ΑΓΩΝΕΣ
ΚΑΙ ΘΥΣΙΕΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
Κωνσταντίνος
Χολέβας- Πολιτικός Επιστήμων
(Στις
23 και 24 Αυγούστου 2018
πραγματοποιήθηκε στην Αρναία Χαλκιδικής Πνευματικό Συμπόσιο με θέμα: «Ο
Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός και η Ελληνικότητα της Μακεδονίας». Το Συμπόσιο
διοργανώθηκε για 17η χρονιά από τη γυναικεία Ιερά Μονή Αγίου Κοσμά
του Αιτωλού Αρναίας και τον Πρωτοσύγκελλο της Μητροπόλεως Αρχιμ. Χρυσόστομο
Μαϊδώνη. Στο λατρευτικό μέρος της πανηγύρεως προέστη ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης
Ιερισσού, Αγίου Όρους και Αρδαμερίου κ. Θεόκλητος, ο οποίος παρακολούθησε τις εργασίες του Συμποσίου. Είχα την ευλογία να παρουσιάσω μία ομιλία για τους
Αγώνες και τις θυσίες της Εκκλησίας υπέρ της ελληνικότητος της Μακεδονίας.
Παραθέτω τα κυριώτερα σημεία).
Με τη σαφή διακήρυξη
της 10.1.2018 η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος εξέφρασε την ψυχή του
Ελληνισμού και υπερασπίσθηκε την ιστορική αλήθεια.
Η θέση της Εκκλησίας ότι δεν
δεχόμαστε την απονομή (παραχώρηση) του όρου Μακεδονία σε άλλο κράτος είναι ορθή
και πιστεύω ότι αυτήν πρέπει να ακολουθήσουμε όλοι. Εξ άλλου τα προβλήματα που
θα προκύψουν από την εφαρμογή –ο μη γένοιτο- της Συμφωνίας των Πρεσπών έγιναν
αντιληπτά όταν ο Υπουργός Εξωτερικών των Σκοπίων Νίκολα Ντιμιτρόφ δήλωσε ότι
ούτε οι κάτοικοι της Βορείου Ελλάδος θα μπορούν να αποκαλούνται Μακεδόνες.
Με την Εκκλησία της
Ελλάδος συντάσσεται και η Ιερά Επαρχιακή Σύνοδος της Εκκλησίας της Κρήτης, η
οποία τονίζει ότι η Μακεδονία είναι μία,
ελληνική και αδιαπραγμάτευτη. Οι Κρήτες Ιεράρχες υπενθυμίζουν την εντυπωσιακή
συμμετοχή Κρητικών οπλαρχηγών στην αποκορύφωση του Μακεδονικού Αγώνος, το
1903-1908. Επίσης η Ιερά Μονή
Κουτλουμουσίου, αλλά και συνολικά η Ιερά Κοινότης του
Αγίου Όρους, εξέδωσαν ανακοινώσεις, με
τις οποίες υπογραμμίζεται ότι δεν πρέπει
να παραχωρήσουμε το όνομα Μακεδονία σε μη Μακεδόνες.
Όσοι αμφισβητούν το
δικαίωμα της Εκκλησίας να έχει γνώμη για το Μακεδονικό είναι ανιστόρητοι. Από
τους πρώτους Χριστιανικούς αιώνες η ελληνικότητα της Μακεδονίας προστατεύθηκε
από Ορθοδόξους κληρικούς και στηρίχθηκε στην παράδοση των Θαυμάτων του Αγίου
Δημητρίου.
Τον 12ο
αιώνα, όταν οι Νορμανδοί πολιόρκησαν τη Θεσσαλονίκη, οι άρχοντες δείλιασαν και εκείνος που ενθάρρυνε τους πολεμιστές στα
τείχη ήταν ο Αρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης Ευστάθιος, ο γνωστός μελετητής του
Ομήρου.
Κατά τη διάρκεια της
Τουρκοκρατίας, όταν κινδύνευαν οι Μακεδόνες να εξισλαμισθούν, o Όσιος Νικάνωρ της Μονής Ζάβορδας
Γρεβενών, ο μοναχός Νεκτάριος Τέρπος, ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός κ.ά. περιόδευαν
σε πόλεις και χωριά αποτρέποντας την αλλοίωση της χριστιανικής ταυτότητας,
διαφυλάσσοντας ταυτοχρόνως και την εθνική ταυτότητα.
Την εποχή εκείνη όποιος
χανόταν για την Εκκλησία χανόταν και για τον Ελληνισμό. Όταν κάποιος
εξισλαμιζόταν έλεγαν ότι «τούρκεψε». Το κήρυγμα της Εκκλησίας και το μαρτύριο
των Νεομαρτύρων διέσωσαν τη χριστιανική και ελληνική συνείδηση της πλειοψηφίας
των Μακεδόνων. Οι δίγλωσσοι πληθυσμοί (σλαβόφωνοι ή βλαχόφωνοι) διαφύλαξαν την
ελληνική τους συνείδηση διατηρώντας την Ορθόδοξη Πίστη και Παράδοση.
Κατά την Ελληνική
Επανάσταση του 1821 πολλοί μοναχοί του Αγίου Όρους συνέδραμαν τον Σερραίο
Εμμανουήλ Παππά, ο οποίος μετέφερε την εξέγερση στη Μακεδονία. Πολλοί κληρικοί
της Μακεδονίας, όπως ο Επίσκοπος
Ιερισσού και Αγίου Όρους Ιγνάτιος, υπέστησαν μαρτυρικό θάνατο από την
αντίδρση των Οθωμανών στην Επανάσταση.
Το 1872, όταν ο
Πανσλαβισμός χρησιμοποίησε τη Βουλγαρική Σχισματική Εξαρχία για να αλώσει το
φρόνημα των Ελλήνων Μακεδόνων, το Οικουμενικό Πατριαρχείο παρενέβη δυναμικά με
την καταδίκη των Σχισματικών ως Εθνοφυλετιστών. Δεν καταδικάσθηκε ο υγιής
πατριωτισμός, αλλά οι εθνικιστικές διαμάχες μεταξύ Ορθοδόξων.
Στον Μακεδονικό Αγώνα
από το 1878 μέχρι το 1908 πρωτοστατούν και θυσιάζονται Επίσκοποι, ιερείς και
ηγούμενοι. Στην πρώτη φάση του Αγώνος κατά της Μεγάλης Βουλγαρίας, τον
Φεβρουάριο 1878, τη σημαία υψώνει ο Επίσκοπος Κίτρους Νικόλαος Λούσης με
προπύργιό του την Ιερά Μονή Πέτρας του
Ολύμπου. Θυμίζω επίσης τον τότε
Μητροπολίτη Δράμας και μετέπειτα Εθνοϊερομάρτυρα Μητροπολίτη Σμύρνης Χρυσόστομο
Καλαφάτη και τον Μητροπολίτη Καστορίας Γερμανό Καραβαγγέλη, οι οποίοι έδωσαν
νέα ώθηση στον Μακεδονικό Αγώνα του 1904-1908. Δύο Μητροπολίτες εξ άλλου
θυσίασαν τη ζωή τους για τη διαφύλαξη της ελληνορθόδοξης ταυτότητας της
Μακεδονίας: Ο Γρεβενών Αιμιλιανός Λαζαρίδης και ο Κορυτσάς Φώτιος Καλπίδης.
Πολυάριθμοι ήσαν και οι απλοί κληρικοί και μοναχοί που έχυσαν το αίμα τους.
Ακόμη και οι γυναίκες των ιερέων, οι πρεσβυτέρες, έλαβαν μέρος στον αγώνα, όπως
φαίνεται από επιστολές του Παύλου Μελά προς τη σύζυγό του Ναταλία.
Ο Όσιος Παϊσιος ο
Αγιορίτης στα προφορικά και γραπτά του μηνύματα ενεθάρρυνε όσους αγωνίζονταν
για να μην πλαστογραφείται από τα Σκόπια η ιστορία της Μακεδονίας. Ιδιαιτέρως
τιμούσε τον αείμνηστο πολιτικό Νικόλαο Μάρτη, τον οποίο συνεχάρη γραπτώς για τα
βιβλία του υπέρ της Μακεδονίας και της αλήθειας.
Στις 5.6.1992, όταν
είχαν αποσχισθεί τα Σκόπια από τη
Γιουγκοσλαβία, η Εκκλησία της Ελλάδος με Αρχιεπίσκοπο τον μακαριστό Σεραφείμ
εξέδωσε μαχητικό ανακοινωθέν. Η Εκκλησία κατήγγειλε το «δημιούργημα του
αθεϊστικού Τιτοϊκού καθεστώτος», το οποίο σφετερίζεται ελληνικό όνομα.
Στις 17.11. 2004 ο
μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος απέστειλε επιστολή στους ηγέτες των
ευρωπαϊκών χωρών και τους ζητούσε να στηρίξουν το δίκαιο αίτημα του Ελληνισμού
να μην χρησιμοποιούν τα Σκόπια το όνομα Μακεδονία.
Ο Μακεδονικός Αγώνας
συνεχίζεται με ειρηνικά, διπλωματικά και πολιτιστικά μέσα. Ας ζητήσουμε από
όλους τους Βουλευτές να μην κυρωθεί η Συμφωνία των Πρεσπών από το Ελληνικό
Κοινοβούλιο.
Κ.Χ. ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΑΛΗΘΕΙΑ 5.9.2018
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου