Του Τάσου Χατζηαναστασίου* από την ιστοσελίδα esos.gr
Όταν βλέπει κανείς βάση εισαγωγής σε τμήμα ανθρωπιστικών σπουδών κάτω από το 9 στα 20, αντιλαμβάνεται ότι κάτι είναι σάπιο στο βασίλειο της Δανιμαρκίας. Δεν είναι όμως καιρός για θρηνωδίες και για νοσταλγική αναπόληση του …απολωλότος κλέους των ανθρωπιστικών και δη των κλασικών σπουδών. Είναι καιρός για περίσκεψη και για άμεσες ουσιαστικές παρεμβάσεις. Σκοπός του παρόντος σημειώματος είναι να εντοπίσει το πρόβλημα και να διατυπώσει εκείνες τις προτάσεις που ενδεχομένως θα συμβάλουν στην αντιμετώπισή του. Ας ξεκινήσουμε λοιπόν από τις διαπιστώσεις.
Χάριν συντομίας θα ονομάσουμε όλα τα τμήματα που τυπικά παράγουν καθηγητές κλάδου ΠΕΟ2, τμήματα Φιλολογίας. Όπως δείχνουν τα πράγματα, τα τμήματα Φιλολογίας θεωρούνται πλέον σχολές «τρίτης διαλογής», μετά τη Νομική και τα τμήματα Ψυχολογίας, για την πλειοψηφία των υποψηφίων των ανθρωπιστικών σπουδών. Υπάρχει όμως και ένας σημαντικός αριθμός νέων παιδιών που επιλέγουν αυτές τις σχολές από μεράκι, από αγάπη για το αντικείμενο σπουδών και που επιθυμούν και ελπίζουν να μπορέσουν να αξιοποιήσουν κάποτε και επαγγελματικά το πτυχίο τους.
Αυτό θα πρέπει να το επισημαίνουμε γιατί στεκόμαστε συχνά μόνο στον τελευταίο επιτυχόντα, ο οποίος και διαμορφώνει τη βάση εισαγωγής και σπανίως κοιτάμε τον πρώτο. Ενδεικτικά αναφέρω ότι στη Φιλολογία της Θεσσαλονίκης ο πρώτος εισήχθη φέτος με 18.175 μόρια και στο Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής επίσης του Αριστοτελείου με 18.675 μόρια! Στη δε Αθήνα ο πρώτος στο Τμήμα Φιλολογίας εισήχθη με 19.175 μόρια και στη Φιλοσοφία με 19.300! Αυτοί οι υποψήφιοι είναι κατά τεκμήριο άριστοι και αγαπούν το αντικείμενο σπουδών τους παρότι γνωρίζουν ότι δεν τους προσφέρει επαγγελματική προοπτική. Αποτελούν, ωστόσο, ένα σημαντικό μορφωτικό κεφάλαιο για τον τόπο και κάθε σοβαρό κράτος θα έπρεπε να μεριμνά για την αξιοποίησή του.Το ερώτημα, δηλαδή, του νοήματος της ύπαρξης των τμημάτων Φιλολογίας είναι πλέον αμείλικτο: ποιος ο λόγος ύπαρξης σχολών που έχουν απαξιωθεί και δεν παρέχουν επαγγελματική προοπτική; Οι μη διορισμένοι πτυχιούχοι του κλάδου αυτού είναι περισσότεροι από 40.000 ενώ υπολογίζεται να απορροφηθούν το επόμενο διάστημα στη δημόσια εκπαίδευση το πολύ 1500-2000, ένα ελάχιστο ποσοστό.
Ήδη, δεν είναι λίγοι εκείνοι που ζητούν ανοιχτά την κατάργηση των, νεότερων τουλάχιστον, τμημάτων Φιλολογίας και τη διατήρηση όσων ανήκουν στις Φιλοσοφικές Σχολές. Η λογική είναι να παράγονται τόσοι Φιλόλογοι όσοι πάνω κάτω μπορούν να απορροφηθούν. Αντιλαμβάνομαι τη λογιστική αντίληψη που υπαγορεύει αυτήν την πρόταση και είναι πράγματι τεχνοκρατικά σωστή, αλλά δε θα συμφωνήσω γιατί οι ανθρωπιστικές σπουδές επιτελούν έναν πολύ ευρύτερο πολιτισμικό ρόλο απ’ ό,τι μία σχολή τεχνοκρατικής κατεύθυνσης, για την αξιοποίηση, για παράδειγμα, του φυσικού αερίου, όπου η υπερπαραγωγή εξειδικευμένων επιστημόνων στον κλάδου αυτό, αποτελεί πράγματι κοινωνική σπατάλη. Αυτό όμως δεν ισχύει για τις ανθρωπιστικές σπουδές, που σε κάθε περίπτωση «πιάνουν τόπο». Εξάλλου, αυτό θα σήμαινε πρακτικά το κλείσιμο των τμημάτων Φιλολογίας για τουλάχιστον δέκα χρόνια!
Καλώς, δηλαδή η χώρα μας δίνει τη δυνατότητα, σε όποια και όποιον το επιθυμεί, να σπουδάσει δωρεάν σε τμήμα Φιλολογίας, Ιστορίας και Φιλοσοφίας. Είναι δείκτης υψηλού πολιτιστικού και πνευματικού επιπέδου. Το εάν κάποιος θα καταφέρει να ολοκληρώσει τις σπουδές του, επειδή θα έχει εισαχθεί με ελλιπείς γνώσεις, αφορά τον ίδιο και το ακαδημαϊκό κύρος του τμήματος, που καλείται να πιστοποιήσει την επάρκεια του φοιτητή μέσω των εξετάσεων. Η ποιότητα των σπουδών θα πρέπει να διαφυλάσσεται ως κόρη οφθαλμού. Είναι απαράδεκτο να επικρατεί και στο πανεπιστήμιο η λογική της χαριστικής προαγωγής όπως, κακώς, κάκιστα, γίνεται στο σχολείο. Όμως, πόσο ωφελημένη είναι μία κοινωνία της οποίας ένα μεγάλο ποσοστό έχει λάβει ανθρωπιστική παιδεία στο υψηλότερο επίπεδο; Αυτό αποτελεί μία, αν μου επιτρέπετε την έκφραση, προστιθέμενη αξία στο συνολικό πολιτισμικό κεφάλαιο μιας χώρας.
Είναι μαθηματικά βέβαιο, και συμβαίνει εξάλλου ήδη προ πολλού, ότι οι περισσότεροι πτυχιούχοι του κλάδου ΠΕ02 δε θα απασχοληθούν στο αντικείμενο που έχουν σπουδάσει. Όμως, θα έχουν ωφεληθεί πολλαπλώς τόσο οι ίδιοι ατομικά όσο και το κοινωνικό σύνολο. Ένας πολιτικός που έχει σπουδάσει Φιλοσοφία διαθέτει συγκροτημένη σκέψη και λόγο κι ας μην είναι ο ιδανικός πλατωνικός φιλόσοφος. Η δε σωστή χρήση του λόγου προσφέρει ένα σαφές πλεονέκτημα στον υποψήφιο για οποιαδήποτε θέση εργασίας και συντελεί, γενικότερα, στη βελτίωση της επικοινωνίας οποιασδήποτε μορφής. Πιστεύω όμως ότι ακόμη κι ο φοιτητής που θα δυσκολευτεί να ολοκληρώσει τις σπουδές του ή που μπορεί και να τα παρατήσει ακόμη, θα βγει ωφελημένος. Γιατί θα έχει έρθει σε επαφή με αυτόν τον τεράστιο πνευματικό πλούτο έστω και κατ’ ελάχιστον. Γιατί θα έχει την ευκαιρία να ακούσει διδάσκοντες εξαιρετικά υψηλού επιπέδου στη μεγάλη τους πλειοψηφία με πολύ «βαριά» βιογραφικά. Ας μην το ξεχνάμε αυτό όταν περιφρονούμε, λόγου χάρη, τη Φιλολογία του Δημοκριτείου γιατί ο τελευταίος πέρασε με βαθμό κάτω από τη βάση. Πρόκειται για ένα εξαιρετικό τμήμα με υψηλή ποιότητα σπουδών. Το ίδιο ισχύει και για όλα τα περιφερειακά τμήματα Φιλολογίας. Γενικότερα, φτάνει πια με το αυτομαστίγωμα! Οι σπουδές μας, η ανθρωπιστική παιδεία, αποτελούν τη βάση του πολιτισμού, επιτρέπουν την καλύτερη κατανόηση του κόσμου και καλλιεργούν γλωσσικά, ηθικά, ψυχικά, συναισθηματικά και αισθητικά τον άνθρωπο.
Δεν πρόκειται για κάποια ελιτίστικη αντίληψη που θεωρεί πως σπουδάζουμε αποκλειστικά για την πνευματική αυτοβελτίωση και το γούστο μας. Γιατί το όφελος αφορά και το άτομο αλλά και την κοινωνία, όταν σημαντικό ποσοστό των μελών της διαθέτει ανθρωπιστική παιδεία. Από την άλλη, το γνωρίζουμε ότι δεν είναι δυνατόν να απορροφηθούν αποκλειστικά στο δημόσιο 40.000 Φιλόλογοι, όπως εξακολουθούν να υποστηρίζουν ορισμένοι και να διατυπώνουν και τα ανάλογα αιτήματα «πάλης». Αιτήματα που εξασφαλίζουν περισσότερες θέσεις εργασίας για Φιλολόγους βεβαίως και θα πρέπει να διεκδικούνται, όπως είναι αυτά που αφορούν τους διορισμούς Φιλολόγων μέσω της αύξησης των ωρών διδασκαλίας των φιλολογικών μαθημάτων και της αλλαγής στις αναθέσεις μαθημάτων και ειδικά της Ιστορίας, που εδώ και πάρα πολλά χρόνια ανατίθεται σ’ ένα κάρο, άσχετες, ειδικότητες. Σημαντική, επίσης, είναι και η πρόταση για την επαναφορά του θεσμού του Κλασικού Λυκείου. Η Αρχαιολογική Υπηρεσία, που έχουμε την τάση να την ξεχνάμε, είναι υποστελεχωμένη και άρα κι εκεί θα πρέπει να γίνουν μαζικοί διορισμοί. Η χώρα μας θα πρέπει επίσης να εξετάσει τη λειτουργία διεθνών κέντρων κλασικών σπουδών, αρχαίου δράματος, κλασικού αθλητισμού και ολυμπιακής παιδείας γενικότερα, αρχαίας ελληνικής Φιλοσοφίας, βυζαντινής φιλολογίας όπου επίσης μπορούν να απορροφηθούν συνάδελφοι του κλάδου μας. Με άλλα λόγια, η Ελλάδα μπορεί να καταστεί διεθνές κέντρο ανθρωπιστικών σπουδών. Η λειτουργία προγραμμάτων που απευθύνονται σε ξένους φοιτητές σε όλα τα τμήματα Φιλολογίας είναι επίσης ένα μέτρο στην ίδια κατεύθυνση. Γενικότερα, οι ανθρωπιστικές σπουδές, στις οποίες συμπεριλαμβάνεται φυσικά και η αρχαιολογία, θα μπορούσαν να αποτελέσουν μοχλό ανάπτυξης για τη χώρα.
Η πτώση των βάσεων λοιπόν δεν πρέπει να αποτελεί αιτία για αυτοοικτιρμό και αυτολύπηση. Σε καμία περίπτωση επίσης, δεν επιτρέπεται να επικρατήσει η λογική του συνθήματος: «καμία θυσία για άχρηστα πτυχία» γιατί αυτό θα σημάνει την πραγματική απαξίωση των ανθρωπιστικών σπουδών και όχι η πτώση των βάσεων εισαγωγής. Η απαίτηση θα πρέπει να είναι σταθερά η ποιοτική αναβάθμιση των σπουδών και όχι η υποβάθμισή τους, για την ακώλυτη απόκτηση ενός πτυχίου. Δεν το οφείλουμε μόνο στους εαυτούς μας και τους πολλούς άριστους φοιτητές που, όπως είδαμε, επιλέγουν, κόντρα στο ρεύμα να σπουδάσουν σε τμήματα Φιλολογίας· το χρωστάμε και σε ολόκληρο τον πολιτισμένο κόσμο. Έχουμε το προνόμιο να είμαστε οι φυσικοί κληρονόμοι, όχι του καλύτερου, αλλά σίγουρα ενός σπουδαίου πολιτισμού, που στις πιο γόνιμες στιγμές του συνομιλούσε με όλα τα δημιουργικά ρεύματα. Αντί να τον αντιμετωπίζουμε, λοιπόν, ως εκείνο το «μαρμάρινο κεφάλι που μας εξαντλεί τους αγκώνες», όπως το διατύπωσε με ποιητική ακρίβεια ο Σεφέρης, ας τον αναδείξουμε όπως του αξίζει και ας θεωρήσουμε τους εαυτούς μας τους ευλογημένους θεματοφύλακές του.
*Δρ Ιστορίας, εν ενεργεία εκπαιδευτικός, Οργανωτικός Γραμματέας της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου