Πέμπτη 22 Ιουνίου 2017

ΣΧΟΛΙΑ ΓΙΑ ΤΑ ΝΕΑ (;) ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ



ΣΧΟΛΙΑ ΓΙΑ ΤΑ ΝΕΑ (;) ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ

Με υπομονή σύγκρινα τα νέα δημοσιευθέντα στο ΦΕΚ προγράμματα των Θρησκευτικών του Δημοτικού και του Γυμνασίου (επιφυλάσσομαι για τα του Λυκείου, μόλις τα δω), σε σχέση με αυτά του Σεπτεμβρίου του 2016. Καταγράφω επιγραμματικά σχόλια

1. Στην Γ'και Δ' Δημοτικού αφήνουν έξω τον ινδοϊσμό και τον βουδισμό και κρατούνε μόνο τις αβρααμικές θρησκείες (χριστιανισμό, ιουδαϊσμό, ισλαμισμό).
2. Στην Ε' και ΣΤ' Δημοτικού προστίθενται και τα ανατολικά θρησκεύματα
3. Πότε θα προλάβουν σε Ε'και ΣΤ'Δημοτικού να βγάλουν την ύλη που προβλέπουν τα νέα και παλαιά προγράμματα με μονόωρο μάθημα, αυτό μόνο στην ωραία πραγματικότητα τόσο των συντακτών των προγραμμάτων όσο και του Υπουργείου μπορεί να απαντηθεί. Η εύκολη λύση θα είναι ο δάσκαλος να επιλέξει τι είναι σημαντικό και τι όχι. Άρα ο απαιτούμενος θρησκευτικός γραμματισμός θα μείνει ημιτελής.
4. Πώς θα εκπαιδευθούν οι δάσκαλοι στις θεολογικές και θρησκειολογικές έννοιες και προεγγίσεις μάλλον θα μείνει και αυτό αναπάντητο ερώτημα. Μήπως, αν οι εμπειρογνώμονες των νέων προγραμμάτων θα ήθελαν να είναι συνεπείς με τους οραματισμούς τους θα έπρεπε να εισηγηθούν στο Υπουργείο τον διορισμό θεολόγων στην Πρωτοβάθμια; (παλαιό αίτημα)
5. Επειδή το 3 και το 4 θα μείνουν όνειρα θερινής νυκτός (μακάρι να διαψευσθώ) προβλέπω τα Θρησκευτικά για λόγους αυτογνωσίας πολλών δασκάλων και όχι μόνο για λόγους ιδεολογικής συνείδησης να αντικαθίστανται χωρίς τύψεις από Γλώσσα και Μαθηματικά. Και δεν νομίζω ότι θα υπάρξει ελεγκτικός μηχανισμός...
6. Στο Γυμνάσιο δεν έγινε καμία αλλαγή, ούτε καν στις διατυπώσεις. Τα νέα προγράμματα είναι αυτούσια, όπως τα παλαιά. Ένα ταξίδι εννοιοκρατικό. Οι προτάσεις για ιστορικότητα (Παλαιά Διαθήκη, Καινή Διαθήκη, Χριστιανισμός, Κόσμος, Σήμερα) πετάχτηκαν στον κάλαθο των αχρήστων. Έτσι ο μαθητής, αν ο θεολόγος δεν αποφασίσει να πάρει την κατάσταση στα χέρια του, θα φύγει από το Γυμνάσιο έχοντας ένα κεφάλι γεμάτο χάος και την αίσθηση ότι όλες οι θρησκείες λειτουργούν με τους ίδιους τρόπους και μηχανισμούς. Επομένως δεν χρειάζεται να αισθανόμαστε ως Έλληνες και Ορθόδοξοι διαφορετικοί.
7. Καμία αναφορά στην θέση της γυναίκας στο Ισλάμ. Καμία αναφορά στο τζιχάντ. Στην Ευρώπη γίνεται χαμός κι εμείς έχουμε στον νου μας το ιδεατό Ισλάμ. Αντίθετα, ο χριστιανισμός κατά την διάρκεια των αιώνων, σύμφωνα με τους συντάκτες, έστησε μηχανισμούς καταπίεσης και υποβάθμισης της γυναίκας. Για μας να είμαστε αναζητητές της αλήθειας. Για τους αλλόθρησκους να μην τους θίξουμε. Αντίστοιχα και για τους Ιουδαίους.
8. Κι ένα τελευταίο ερώτημα, στο οποίο μακάρι να πάρουμε απάντηση, αλλά δεν το βλέπω:η Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος και ο Αρχιεπίσκοπος είναι ευχαριστημένοι από τα αποτελέσματα του διαλόγου που κράτησε από τον Οκτώβριο μέχρι τον Ιούνιο; Η απάντηση βρίσκεται στα νέα προγράμματα και στην συνέντευξη του πρώην υπουργού Παιδείας, ο οποίος φυσικά και δικαιώθηκε.
9. Είπα τα αρνητικά. Υπάρχει όμως και ένα τουλάχιστον θετικό σημείο στα προγράμματα (και άλλα βέβαια, αν όσοι τα συνέταξαν αποφάσιζαν να μας πούνε σε ποια κοινωνία θέλουν να μας κάνουν να ζήσουμε, κοινωνία με ταυτότητα ελληνική και ορθόδοξη ή παγκοσμιοποιημένη, πολυθρησκευτική και mixed grill-διότι εκεί θα καταλήξουμε θρησκευτικά-αλλά αυτό θα έπρεπε να το θέσουν ως ερώτημα στον λαό είτε πριν τις εκλογές του 2011 ή πριν από αυτές του 2015, διότι από τότε ξεκινά και τότε επισφραγίζεται η πορεία των νέων προγραμμάτων). Αφού μας αναγκάζουν όσους δεν έχουμε τα μάτια μας και τα αυτιά μας κλειστά στον κόσμο να γίνουμε συντηρητικοί, παρωχημένοι, οπισθοδρομικοί, διότι αλλιώς δεν μπορούμε να αποθαυμάσουμε την φιλοσοφία με την οποία τα προγράμματα στήθηκαν, θα μας θέσουν προ των ευθυνών μας. Θα είμαστε θεολόγοι πρώτα ή κοινωνιολόγοι, φιλόσοφοι, ψυχολόγοι, ιστορικοί και κριτικοί της τέχνης και όλα τα άλλα και κάπου στο χάος θα μιλάμε για Χριστό;
Επιφυλάσσομαι, αφού διαβάσω και τα του Λυκείου, να κάνω έναν πιο εκτεταμένο σχολιασμό.

π. Θ.

Υ.Γ. Για τα sites η πρόταση για την περσική ταινία Persepolis στο υλικό των προγραμμάτων είναι σκανδαλώδης. Έχω όμως την αίσθηση ότι είναι ο μοναδικός τρόπος με τον οποίο υπαινίσσονται τα νέα προγράμματα την πραγματική θέση της γυναίκας στην κυριολεκτικά μουσουλμανική κοινωνία. Μακάρι να μην τη ζήσουμε...

Διαβάστε και: ΣΧΟΛΙΟ ΣΤΑ ΝΕΑ (;) ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ 2

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου