Του Κωνσταντῖνου Χολέβα – Πολιτικού Επιστήμονος
(Περίληψη Ὁμιλίας στήν Ἡμερίδα τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Βεροίας, Ναούσης καί Καμπανίας, Νάουσα 30. 4.2022)
Στήν παροῦσα ἀνακοίνωση θά προσπαθήσω νά ἀπαντήσω στό ἐρώτημα ἄν οἱ Νεομάρτυρες ἐπί Τουρκοκρατίας εἶναι μόνον ἀγωνιστές τῆς Πίστεως ἤ ταυτοχρόνως εἶναι καί ἀγωνιστές ὑπέρ τῆς Ἐλευθερίας τοῦ Γένους. Βεβαίως ὡς Ἅγιοι τιμῶνται πρώτιστα γιά τήν ἐμμονή τήν Πίστη τοῦ Χριστοῦ καί διότι δέν ἐξώμοσαν, δέν ἐξισλαμίσθηκαν. Πιστεύω, ὅμως, ὅτι ὑπῆρξε σημαντική καί ποικιλότροπη ἡ προσφορά τους στήν Πατρίδα καί στήν ἀντίσταση τῶν Ἑλλήνων καί γενικότερα τῶν Ὀρθοδόξων ἐναντίον τῶν Ὀθωμανῶν κατακτητῶν.
Ἀποτίοντας φόρο τιμῆς σέ δύο ἀειμνήστους καθηγητές τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς τοῦ ΕΚΠΑ θυμίζω ὅτι τό πατριωτικό καί ἀπελευθερωτικό στοιχεῖο στό μαρτύριο τῶν Νεομαρτύρων τῆς Τουρκοκρατίας ἀνέδειξαν ὁ πρωτοπρεσβύτερος Καθηγητής Γεώργιος Μεταλληνός καί ὁ Καθηγητής Στυλιανός Παπαδόπουλος (Μοναχός Γεράσιμος). Ὁ π. Γ. Μεταλληνός ἐπισημαίνει: «Στόν χῶρο ἐκείνων πού συντηροῦσαν τό πνεῦμα τῆς ἀντιστάσεως καί συνεχοῦς ἀπορρίψεως τοῦ κυριάρχου ἀνῆκαν καί οἱ Νεομάρτυρες ἐνσαρκώνοντας τή συνεπέστερη πρός τήν Ὀρθόδοξη Παράδοση καί ἀποτελεσματικότερη γιά τό Γένος ἀντίσταση χωρίς θυσία τῶν ἄλλων, ἀλλά μόνον τοῦ ἑαυτοῦ τους .... Ἦταν ἡ ἄρνηση τῆς πίστεως τοῦ κυριάρχου Μιλλετίου καί συνεπῶς μόνιμη ἀμφισβήτηση τῆς ταυτότητας τοῦ κατακτητοῦ. Πρέπει δέ νά δηλωθεῖ ὅτι ἡ ἀναφορά στόν κατακτητή, ὡς τόν βασικότερο ἀντίπαλο μετά τόν διάβολο, εἶναι στά ὑμνοαγιολογικά κείμενα τῆς δουλείας πολύ συχνή καταγραφή καί ἔκφραση τῆς εὐρύτερης λαϊκῆς συνειδήσεως».
Ὁ Στυλιανός Παπαδόπουλος ὑπογραμμίζει: «Ἀνακοπτομένου τοῦ κύματος πρός ἐξισλαμισμόν ἀπεφεύγετο συγχρόνως καί ὁ ἐκτουρκισμός. Ἐμμένων δηλ. ὁ Χριστιανός εἰς τήν πίστιν του, διέσωζεν καί τήν ἑλληνικήν ἐθνικήν του συνείδησιν. Ὅσο ἐνισχύετο ἡ τάσις πρός ὁμολογίαν τῆς πίστεως εἰς Χριστόν τόσον ἐκραταιοῦτο καί ἡ θέλησις τῶν Ἑλλήνων νά παραμείνουν Ἕλληνες».
Οἱ δύο προαναφερθέντες συγγραφεῖς ἐκκινοῦν ἀπό τή διαπίστωση ὅτι κατά τούς χρόνους τῆς δουλείας ὅποιος χανόταν γιά τήν Ὀρθοδοξία χανόταν καί γιά τόν Ἑλληνισμό. Ὁ ἐξισλαμιζόμενος τούρκευε. Οἱ Νεομάρτυρες μέ τό παράδειγμά τους ἀνέκοψαν τήν τάση γιά ἀκούσιο ἤ ἑκούσιο ἐξισλαμισμό. Γιά τό πρόβλημα τῶν μαζικῶν ἐξισλαμισμῶν καί γιά τό κίνδυνο μειώσεως καί ἀλλοιώσεως τῶν Ἑλλήνων/Ρωμηῶν καταγράφω τά ἑξῆς ἐνδεικτικά:
Πρῶτον. Τό 1759 ὁ Ἐπίσκοπος Μογλενῶν Ἰωάννης μέ ἕδρα τό χωριό Νώτια τῆς Ἀλμωπίας (ἐκ τοῦ Ἐνώτια) κάλεσε ὅλο τό ποίμνιό του νά προσχωρήσει στό Ἰσλάμ γιά νά ἀπαλλαγεῖ ἀπό φόρους καί καταπιέσεις καί πρῶτος τούρκεψε ὁ ἴδιος. Οἱ ἐξισλαμισθέντες μετά ἀπό μία γενεά ξέχασαν τήν καταγωγή τους καί ἔγιναν φανατικοί διῶκτες τῶν Χριστιανῶν. Μάλιστα μία ὁμάδα ἐξ αὐτῶν ἔκαψε τήν Ἱερά Μονή Ἀρχαγγέλου, ἡ ὁποία σώζεται καί σήμερα ὡς ἀνδρώα Μονή τῆς Ἱ. Μητροπόλεως Ἐδέσσης, Πέλλης καὶ Ἀλμωπίας (γνωστή καί ὡς Μονή Ὄσσιανης).
Δεύτερον. Ὁ Θεόδωρος Κολοκοτρώνης στή γνωστή ὁμιλία του στήν Πνύκα πρός τούς μαθητές τοῦ πρώτου Γυμνασίου τῶν Ἀθηνῶν παρατήρησε μεταξὺ ἄλλων ὅτι οἱ ἐξισλαμισμοί ἐλάττωσαν ἀριθμητικά τό Γένος: «Καί μερικοί .....ἄφηναν τήν πίστη τους καί ἐγίνοντο Μουσουλμάνοι. Καί τοιουτοτρόπως κάθε μέρα ὁ λαός λιγόστευε καί ἐπτώχαινε».
Συμπέρασμα: Ἡ πρώτη προσφορά τῶν Νεομαρτύρων στήν ὑπόθεση τῆς ἀπελευθερώσεως τοῦ Γένους ὑπῆρξε ἡ διαφύλαξη τῆς χριστιανικῆς, ἄρα καί τῆς ἐθνικῆς ταυτότητος τῶν ὑποδούλων.
Πολλές εἶναι οἱ μορφές Νεομαρτύρων, οἱ ὁποῖοι εἶχαν συνεισφορά στόν ἀντιστασιακό καί ἀπελευθερωτικό ἀγῶνα τοῦ Γένους. Ὡς λίαν ἐνδεικτικά παραδείγματα καταγράφω τόν Ἅγιο Δημήτριο τόν Νέο ἀπό τη Σαμαρίνα, τόν Ἅγιο Πατριάρχη Γρηγόριο Ε’ καί τούς ἄνδρες καί τίς γυναῖκες πού μαρτύρησαν στή Νάουσα τό 1822.
Ὁ Νεομάρτυς Ἅγιος Δημήτριος ἦταν Μοναχός νέος στην ἡλικία ὅταν ξεσηκώθηκε ἡ Μακεδονία καί ἡ Θεσσαλία ὑπό τόν Παπά-Εὐθύμη Βλαχάβα. Γεννήθηκε στή Σαμαρίνα Γρεβενῶν ἀπό οἰκογένεια Βλαχοφώνων Ἑλλήνων. Ὁ Δημήτριος συμμετεῖχε στό ἀπελευθερωτικό κίνημα τοῦ Βλαχάβα καί συνελήφθη μέ ἐντολή τοῦ Ἀλῆ Πασᾶ τό 1808. Βασανίσθηκε στά Γιάννενα καί βρῆκε μαρτυρικό θάνατο μέ τή μέθοδο τοῦ ἐντοιχισμοῦ στίς 18.8.1808. Ἡ μνήμη του τιμᾶται στίς 18 Αὐγούστου.
Ὁ μαρτυρικός Πατριάρχης Γρηγόριος Ε’ εἶχε σαφῆ γνώση τῶν σκοπῶν καί τῶν προσπαθειῶν τῆς Φιλικῆς Ἑταιρείας καί ἐνθάρρυνε τούς Φιλικούς μέ τόν τρόπο του τηρώντας ὅλες τίς ἀναγκαῖες προφυλάξεις. Εὔγλωττη μαρτυρία ἀποτελεῖ ἡ ἐπιστολή του πρός τόν Ἐπίσκοπο Σαλώνων Ἡσαΐα μέ ἡμερομηνία 28 Δεκεμβρίου 1820. Τοῦ γράφει νά κάνει ὅ,τι κάνει μέ προφυλάξεις γιά νά μήν τά μάθει ὁ Βεζύρης, δηλαδή ἡ τουρκική ἐξουσία. Μάλιστα τοῦ ὑπόσχεται μέ σαφές ὑπονοούμενο ὅτι «ἐγγύς ἐστίν τοῦ Σωτῆρος τό Πάσχα». Ὁ Πρωτοπρεσβύτερος Κωνσταντῖνος Οἰκονόμος ὁ ἐξ Οἰκονόμων στόν Ἐπιμνημόσυνο Λόγο του πρός τόν Πατριάρχη Γρηγόριο Ε’, τόν ὁποῖο ἐκφώνησε στήν Ὀδησσό στίς 10 Ἀπριλίου 1822, ἀναφέρει ὅτι ὁ Ἅγιος Πατριάρχης βασανίσθηκε ἀπό τούς Ὀθωμανούς γιά νά ἀρνηθεῖ τήν πίστη του, ἀλλά δέν δέχθηκε νά ἐξωμόσει.
Κατά τό Ὁλοκαύτωμα τῆς Νάουσας, τόν Ἀπρίλιο τοῦ 1822, οἱ Ναουσαῖοι ἀμύνθηκαν ἐπί ἕνα μῆνα μέ ἡγέτες τόν Ἀναστάσιο Καρατάσο καί τόν Ζαφειράκη Θεοδοσίου κατά τοῦ πολυαρίθμου στρατοῦ τοῦ Ἀμπού Λουμπούτ. Ὅταν κατελήφθη ἡ Νάουσα οἱ γυναῖκες τῶν ἀρχηγῶν, ἡ Ζαφειράκαινα καί ἡ Καρατάσαινα, μεταφέρθηκαν στή Θεσσαλονίκη καί τούς ζητήθηκε νά ἐξωμόσουν. Ἀρνήθηκαν καί βρῆκαν μαρτυρικό θάνατο μέ τή μέθοδο τοῦ ἐντοιχισμοῦ. Ὅλοι οἱ ἄνδρες ἡλικίας ἄνω τῶν 15 ἐτῶν ἐκλήθησαν ἀπό τόν Ἀμπού Λουμπούτ (γιό Χριστιανῶν τῆς Ἀμπχαζίας, ὁ ὁποῖος ἐξισλαμίσθηκε μέ τή μέθοδο τοῦ παιδομαζώματος) νά προσχωρήσουν στό Ἰσλάμ. 1241 ἄνδρες ἀρνήθηκαν νά ἐξωμόσουν καί ἀποκεφαλίσθηκαν στό σημεῖο Κιόσκι, ὅπου σήμερα ὑπάρχει πάρκο. Οὐδείς πρόδωσε τή πίστη τοῦ Χριστοῦ.
Ὅλοι αὐτοί, ἄνδρες, γυναῖκες καί παιδιά, κατετάγησαν τό 2010 στό Ἁγιολόγιο τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας ἀπό τό Οἰκουμενικό Πατριαρχεῖο καί ἡ μνήμη τους τιμᾶται τήν Κυριακή τοῦ Θωμᾶ. Ἐδῶ ἔχουμε ἕνα χαρακτηριστικό παράδειγμα Ἁγίων Νεομαρτύρων, οἱ ὁποῖοι ἔλαβαν ἐνεργό μέρος στήν Ἑλληνική Ἐπανάσταση. Ἀγωνίσθηκαν στήν κυριολεξία ὑπέρ Πίστεως καί Πατρίδος.
Συμπέρασμα δεύτερο: Πέραν τῆς συμβολῆς τους στή διαφύλαξη τῆς ἐθνικῆς καί ἑλληνορθόδοξης ταυτότητος πολλοί ἐκ τῶν Νεομαρτύρων εἶχαν ἄμεση ἤ ἔμμεση συμμετοχή καί συνεισφορά στούς ἀγῶνες τοῦ Ἑλληνισμοῦ γιά τήν Ἐλευθερία μέ ἀποκορύφωμα τήν Ἑλληνική Ἐπανάσταση τοῦ 1821.
https://arxon.gr/2022/05/neomartyres-agonistes-gia-tin-pisti-toy-christoy-kai-gia-tin-eleytheria-toy-genoys/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου