Τετάρτη 20 Αυγούστου 2025

Η Οικουμενική Αγία Γαβριηλία

Του Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Κένυας στη Romfea.gr

Σκέψεις και στοχασμοί για τη ζωή και τη μαρτυρία της

Το Ευαγγέλιο είναι μια κλήση αγάπης. Στην καρδιά του Ευαγγελίου βρίσκεται ένα μήνυμα που αντηχεί μέσα στους αιώνες: η σωτήρια αγάπη του Θεού, αποκαλυμμένη μέσα στην ταπείνωση, τη συγχώρηση, τη διακονία και την αξιοπρέπεια κάθε ανθρώπινου προσώπου. 

Δεν είναι ένας ιδιωτικός θησαυρός για να παραμείνει κρυφός, αλλά ένα φως «το φωτσαι τος καθημνους ν σκτει κα σκι θαντου» (Λουκ. 1:79). Από την αρχή, ο Χριστός έδειξε ότι το χαρμόσυνο μήνυμα μεταμορφώνει τις σχέσεις, θεραπεύει τις διαιρέσεις και αγκαλιάζει τον ξένο. 

Η διακονία Του χαρακτηριζόταν από έλεος προς τους αμαρτωλούς, συμπόνια για τους φτωχούς και σεβασμό προς την αξιοπρέπεια όλων. Η Εκκλησία, ως Σώμα Του, υπάρχει για να καθιστά αυτήν την αγάπη ορατή στον κόσμο — με τον λόγο, τα μυστήρια και την έμπρακτη διακονία προς τον πλησίον.

Στα Ευαγγέλια, ο Κύριός μας βρίσκεται όχι μόνο στην συντροφιά των «σεβαστών» της κοινωνίας, αλλά και ανάμεσα σε εκείνους που η κοινωνία αγνοούσε ή περιφρονούσε: τελώνες, Σαμαρείτες, λεπρούς, τη γυναίκα στο φρέαρ. 

Η συνειδητή Του επιλογή να υπερβεί τα όρια των προκαταλήψεων σκανδάλισε κάποιους και ενέπνευσε άλλους. Οι απόστολοι Τον ακολούθησαν σε αυτό το δύσκολο και δαπανηρό μονοπάτι. 

Συχνά παρεξηγήθηκαν, ακόμη και διώχθηκαν, επειδή εισήλθαν στα σπίτια και στις ζωές ανθρώπων που ακόμη δεν είχαν δεχθεί την πίστη. 

Ο ίδιος ο Απόστολος Παύλος αντιμετώπισε εχθρότητα επειδή κήρυττε ότι οι Εθνικοί είναι συγκληρονόμοι μαζί με τους Ιουδαίους εν Χριστώ (Εφ. 3:6). Η μαρτυρία αυτών των αγίων ανδρών και γυναικών δείχνει ότι, για να παραμείνει κανείς πιστός στο Ευαγγέλιο, συχνά κατηγορείται ότι «πάει πολύ μακριά» — γιατί η αγάπη η ίδια «ες τλος» προχωρε (Ιω. 13:1).

Η Μεγάλη Αποστολή: Η καθολική εντολή της Εκκλησίας.

Πριν από την Ανάληψή Του, ο Χριστός ανέθεσε στους μαθητές Του μια αποστολή χωρίς σύνορα: «Πορευθντες ον μαθητεσατε πντα τ θνη…» (Ματθ. 28:19). Δεν είναι μια πρόταση μόνο για όσους έχουν περιπετειώδες πνεύμα — είναι η καθοριστική εντολή προς την Μία, Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία.

Το ίδιο Ευαγγέλιο πρέπει να κηρύττεται στους πιστούς Ορθοδόξους, στον απλό άνθρωπο της αγοράς, στον άπιστο, ακόμη και σε εκείνους που ακολουθούν διαστρεβλωμένες ή ελλιπείς εκδοχές της αλήθειας. 

Έτσι φθάνει το φως της σωτηρίας σε όσους παραμένουν στο σκοτάδι. Ο Απόστολος Παύλος το ενσάρκωσε αυτό, όταν έγραφε: «Τος πσι γγονα τ πντα, να πντως τινς σσω» (Α΄ Κορ. 9:22). Αυτό δεν είναι συμβιβασμός· είναι η ενανθρωπημένη μέθοδος του ίδιου του Χριστού — να συναντά τους ανθρώπους εκεί όπου βρίσκονται, ώστε να τους οδηγήσει εκεί όπου βρίσκεται Εκείνος.

Μέσα σε αυτό το αποστολικό πλαίσιο κατανοούμε τη ζωή της Γαβριηλίας Παπαγιαννή (1897–1992), που συχνά αποκαλείται «Η Ασκητς τς γάπης». Καλά μορφωμένη, πολύγλωσση και βαθιά ριζωμένη στην Ορθόδοξη πίστη της, απαρνήθηκε τα προσωπικά της υπάρχοντα στη μέση της ζωής της και ξεκίνησε να υπηρετεί τον Χριστό στις πιο φτωχές και παραμελημένες γωνιές του κόσμου. 

Με εκπαίδευση στη φυσιοθεραπεία, ταξίδεψε στην Ινδία το 1954 και, για χρόνια, διακόνησε τους ασθενείς — ιδίως σε αποικίες λεπρών. Αρνήθηκε οποιονδήποτε μισθό, προτιμώντας να ζει ολοκληρωτικά από την πρόνοια του Θεού. Η παρουσία της ανάμεσα σε Ινδουιστές, Μουσουλμάνους, απίστους και Χριστιανούς δεν ήταν απομάκρυνση από την Ορθοδοξία, αλλά ζωντανή εφαρμογή της καθολικής κλήσεως του Ευαγγελίου.

Εργάστηκε για ένα διάστημα μαζί με τη Μητέρα Τερέζα στην Καλκούτα· δύο γυναίκες από διαφορετικές χριστιανικές παραδόσεις, ενωμένες στην υπηρεσία «τν λαχίστων τούτων» (Ματθ. 25:40). Η μέθοδος της Γαβριηλίας δεν ήταν να κηρύττει μόνο με λόγια και επιχειρήματα, αλλά να ενσαρκώνει το μήνυμα του Χριστού με την ίδια της τη ζωή, εφαρμόζοντας αυτό που η ίδια ονόμαζε «το απόστολο της χαμόγελου».

γαπούσε καθολικά: «Να αγαπτε όλους τος νθρώπους χωρς διάκριση, γιατί έτσι θ βρείτε ερήνη». ρίσε τις πέντε «γλώσσες» της ιεραποστολής: χαμόγελο, δάκρυ, άγγιγμα, προσευχή, αγάπη, και δεν περίμενε τίποτε λιγότερο από την ολοκληρωτική εγκατάλειψη στο θέλημα του Θεού: «ν φήσουμε τν αυτό μας στ Χέρια το Θεοκενος θ μς πλάσει πως Θέλει… λλά ταν θέλουμε ν γίνουν τπράγματα σμφωνα μ τ μικρό μας θέλημα… τότε  Θες μς λέει: “φησε τν αυτό σου λεύθερο”». πακο τς γάπης, κα χι τς φιλοδοξίας, χαρακτήριζε τ μονοπάτι της.

Λιγότερο γνωστή, λλ ξίσου σημαντική, εναι  περίοδος τς διακονίας της στν νατολικ φρική. Το 1968–1969, λθε στν Κένυα, που συνεργάστηκε μ τν πρτο λληνορθόδοξο εραπόστολο στν περιοχή, ρχιμανδρίτη Χρυσόστομο Παπασαραντόπουλο. φιέρωσε τν αυτό της στ διδασκαλία, δίως μεταξ τν μελν τς νωσης Μητέρων σ νορίες τς Ναϊρόμπι κα τν περιχώρων της. 

 ρχιμανδρίτης Χρυσόστομος, πο γνώριζε τ ργο της π κοντά, μαρτύρησε τι δν ταν μόνο μορφωμένη λλ κα βαθιά ταπεινή, γεμάτη π τ Πνεμα το Θεο. Μ τ δικά του λόγια: «Ατή εναι πραγματικ γία».  προσφορά κα τ ργο της, τόσο στν φρική σο κα πέραν ατς, ταν περιόριστα, πάντοτε προσανατολισμένα στν παροχ λπίδας, καθοδήγησης κα μαρτυρίας τς γάπης το Χριστο.

Στς μέρες μας, κάποιες φωνς μέσα στν ρθοδοξία μφισβητον τν πιλογ της ν συνεργασθε μ«αρετικος» κα πίστους. λλ τέτοιες νστάσεις παρανοον τν φύση τς εραποστολς κα τν ντολτο Χριστο ποστολ τς κκλησίας δν εναι ν κλειδώνει τς θύρες τς σωτηρίας, λλ ν μεταφέρει τ κλειδι σε κενους πο βρίσκονται ξω. 

Τ ν εαγγελίζεται κανείς σημαίνει ν ξεπερν τς ζώνες σφαλείας του, ν συναντ τος νθρώπους κεπο ζον, ν μοιράζεται τ βάρη τους, κα ν ποκαλύπτει τ λεος το Χριστο μ τν παρουσία κα τν διακονία.  κκλησία δν διατηρε τν λήθεια μ τν πομόνωση, λλ μ τν νσάρκωσή της· γαπώντας τν ξένο, πηρετντας τν θλιμμένο, συναντώντας τος λλους στν νάγκη τους. Δν μπορομε νμεταφέρουμε τ Εαγγέλιο σ κενους πο βρίσκονται στ σκοτάδι χωρς ν μπομε κα μες μέσα στσκοτάδι, κουβαλντας τ φς.

 γιος ωάννης  Χρυσόστομος λεγε: «Οδν ψυχρότερον Χριστιανο, το μ φροντίζοντος περ τς σωτηρίας το πλησίον».  γάπη παιτε ν ναζητομε τν πολωλότα. Τ ποστολικ παράδειγμα μς δείχνει τι  συναναστροφή μ κενους πο εναι ξω π τν πίστιν δν εναι προδοσία· εναι πακοή.

Ἐὰν τν μελετήσουμε προσεκτικ, θ βρομε τι δύο ρθόδοξες ρχς φωτίζουν τ ργο της:

 γάπη προηγείται τς κρίσεως. ντελλόμαστε ν γαπμε κα τος χθρούς μας (Ματθ. 5:44). γιος Σεραφεμ το Σάρωφ δίδασκε: «πόκτησε τ Πνεμα τς ερήνης, κα χιλιάδες γύρω σου θ σωθον». 

Τ πρτο βμα τς εραποστολς εναι ν φέρουμε τν Χριστ μέσα μας, στε ο λλοι ν Τν συναντον δι᾿ μν.

 εραποστολ εναι νσαρκωμένη.  Χριστς δν σωσε τ νθρώπινο γένος π μακριά· λαβε σάρκα, ζησε νάμεσά μας, κα φερε τ βάρη μας. τ κα ο εραπόστολοι ζον μ τος νθρώπους πο διακονον· μοιράζονται τ φαγητ τους, περιποιούνται τς πληγές τους, προσφέρουν μόρφωση, ς κδήλωση τς Βασιλείας το Θεο. Ατ δν εναι λλοίωση τς πίστεως· εναι  πι γνήσια κφρασή της.

Τ 2022, τ Οκουμενικ Πατριαρχεο ναγνώρισε πισήμως τ Γαβριηλία ς γία τς ρθοδόξου κκλησίας. Ατ  πίσημη ναγνώριση δν ποτελε να πιπόλαιο γκώμιο, λλ καρπ προσεκτικς, προσευχητικς διακρίσεως π τν εραρχία, ν ψει τς νθεκτικς μαρτυρίας τς ζως της κα τν πνευματικν καρπν πο φερε. 

νώ μερικο νδέχεται κόμη ν γείρουν ρωτήματα,  κρίσις τς κκλησίας μς προσκαλε νπροσεγγίσουμε τ ζωή της μ σεβασμ κα εγνωμοσύνη.

ς πρότυπο γι τν ποχή μας,  γία Γαβριηλία μς δείχνει τι τ Εαγγέλιο δν περιορίζεται σ λόγια πολέγονται σ σφαλες χώρους. Ζεται μ τν πι δυνατ τρόπο στς βόλευτες, πικίνδυνες κα παιτητικς συναντήσεις, που  γάπη το Χριστο συναντ τν νθρώπινη νάγκη. 

 προθυμία της ν διακονήσει νδουιστς στν νδία, ρθοδόξους στν φρική, Μουσουλμάνους στ Μέση νατολή, κα ξένους παντο, δν ταν γκατάλειψη τς πίστεώς της· ταν μολογία της. 

Καθς τν τιμομε, ς φήσουμε τ παράδειγμά της ν μς προκαλέσει: ν φήσουμε τν σφάλειά μας, νσυναντήσουμε τος λλους μ γάπη, κα ν μπιστευθομε τν Θε γι τ πόλοιπα. 

Διότι στν Τελικ Κρίση,  Χριστς δν θ μς ρωτήσει πόσο προσεκτικ ποφεύγαμε «τος λάθος νθρώπους», λλ ν Τν ταΐσαμε ταν πεινοσε, Τν ντύσαμε ταν ταν γυμνός, κα Τν πισκεφθήκαμε ταν ταν ρρωστος (Ματθ. 25:31–46).

Μ ατ τ φς,  ζωή της δν εναι πλς να διήγημα το παρελθόντος, λλ νας καθρέπτης στραμμένος σ καθέναν π μς. 

Τ ρώτημα γι μς δν εναι ν κενη προχώρησε πολ μακριά, λλ ν μες προχωρομε ρκετά. τυμηγορία πο κδίδουμε γι᾿ ατήν εναι, τελικ τυμηγορία πο κδίδουμε γι τ διο τ Εαγγέλιο.

https://www.romfea.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου