Κυριακή 1 Σεπτεμβρίου 2024

Παρεξηγημένος δίκαια ή άδικα ο Γιανναράς για τη θεολογία του;

Παρεξηγημένος δίκαια ή άδικα ο Γιανναράς για τη θεολογία του;

Ο λίαν προσφάτως αποβιώσας Χρήστος Γιανναράς αποτελεί ένα σημείο αντιλεγόμενο για θεολόγους και φιλοσόφους. Μια πολυσχιδής προσωπικότητα που προκάλεσε αναταράξεις στη νεοελληνική κοινωνία και δικαίως. Υπήρξε αναμφισβήτητα ένας χαρισματικός λόγιος και γλωσσοπλάστης. Άριστος χειριστής του γραπτού λόγου που ασχολήθηκε με τα θεολογικά και φιλοσοφικά γράμματα, άλλοτε επιτυχώς και άλλοτε όχι.

Το να τον κρίνεις θέλεις και πολύ χρόνο και άφθονο μελάνι. Και είναι και πολλά τα γνωστικά αντικείμενα. Το να τον απαξιώνεις επίσης με μια μονοκοντυλιά είναι τουλάχιστον γελοίο και αντιεπιστημονικό. Εμείς εδώ θα πούμε δυο λόγια περί της θεολογίας του. Πρέπει όμως a priori να του αναγνωρίσουμε το εξής: παρέμεινε ασχολούμενος με την ορθόδοξη θεολογία μέχρι το τέλος του επίγειου βίου του. Παρά την περιπλάνησή του στην ανθρώπινη σκέψη (φιλοσοφία, ιστορία, λογοτεχνία, κοινωνιολογία, πολιτική κλπ.) και τη διεθνή του αναγνώριση ποτέ δεν άφηνε το καίριο και κύριο στίγμα του: αγαπούσε την Ορθοδοξία και τη Θεολογία της. Τώρα, το αν αστόχησε κάπου, είναι και θέμα προς συστηματική διερεύνηση και, φυσικά, δεν μπορεί να ακυρώσει την εν γένει προσφορά του έτσι απλά.

Η μέγιστη, κατά τη γνώμη μου, συνεισφορά του ήταν ο πόλεμος κατά του δυτικού ευσεβισμού που είχε αλώσει την Ελλαδική Εκκλησία και κοινωνία τις παρελθούσες δεκαετίες με βασικό πολιορκητικό κριό τις χριστιανικές οργανώσεις. Με το διορατικό του βλέμμα και την προσωπική του εμπειρία μπόρεσε και κατέρριψε αυτόν τον προτεσταντικό ρομαντισμό των χριστιανικών αδελφοτήτων και έφερε την Ορθοδοξία μας πιο κοντά στις πηγές της σε αντιπαράθεση με τη δυτική χριστιανοσύνη που τόσο μάς είχε διαβρώσει ως λαό χριστιανικό παραδοσιακά ορθόδοξο και δη συνεχιστή του ένδοξου βυζαντινισμού. Τα βιβλία του “Καταφύγιο Ιδεών” και “Ορθοδοξία και Δύση στη Νεώτερη Ελλάδα” έγιναν ορόσημο για τις θρησκευτικές και θεολογικές ζυμώσεις στη χώρα μας.

Ας εξειδικεύσουμε λίγο στα θεολογικά. Έκανε οπωσδήποτε ένα ατυχές πάντρεμα του ευρωπαϊκού φιλοσοφικού περσοναλισμού με την ορθόδοξη θεολογία και ήταν αναμενόμενο να αστοχήσει. Επίσης σε πολλές του διατυπώσεις έπεφτε σε “αμαρτήματα” θεολογικά, ειδικά αν τα δεις κάποιος με το μάτι της ακριβούς ορθόδοξης δογματικής. Για παράδειγμα, οι άστοχες διατυπώσεις του για το αειπάρθενο της Παναγίας. Είναι πιθανό ότι σε πολλές περιπτώσεις οι απρόσεχτες δηλώσεις του δεν είχαν αυτή τη “βλάσφημη” πρόθεση που του αποδίδεται. Τα φαινόμενα πολλάκις απατούν, αλλά και τα γραπτά μένουν, κατά την αιώνια κατάρα που τα ακολουθεί με βάση το σχετικό γνωμικό. Υπάρχουν και άλλα, είτε πιο χοντρά είτε πιο λεπτά. Εδώ δεν προτιθέμεθα σε καμιά περίπτωση να αναλύσουμε τον Γιανναρά εν συνόλω. Άλλωστε είναι φύσει αδύνατο για ένα άρθρο. Μπορούμε όμως να πούμε λίγα πράγματα ενδεικτικά. Παράδειγμα, η φύση ως αναγκαιότητα και η προσπάθεια εκστατικής υπέρβασής της είναι ένα πιο εκλεπτυσμένο δογματικό του φάουλ που δεν αγγίζει τους πολλούς. Αντιθέτως, η πολεμική του κατά του οσίου Νικοδήμου του Αγιορείτου άφησε αλγεινές εντυπώσεις στο εκκλησιαστικό πλήρωμα.

Θα περάσω στο “καυτό” θέμα του Νεονικολαϊτισμού. Λέγεται πως είναι ο πνευματικός πατέρας του στα νεότερα χρόνια και παρέσυρε – έστω και ακούσια – πολλούς νέους στον σεξουαλικό μινιμαλισμό, σε αντίθεση με την ορθόδοξη παράδοση. Εδώ θα καταθέσω μια προσωπική μαρτυρία: έμαθα πως τα χρόνια εκείνα που γινόταν ντόρος στην Αθήνα με το ζήτημα αυτό, ρωτήθηκε ο όσιος Πορφύριος και είπε σχετικά: “ουκ ελάτρευσαν την κτίσιν οι θεόφρονες παρά τον Κτίσαντα”. Είναι προφανές πως ο Άγιος ήθελε να πει πως ο υπερτονισμός του σαρκικού έρωτα δεν έχει καμιά σχέση με τον θείο. Και όλοι γνωρίζουμε πόσο ο άγιος αυτός καλόγερος αναφερόταν στον θεϊκό έρωτα με εικόνες ειλημμένες από την ανθρώπινη πραγματικότητα. Μάλλον, λοιπόν, διείδε εν Πνεύματι πως ο Γιανναράς μπέρδεψε εν προκειμένω τα πράγματα κάπως και σύγχυσε τον αγνό θείο έρωτα με τα κατώτερα ανθρώπινα ένστικτα. Ίσως το έκανε χωρίς να το διαισθανθεί ο ίδιος. Το θέμα είναι ότι πολλοί βρήκαν σε αυτόν θεολογικό άλλοθι να θεραπεύσουν τα διαβλητά πάθη τους. Και αυτό δεν ήταν δυνατό να μείνει αστηλίτευτο από τους αγίους της εποχής εκείνης, όπως για παράδειγμα τον όσιο Παΐσιο και τον π. Επιφάνιο Θεοδωρόπουλο.

Η απάντηση επομένως στο ερώτημα του τίτλου του άρθρου αυτού είναι: και δίκαια και άδικα. Το σίγουρο είναι πως “άνοιξε” τα μάτια μας σε πάμπολλα θέματα και δικαιολογημένα του αποδίδεται η τιμητική προσφώνηση του δασκάλου. Ο Θεός να τον ελεήσει και να τον αναπαύσει.


Κ. Νούσης

Λάρισα, 31/8/2024

16 σχόλια:

  1. "Το να τον απαξιώνεις επίσης με μια μονοκοντυλιά είναι τουλάχιστον γελοίο και αντιεπιστημονικό."

    Δεν μας τα λέει καλά ο Κ. Νούσης, όπως και παλαιότερα σε άρθρα του. Τα λέει πολύ στραβά.
    Είναι να λέει κάποιος που θέλει να λέγεται θεολόγος : "Το να απαξιώνεις επίσης με μια μονοκοντυλιά τον Άρειο είναι τουλάχιστον γελοίο και αντιεπιστημονικό."

    Γέλοιο και αντιεπιστημονικό θεολογικά είναι το αντίθετο! Δηλαδή να προσπαθείς να πεις ότι ο Άρειος πρόσφερε και θετικά, αν και είχε κάποιες αιρετικές απόψεις! Αυτό είναι γελοίο!

    Αντιαιρετικός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ο Θεός να ελεήσει και να φωτίσει και τον Κ. Νούση!

    Αντιαιρετικός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ο Άγιος Παΐσιος για τον Χρήστο Γιανναρά – Νεονικολαΐτικες δοξασίες.
    https://paterikos.blogspot.com/2024/08/blog-post_31.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. "Μάλλον, λοιπόν, διείδε εν Πνεύματι πως ο Γιανναράς μπέρδεψε εν προκειμένω τα πράγματα κάπως και σύγχυσε τον αγνό θείο έρωτα με τα κατώτερα ανθρώπινα ένστικτα."

    Όχι κάπως τα μπέρδεψε! Τα μπέρδεψε πάρα πολύ! Απίστευτα πολύ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. "Το σίγουρο είναι πως “άνοιξε” τα μάτια μας σε πάμπολλα θέματα και δικαιολογημένα του αποδίδεται η τιμητική προσφώνηση του δασκάλου. "

    Το σίγουρο είναι πως ΕΚΛΕΙΣΕ τα μάτια μας σε πάμπολλα θέματα όπως το θέμα της αγνότητας, της νεονικολαϊτικής αίρεσης, του τονισμού της αειπαρθενίας της Παναγίας που σωστά τονίζει η Εκκλησία, της μεγάλης προσφοράς των ορθόδοξων Αδελφοτήτων και Αδικαιολόγητα τον εγκωμιάζουν μερικοί ως θεολόγο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ποιά Ορθοδοξία αγαπούσε ο Γιανναράς σύμφωνα με τον αρθρογράφο;
    Νεονικολαϊτισμός και Ορθοδοξία πάνε μαζί;

    Δεν θα συμφωνήσουμε τις απόψεις του Νούση ούτε για τις Ορθόδοξες Χριστιανικές οργανώσεις ούτε για την ατυχή προσπάθεια του παντρέμματος θετικής και αρνητικής θεολογικής αξιολόγησης του έργου του Γιανναρά.
    Συμφωνούμε τους παραδοσιακούς Θεολόγους και τους συγχρόνους αγίους που ήταν στηλιτευτικοί προς τον Γιανναρά.

    Αλέξιος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Και μόνο την ήπια κριτική του π. Σταύρου Τρικαλιώτη να διαβάσει κανείς καταλαβαίνει πόσο αερολογίες το λιγότερο , είναι η προσπάθεια θετικής θεολογικής αξιολόγησης του Χρήστου Γιανναρά από τον Κ.Νούση.

    Π. ΣΤΑΥΡΟΥ ΤΡΙΚΑΛΙΩΤΗ
    Ενάντια στη θρησκεία (Χρήστος Γιανναράς)
    https://paterikos.blogspot.com/2020/05/blog-post.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Επαμεινώνδας Μανδηλας1 Σεπτεμβρίου 2024 στις 9:41 μ.μ.

    Ο Χρ. Γιανναράς, σε κάθε περίπτωση ήταν ένα πολύ αξιόλογος στοχαστής και η συγγραφική του προσφορά τεράστια, είχε βέβαια και ερμηνευτικές αστοχίες,... ουδείς αλάνθαστος...Αιώνια η Μνήμη του...🙏🙏🌺🌺

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Με κοσμικά κριτήρια πες τον αξιόλογο στοχαστή και με τεράστια προσφορά, σε φιλοσοφίες, διπλωματίες, στη γλώσσα και σε άλλα...

      Με πνευματικά κριτήρια και ορθόδοξα, μπορούμε να πούμε κάτι τέτοιο;
      Μια ανάγνωση στα παρακάτω, θα δώσει εύκολα την απάντηση:

      Π. ΣΤΑΥΡΟΥ ΤΡΙΚΑΛΙΩΤΗ
      Ενάντια στη θρησκεία (Χρήστος Γιανναράς)
      https://paterikos.blogspot.com/2020/05/blog-post.html

      Ο Άγιος Παΐσιος για τον Χρήστο Γιανναρά – Νεονικολαΐτικες δοξασίες.
      https://paterikos.blogspot.com/2024/08/blog-post_31.html

      Ιωσήφ

      Διαγραφή
    2. Οι δυσσέβειες, οι αιρετικές διδασκαλίες και οι βλάσφημες απόψεις δεν είναι απλά λάθη.

      Αντιαιρετικός

      Διαγραφή
  9. Ουδέν ιδιαίτερον σχολιον δια τους ανωτέρω. Απλά θα ήθελα να διευκρινίσω πως ούτε με τον Άρειο μπορεί να παραβληθει ο Γιανναράς ούτε οι χριστιανικές αδελφότητες είναι τόσο ορθόδοξες όσο θα ήθελαν κάποιοι....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τί να σχολιάσεις Ν.Κ.;
      Για να σχολιάσεις πρέπει πρώτα να απαντήσεις:
      Είχε αιρετικές διδασκαλίες ο Χρ. Γιανναράς ναί ή ου;
      Μόλις απαντήσεις, τότε θα δούμε αν μπορεί ή όχι να παραβληθεί ο Χρ. Γιανναράς με τον Άρειο.

      Όσο για τις Ορθόδοξες Χριστιανικές Αδελφότητες, θα απαντήσω στα γρήγορα, ότι δεν είναι άξιες κατακρίσεως όπως θα ήθελαν κάποιοι Γιανναράδες και Γιανναρόπληκτοι και οι ομοϊδεάτες...

      Ιωσήφ

      Διαγραφή
    2. Δεν είπα πουθενά ότι ο Γιανναράς αναπαρήγαγε τις αιρέσεις του Αρείου ή ότι ήταν νέος Άρειος.
      Έγραψα πώς πρέπει να κρίνεται ο Γιανναράς από άποψη Ορθόδοξη-Θεολογική.

      Αντιαιρετικός

      Διαγραφή
  10. Κ. Νούσης " Το να τον απαξιώνεις επίσης με μια μονοκοντυλιά είναι τουλάχιστον γελοίο και αντιεπιστημονικό. "

    Αν εννοεί γενικά, ως φιλόσοφο, καθηγητη και διανοητή, μπορεί να έχει να έχει δίκαιο ο Κ. Νούσης, ότι πρόσφερε σε άλλα πεδία.
    Αλλά αν εννοεί στο θεολογικό πεδίο, εκεί σφάλλει και ισχύει το πρώτο σχόλιο του Αντιαιρετικού (6:02 μ.μ.).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Στα Θεολογικά αναφέρομαι στο πρώτο σχόλιο μου, στην θεολογική αποτίμηση του Γιανναρά.

      Αντιαιρετικός

      Διαγραφή
  11. Άλλη μια αποτυχημένη προσπάθεια υποβιβασμού της ενοχής Γιανναρά σε όσα έλεγε:
    "Ίσως το έκανε χωρίς να το διαισθανθεί ο ίδιος. "

    Και όμως! Αν διαβάσει κανείς τί έλεγε ο Άγιος Παϊσιος, θα καταλάβει πόσο έωλη είναι η προσπάθεια να πείσουμε ότι ο Γιανναράς δεν διαισθανόταν, δεν ήξερε πού οδηγούν οι λόγοι του.

    Εδώ φαίνεται πόσο ήξερε ή όχι ο Γιανναράς τί έγραφε και τί συνέπειες είχε.
    Ο Άγιος Παΐσιος για τον Χρήστο Γιανναρά – Νεονικολαΐτικες δοξασίες.
    https://paterikos.blogspot.com/2024/08/blog-post_31.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή