Τρίτη 17 Μαΐου 2011

"Αναγκαία η διδασκαλία της Αντιγόνης του Σοφοκλή και του Επιτάφιου Λόγου του Θουκιδίδη " και στο "Νέο Λύκειο"


ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ
Πολυτεχνείου 6, 10433 Αθήνα
Τηλ. 210-5243434, fax: 210-5228231
e-mail: p-e-f@otenet.gr

Αθήνα, 6 Απριλίου 2011
Αριθμ.πρωτ. 484
ΠΡΟΣ
Την κυρία Άννα Διαμαντοπούλου
Υπουργό Παιδείας
Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων
Ανδρ. Παπανδρέου 37
15180, ΑΜΑΡΟΥΣΙΟ
Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,
Το Διοικητικό Συμβούλιο της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων, μετά την
επίσημη παρουσίαση των προτάσεων για το «Νέο Λύκειο», θεωρεί ότι η
δομή του νέου Προγράμματος Σπουδών Γενικού Λυκείου δεν
ανταποκρίνεται στις εξαγγελίες του Υπουργείου Παιδείας για τη
λειτουργία του Λυκείου ως αυτοδύναμης εκπαιδευτικής βαθμίδας.
Αντίθετα, με τις δύο κατευθύνσεις στη Β΄ τάξη και τις τρεις στη Γ΄ τάξη,
που συνειρμικά παραπέμπουν στο παλαιό σύστημα των Δεσμών – οι
οποίες όμως λειτουργούσαν μόνο στη Γ΄ τάξη - , το Λύκειο εξακολουθεί
να αποτελεί προθάλαμο εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, με
συνέχιση του ρόλου των φροντιστηρίων.
Ειδικότερα, ακυρώνεται ο χαρακτήρας της γενικής παιδείας, στις
Β΄ και Γ΄ τάξεις, όπου αφαιρούνται βασικά μορφωτικά μαθήματα, όπως τα Αρχαία Ελληνικά, τα οποία διδάσκονταν ανελλιπώς σε όλες τις
μεταρρυθμιστικές φάσεις του Λυκείου, καθώς και η Φιλοσοφία.
Κατ’
αρχάς, επισημαίνουμε ότι η ενιαιοποίηση διαφορετικών αντικειμένων
σε ένα μάθημα «Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία» της Αρχαίας
Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας και της Νεοελληνικής Γλώσσας και
Γραμματείας δε συνάδει με τη φιλοσοφία, τους γενικούς σκοπούς και
τους ειδικούς στόχους διδασκαλίας των συγκεκριμένων μαθημάτων, τα
οποία σε όλα τα προγράμματα σπουδών της Β/θμιας Εκπαίδευσης ήσαν
μέχρι τώρα ανεξάρτητα και διακριτά.
Η απεμπόληση της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας στις Β΄ και Γ΄
τάξεις του Λυκείου, από υποχρεωτικό μάθημα, δημιουργεί
δυσαναπλήρωτο έλλειμμα κλασικής παιδείας,
σε μια εποχή μάλιστα,
που το ανθρωπιστικό ιδεώδες είναι εκείνο το οποίο καλείται να
ανταποκριθεί στις μεγάλες αγωνίες του σύγχρονου νέου. Θεωρούμε
αναγκαία τη διδασκαλία της Αντιγόνης του Σοφοκλή και του Επιταφίου
Λόγου του Θουκυδίδη
, που αποτελούν μορφωτικά αγαθά ανεκτίμητης
παιδευτικής αξίας.

Με το νέο πρόγραμμα δίνεται έμφαση στην εξειδίκευση με τα
μαθήματα επιλογής, ως προετοιμασία, όμως, για τις εισαγωγικές
εξετάσεις. Παράλληλα, η «καινοτομία» εισαγωγής της ερευνητικής
εργασίας, σε τόσο μικρή ηλικία, που ανακαλεί έντονα το θεσμό των
Σύνθετων Δημιουργικών Εργασιών, απαιτεί να έχουν εξασφαλισθεί οι
απαραίτητες προϋποθέσεις (διδάσκοντες, ωρολόγιο και αναλυτικό
πρόγραμμα, διδακτικά βιβλία)∙ διαφορετικά, δε θα προαγάγει τη
συλλογικότητα και συνεργασία, ανοίγοντας ορίζοντες αναζήτησης, αλλά
θα προλειάνει το έδαφος για εξωσχολική βοήθεια και φροντιστηριακή
εξάπλωση. Επιπλέον, θεωρούμε ανεπίτρεπτη τη δυνατότητα σύνθεσης
μιας εργασίας στα Αγγλικά (!)
προνομιακή αντιμετώπιση ξένης
γλώσσας – με την εισαγωγή, επίσημα, της διγλωσσίας στο Λύκειο σε
μαθητές/τριες που δεν έχουν ακόμη διαμορφώσει επαρκώς το
γλωσσικό τους κώδικα.

Με βάση αυτές τις αρχές, κρίνουμε απαραίτητη την επανεξέταση
του όλου θέματος
, στο πλαίσιο ενός διαλόγου, με όλους τους φορείς
και τις επιστημονικές Ενώσεις, που θα στοχεύει στην ποιότητα της
εκπαίδευσης στη χώρα μας.
Για το Διοικητικό Συμβούλιο
Ο Πρόεδρος Η Γενική Γραμματέας
Αναστάσιος Αγγ. Στέφος Γεωργία Ηλ. Χαριτίδου
Πηγή: ΠΕΦ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου