Τρίτη 26 Μαρτίου 2019

45 πηγές για την 25η Μαρτίου, την σύνδεση με τον Ευαγγελισμό και τον π.Π. Γερμανό!



Επιμέλεια του αφιερώματος: Ανδρέας Σταλίδης.

Απάντηση στους επίδοξους ψευδοαποδομητές της Ελληνικής Επανάστασης για την 25η Μαρτίου.

Οι ιστορικές πηγές για την 25η Μαρτίου, την σύνδεση με τον Ευαγγελισμό και τον π.Π. Γερμανό
31+1 ελληνικές πηγές
14 ξένες πηγές

Οι πηγές είναι πολύ περισσότερες.

Έλληνες Αγωνιστές – Απομνημονεύματα

1. Στα απομνημονεύματα του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη δια χειρός Γεωργίου Τερτσέτη, σελ 55 διαβάζουμε «με ήλθαν γράμματα από τον Υψηψλάντη δια να είμαι έτοιμος, καθώς και όλοι οι εδικοί μας. 25 Μαρτίου ήτον η ημέρα της γενικής επαναστάσεως… Ήλθαν εκεί όπου ευρισκόμουν και τους έλεγα ότι την ημέρα του Ευαγγελισμού να είναι έτοιμοι και κάθε επαρχία να κινηθεί εναντίον των Τούρκων»


2. Στα απομνημονεύματα του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη – Τόμος Α, σ. 52 και 53 διαβάζουμε


«Την αυγήν εξημέρωσε εις ταις 25 του Ευαγγελισμού. … Κινώντας από την Σκάλα, έρρηξα καμμιά χιλιάδα τουφέκια, τρείς μπαταριαίς δια να τ’ ακούσει ο κόσμος να σηκωθή κατά την παραγγελίαν. Ακούοντες οι Γαραντζαίοι τα τουφέκια, εσκότωσαν τους κεχαϊάδες … και έγεινε αρχή του σκοτωμού.» Ήταν λοιπόν οι πάντες σε ετοιμότητα για εξέγερση. Αν την αυγή της 25 ήταν όλοι ανύποπτοι και άρμεγαν πρόβατα, δεν θα συνέβαινε καμιά “αρχή σκοτωμού”.

3. Και συνεχίζουμε:




«Την ίδια ημέρα του Ευαγγελισμού συνάζονται οι Φαναρίτες [τουρκαλβανοί] λέγουν εις τους Τούρκους να τραβηχθούν εις την Τριπολιτσά … μαζώνονται Φαναρίτες και Μουντριζάνοι κι άλλα μουρτατοχώρια, … αριθμός των 1700 τουφέκια. … Την ίδιαν ημέραν οι Αρκαδιανοί (της θαλάσσης) συνάζονται ολίγοι, και ο Πρωτοσύγγελος και άλλοι παρακινούν τους Τούρκους να τραβηχθούν εις τα κάστρα … τους ξέβγαλαν ίσια με το Νιόκαστρο και εκεί τους πολιόρκησαν, αφού εσυνάχθησαν και από άλλαις επαρχίες. Επολιόρκησαν Ναβαρίνο, Μοθώνη και Κορώνη … »

4. Ο Νικόλαος Σπηλιάδης στα Απομνηνομεύματά του το 1851 γράφει μιλώντας για τον Θεόδωρο Κολοκοτρώνη (Τόμος Α, σελίδα 54)




«διατρίβων εισ Ζάκυνθον έλαβε την πρόσκλησιν του Υψθλάντου να κινηθεί και αναχωρήσας χάριν εμπορίου δήθεν, εις τα νήσους του Αιγαίου, έφθασε την 6η Ιανουαρίου του 1821 εις Τσίμοβαν και κατέλυσε εις του Μουρτζίνου, παλαιού φίλου του, όθεν κατεφρόνει υπό την αιγίδα της φιλίας τας επιβουλάς των Τούρκων και διενήργει, περιμένων την 25η Μαρτίου, δια την επανάστασιν…. Και τοιουτοτρόπως την 25 Μαρτίου επανέστη η Πελοπόννησος, μετά την 24η Φεβρουαρίου, καθ’ ην ο Υψηλάντης διεκήρυξεν εισ την Μολδαβίαν την επανάστασιν»

5. Στο ίδιο βιβλίο ο Νικόλαος Σπηλιάδης (σελίδα 31) γράφει τα εξής




«Ο Κολοκοτρώνης και οι περί αυτόν, οι οποίοι δεν ήλθον εις την Πελοπόννησον, ειμή δια να κινήσωσι την επανάστασιν την 25 μαρτίου, ως ημέραν προσδιωρισμένην να λάβωσι τα όπλα απανταχού οι Έλληνες»

6. Στο ίδιο βιβλίο ο Νικόλαος Σπηλιάδης γράφει (Τόμος Α, σελίδα 60)




Στις 25 Μαρτίου ο Π. Π. Γερμανός, ο Α. Ζαΐμης και τα λοιπά μέλη του Αχαϊκού Διευθυντηρίου συνέταξαν στην Πάτρα Επαναστατική Διακήρυξη, την οποία επέδωσαν την επόμενη ημέρα στους προξένους των ευρωπαϊκών κρατών.

7. Στο ίδιο βιβλίο ο Νκόλαος Σπηλιάδης στον τόμο Α’, σελίδα 31 διαβάζουμε ότι ο Αργυρόπουλος αναφερόμενος στον Παπαφλέσσα γράφει:




«Ούτος, όθεν διήρχετο διέσπειρε τας επαναστατικάς του ιδέας προσθέτων συνάμα ότι η 25 Μαρτίου ήτο υπό της Εταιρείας προσδιωρισμένη ημέρα προς έναρξιν τη Επαναστάσεως».

8.Ο Φωτάκος στα Απομνηνομεύματά του γράφει (τόμος Α, σελίδα 13)




«Εξέλεξαν τον Φωτάκον, όστις απεστάλη δαπάνη του Ι. Αμβροσίου μεγαλεμπόρου εν Οδησσώ, έχων και ούτος την εντολήν να είπη προς τον Κανέλον Δεληγιάννην, ότι η ορισθείσα ημέρα της επαναστάσεως ήτο η 25 Μαρτίου του επιόντος έτους 1821, όπως ετοιμάζεται και αυτός και οι άλλοι».

9. Ο Φωτάκος στην σελίδα 22 γράφει




την 25 Μαρτίου συρρέουν όλοι γύρω από την Τριπολιτσά.

10. Ο Κανέλλος Δελληγιάννης στα Απομνημονεύματα (σελ. 198) γράφει




«Οι συναχθέντες λοιπόν εις την Αγίαν Λαύραν απεφάσισαν και ύψωσαν την σημαίαν της επαναστάσεως κατά τας 23 Μαρτίου 1821, προσφέροντες πάνδημον δοξολογίαν προς τον Ύψιστον και με το σύνθημα «ή ζωή και ελευθερία ή θάνατος».

11. Ο Κανέλλος Δελληγιάννης στη σελίδα 205 γράφει




«Εγενικεύθη ο αγών εις όλας τας τάξεις των Πελοποννησίων μέχρι 25 των Μαρτίου, ώστε καθιερώθη αυτή η εθνοσωτήριος ημέρα του Ευαγγελισμού, ως ημέρα της παλιγγενεσίας».

12. Στην Ιστορία της Ελληνικής Επανάστασης του Σπυρίδωνα Τρικούπη (βιβλίο 1, Α μέρος, σελίδα 70) διαβάζουμε στα γεγονότα του 1820




«Ο Αλέξανδρος Υψηλάντης απεφάσισε εν πρώτοις να κατέλθει εις Ελλάδα και έστειλε και τίνας φέροντας μυστικά γράμματα εις την Πελοπόννησον, εις τας νήσους και εις την στερεάν Ελλάδα όθεν εμελέτα να αρχίσει τα ένοπλα κινήματά του την 25 Μαρτίου, ημέραν του Ευαγγελισμού, ως ευαγγελιζομένην την πολιτικήν λύτρωσιν του ελληνικού έθνους».

13. Ο Αρχιμανδρίτης Αμβρόσιος Φραντζής, μέλος της Φιλικής Εταιρείας στην Επιτομή της Ιστορίας της Νεώτερης Ελλάδος το 1839 (Α τόμος, σελίδα 102) γράφει ότι μετείχε ο ίδιος στην σύσκεψη των προκρίτων της Πελοποννήσου στο Αίγιο (Βοστίτσα) και λέει ότι




«εκεί αποφασίστηκε ρητά η Επανάσταση να ξεκινήσει την ημέρα του Ευαγγελισμού».

14. Ο Αμβρόσιος Φραντζής στον ίδιο τόμο Α και στη σελίδα 324. γράφει




«Ο Γρηγόριος Δικαίος κατετάραττε συνεχώς τον εγκέφαλον των πάντων, παρουσιαζόμενος ως αντιπρόσωπος προσωρινός του Α. Υψηλάντου, και παριστάνων θετικώς ότι η ημέρα της ενάρξεως είναι διωρισμένη πανταχού η 25 Μαρτίου, ότι την αυτήν ημέραν πυρπολείται ο Σουλτανικός στόλος, ότι δίδεται πυρ εις όλην την Κωνσταντινούπολιν, ότι φονεύεται ο Σουλτάνος (…) Αυτά ταύτα διεφημίζοντο και από μέρους του Θ. Κολοκοτρώνη, του Νικηταρά, και Αναγνωσταρά».

15. Στον τόμο Α, σελίδα 338, ο Αμβρόσιος Φραντζής γράφει




“Αι πολιορκίαι δε αύται συνοδεύουσαι η μία την άλλην έλαβον την αρχήν των από της 25 Μαρτίου 1821 και ύστερον.”

16. Ο Αμβρόσιος Φραντζήςστον Τόμο Β΄, σελίδα 241 γράφει




«Οι Πελοποννήσιοι καθ’ όλας τας επαρχίας της Πελοποννήσου άδραξαν τα όπλα κατά των Οθωμανών (τω 1821 μαρτίου 25), υψώσαντες τας της ελευθερίας σημαίας…»

17. Στην Αναφορά στρατιωτικών και προκρίτων για την παράδοση του Νεοκάστρου Πύλου. Αρχεία της Ελληνικής παλιγγενεσίας. 1857 (επανέκδοση Βουλής, 1971), Τομ. 1, σελ. 445, 446 διαβάζουμε




«Φανερώνομεν οι κάτωθι υπογεγραμμένοι αρχιστράτηγοι, οι καπεταναίοι ξηράς και θαλάσσης , ότι από τας 25 Μαρτίου του παρόντος χρόνου, κατά την υψηλήν προσταγήν, ήλθομεν με τα στρατεύματά μας της ξηράς, καθώς και δια θαλάσσης με τα καράβιά μας, και επολιορκήσαμεν το κάστρον λεγόμενον Νεόκαστρον, … [υπογραφές] 1821 Αυγούστου 7, Νεόκαστρον [Πύλος]»

18. Απόσπασμα ομιλίας του Αλέξανδρου Δεσποτόπουλου το 1861 της Μονής της Αγίας Λαύρας («Σύντομο Πανηγυρικόν Λογίδριον εκφωνηθέν εις την 25η Μαρτίου παρ’ Αλεξάνδρου Δεσποτόπουλου εν τη Αγία Λύρα, Πάτραι, 1861).




«Θεωρώ εμαυτόν ευτυχή, διο΄τι εν τω μέσω της κλαγγής και του καπνού αυτών των ιδίων τουρκοφάγων όπλων, από του Ιερού λόγου αντηχησάντων και υπό τον κυματισμόν αυτής της παρά του Ιεράρχου Γερμανού υψωθείσης Σημαίας του Σταυρού εν τη αυτή του 1821 ημέρα…».

19. Στην Ιστορία του Ελληνικού Έθνους (τεύχος ΙΒ’, σελίδα 82, εκδοτική Αθηνών) διαβάζουμε




«πληροφορούμαστε ότι υπάρχουν μαρτυρίες από οικογειακά αρχεία αγωνιστών που αναφέρουν ότι όχι μόνο αποφασίστηκε τότε στην Αγία Λαύρα η έναρξη της Επαναστάσεως αλλά πως έγινε και ειδική δοξολογία στις 17 Μαρτίου, ημέρα εορτής του τιμωμένου εκεί Αγίου Αλεξίου και επακολούθησε ορκωμοσία. Οι ίδιοι συνδέουν με αυτή τη σύσκεψη την αποστολή από τα Καλάβρθτα στον Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη μηνύματος των Σολιώτη και Σκαλτσά με ημερομηνία 19 Μαρτίου που συμβολικά ανέφερε

«Εξοχώτατε Α.Μ. Χθες ετελέσθη το στεφάνωμα και έστω τις γνώσιν Σας. Καλάβρυτα τη 19 Μαρτίου 1821. Υπογραφαί. Νικόλαος Χριστοδούλου Σολιώτης, Α. Σκαλτσάς».

Και εξηγούν ότι η λέξη «στεφάνωμα» σήμαινε πως κηρύχθηκε η Επανάσταση και έγινε ορκομωσία.

20. Φωτόπουλος Θ. Αθανάσιος στην Αυτοβιογραφία Βασιλείου Πετιμεζά, Πρακτικά του Γ’ Διεθνούς Συνεδρίου Πελοποννησιακών Σπουδών, Καλαμάτα, 1985, δημοσιευμένο στα Πελοποννησιακά, Παράρτημα 13, 1987-1988, σελ. 138-156. (πρώτη έκδοση). Διαβάζουμε




“Φθάσαντες εις την Αγίαν Λαύραν οι ως ανωτέρω προύχοντες και ημείς οι τεσσαράκοντα οπλίται την 20 Μαρτίου, εμείναμεν εκεί, ότε την 25ην Μαρτίου του Ευαγγελισμού το πρωΐ ψάλλοντες εις τον Θεόν δοξολογίαν και ορκισθέντες επί του ιερού Ευαγγελίου ή να ελευθερωθώμεν από τους Τούρκους ή να αποθάνωμεν, και υψώσαντες την σημαίαν της Επαναστάσεως ηρχίσαμεν να πυροβολώμεν και να τραγουδούμε τ’ άσματα του Ρήγα Φεραίου.”

21. Ο Ιωάννης Φιλήμων, ιστορικός του Αγώνα στο «Ιστορικόν Δοκίμιον» (1860), τόμος Γ. σελίδα 70 γράφει




«Αι δύο μοναί της Λαύρας και του Προφήτου Ηλιού αξιούνται της δάφνης περί των πρωτείων κατά τον αγώνα. Η Λαύρα εδέχθη τους Αχαιούς συσκεφθέντας και πρώτους κινηθέντας κατά την Πελοπόννησον. Ο Προφήτης Ηλίας εδέχθη τους Φωκείς συσκεφθέντας και πρώτους κινηθέντας κατά την Στερεάν».

22. Ο Ιωάννης Φιλήμων στον τόμο Γ, σελίδα 24-25 γράφει




«Θεωρούμεν την 25 μαρτίου, αν ουχί γεγονός, ιδέαν όμως λαμπράν και ελληνικωτάτην, ως στηριζομένην επί των αναλοιώτων αρχών της αγίας υμών εκκλησίας, φέρουσα δ’ ύψος μέγα και βεβαιούσαν την πάντοτε σωτήριον ενότητα και συγχώνευσιν του θρησκευτικού και εθνικού πνεύματος»

23. Ο Ιωάννης Φιλήμων, Δοκίμιον ιστορικόν, 1860, τομ. Γ, σελ. 410.




Ήδη τον Μάιο του 1821, η Κοινότητας Ήλιδος της Πελοποννήσου θεωρεί την 25η Μαρτίου αρχή νέου ημερολογίου. Σε έγγραφο της 25 Μαΐου 1821, υπογράφει “Κούκουρα της Γαστούνης, Έτος πρώτον από της 25 Μαρτίου“.

24. Ο Ιωάννης ΦΙλήμων στα Προλεγόμενα στα Υπομνήματα του Π. Π. Γερμανού, σελ. 21 γράφει


«Αληθινόν είναι, ότι η Επανάστασις έλαβε χαρακτήρα γενικώτερον από της 25»

25. Ο Στέφανος Τρικούπης στην Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσσεως (εκδ. 3, τόμος Α΄, σελίδα 252) μεταφέρει το πλήρες κείμενο της πρώτης προκήρυξης της Επανάστασης. Το ίδιο κείμενο με την ίδια ημερομηνία παραθέτει και ο Ιωάννης Φιλήμων στο Ιστορικόν Δοκίμιον περί Ελληνικής Επαναστάσεως, τόμος Γ, σελίδα 28-29




Την ημέρα αυτή του Ευαγγελισμού εξεδόθη η πρώτη προκήρυξη προς τας ευρωπαϊκάς αυλάς, εκ μέρους του Αρχιστρατήγου των Σπαρτιατικών στρατευμάτων Πέτρου Μαυρομιχάλη και της Μεσσηνιακής Γερουσίας της εν Καλαμάτα, στο όνομα του ελληνικού γένους.

26. Ο Καρανικόλας Κ. Παντελεήμων (Μητροπολίτης Κορίνθου), Το Κρανίδι. Εκδ. «Πνοή», Μητροπόλις Κορίνθου, 1980, σελ. 134, 135, δημοσιεύει οικογενειακά έγγραφα Κρανιδιωτών και αναφέρει




Στις 25 Μαρτίου ορκίζεται ως αρχηγός των Στρατιωτικών Δυνάμεων Αργολίδος με απόφαση προεστών της Αργολίδος (και των νησιών της) ο ιερέας Αρσένιος Κρέστας (Παπαρσένης). Αυτός, την ίδια μέρα μαζί με τον Μπόταση, προεστό των Σπετσών, ειδοποιεί τους ξένους που βρίσκονταν στο Ναύπλιο να φύγουν για λόγους ασφαλείας, επειδή θα αρχίσει η πολιορκία του Ναυπλίου.

27. Ο Χρυσανθόπουλος (Φωτάκος) Φώτιος, στο βιβλίο Βίοι Πελοποννησίων ανδρών, έκδοση 1888, σελ. 267, γράφει




“Οι Σπετσιώται από όλας τας νήσους εφάνησαν πρόθυμοι και κατά την 25 Μαρτίου 1821 ύψωσαν την σημαίαν της επαναστάσεως.»

28. Ο Φωτάκος στα Απομνημονεύματα (σελίδα 23) γράφει:




«[μεταξύ 24 και 25 Μαρτίου] Καθώς έβλεπαν οι Έλληνες τας σημαίας και τους στρατιώτας εσήμαιναν των εκκλησιών τα σήμαντρα, και οι μεν ιερείς έβγαιναν ενδυμένοι τα ιερά άμφια και με το Ευαγγέλιον εις τας χείρας, οι δε χριστιανοί άνδρες, γυναίκες, παιδία, επαρακαλούσαν τον θεόν να τους ενδυναμώνη. Ο Αρχιμανδρίτης μάλιστα εφορούσε μίαν περικεφαλαίαν … Είχε δε και σημαιοφόρον ένα καλόγηρον θεώρατον, ο οποίος εκράτει ένα μεγάλον σταυρόν ψηλά εις τα χέρια και επήγαινε πάντοτε ‘μπροστά εις το στράτευμα. Ο κόσμος εγίνετο τοίχος και έκαμναν τον σταυρόν τους καθώς επέρνα ο καλόγηρος με τον σταυρόν.» 

29. Ο Ηλίας Φωτεινός στο βιβλίο «Οι άθλιοι της εν Βλαχία Ελληνικής Επαναστάσεως το 1821», Λειψία 1846, σελίδα 29, γράφει , σελίδα 29


«Η ημέρα της ενάρξεως, είναι πασίγνωστον, ότι ήτο εκείνη των 25 Μαρτίου, αποφασισμένην δι’ όλα τα μέρη της Επαναστάσεως, επί ταύτης έπετο και ο Υψηλαντης να πράξη εν τη Μολδοβλαχία την έφοδόν του, άλλ’ ο προκαταλαβών θάνατος τον της Βλαχίας Ηγεμόνα, ως ειρέθη, συνήργησεν, ως εις καλήν επιτυχίαν, την άμεσον κίνησιν του Θεοδώρου (σ.σ. Βλαδιμηρέσκου), και επομένως επετάχυνε την ως επί τω μικρώ εν αυταίς ταις επαρχίαις άωρον έξοδον του Υψηλάντου»

30 Το 1836, με την ευκαιρία των γάμων του Όθωνα, εκδόθηκε χάλκινο μετάλλιο που στην μία όψη παριστάνει την κλασική σκηνή με τον Γερμανό να ορκίζει δύο αγωνιστές και με την επιγραφή «ΚΑΛΑΒΡΥΤΑ 25 ΜΑΡΤ. 1821».

31. Ο Δημήτρης Φωτιάδης στο βιβλίο «Η Επανάσταση του Εικοσιένα», στον 2ο τόμο, σελίδα 26 γράφει




«25 Μαρτίου 1821 το ‘Επαναστατικό Διευθυντήριο των Πατρών, συγκροτημένο από τους Παλαιών Πατρών Γερμανό, Κερνίκης Προκόπιο, Ανδρέα Ζαΐμη, Ανδρέα Λόντο, Μπενιζέλο Ρούφο, Σωτήρη Θεοχαρόπουλο και Ιωάννη Παπαδιαμαντόπουλο, εκδίδει διακήρυξη προς τις ευρωπαϊκές Δυνάμεις, που την επόμενη, 26 Μαρτίου, τη δίνει στους πρόξενους της Πάτρας».

Γάλλοι

32. Ο Γάλλος Καθολικός Φρανσουά Πουκεβίλ στο τετράτομο έργο περί της Ιστορίας της Επανάστασης που εξέδωσε το 1824, με το οποίο έγινε μέλος της Γαλλικής Ακαδημίας, γράφει ότι ήταν αυτόπτης μάρτυρας, εξιστόρησε τα γεγονότα κει μετέφερε αυτούσια την ομιλία του π.Π. Γερμανού στην Μονή της Αγίας Λαύρας.

33. Στην Γαλλική εφημερίδα Le Constitutionnel στις 6 Ιουνίου 1821 δημοσιεύεται περίληψη της ομιλίας του π.Π. Γερμανού. Η ημερομηνία που αναφέρεται είναι 8 Μαρτίου.

34. Στο Γαλλικό επιστημονικό περιοδικό L’ Ami de la Religion et du Roi, το 1831 διαβάζουμε στον τόμο Γ, σελίδα 73




«Η πόλη της Πάτρας έγινε παρανάλωμα ακόλουθο μιας επανάστασης επικεφαλής της οποίας ήταν ο Γερμανός, ο Έλληνας επίσκοπος της περιοχής»

35. Ο Μαξίμ Ρευμπώ, Γάλλος φιλέλληνας, στο βιβλίο του Memoires Sur la Grece το 1824 γράφει




«Ο π.Π. Γερμανός και οι προεστοί, κατόπιν κοινής συμφωνίας, ύψωσαν το λάβαρο του σταυρού στα Καλάβρυτα στις 4 Απριλίου 1821 (δηλαδή 23 Μαρτίου).

Άγγλοι

36. Στις 11 Ιουνίου 1821, στο φύλλο 11269 των Times του Λονδίνου αναφέρεται το περιστατικό με ομιλία του π.Π. Γερμανού στο «μοναστήρι στο βουνό Βέλικο». Η ημερομηνία που αναγράφεται είναι Μαρτίου.

37. Ο Άγγλος πρέσβης Philip James Green στα απομνημονεύματά του που εξέδωσε το 1827 στο Λονδίνο συμπεριλαμβάνει την αναφορά της Αγγλικής πρεσβείας προς το Λονδίνο στις 6 Απριλίου (με το παλιό 25 Μαρτίου 1821) στην σελίδα 21 ότι




«η άφιξη του Αρχιεπισκόπου Γερμανού αναμένεται αγωνιωδώς, γιατί έχει ονομασθεί σ’ αυτή τη δύσκολη ώρα, στην Αρχιστρατηγεία»

38. Ο Τόμας Γκόρντον στην Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως (1832) στο βιβλίο Α, τόμος 1, σελίδα 78 γράφει αναφερόμενος στον π.Π. Γερμανό




«Από εκεί αυτός και οι σύντροφοί του έστειλαν γράμματα στους φίλους τους των άλλων επαρχιών και προετοίμαζαν ψυχικά τους ορεσίβιους για την επανάσταση. Τελικά ύψωσαν τη σημαία του Σταυρού και στις 21 Μαρτίου 1821 κυρίευσαν τα Καλάβρυτα».

39. Ο George Finley, στην Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως (τόμος Α, σελ. 193) λέει




«Όλη η συνοδεία εξεκίνησε δια την μονήν της Λαύρας… έκαστος ήρχισε να συναθροίζη ενόπλους άνδρας προς υπεράσπισίν του. Τούτο δεν ήτον δύσκολον, καθότι οι απόστολοι της Εταιρίας είχον επιμείνη όπως ορισθή η 6 Απριλίου (25 Μαρτίου με το παλαιό ημερολόγιο)ως ημέρα της ενάρξεως της Επαναστάσεως».

Αμερικάνοι

40. Ο Αμερικανός H. Niles εκδίδει στη Βαλτιμόρη τον Σεπτέμβριο του 1821 μία σειρά ντοκουμέντων, στα οποία διαβάζουμε τα εξής, αναφερόμενος στο π.Π. Γερμανό




«Μία γενική επανάσταση ήταν αναμενόμενη στο Μοριά στις 6 Απριλίου» (25 Μαρτίου με το παλιό)

41. Ο Samuel G. Howe M.D. στο βιβλίο του Αn Historical sketch of the Greek Revolouition (New York, 1828) γράφει




«Αλλά ο Γερμανός, ο αρχιεπίσκοπος της Πάτρας, καθώς και αρκετοί από τους άνδρες με επιρροή καυστέρησαν, με διάφορες προφάσεις, να ανταποκριθούν στο κάλεσμα. Όταν έφτασε Απρίλιος 1821, στα Καλάβρυτα, μη έχοντας πλέον καμία δικαιολογία προέταξε ξαφνικά το σύμβολο του σταυρού, και κάλεσε τον λαό, εν ονόματι του Θεού και της ελευθερίας, να πάρει τα όπλα εναντίον των καταπιεστών του. Αυτό συνέβη στις 4. (23 Μαρτίου). Ο λαός ανταποκρίθηκε στο κάλεσμά του, έσπευσε να πάρει τα όπλα και οι λίγοι Τούρκοι που βρίσκονταν εκεί, πιάστηκαν αιχμάλωτοι. έτσι, η σπίθα άναωε, γιγαντώθηκε σε φλόγα και εξαπλώθηκε γρήγορα στο Μοριά»

42. Η Εφημερίδα Southern Recorder, Jul. 24, 1821, σελ. 1, ( http://milledgeville.galileo.usg.edu/ )
της άσημης κωμόπολης του Νότου, του Milledgeville, αναδημοσιεύει την είδηση ότι ο αρχιεπίσκοπος «Γερβός» εισήλθε στην Πάτρα το βράδυ της 6 Απριλίου και κήρυξε την επανάσταση με τη διακήρυξη «Σεβασμός στους Προξένους – Βοήθεια στους Χριστιανούς – Θάνατος στους Τούρκους».

Καναδοί

43. Καναδική εφημερίδα Spectateur Canadien, 30 Ιουν. 2013, σ. 3




“Επιστολές από την Τεργέστη αναφέρουν ότι ένα μεγάλο Ελληνικό πλοίο έφτασε από την Πάτρα … Έφυγε από την Πάτρα στις 4 Απριλίου και έφερε την είδηση ότι κηρύχθηκε πόλεμος μεταξύ Ελλήνων και Τούρκων. Αναμένεται ότι η εξέγερση θα γενικευθεί στον Μοριά την 6 Απριλίου [25 Μαρ.].

Βέλγοι

44. Στο Βέλγικο περιοδικό Journal de Savoie στις 15 Ιουνίου 1821 γίνεται η ίδια αναφορά στον π. Π. Γερμανό χωρίς συκεκριμένη ημερομηνία. (σελίδα 228)

Αυστριακοί

45. Ο Αντ. Πρόκες Όστεν, πρέσβης της Αυστρίας στην Κωνσταντινούπολη στην εξάτομη Ιστορία, η συγγραφή της οποίας ξεκίνησε το 1834 και τελείωσε το 1868 γράφει




«Ο Ανδρέας Λόντος, ο Ζαΐμης και Γερμανός, ο αρχιεπίσκοπος Πατρών, εξεκέινησαν με, αλλ’ εστάθησαν εις τα Καλάβρυτα, και μετ’ απατηλάς διαπραγματεύσεις μετά των Τούρκων διαδίδοντες την φήμην και εξ αυτής δήθεν φοβούμενοι, ότι οι Τούρκοι εσκόπουν να σφάξωσιν όλους τους εν Τριπόλει συνηγμένους αρχηγούς, ύψωσαν την 4 Απριλίου (23 Μαρτίου) την σημαίαν της επαναστάσεως»

Και τέλος

46. Το 1838 καθιερώθηκε από τον Όθωνα ότι η 25η Μαρτίου θα είναι η επίσημη ημερομηνία εορτασμού της Ελληνικής Επανάστασης. Οι περισσότεροι από τους αγωνιστές βρισκόταν ακόμη εν ζωή. Κανείς δεν αντέδρασε. Όλοι το δέχτηκαν!



Οι πηγές συλλέχθηκαν από τις εξής μελέτες και άρθρα. Τα άρθρα περιλαμβάνουν περισσότερες πηγές από τις προαναφερθέντες.

Α. Τη δική μας μελέτη στο Αντίβαρο το 2011 ως αντίκρουση στην εκπομπή του ΣΚΑΙ για το 1821



που είχε βασιστεί στο άρθρο του Γιώργου Κεκαυμένου







Το άρθρο του Γεωργίου Λουκίδη

«Ουδέν αξιοσημείωτον την 25ην Μαρτίου 1821»

Γράφει ο Γεώργιος Λουκίδης. Ενοχλήθηκε από την επέτειο της Απελευθέρωσης της Τριπολιτσάς; Είναι ένα ερώτημα  σε ποιους παπαγάλους αναφέρεται ο Κώστας Λεονταρίδης στο ημίστηλο με τίτλο  «Το Παπαγαλιστάν και το ‘21»   στην   Καθημερινή της 21-9-2016 (παραμονές επετείου απελευθέρωσης Τριπολιτσάς), σελ. 10. Είναι κι αυτή  η κατάληξη «-ιστάν» που παραπέμπει σε   … Continue reading

και το άρθρο του Χρήστου Κορκόβελου

Το ιστορικό υπόβαθρο της 25ης Μαρτίου

Γράφει ο Χρήστος Κορκόβελος. Αποτελεί πικρή διαπίστωση το γεγονός ότι στη χώρα μας σπανίζει η άρτια κι απροκατάληπτη επιστημονική έρευνα βασικών πτυχών της Επανάστασης του 1821. Ιστοριογράφοι, πανεπιστημιακοί κι εκλεκτοί των μ. μ. ε. που εκπροσωπούν συγκεκριμένες τάσεις στην ιστοριογραφία, έχουν στο θέμα αυτό υιοθετήσει ως πάγια τακτική να υποβάλλουν … Continue readingΤο ιστορικό υπόβαθρο της 25ης Μαρτίου

Ενδιαφέρον και το εξής άρθρο του Δημήτρη Σταθακόπουλου



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου