Δευτέρα 9 Οκτωβρίου 2017

Η Συνοδικότητα επιβίωσε στην Ιεραρχία



Η Συνοδικότητα επιβίωσε στην Ιεραρχία
Του Γιώργου Ν. Παπαθανασόπουλου

          Η Συνοδικότητα επιβίωσε στην Ιεραρχία της περασμένης εβδομάδος, έστω και με  δυσκολία. Aν η Ιεραρχία ακολουθούσε στις εκλογές την δημοσίως εκδηλωθείσα προτίμηση του Αρχιεπισκόπου σε συγκεκριμένους υποψηφίους, θα έκαμε ένα ακόμη βήμα προς την μετατροπή του Συνοδικού συστήματος σε Αρχιεπισκοπικό, στα πρότυπα του λατινίζοντος Πατριαρχικού συστήματος. Η πλειονοψηφία της Ιεραρχίας όμως δεν ακολούθησε την προτίμηση του Αρχιεπισκόπου στην εκλογή του Μητροπολίτου Φιλίππων (Καβάλας). Εξέλεξε τον Αρχιμανδρίτη Στέφανο Τόλιο, πρωτοσύγκελλο της Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης.
Με βάση την έρευνά μας, στην κρίση της πλειονοψηφίας των μελών της Ιεραρχίας, για την εκλογή του Μητροπολίτου Φιλίππων, βάρυναν τα ακόλουθα:

- Η προσωπικότητα και το έργο του. Έχει να επιδείξει αξιόλογο πνευματικό, κηρυκτικό, διοικητικό και ποιμαντικό έργο.
- Η δήλωση του Αρχιεπισκόπου. Αυτή έδρασε αρνητικά, ως προς τον υποψήφιο που υποστήριξε. «Δεν θα πάμε στην Ιεραρχία να επικυρώσουμε την επιλογή του Αρχιεπισκόπου» είπαν αρκετοί Αρχιερείς.
- Η  προβολή του Πρωτοσυγκέλλου της Μητρ. Δημητριάδος π. Δαμασκηνού Κιαμέτη από τα ΜΜΕ, στον Βόλο και στην Αθήνα, ως «φαβορί» για την εκλογή, ιδιαίτερα μετά την υπέρ του δημόσια δήλωση του Αρχιεπισκόπου,  ενόχλησε Ιεράρχες. Επίσης ενόχλησε το προβληθέν επιχείρημα, ότι το νεαρό της ηλικίας του ήταν προσόν για την εκλογή του, επειδή και ο αείμνηστος Μητροπολίτης Φιλίππων Προκόπιος είχε εκλεγεί 35 ετών. Τέλος, δεν απέδωσε τα αναμενόμενα η υποστήριξη προς τον π. Δαμασκηνό του Μητρ. Δημητριάδος.
           Κατά την εκτίμησή μας, δεν ευσταθεί η άποψη ότι ο Αρχιεπίσκοπος κ. Ιερώνυμος, με τη δημόσια δήλωσή του υπέρ του π. Δαμασκηνού Κιαμέτη, θέλησε  «να εξοφλήσει» την προς τον Μητρ. Δημητριάδος υποχρέωση που είχε, αλλά, ταυτόχρονα, με τον τρόπο αυτό,  να υπονομεύσει  την υποψηφιότητά του πρωτοσυγκέλλου του. Δεν ευσταθεί γιατί πρώτον στην περίπτωση της Μητροπόλεως Σταγών η δημόσια δήλωση του κ. Ιερωνύμου  υπέρ της υποψηφιότητας του  Αρχιμ. Θεοκλήτου Λαμπρινάκου δεν έβλαψε την εκλογή του. Δεύτερον  η μη εκλογή του π. Δαμασκηνού  είχε επίπτωση στον ίδιο τον Αρχιεπίσκοπο. Βεβαίως ο παίκτης του ζατρικίου γνωρίζει ότι για να επιτευχθεί ο απώτερος στόχος  θυσιάζεται ένα πιόνι, ακόμη και ισχυρό...  
Οι Αρχιερείς στην περίπτωση της εκλογής του Μητροπολίτου Φιλίππων ψήφισαν κατά συνείδηση και δεν ομαδοποιήθηκαν, για να εκδηλωθούν ως αντιπολίτευση προς τον Αρχιεπίσκοπο, όπως συνέβαινε παλαιότερα. Απόδειξη ότι τον π. Δαμασκηνό Κιαμέτη ψήφισαν ο Αρχιεπίσκοπος και  «ιερωνυμικοί»*, αλλά και «χριστοδουλικοί»* Αρχιερείς. Τον εκλεγέντα π. Στέφανο Τόλιο ψήφισε  παρόμοιο μίγμα Αρχιερέων, που ήταν μεγαλύτερο ( 42 ψήφοι έναντι 34). 
Για την εκλογή του Μητροπολίτου Σταγών και Μετεώρων συνέπεσε η δημόσια προτροπή του Αρχιεπισκόπου με τη βούληση της πλειονοψηφίας των μελών της Ιεραρχίας. Ο εκλεγείς π. Θεόκλητος Λαμπρινάκος είναι χειροτονία του μακαριστού Μητροπολίτη Μεσσηνίας Χρυσοστόμου, ο οποίος δεν ανήκε στο κλίμα των περί τον σημερινό Αρχιεπίσκοπο Αρχιερέων, και είχε την διακριτική αλλά θερμή υποστήριξη του Μητροπολίτου Σπάρτης κ. Ευσταθίου, ανθυποψηφίου για την Αρχιεπισκοπή του κ. Ιερωνύμου.  Διετέλεσε πρωτοσύγκελλος της Μητροπόλεως Μεσσηνίας και ηγούμενος της Μονής Βουλκάνου Μεσσηνίας, στην οποία εκάρη μοναχός ο Σεβ. Σπάρτης. Την υποψηφιότητά του  υποστήριξαν «ιερωνυμικοί» και «χριστοδουλικοί» Αρχιερείς. Σημειώνεται ότι την υποψηφιότητα του ελθόντος δευτέρου σε ψήφους, Αρχιμ. π. Νήφωνος Καψάλη, ηγουμένου  της Μονής Μεταμορφώσεως Μετεώρων, υποστήριξαν ο «ιερωνυμικός» Μητροπολίτης Ιωαννίνων και άλλοι, λιγότεροι, «ιερωνυμικοί» και «χριστοδουλικοί» Αρχιερείς.-
         

*«Ιερωνυμικοί» και «Χριστοδουλικοί» είναι σχηματική ονομασία των Μητροπολιτών αναλόγως του χρόνου χειροτονίας τους και της τυχόν ανοικτής προτίμησης τους προς έναν των δύο Αρχιεπισκόπων. Φυσικά πολλοί Αρχιερείς, ανεξαρτήτως του Αρχιεπισκόπου που τους χειροτόνησε και της προς αυτόν ευγνωμοσύνης και του πνευματικού δεσμού που συναισθάνονται,  διατηρούν ανεξαρτησία άποψης. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου