Δευτέρα 16 Μαΐου 2016

ΣΧΟΛΙΚΟΙ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ: Η αγνόηση των στελεχών εκπαίδευσης…ακυρώνει στην πράξη κάθε εκπαιδευτική μεταρρύθμιση και κάθε προσπάθεια αλλαγής

Οι θέσεις των Σχολικών Συμβούλων όπως διατυπώθηκαν στην Εκλογοαπολογιστική Γενική Συνέλευση της ΠΕΣΣ


Η αγνόηση των στελεχών εκπαίδευσης και η χρησιμοποίησή τους αποκλειστικά στο «εκτελεστικό» μέρος είναι αυτό που, συχνά, ακυρώνει στην πράξη κάθε εκπαιδευτική μεταρρύθμιση και κάθε προσπάθεια αλλαγής.

Τον “κώδωνα” αυτό κρούει προς την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας η Εκλογοαπολογιστική Γενική Συνέλευση της Πανελλήνιας Ενωσης Σχολικών Συμβούλων, ενώ υπογραμμίζει ότι:

Α. Στο σχεδιασμό και τη διαμόρφωση της εκπαιδευτικής πολιτικής, ο ρόλος των Σχολικών Συμβούλων θα πρέπει να είναι καθοριστικός και ο ρόλος των εκπαιδευτικών της πράξης αποφασιστικός”

Β. Ο Εθνικός διάλογος για την Παιδεία οφείλει να δώσει απαντήσεις και να προχωρήσει τάχιστα στις αναγκαίες πρωτοβουλίες αποκέντρωσης του εκπαιδευτικού συστήματος και στη μετατροπή του σχολείου σε οργανισμό μάθησης, συνεργασίας και συνευθύνης, με την αλλαγή στην κουλτούρα, κυρίως του σχολείου και των εκπαιδευτικών, με την υπέρβαση της «αδράνειας» και της «εσωστρέφειας».

Γ. Σήμερα χρειάζεται ένας μακροπρόθεσμος σχεδιασμός της εκπαιδευτικής πολιτικής, εφαρμογή της πολιτικής, αξιολόγηση των επιδράσεων από την εφαρμογή της εκπαιδευτικής πολιτικής, συνεχής ανατροφοδότηση και προσαρμογή του πλαισίου, αλλά και ανάλυση των αποτελεσμάτων.

ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΓΝΩΣΤΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ

Δ. Στο Υπουργείο Παιδείας είναι αναγκαία η συνέχεια και η συμφωνία σε ένα ελάχιστο πολιτικών, οι οποίες να είναι γνωστές, κάθε φορά, από την αρχή του σχολικού έτους στην εκπαιδευτική κοινότητα, ώστε να μη βιώνει συνεχείς αλλαγές και παλινωδίες.

ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Ε. Αναγκαιότητα αποτελεί, επίσης, η δημιουργία ενός θεσμικού πλαισίου επιλογής των στελεχών εκπαίδευσης σταθερού, δίκαιου και αξιοκρατικού, ώστε κάθε εκπαιδευτικός να γνωρίζει τις προϋποθέσεις υπηρεσιακής εξέλιξής του. Οι βασικές αρχές του πλαισίου αυτού θα πρέπει να διασφαλίζουν:

1/ την Επιστημονική και Παιδαγωγική Κατάρτιση των Εκπαιδευτικών, με αποτίμηση των σπουδών, προπτυχιακών και μεταπτυχιακών, επιμορφώσεων, συγγραφικού και επιμορφωτικού έργου με δίκαιη αναλογική αποτίμηση κάθε επιμέρους στοιχείου.

2/ την εμπειρία που έχει αποκτηθεί από την αρχαιότητα και, κυρίως, από την άσκηση καθηκόντων σε θέσεις ευθύνης, με αποτίμηση ανάλογη της σημαντικότητας της θέσης και της εξ αυτής απορρέουσας ευθύνης.

3/ την αποτίμηση της διαχρονικής εκπαιδευτικής προσφοράς του εκπαιδευτικού κατά την άσκηση των καθηκόντων του.

4. την αποτίμηση:

α) της προσωπικότητας του εκπαιδευτικού μέσα από αδιάβλητη συνέντευξη και

β) μη μοριοδοτηθέντων στοιχείων του φακέλου του εκπαιδευτικού από Συμβούλιο Επιλογής, με σύνθεση που θα διασφαλίζει το αδιάβλητο της διαδικασίας.

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ

Ζ. Η Π.Ε.Σ.Σ. στηρίζει και προτείνει ένα σύστημα επιμόρφωσης, το οποίο -για να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες- είναι αναγκαίο να είναι:

α) ενδοσχολικό, ώστε να πραγματοποιείται σε πραγματικές συνθήκες και να λαβαίνει υπόψη του τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε σχολικής κοινότητας,

β) συνεχές, για τη διαρκή κατάρτιση και υποστήριξη των εκπαιδευτικών,

γ) προσανατολισμένο στην εκπαιδευτική πράξη, ώστε να εξασφαλίζεται η παιδαγωγική αξιοποίηση των νέων δεδομένων σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών,

δ) υποστηρικτικό των διεργασιών αλλαγής των αντιλήψεων των εκπαιδευτικών, σχετικά με την εκπαιδευτική τους πρακτική, καθώς και αυτών που σχετίζονται με την επαγγελματική τους υπόσταση,

ε) μετασχηματιστικό, καθώς θα οδηγεί στο μετασχηματισμό του ρόλου του εκπαιδευτικού, ο οποίος θα πρέπει να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες της κοινωνίας της πληροφορίας και της γνώσης, της κοινωνικής συνοχής και της ενεργούς συμμετοχής των πολιτών.

ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Η. Στην κατεύθυνση αυτή, απαιτείται να αναληφθούν πρωτοβουλίες προς τη διαμόρφωση ενός αποκεντρωμένου συστήματος διοίκησης της εκπαίδευσης και προς τον καθορισμό ενός διαφορετικού διοικητικού και παιδαγωγικού πλαισίου λειτουργίας της σχολικής μονάδας. Η ελευθερία και η αυτοοργάνωση του σχολείου επιβάλλουν τη μεταφορά διοικητικών αρμοδιοτήτων από την κεντρική διοίκηση στη σχολική μονάδα. Η αναδιάρθρωση της δομής της διοίκησης και της επιστημονικής καθοδήγησης της εκπαίδευσης είναι απαραίτητες τόσο στην κεντρική υπηρεσία του ΥΠ.Π.Ε.Θ, όσο και στις περιφερειακές υπηρεσίες και στους εποπτευόμενους φορείς, προκειμένου να αναπτυχθεί μια δομημένη στρατηγική επιλογή και να γίνει αποτελεσματική η διαχείριση της καινοτομίας.

ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ

Θ. Ενίσχυση της αυτονομίας της σχολικής μονάδας και της δυνατότητάς της να προγραμματίζει, να οργανώνει, να υλοποιεί και να αξιολογεί το έργο της. Δυνατότητα διαμόρφωσης μέρους του Προγράμματος Σπουδών από τη σχολική μονάδα, με βάση τις ανάγκες, τις δυνατότητες, τη σύνθεση του μαθητικού πληθυσμού, τις ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας της κλπ.

ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ

Ι. Η διασφάλιση της ποιότητας σε όλο το φάσμα της εκπαιδευτικής πυραμίδας και στο εύρος ολόκληρης της εκπαιδευτικής κοινότητας, η ανανέωση και ο εκσυγχρονισμός των εκπαιδευτικών δομών αποτελούν κρίσιμο στοιχείο για το στρατηγικό σχεδιασμό του εκπαιδευτικού μας συστήματος σε όλες του τις βαθμίδες.

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ

Κ. Ο ρόλος του Σχολικού Συμβούλου αναδεικνύεται, ιδιαίτερα σήμερα, καθοριστικός και αναντικατάστατος στο σχεδιασμό, την προώθηση και στήριξη κάθε εκπαιδευτικής καινοτομίας που συμβάλλει στην ποιοτική αναβάθμιση και βελτίωση της εκπαίδευσης. Στο πλαίσιο αυτό, απαιτείται η με κάθε τρόπο στήριξη και ο εκσυγχρονισμός του θεσμού από την Πολιτεία, ώστε να ενισχυθεί ο επιμορφωτικός και συμβουλευτικός ρόλος των Σχολικών Συμβούλων στο χώρο του σχολείου. Γνωρίζοντας τις επαγγελματικές και επιμορφωτικές ανάγκες των εκπαιδευτικών, οι Σχολικοί Σύμβουλοι είναι οι πλέον αρμόδιοι να ανταποκριθούν στις σύγχρονες απαιτήσεις της ενδοϋπηρεσιακής επιμόρφωσης, η οποία στόχο έχει την επαγγελματική ανάπτυξη και ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών.

Η ΠΕΣΣ καλει το ΥΠ.Π.Ε.Θ:

-να προσκαλέσει την Π.Ε.Σ.Σ. και τους Σχολικούς Συμβούλους σε έναν Ισότιμο και Συνεχή διάλογο, δείχνοντας έμπρακτη αναγνώριση στο ρόλο των Σχολικών Συμβούλων, τόσο σε θέματα αμιγώς επιστημονικά & παιδαγωγικά, όσο και, γενικότερα, σε θέματα που σχετίζονται με την εκπαιδευτική πολιτική.

-να προχωρήσει στην αναθεώρηση και τον εκσυγχρονισμό του υπάρχοντος θεσμικού πλαισίου.

-να στηρίξει ενεργά το έργο τους, με την άμεση σύνδεση και αποτελεσματική επικοινωνία των Σχολικών Συμβούλων με το Ι.Ε.Π, καθώς και με την υλοποίηση της θεσμικής πρόβλεψης για αμφίπλευρη επικοινωνία και ανταλλαγή επιστημονικών απόψεων και

-να εντάξει θεσμικά τη συμμετοχή της Πανελλήνιας Ένωσης Σχολικών Συμβούλων στη διαμόρφωση της ασκούμενης εκπαιδευτικής πολιτικής.

ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΨΗΦΙΣΜΑ

Ψήφισμα Εκλογοαπολογιστικής Γενικής Συνέλευσης της ΠΕΣΣ
Στην Αθήνα, την Πέμπτη 12 Μαΐου 2016, συνήλθε η Ετήσια Γενική Συνέλευση (εκλογοαπολογιστική) της Πανελλήνιας Ένωσης Σχολικών Συμβούλων (ΠΕΣΣ) και εξέδωσε ομόφωνα το παρακάτω Ψήφισμα:
ψήφισμα
Γενικής Συνέλευσης της ΠΕΣΣ, 12 Μαΐου 2016
[Πρόεδρος Γ.Σ.: Παπαχρήστος Κώστας, Γραμματεία: Μπαλάση Δέσποινα, Μαλίτσα Μαίρη]

Η διασφάλιση της ποιότητας σε όλο το φάσμα της εκπαιδευτικής πυραμίδας και στο εύρος ολόκληρης της εκπαιδευτικής κοινότητας, η ανανέωση και ο εκσυγχρονισμός των εκπαιδευτικών δομών αποτελούν κρίσιμο στοιχείο για το στρατηγικό σχεδιασμό του εκπαιδευτικού μας συστήματος σε όλες του τις βαθμίδες.

Ο ρόλος του Σχολικού Συμβούλου αναδεικνύεται, ιδιαίτερα σήμερα, καθοριστικός και αναντικατάστατος στο σχεδιασμό, την προώθηση και στήριξη κάθε εκπαιδευτικής καινοτομίας που συμβάλλει στην ποιοτική αναβάθμιση και βελτίωση της εκπαίδευσης. Στο πλαίσιο αυτό, απαιτείται η με κάθε τρόπο στήριξη και ο εκσυγχρονισμός του θεσμού από την Πολιτεία, ώστε να ενισχυθεί ο επιμορφωτικός και συμβουλευτικός ρόλος των Σχολικών Συμβούλων στο χώρο του σχολείου. Γνωρίζοντας τις επαγγελματικές και επιμορφωτικές ανάγκες των εκπαιδευτικών, οι Σχολικοί Σύμβουλοι είναι οι πλέον αρμόδιοι να ανταποκριθούν στις σύγχρονες απαιτήσεις της ενδοϋπηρεσιακής επιμόρφωσης, η οποία στόχο έχει την επαγγελματική ανάπτυξη και ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών.

Η Π.Ε.Σ.Σ. στηρίζει και προτείνει ένα σύστημα επιμόρφωσης, το οποίο -για να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες- είναι αναγκαίο να είναι: α) ενδοσχολικό, ώστε να πραγματοποιείται σε πραγματικές συνθήκες και να λαβαίνει υπόψη του τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε σχολικής κοινότητας, β) συνεχές, για τη διαρκή κατάρτιση και υποστήριξη των εκπαιδευτικών, γ) προσανατολισμένο στην εκπαιδευτική πράξη, ώστε να εξασφαλίζεται η παιδαγωγική αξιοποίηση των νέων δεδομένων σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών, δ) υποστηρικτικό των διεργασιών αλλαγής των αντιλήψεων των εκπαιδευτικών, σχετικά με την εκπαιδευτική τους πρακτική, καθώς και αυτών που σχετίζονται με την επαγγελματική τους υπόσταση, ε) μετασχηματιστικό, καθώς θα οδηγεί στο μετασχηματισμό του ρόλου του εκπαιδευτικού, ο οποίος θα πρέπει να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες της κοινωνίας της πληροφορίας και της γνώσης, της κοινωνικής συνοχής και της ενεργούς συμμετοχής των πολιτών.

Στην κατεύθυνση αυτή, απαιτείται να αναληφθούν πρωτοβουλίες προς τη διαμόρφωση ενός αποκεντρωμένου συστήματος διοίκησης της εκπαίδευσης και προς τον καθορισμό ενός διαφορετικού διοικητικού και παιδαγωγικού πλαισίου λειτουργίας της σχολικής μονάδας. Η ελευθερία και η αυτοοργάνωση του σχολείου επιβάλλουν τη μεταφορά διοικητικών αρμοδιοτήτων από την κεντρική διοίκηση στη σχολική μονάδα. Η αναδιάρθρωση της δομής της διοίκησης και της επιστημονικής καθοδήγησης της εκπαίδευσης είναι απαραίτητες τόσο στην κεντρική υπηρεσία του ΥΠ.Π.Ε.Θ, όσο και στις περιφερειακές υπηρεσίες και στους εποπτευόμενους φορείς, προκειμένου να αναπτυχθεί μια δομημένη στρατηγική επιλογή και να γίνει αποτελεσματική η διαχείριση της καινοτομίας.

Ενίσχυση της αυτονομίας της σχολικής μονάδας και της δυνατότητάς της να προγραμματίζει, να οργανώνει, να υλοποιεί και να αξιολογεί το έργο της. Δυνατότητα διαμόρφωσης μέρους του Προγράμματος Σπουδών από τη σχολική μονάδα, με βάση τις ανάγκες, τις δυνατότητες, τη σύνθεση του μαθητικού πληθυσμού, τις ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας της κλπ.

Ο Εθνικός διάλογος για την Παιδεία οφείλει να δώσει απαντήσεις και να προχωρήσει τάχιστα στις αναγκαίες πρωτοβουλίες αποκέντρωσης του εκπαιδευτικού συστήματος και στη μετατροπή του σχολείου σε οργανισμό μάθησης, συνεργασίας και συνευθύνης, με την αλλαγή στην κουλτούρα, κυρίως του σχολείου και των εκπαιδευτικών, με την υπέρβαση της «αδράνειας» και της «εσωστρέφειας».

Αναγκαιότητα αποτελεί, επίσης, η δημιουργία ενός θεσμικού πλαισίου επιλογής των στελεχών εκπαίδευσης σταθερού, δίκαιου και αξιοκρατικού, ώστε κάθε εκπαιδευτικός να γνωρίζει τις προϋποθέσεις υπηρεσιακής εξέλιξής του. Οι βασικές αρχές του πλαισίου αυτού θα πρέπει να διασφαλίζουν:

την Επιστημονική και Παιδαγωγική Κατάρτιση των Εκπαιδευτικών, με αποτίμηση των σπουδών, προπτυχιακών και μεταπτυχιακών, επιμορφώσεων, συγγραφικού και επιμορφωτικού έργου με δίκαιη αναλογική αποτίμηση κάθε επιμέρους στοιχείου.

την εμπειρία που έχει αποκτηθεί από την αρχαιότητα και, κυρίως, από την άσκηση καθηκόντων σε θέσεις ευθύνης, με αποτίμηση ανάλογη της σημαντικότητας της θέσης και της εξ αυτής απορρέουσας ευθύνης.

την αποτίμηση της διαχρονικής εκπαιδευτικής προσφοράς του εκπαιδευτικού κατά την άσκηση των καθηκόντων του.

την αποτίμηση: α) της προσωπικότητας του εκπαιδευτικού μέσα από αδιάβλητη συνέντευξη και β) μη μοριοδοτηθέντων στοιχείων του φακέλου του εκπαιδευτικού από Συμβούλιο Επιλογής, με σύνθεση που θα διασφαλίζει το αδιάβλητο της διαδικασίας.

Σήμερα χρειάζεται ένας μακροπρόθεσμος σχεδιασμός της εκπαιδευτικής πολιτικής, εφαρμογή της πολιτικής, αξιολόγηση των επιδράσεων από την εφαρμογή της εκπαιδευτικής πολιτικής, συνεχής ανατροφοδότηση και προσαρμογή του πλαισίου, αλλά και ανάλυση των αποτελεσμάτων. Στο Υπουργείο Παιδείας είναι αναγκαία η συνέχεια και η συμφωνία σε ένα ελάχιστο πολιτικών, οι οποίες να είναι γνωστές, κάθε φορά, από την αρχή του σχολικού έτους στην εκπαιδευτική κοινότητα, ώστε να μη βιώνει συνεχείς αλλαγές και παλινωδίες.

Στο σχεδιασμό και τη διαμόρφωση της εκπαιδευτικής πολιτικής, ο ρόλος των Σχολικών Συμβούλων θα πρέπει να είναι καθοριστικός και ο ρόλος των εκπαιδευτικών της πράξης αποφασιστικός. Η αγνόηση των στελεχών και η χρησιμοποίησή τους αποκλειστικά στο «εκτελεστικό» μέρος είναι αυτό που, συχνά, ακυρώνει στην πράξη κάθε εκπαιδευτική μεταρρύθμιση και κάθε προσπάθεια αλλαγής.

Καλούμε το ΥΠ.Π.Ε.Θ:

να προσκαλέσει την Π.Ε.Σ.Σ. και τους Σχολικούς Συμβούλους σε έναν Ισότιμο και Συνεχή διάλογο, δείχνοντας έμπρακτη αναγνώριση στο ρόλο των Σχολικών Συμβούλων, τόσο σε θέματα αμιγώς επιστημονικά & παιδαγωγικά, όσο και, γενικότερα, σε θέματα που σχετίζονται με την εκπαιδευτική πολιτική.

να προχωρήσει στην αναθεώρηση και τον εκσυγχρονισμό του υπάρχοντος θεσμικού πλαισίου.

να στηρίξει ενεργά το έργο τους, με την άμεση σύνδεση και αποτελεσματική επικοινωνία των Σχολικών Συμβούλων με το Ι.Ε.Π, καθώς και με την υλοποίηση της θεσμικής πρόβλεψης για αμφίπλευρη επικοινωνία και ανταλλαγή επιστημονικών απόψεων και

να εντάξει θεσμικά τη συμμετοχή της Πανελλήνιας Ένωσης Σχολικών Συμβούλων στη διαμόρφωση της ασκούμενης εκπαιδευτικής πολιτικής.

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΤΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
Η ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΑΡΒΑΝΙΤΗ - ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ ΤΟΤΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου