Του Βασίλη Στοϊλόπουλου
Εκτός από τον κορυφαίο Έλληνα ζωγράφο του 19ου αιώνα Θεόδωρο Βρυζάκη, αλλά και άλλων σημαντικών κι επιφανών ζωγράφων, ο εθνικοαπελευθερωτικός πόλεμος του ΄21 και η Παλιγγενεσία των Ελλήνων ήταν το αγαπημένο θέμα και του αυθεντικού «λαϊκού» ζωγράφου, του «σαλού» με τις φουστανέλες Θεόφιλου Χατζή Μιχαήλ (1870-1934).
Ο ίδιος ο Θεόφιλος ομολογούσε: «Δεν ξέρω την ιστορία όπως οι δάσκαλοι από τα βιβλία, την ξέρω όπως τη λέει ο τόπος και τα τραγούδια του. Η ιστορία είναι άνεμος που την καταλαβαίνεις όταν την ανασαίνεις». Ενώ ο καταξιωμένος στα Παρίσια τεχνοκρατικός Teriade – Στρατής Ελευθεριάδης έλεγε γι’ αυτόν: «Όταν ο Θεόφιλος ζωγραφίζει ήρωες του ΄21, οι φουστανέλες γίνονται λουλούδια στους αγρούς». Για να συμπληρώσει ένας νεώτερος ζωγράφος, ο Αλέκος Φασιανός, για την ελληνικότητα του Θεόφιλου: «Το έργο του μας εμπνέει και μας γεμίζει ελληνικό φως και μεγάλη ζωγραφική. Είναι σαν γραφή. Και βλέποντάς τον με τη φουστανέλα και το σπαθί του να ποζάρει στη φωτογραφία, δεν μπορείς να μην τον φανταστείς ότι είναι φίλος του Θεού, του ελληνικού».
Το ερώτημα είναι αν η αμφιλεγόμενη επιτροπή «Ελλάδα 2021» της κας Αγγελοπούλου – με τη γνωστή εθνομηδενιστική της σύνθεση – θα αξιοποιήσει ένα ζωγράφο που ύμνησε η Γενιά του ΄30, Σεφέρης, Ελύτης κ.α. κυρίως για την ελληνικότητά του όπως φαίνεται και στα 19 έργα του με θέμα το 1821.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου