Για πρώτη φορά εδώ και δεκαετίες Εκκλησία και Πολιτεία κατορθώνουν να συνεργαστούν σε ένα εξόχως σημαντικό θέμα όπως είναι αυτό της δόμησης Ιερών Ναών, τηρώντας μια «πολυφορεμένη» αλλά σπανίως υλοποιημένη εξαγγελία όπως είναι αυτή περί «διακριτών ρόλων».
Με το άρθρο 53 του νέου Νόμου περί αυθαίρετης, δόμησης που ψηφίστηκε χθες από το Κοινοβούλιο, η Εκκλησία αποκτά ουσιαστικά την δική της «Πολεοδομία» η οποία όμως σε απόλυτη συνεργασία με το αρμόδιο υπουργείο αναλαμβάνει πλήρως τα του οίκου της.
Σε απλά ελληνικά λοιπόν, για να χτιστεί στο εξής ένας νέος ενοριακός Ναός, μια μονή ή ένα μητροπολιτικό μέγαρο, η Πολεοδομία σε κεντρικό επίπεδο (υπουργείο) θα εγκρίνει τους όρους δόμησης το διάγραμμα και κάθε τι το οποίο έχει να κάνει με την παρουσία του κάθε κτίσματος στον τόπο που προβλέπεται να κατασκευαστεί.
Ταυτόχρονα η νέα «Υπηρεσία Δόμησης της Εκκλησίας της Ελλάδος» η οποία πλέον παίρνει τη θέση της παλιάς Ναοδομίας, θα είναι ο φορέας εκείνος που θα ελέγχει ότι έχει να κάνει με την μορφή του.
Η μεν πολιτεία δηλαδή θα ελέγχει ότι έχει να κάνει με τα τετραγωνικά, τις συνθήκες κατασκευής, την τήρηση των κανόνων ασφαλείας και κάθε τι τεχνικό, η δε Εκκλησία μέσω της υπηρεσίας της θα ελέγχει ότι έχει να κάνει με τα σχέδια του Ναού και κάθε τι σχετικό με την όψη του.
Πλέον η νέα «Ναοδομία» δεν θα ελέγχει μόνο τα κύρια χαρακτηριστικά του κάθε Ναού, αν είναι βασιλική, με τρούλο ή χωρίς ή αν το σχέδιο του Ναού είναι όπως προβλέπεται στους ιερούς κανόνες, αλλά και κάθε τι το οποίο έχει να κάνει με την εκκλησιαστική τέχνη.
Αγιογραφίες, ξυλόγλυπτα και κάθε τι το οποίο θα χρησιμοποιείται στον διάκοσμο τους κάθε Ναού θα ελέγχεται ώστε να αποφευχθούν κρούσματα του παρελθόντος με άσχετες τεχνοτροπίες ή άσχετα με την Εκκλησία πρόσωπα τα οποία έχουν αγιογραφηθεί σε Ναούς.
ΤΙ ΖΗΤΗΣΕ Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ Το κεντρικό επιχείρημα της Εκκλησίας στις σκληρές διαπραγματεύσεις που έγιναν με την Πολιτεία, ήταν πως η μορφή του κάθε Ναού δεν έχει να κάνει μόνο με εικαστική προσέγγιση αλλά και με απόλυτα θεολογική ουσία αφού τόσο το «κέλυφος» όσο και ο εσωτερικός διάκοσμος ενός Ναού είναι η αποτύπωση του δόγματοςτης πίστεως.
Σημαντική ήταν η συμβολή σε αυτό του Τεχνικού Επιμελητηρίου το οποίο πείσθηκε από τον αρχιγραμματέα της Ι. Συνόδου, Επίσκοπο Διαυλείας κ. Γαβριήλ για το ορθό των επιχειρημάτων της Εκκλησίας.
Έτσι η Εκκλησία αφήνει όλο το τεχνικό σκέλος στο κράτος και κρατάει μόνο αυτό που την απασχολεί, τη θεολογική, δηλαδή, ουσία κάθε κατασκευής.
Με βάση αυτή τη λογική αν ένα μοναστήρι θέλει να κτίσει κελιά για τους μοναχούς του γύρω από το Καθολικό, τα σχέδια θα εγκρίνονται από την Εκκλησία. Αν πάλι σε οικόπεδο της θέλει να χτίσει ένα συνεδριακό κέντρο, έναν οίκο ευγηρίας και κάθε τι μη έχοντα άμεση σχέση με την Θεία Λατρεία, θα πρέπει να απευθυνθεί απευθείας στην Πολεοδομία.
ΚΑΘΙΕΡΩΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΕΜΕΛΙΟ ΛΙΘΟ
Ένα ακόμη γεγονός που έχει ιδιαίτερη σημασία είναι το γεγονός πως οι Ναοί θα θεωρούνται καθιερωμένοι από την στιγμή που ο Μητροπολίτης θα θέτει τον θεμέλιο λίθο. Αυτό έρχεται να «διορθώσει» δικαστική απόφαση τοπικού δικαστηρίου, το οποίο είχε αποφανθεί πως ένας Ναός δεν θεωρείται καθιερωμένος εφόσον δεν έχει εγκαινιαστεί, δίνοντας δικαίωμα ακόμη και για την κατεδάφισή του!
Πλέον από τη στιγμή που πολεοδομία και Εκκλησία έχουν εκδόσει τις σχετικές άδειες και έχει γίνει η τοποθέτηση του θεμέλιου λίθου, οΝαός θεωρείται καθιερωμένος τόπος λατρείας και δεν μπορεί ούτε να κατεδαφιστεί, ούτε να πουληθεί ούτε και να απαλλοτριωθεί.
ΤΕΛΟΣ ΣΤΑ ΠΑΝΗΓΥΡΟΣΠΙΤΑ
Έχοντας βρεθεί πολλές φορές απολογούμενη για βίλες και πισίνες που κτίστηκαν με άδειες της παλιάς Ναοδομίας ως «πανηγυρόσπιτα», η Εκκλησία ξεκαθάρισε πως δεν επιθυμεί να εμπλακεί ο νέος φορέας της σε αυτήν την διαδικασία.
Τα αυθαίρετα αυτά κτίσματα μπορούσαν να ελεγχθούν ανά πάσα στιγμή από την πολεοδομία κάτι το οποίο δεν συνέβαινε σχεδόν ποτέ.
Αποτέλεσμα αυτού ήταν να κατηγορείται όχι ο φορέας που είχε την ευθύνη να ελέγξει την ορθή εκτέλεση της όποιας άδειας είχε εκδοθεί αλλά ο φορέας που την είχε εκδώσει.
ΙΔΙΩΤΙΚΟΙ ΝΑΟΙ ΚΑΙ ΠΑΡΕΚΚΛΗΣΙΑ
Ένα άλλο φαινόμενο όπου ο καθένας μπορούσε να κτίσει τη δική του ιδιωτική εκκλησία παίρνει επίσης τέλος. Πλέον για κάθε ιδιωτικό Ναό θα χρειάζεται η έγγραφη άδεια του οικείου Μητροπολίτη και όλα τα σχέδια και οι άδειες θα διεκπεραιώνονται από την πολεοδομία.
Με το άρθρο 53 του νέου Νόμου περί αυθαίρετης, δόμησης που ψηφίστηκε χθες από το Κοινοβούλιο, η Εκκλησία αποκτά ουσιαστικά την δική της «Πολεοδομία» η οποία όμως σε απόλυτη συνεργασία με το αρμόδιο υπουργείο αναλαμβάνει πλήρως τα του οίκου της.
Σε απλά ελληνικά λοιπόν, για να χτιστεί στο εξής ένας νέος ενοριακός Ναός, μια μονή ή ένα μητροπολιτικό μέγαρο, η Πολεοδομία σε κεντρικό επίπεδο (υπουργείο) θα εγκρίνει τους όρους δόμησης το διάγραμμα και κάθε τι το οποίο έχει να κάνει με την παρουσία του κάθε κτίσματος στον τόπο που προβλέπεται να κατασκευαστεί.
Ταυτόχρονα η νέα «Υπηρεσία Δόμησης της Εκκλησίας της Ελλάδος» η οποία πλέον παίρνει τη θέση της παλιάς Ναοδομίας, θα είναι ο φορέας εκείνος που θα ελέγχει ότι έχει να κάνει με την μορφή του.
Η μεν πολιτεία δηλαδή θα ελέγχει ότι έχει να κάνει με τα τετραγωνικά, τις συνθήκες κατασκευής, την τήρηση των κανόνων ασφαλείας και κάθε τι τεχνικό, η δε Εκκλησία μέσω της υπηρεσίας της θα ελέγχει ότι έχει να κάνει με τα σχέδια του Ναού και κάθε τι σχετικό με την όψη του.
Πλέον η νέα «Ναοδομία» δεν θα ελέγχει μόνο τα κύρια χαρακτηριστικά του κάθε Ναού, αν είναι βασιλική, με τρούλο ή χωρίς ή αν το σχέδιο του Ναού είναι όπως προβλέπεται στους ιερούς κανόνες, αλλά και κάθε τι το οποίο έχει να κάνει με την εκκλησιαστική τέχνη.
Αγιογραφίες, ξυλόγλυπτα και κάθε τι το οποίο θα χρησιμοποιείται στον διάκοσμο τους κάθε Ναού θα ελέγχεται ώστε να αποφευχθούν κρούσματα του παρελθόντος με άσχετες τεχνοτροπίες ή άσχετα με την Εκκλησία πρόσωπα τα οποία έχουν αγιογραφηθεί σε Ναούς.
ΤΙ ΖΗΤΗΣΕ Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ Το κεντρικό επιχείρημα της Εκκλησίας στις σκληρές διαπραγματεύσεις που έγιναν με την Πολιτεία, ήταν πως η μορφή του κάθε Ναού δεν έχει να κάνει μόνο με εικαστική προσέγγιση αλλά και με απόλυτα θεολογική ουσία αφού τόσο το «κέλυφος» όσο και ο εσωτερικός διάκοσμος ενός Ναού είναι η αποτύπωση του δόγματοςτης πίστεως.
Σημαντική ήταν η συμβολή σε αυτό του Τεχνικού Επιμελητηρίου το οποίο πείσθηκε από τον αρχιγραμματέα της Ι. Συνόδου, Επίσκοπο Διαυλείας κ. Γαβριήλ για το ορθό των επιχειρημάτων της Εκκλησίας.
Έτσι η Εκκλησία αφήνει όλο το τεχνικό σκέλος στο κράτος και κρατάει μόνο αυτό που την απασχολεί, τη θεολογική, δηλαδή, ουσία κάθε κατασκευής.
Με βάση αυτή τη λογική αν ένα μοναστήρι θέλει να κτίσει κελιά για τους μοναχούς του γύρω από το Καθολικό, τα σχέδια θα εγκρίνονται από την Εκκλησία. Αν πάλι σε οικόπεδο της θέλει να χτίσει ένα συνεδριακό κέντρο, έναν οίκο ευγηρίας και κάθε τι μη έχοντα άμεση σχέση με την Θεία Λατρεία, θα πρέπει να απευθυνθεί απευθείας στην Πολεοδομία.
ΚΑΘΙΕΡΩΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΕΜΕΛΙΟ ΛΙΘΟ
Ένα ακόμη γεγονός που έχει ιδιαίτερη σημασία είναι το γεγονός πως οι Ναοί θα θεωρούνται καθιερωμένοι από την στιγμή που ο Μητροπολίτης θα θέτει τον θεμέλιο λίθο. Αυτό έρχεται να «διορθώσει» δικαστική απόφαση τοπικού δικαστηρίου, το οποίο είχε αποφανθεί πως ένας Ναός δεν θεωρείται καθιερωμένος εφόσον δεν έχει εγκαινιαστεί, δίνοντας δικαίωμα ακόμη και για την κατεδάφισή του!
Πλέον από τη στιγμή που πολεοδομία και Εκκλησία έχουν εκδόσει τις σχετικές άδειες και έχει γίνει η τοποθέτηση του θεμέλιου λίθου, οΝαός θεωρείται καθιερωμένος τόπος λατρείας και δεν μπορεί ούτε να κατεδαφιστεί, ούτε να πουληθεί ούτε και να απαλλοτριωθεί.
ΤΕΛΟΣ ΣΤΑ ΠΑΝΗΓΥΡΟΣΠΙΤΑ
Έχοντας βρεθεί πολλές φορές απολογούμενη για βίλες και πισίνες που κτίστηκαν με άδειες της παλιάς Ναοδομίας ως «πανηγυρόσπιτα», η Εκκλησία ξεκαθάρισε πως δεν επιθυμεί να εμπλακεί ο νέος φορέας της σε αυτήν την διαδικασία.
Τα αυθαίρετα αυτά κτίσματα μπορούσαν να ελεγχθούν ανά πάσα στιγμή από την πολεοδομία κάτι το οποίο δεν συνέβαινε σχεδόν ποτέ.
Αποτέλεσμα αυτού ήταν να κατηγορείται όχι ο φορέας που είχε την ευθύνη να ελέγξει την ορθή εκτέλεση της όποιας άδειας είχε εκδοθεί αλλά ο φορέας που την είχε εκδώσει.
ΙΔΙΩΤΙΚΟΙ ΝΑΟΙ ΚΑΙ ΠΑΡΕΚΚΛΗΣΙΑ
Ένα άλλο φαινόμενο όπου ο καθένας μπορούσε να κτίσει τη δική του ιδιωτική εκκλησία παίρνει επίσης τέλος. Πλέον για κάθε ιδιωτικό Ναό θα χρειάζεται η έγγραφη άδεια του οικείου Μητροπολίτη και όλα τα σχέδια και οι άδειες θα διεκπεραιώνονται από την πολεοδομία.
ΔΟΓΜΑ | Λουδάρος Ανδρέας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου