Κυριακή 9 Φεβρουαρίου 2025

Τὸν διδάξαντα κατωτερότητα τῆς Θείας Χάριτος ἔναντι τοῦ νοός, ἁγιογραφοῦν εἰς Κύπρον;

Τοῦ κ. Β. Χαραλάμπους, Θεολόγου

   Στὴν Κύπρο ἄρχισαν νὰ ἁγιογραφοῦν τὸν μ. γέροντα Ἰωσὴφ τὸν Βατοπαιδινό, χωρὶς νὰ ἔχει ἁγιοκαταταχθεῖ ἀπὸ τὸ Οἰκουμενικὸ Πατριαρχεῖο. Ἡ ἁγιογράφηση ἔγινε σὲ παρεκκλήσιο ἀνδρώας Ἱερᾶς Μονῆς καὶ σὲ γυναικεία Ἱερὰ Μονὴ (φυσικὰ ἀπὸ ὅσα περιέπεσαν στὴν ἀντίληψή μας) στὴν Κύπρο. Σὲ παρεκκλήσιο ἀνδρώας Ἱερᾶς Μονῆς ἔχει ἁγιογραφηθεῖ σὲ τοιχογραφία καὶ σὲ γυναικεία Ἱερὰ Μονὴ σὲ φορητὴ εἰκόνα, μαζὶ μὲ τὴ συνοδεία τοῦ Ὁσίου Ἰωσὴφ τοῦ Σπηλαιώτη, φέρων φωτοστέφανο.

   Εἶναι ἀλήθεια ὅτι κάποιες φορὲς κατὰ καιροὺς πανθομολογούμενοι Ἅγιοι, ἁγιογραφοῦνται εἴτε σὲ τοιχογραφίες, εἴτε σὲ φορητὲς εἰκόνες, πρὶν τὴν ἁγιοκατάταξή τους. Τὸ ὀρθὸ εἶναι ἡ εἰκονογράφηση νὰ ἕπεται τῆς ἁγιοκατάταξής τους.

   Ὅμως ἐδῶ δὲν ὁμιλοῦμε γιὰ πανθομολογούμενο Ἅγιο. Ἡ περίπτωση τοῦ π. Ἰωσὴφ Βατοπαιδινοῦ εἶναι ἰδιαίτερη, καθότι ὁ ἐν λόγω γέροντας μοναχὸς δίδαξε τὴ φρικτὴ κακοδοξία ὅτι, ὁ νοῦς εἶναι ὑπεράνω τῆς θείας χάριτος, αἰτιολογώντας μάλιστα τὴν αἱρετικὴ αὐ­τὴ θέση ὅτι,  «ὁ νοῦς εἶναι πρόσωπο, ἐνῶ αὐτὴ εἶναι ἐργαλεῖο», γεγονὸς τὸ ὁποῖο καταδεικνύει ὅτι δὲν ἐπρόκειτο γιὰ φραστικὸ λάθος, ἀλλὰ γιὰ θεολογικὴ θέση, ἡ ὁποία φανερώνει κακόδοξο βάθος. Αὐτὸ δὲν τὸ δίδαξε μόνο μία φορά. Δυστυχῶς ὑπάρχουν καὶ ἄλλα κακόδοξα καὶ ἄτοπα, τὰ ὁποῖα δίδαξε.

Πῶς λοιπὸν ἁγιογραφοῦν μὲ φωτοστέφανο ἕνα γέροντα μοναχό, ὁ ὁποῖος δίδαξε καὶ κακόδοξες διδασκαλίες, καθὼς καὶ ἄλλα ἄτοπα, γιὰ τὰ ὁποῖα ὑπάρχουν σοβαρὲς θεολογικὲς ἐνστάσεις;

Θεώρησαν μήπως ὅτι τώρα, εἶναι πιὸ εὔκολα τὰ πράγματα, ἀφοῦ ἔχει κοιμηθεῖ ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος Β΄, ὁ ὁποῖος ἀναφέρθηκε μὲ λύπη στὸ πρόσωπο τοῦ π. Ἰωσὴφ Βατοπαιδινοῦ, τονίζοντας ὅτι δίδαξε διδασκαλίες, οἱ ὁποῖες δὲν εἶναι σύμφωνες μὲ τὴν Ὀρθόδοξη διδασκαλία;

Εἶναι γεγονὸς ὅτι μετὰ τὸν θάνατο τοῦ μ. Ἀρχιεπισκόπου Χρυσοστόμου Β΄, προβάλλουν εὐκολότερα καὶ ἔντονα κάποιοι τὸν μ. γέροντα Ἰωσὴφ Βατοπαιδινό, ὡς δῆθεν ἕνα γέροντα ὁ ὁποῖος ὅσα ἔχει διδάξει, ἦταν σύμφωνα μὲ τὴν Πατερική μας διδασκαλία.

Κακοδοξίες τοῦ π. Ἰωσὴφ Βατοπαιδινοῦ ὑπάρχουν ἀκόμα σὲ προβαλλόμενα στὸ διαδίκτυο βίντεο, χωρὶς νὰ γίνεται προσπάθεια ἀπόσυρσής τους ἢ ἡ πρέπουσα ἀνασκευή τους. Παρεπόμενα ἀκοῦμε πολλὲς κακόδοξες αἰτιολογήσεις ἀπὸ φανατικοὺς ὑποστηρικτές του, ὅπως αὐτὴ ἡ ὁποία ἀφοροῦσε τὴν αἱρετικὴ περὶ τῆς Θείας Χάριτος διδασκαλία του, μὲ τὸ ἀπαράδεκτο,  «γιὰ νὰ τὸ πεῖ ὁ γέροντας κάτι ἤξερε».

Ἡ ὑπερπροβολή, ἡ ὁποία τοῦ γίνεται, δὲν ἀφήνει περιθώρια ἀνασκευῶν καὶ παρεπόμενα οἱ ἀνυποψίαστοι ποὺ τὰ παρακολουθοῦν στὸ διαδίκτυο, θεωροῦν ὅλα ὅσα ἀνεξαιρέτως δίδαξε, ὡς ἀπαύγασμα Πατερικῆς διδασκαλίας, μὴ ἀντιλαμβανόμενοι, ὅτι ὑπάρχουν καὶ κακόδοξα καὶ ἄτοπα ἀνάμεσα σὲ αὐτά.

Ποιὸς ὅμως εἶπε ὅτι ὁ σημερινὸς Ἀρχιεπίσκοπος Κύπρου θὰ ἀνεχθεῖ κάτι τέτοιο ἂν περιέλθει στὴν ἀντίληψή του, πρὸς χάρη μίας ἐπίπλαστης καὶ κακῶς νοούμενης ἐνδοεκκλησιαστικῆς  «εἰρήνης»; Εἶναι ἀλήθεια ὅτι τὰ σοβαρὰ σκάνδαλα, τὰ ὁποῖα κλήθηκε ὁ σημερινὸς Ἀρχιεπίσκοπος Κύπρου νὰ διαχειριστεῖ, δὲν ἐπέτρεψαν ἴσως νὰ ἀσχοληθεῖ μὲ τὸ θέμα τοῦτο. Πιστεύουμε ὅτι μὲ συνοδικὸ τρόπο, θὰ ἐπιληφθεῖ τοῦ ζητήματος.

Ἂν τώρα ζῶντος τοῦ σημερινοῦ Ἀρχιεπισκόπου Κύπρου, ὁ ὁποῖος καμιὰ ἄμεση ἢ ἔμμεση σχέση δὲν ἔχει μὲ τέτοιες ἐνέργειες, προβαίνουν σὲ τέτοιες προσπάθειες «ἁγιοποίησης» τοῦ π. Ἰωσὴφ Βατοπαιδινοῦ, γίνεται ἀντιληπτὸ τί πιθανὸν θὰ ἀκολουθήσει σὲ ἐνδεχόμενη σύμφωνη μὲ αὐτὰ ποὺ γίνονται διαδοχή του.

Τὰ σημερινὰ μικρὰ παιδιά, οἱ αὐριανοὶ νέοι, θὰ βλέπουν ἢ θὰ προσκυνοῦν ἢ θὰ προσεύχονται, βλέποντας ἁγιογραφημένο τὸν  «ἁγιοποιηθέντα» π. Ἰωσὴφ Βατοπαιδινό, θεωρώντας τον ὡς Ἅγιο τῆς Ἐκκλησίας μας.

Στὶς ἑπόμενες γενιὲς θὰ τὸν θεωροῦν ὡς ἅγιο, ἐφόσον θὰ παρουσιάζεται ἁγιογραφημένος. Ἔτσι θὰ ἐπιβληθεῖ ὡς ἅγιος μὲ  «ἁγιοποίηση» καὶ ὄχι ἁγιοκατάταξη.


https://orthodoxostypos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου