκότα άνθρωπο και την πορεία του μέσα στην ιστορία η αποφυγή της αντίθεσης Θεός-άνθρωπος στην σωτηριολογία, σύμφωνα με την οποία αντίθεση άλλοτε η σωτηρία προέρχεται από τον Θεό και ο άνθρωπος την υπομένει κατά προορισμό, και άλλοτε προέρχεται από τον άνθρωπο κατά την νομοτέλεια των καλών του έργων η ένωση του λόγου για την δημιουργία με τον λόγο για τα έσχατα και της διήγησης της Γενέσεως με τον λόγο για την θέωση και την βασιλεία του Θεού η στήριξη της ερμηνείας στην μαρτυρία των απ᾽ αιώνος αγίων η θεώρηση της ενότητας του εκκλησιαστικού βίου η σημασία της ακτίστου Χάριτος του Θεού που αποκαλύπτεται εν δυνάμει και δόξη το ότι ο άνθρωπος βρίσκεται διαρκώς σε μια πορεία αποδοχής της θείας Χάριτος στην πορεία αυτή ο άνθρωπος αναμετράται με τις αντίθεες δυνάμεις και όχι με τον Θεό.
Επίσης, ο π. Ιωάννης αποκλείει στον θεολογικό λόγο την προσωπική αυθαιρεσία και αυτοσχεδιασμό ή το θρησκευτικό βίωμα μιας ψυχολογικής ανάγκης ή παρέκκλισης. Αντίθετα τον στηρίζει πάντα στον βίο και στην διδασκαλία των αγίων. Η τεκμηρίωση των πατερικών κειμένων γίνεται με κριτήριο τον έλεγχο της συνοδικής πράξης της Εκκλησίας, όπως «καρποφορεί στην λατρεύουσα κοινότητα» στην συγκεκριμένη εποχή και το συγκεκριμένο περιβάλλον. Η θεολογία είναι εφαρμοσμένη επιστήμη, αφού έχει άμεση εφαρμογή στην μαρτυρία της εκκλησιαστικής κοινότητας, της θεωτικής εμπειρίας και ομολογίας, στην ζωή της μετανοίας και την παράκληση του Αγίου Πνεύματος. Δεν αποδέχεται, ο π. Ιωάννης, την χαώδη ερμηνεία εκτός της ιστορίας. Χαρακτηριστικό είναι η κριτική εναντίον των ερμηνευτών της Αγίας Γραφής που ξεχνώντας την ιστορία προσπαθούν να κάνουν ιστορικά άλματα αιώνων και πραγματοποιούν μια αποκεκομμένη από την ιστορική εκκλησιαστική συνέχεια ερμηνεία.
Ο κ. Αντώνιος Παπαδόπουλος εκθέτοντας τις αναμνήσεις του από τον π. Ιωάννη Ρωμανίδη μίλησε για τον «καημό» του π. Ρωμανίδη, που ήταν η «εμπειρική δογματική», αυτός ο όρος που χρησιμοποίησε για πρώτη φορά ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος που συστηματοποίησε την προφορική διδασκαλία του π. Ιωάννη. Αυτήν την εμπειρική διάσταση της δογματικής, και της θεολογίας εν γένει, τόνιζε πάντα ο π. Ιωάννης στους φοιτητές του, μιλώντας για την γνώση του Θεού, για την ησυχία, την άσκηση, την νήψη, την Αγία Γραφή, τον Όντα, τον ζωντανό Θεό των ζωντανών Πατέρων. Όλος ο κόσμος, έλεγε ο π. Ρωμανίδης, έγινε για την ενανθρώπηση του Χριστού, γιατί δια του Χριστού γεφυρώνεται το κτιστό με το άκτιστο και έτσι σώζεται. Οι εντολές του Θεού δεν είναι απλές κουβέντες, αλλά λόγος-ενέργεια του Θεού, και όταν ένας θεόπτης εφαρμόζει το θέλημα, τον λόγο του Θεού, ενδύεται την θεία ενέργεια και έτσι γίνεται φορέας του Αγίου Πνεύματος, όχι πηγή. Πηγή της ακτίστου Χάριτος είναι η ανθρώπινη φύση του Χριστού.
Ο π. Ρωμανίδης ανέλυε με τα κριτήρια αυτά την Μεταμόρφωση του Χριστού και γελοιοποιούσε ενώπιον των φοιτητών τους αντιησυχαστές. Την ησυχία και την προσευχή την δίδαξε ο Κύριος στους μαθητές Του. Έτσι ο ησυχασμός και η νήψη παραδίδονται από τις Διαθήκες, όπως υπογράμμιζε ο π. Ιωάννης.
Ο Ησυχασμός είναι φαινόμενο με αναφορά όχι μόνον σε κάποιο τμήμα της Εκκλησίας (τούς Ιεράρχες-Μοναχούς), αλλά και σ' όλα τα μέλη και τα επίπεδα του εκκλησιαστικού σώματος, αφού όλοι οφείλουμε να είμαστε νηπτικοί. Η αρχή αυτή διέκρινε τον π. Ιω. Ρωμανίδη σ' όλα τα θέματα που ανέπτυσσε, δογματικά, διαλόγου, ιστορικά, αλλά και σε κάθε ευκαιρία μιλούσε για την νήψη εν ησυχία και προσευχή. Έδιδε ιδιαίτερη προσοχή στον Ορθόδοξο Μοναχισμό σε Ανατολή και Δύση. Υπεστήριζε ότι και στην Δύση υπήρχε προ των βαρβαρικών επιδρομών ο ησυχασμός. Γι' αυτό και επέμενε να μεταφυτευθή στην Αμερική ο μοναχισμός, για να συνεχισθή εκεί η παράδοση της κάθαρσης, του φωτισμού και της θεώσεως, καί, όπως είπε ο εισηγητής, «ο Θεός άκουσε τις δεήσεις του» και σήμερα πλησιάζουν τις είκοσι οι ορθόδοξες Ιερές Μονές στις Η.Π.Α.
Επίσης, ο κ. Παπαδόπουλος κατέθεσε τις μαρτυρίες ότι ο αείμνηστος πατρολόγος Παν. Χρήστου του είχε εκμυστηρευθή ότι ο π. Ρωμανίδης γνώριζε καλύτερα από τον ίδιο τους Πατέρας, μαρτυρία πολύ σημαντική αν αναλογισθή κανείς ότι ο Χρήστου έφερε τους Πατέρες στην νεώτερη επιστήμη της θεολογίας. Επίσης μαρτύρησε ότι ο π. Ιωάννης λειτουργούσε ως Ιερέας, το μάθημά του είχε μεγάλη απήχηση στους φοιτητές και ανέφερε διάφορα περιστατικά από την κατάθεση της διατριβής του, τους Διαλόγους, τις παραδόσεις σε φοιτητές.
Αναφέρθηκε και στα προσωπικά του προβλήματα, εκφράζοντας την πεποίθησή του ότι ο π. Ιωάννης είχε οπωσδήποτε πνευματικές εμπειρίες στην νεότητά του, δοκιμάσθηκε μέσα στο καμίνι των περισπασμών της καθηγητικής έδρας, για να φθάση και πάλι στο τέλος της ζωής του στο δωμάτιο-κελλί του να ζή με προσευχή και αγρυπνίες.
Ο κ. Σταύρος Γιαγκάζογλου, αφού εξέφρασε την χαρά του γιατί ο π. Ι. Ρωμανίδης ήταν ένας από τους καθηγητές στους οποίους μαθήτευσε, που επηρέασε και γονιμοποίησε θετικά την σκέψη του, ανέπτυξε το θέμα Η σημασία του περί του προπατορικού αμαρτήματος έργου του π. Ιωάννου Ρωμανίδη για την Εκκλησία και την θεολογία. Μίλησε εισαγωγικά για το θεολογικο-ιστορικό πλαίσιο μέσα στο οποίο εμφανίσθηκε η διατριβή του π. Ρωμανίδη, για τους άξονες της διατριβής, για κάποιες πτυχές της διένεξής του με τον Π. Τρεμπέλα και τέλος για την σημασία της διατριβής. Το θεολογικό πλαίσιο περιέγραψε με τον όρο του π. Φλωρόφσκι «βαβυλώνεια αιχμαλωσία» της θεολογίας, ανάλυσε εν συντομία τί σήμαινε η αιχμαλωσία αυτή, η οποία ευθύνεται και για όλες τις αντιδράσεις που δέχθηκε ο π. Ρωμανίδης, ο «αμερικανοτραφής» θεολόγος που «έφερε στις αποσκευές του τους Πατέρες» από την Αμερική στην Ελλάδα. Σημείωσε ότι είναι προς τιμήν της Θεολογικής Σχολής Αθηνών ότι τελικά αποδέχθηκε την διατριβή του π. Ρωμανίδη, παρά τις αντιδράσεις.
Τα θέματα που ασχολήθηκε η διατριβή ήταν πολλά και σημαντικά, δογματικά, χριστολογικά, εκκλησιολογικά, αναστηλωτικά των ορθοδόξων δογμάτων και της ορθοδόξου πίστεως, αντιρρητικά προς τον δυτικό, παπικό και προτεσταντικό σχολαστικισμό και την νοησιαρχία. Μίλησε για την πτώση, την αμαρτία, την ασθένεια ψυχής και σώματος, την σωτηρία, τον ορθόδοξο προορισμό του ανθρώπου, την θέωση, τα Μυστήρια κλπ. Υπογράμμισε ο εισηγητής τα πάμπολλα καινοτομικά στοιχεία της διατριβής, όπως την ορθή αφομοίωση των πατερικών κειμένων, τα ορθά κριτήρια ανάγνωσης των Πατέρων, την επικέντρωση-εστίαση στην ουσία των προβλημάτων, τον εμπειρικό χαρακτήρα της θεολογίας, την παρουσίαση για πρώτη φορά της αλήθειας ότι το δικανικό πνεύμα είναι μια παρερμηνεία του Ευαγγελίου κλπ.
Επίσης αναφέρθηκε στους δογματικούς άξονες του έργου: την διασάφιση των δογμάτων ως προς την Τριαδολογία, την διδασκαλία για το Σώμα του Χριστού ως πηγή της ακτίστου Χάριτος, την σύνδεση Πνευματολογίας και Χριστολογίας, την διδασκαλία ότι η Εκκλησία είναι το Σώμα του Χριστού, την εναργή ανάλυση της εκ του μη όντος δημιουργίας του κόσμου, τον τονισμό της ελευθερίας ως προς την ανθρωπολογία, την διάκριση ουσίας και ενεργείας, το μεθεκτό και αμέθεκτο του Θεού κ.ά. Γενικά, ο π. Ρωμανίδης με άξονα το προπατορικό αμάρτημα συνόψισε όλη την εκκλησιαστική δογματική.
Όσον αφορά τις θεολογικές διενέξεις που δημιουργήθηκαν με άλλους καθηγητές, τελικά, όπως τόνισε ο εισηγητής, ο π. Ρωμανίδης κέρδισε, αφού και οι αντίπαλοί του υιοθέτησαν έστω και σιωπηρώς τις θέσεις του, όπως π.χ. για την δικαίωση στην Παλαιά Διαθήκη, τις θεοφάνειες του Ασάρκου Λόγου κλπ. Ως προς την δημοσίευση της αλληλογραφίας Ρωμανίδη-Τρεμπέλλα ο εισηγητής υποστήριξε ότι διαφωτίζει ακόμη περισσότερο τα περί της συγγραφής της εξέχουσας αυτής διατριβής.
Ανακεφαλαιώνοντας, τόνισε την συμβολή της διατριβής του π. Ρωμανίδη στην αναγέννηση των πατερικών σπουδών, στην μελέτη των κειμένων του αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, την διακήρυξη του εμπειρικού χαρακτήρος της θεολογίας, την στροφή στους διακριτικούς και εμπειρικούς Γέροντες, και υποστήριξε ότι τώρα ανοίγει η κληρονομιά που άφησε ο π. Ρωμανίδης στην θεολογία.
Ο κ. Λάμπρος Σιάσος με λόγο που τον χαρακτήριζε ποιητική περιεκτικότητα μίλησε για «Ρωμανιδικά αλεξίπυρα και ακαδημαϊκές φλογώσεις». Πιό συγκεκριμένα αναφέρθηκε σε πειρασμούς του π. Ι. Ρωμανίδη: κατά την έγκριση της διατριβής του, στην καθηγητική του ζωή, σ’ ένα στιγμιαίο πειρασμό από μια κομματική εμπλοκή του, σ’ έναν οξύτερο στο Άαρχους της Δανίας, κατά τον διάλογο με τους Αντιχαλκηδονίους και υπαινυκτικά σ’ έναν μέγα και σ’ έναν τελευταίο πειρασμό του. Οι πειρασμοί του π. Ρωμανίδη είναι πειρασμοί –φλογώσεις– των θεολόγων στην ακαδημαϊκή και εκκλησιαστική διακονία τους.
Το ερώτημα που έθεσε είναι, το τί κάνουμε εμείς απέναντι στα πεπυρωμένα βέλη του πονηρού τα δολίως τοξευόμενα στο πεδίο της δογματικής θεολογίας, των εκκλησιαστικών αναγκών και της ιερής Λατρείας, καθώς ο διάβολος κανοναρχεί διαλόγους, αναγεννήσεις λειτουργικές και βιβλικές ερμηνείες.
Μέ παραπομπές κυρίως στον άγιο Διάδοχο Φωτικής παρουσίασε αφ' ενός μεν τους κινδύνους αλλοίωσης του εκκλησιαστικού λόγου, αφ' ετέρου δε τον ορθό τρόπο της εκκλησιαστικής –αποστολικής και πατερικής– θεολογήσεως. Μέ λόγο που προκαλούσε τον ακροατή να σκεφτή και να συμπληρώση τα συσκιαζόμενα περιέγραψε τα «αλεξίπυρα» για τις «ακαδημαϊκές φλογώσεις» μέσα από το παράδειγμα του π. Ι. Ρωμανίδη.
Τέλος ο π. Γεώργιος Δράγας αναπτύσσοντας το θέμα «η Πατερική θεολογία ως βάση της συγχρόνου ορθοδόξου ερμηνευτικής», μίλησε για τις διδασκαλίες, τα μηνύματα και την «νεοπατερική σύνθεση» του π. Γεωργίου Φλωρόφσκι, κοινού διδασκάλου του π. Ιωάννου και του ιδίου, προς τους μαθητές του, τα οποία και εφήρμοσε και συστηματοποίησε ο π. Ι. Ρωμανίδης. Ο Φλωρόφσκι «δέν ζήτησε νέους συγχρόνους Πατέρας», δηλαδή μια μεταπατερική ή νεωτερική σύνθεση, αλλά επισήμανε την αποκάθαρση της ορθόδοξης αγιοπατερικής θεολογίας από τα ετερόδοξα στοιχεία που την επισκίασαν.
Μίλησε για την «ψευδομορφωμένη θεολογία», τόσο στην Ρωσία από τον Μ. Πέτρο και μετά, όσο και στην Ελλάδα, μετά την Άλωση, την οποία επιζητά να διορθώση η «νεοπατερική σύνθεση» του π. Φλωρόφσκι για την ερμηνεία της Βίβλου από τα τέκνα της Εκκλησίας που είναι θεόπτες και έχουν την ίδια εμπειρία της θεώσεως με αυτήν των Προφητών, Αποστόλων, Ευαγγελιστών και Πατέρων για την θεολογική προτεραιότητα που έχει το Ευαγγέλιο του Ιωάννου ως προς τα άλλα Ευαγγέλια τα οποία συμπληρώνει και ολοκληρώνει για την σωτηρία και τελείωση του κόσμου μέσω των ακτίστων ενεργειών του Θεού για την τριαδολογική ερμηνεία της Παλαιάς Διαθήκης, την οποία αρνούνται οι μεταπατερικοί θεολόγοι.
Ο π. Γεώργιος Δράγας τόνισε ότι η ερμηνεία της Βίβλου και η θεολογία με τα ορθόδοξα κριτήρια είναι ερμηνεία και θεολογία της Εκκλησίας, της Παραδόσεώς της, του Ευαγγελίου, του Φωτός. Απέρριψε δε κάθε «ψευδομορφωμένη νεοπατερική» ή «μεταπατερική» προσπάθεια ερμηνείας ως αντιεκκλησιαστική, αντιπαραδοσιακή καί, βεβαίως, αδιέξοδη και αναποτελεσματική.–
http://romfea.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=9861:2011-11-16-10-53-43&catid=26:2009-12-18-08-38-40
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου