19.05.2025
Ομιλία του Χρήστου Γιανναρά που πραγματοποιήθηκε στις 19 Μαΐου του 2006, στην πλατεία της Αγίας Σοφίας, της Θεσσαλονίκης για την ημέρα μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου.
Συναχθήκαμε εδώ σήμερα να διαδηλώσουμε πιστότητα στη μνήμη της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου.
Επιτρέψτε μου να υπογραμμίσω: Ημέρα μνήμης δεν σημαίνει ημέρα συναισθηματικής απλώς εκτόνωσης. Θρηνούμε τη δολοφονία 353.000 Ελλήνων από τις στρατιωτικές και παραστρατιωτικές δυνάμεις του τουρκικού κράτους, στα πλαίσια κεντρικής πολιτικής απόφασης και μεθοδικά σχεδιασμένης στρατηγικής. Η οδύνη είναι ανεξάλειπτη και αφόρητη, αλλά μόνη η οδύνη μένει πάντοτε άγονη.
Έχει νόημα να διασώζουμε τη μνήμη της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου, αν η εγρήγορσή μας είναι ιστορικά γόνιμη. Αν δηλαδή έχει έμπρακτες συνέπειες που εγγυώνται για το μέλλον τον αυτοσεβασμό μας και τη συλλογική μας αξιοπρέπεια. Τουλάχιστον, να μην συνεργήσουμε να απαλειφθούν από την πανανθρώπινη συνείδηση τα όρια ανάμεσα στον πολιτισμό και στη βαρβαρότητα, στην ανθρωπιά και στην κτηνωδία.
Στον Πόντο άνθισε, για εικοσιοχτώ ολόκληρους αιώνες, ένας πολιτισμός -όχι η φυλή απλώς ή το γένος των Ελλήνων. Ο ίδιος εκείνος πολιτισμός που κόμισε στην ανθρωπότητα την έκπληξη, για πρώτη φορά, της κριτικής σκέψης, δηλαδή τη βάση της επιστήμης και της έρευνας. Κόμισε, για πρώτη φορά, την εκδοχή της συλλογικότητας ως κοινού αθλήματος προκειμένου να «αληθεύει» ο βίος, του αθλήματος της πολιτικής. Δίχως αυτόν τον πολιτισμό η ζωή των ανθρώπων σήμερα, σε καθολική κλίμακα, θα ήταν άλλη. Η Γενοκτονία του ποντιακού Ελληνισμού στοιχειοθετεί, πρωταρχικά, έγκλημα απέναντι σε έναν πολιτισμό με πανανθρώπινη εμβέλεια.
Δεν πρόκειται για μεγαλόστομη ρητορεία. Ο ξεριζωμός του Ελληνισμού από τον Πόντο, κοιτίδα πανάρχαιη του ανθρώπινου πολιτισμού, θα είχε σήμερα το ανάλογό του, αν εξαλείφονταν οι Γάλλοι από το Παρίσι, οι Βρετανοί από την Οξφόρδη, οι Γερμανοί από τη Χαϊδελβέργη.
Τι θα σήμαινε ένα τέτοιο γεγονός για τη σύνολη ανθρωπότητα, έστω και χωρίς την κτηνωδία των απαγχονισμών, των βιασμών, των ανασκολοπισμών, των πυρπολήσεων; Πόντος χωρίς Ελληνισμό σημαίνει εξάλειψη και διακοπή της συνέχειας μιας πληθυσμιακής παρουσίας ταυτισμένης με πρόταση πολιτισμού που ενδιαφέρει πανανθρώπινα.
Τιμούμε τη μνήμη του μαρτυρικού ποντιακού Ελληνισμού στο ποσοστό που διασώζουμε την επίγνωση της πρότασης πολιτισμού που ενσάρκωνε. Οι Έλληνες του Πόντου ήταν ζωντανό κατάλοιπο της οικουμενικής δυναμικής του Ελληνισμού προτού αυτή να υποταχθεί στον εθνικιστικό επαρχιωτισμό και αλλοτριωθεί σε βαλκανικό περιθώριο της Ευρώπης.
Τότε, πριν από τους δυο παγκοσμίους πολέμους, ο Έλληνας, όπως έγραψε ο Ελύτης «ανάσαινε ακόμα τον αέρα μίας περίπου αυτοκρατορίας. Οι δυνατότητές του να κινηθεί χωρίς διαβατήριο γλώσσας καλύπτανε μεγάλα μέρη της Ιταλίας και της Αυστρίας, ολόκληρη την Αίγυπτο, τη νότια Βουλγαρία, τη Ρουμανία, τη Ρωσία του Καυκάσου και, φυσικά, την Κωνσταντινούπολη με την ενδοχώρα της, ως κάτω, κατά μήκος του Αιγαίου, τη λεγόμενη στις μέρες μας νοτιοδυτική Τουρκία».
Και προσθέτει ο Ελύτης «Είναι, το ξέρω, δύσκολο να αξιολογείς το σημερινό μολύβι σαν χθεσινό χρυσάφι».
Όμως, πρέπει να προσθέσουμε, αλλοίμονο αν πάψει το χρυσάφι να μετράει την ποιότητα της ζωής ακόμη και σε χρόνια μολυβένιου λήθαργου.
Ίσως σήμερα ένα παιδί που τελειώνει το ελληνικό σχολείο να αγνοεί ακόμα και το πού βρίσκεται γεωγραφικά ο Πόντος, πού η Τραπεζούντα, πού η Σινώπη, η Κερασούντα, η Αμισός, η Αμάσεια, η Αργυρούπολη, η Οινόη, η Παναγία Σουμελά.
Να αγνοεί ότι εκεί ανθούσε επί αιώνες ένας γεμάτος σφρίγος Ελληνισμός και ότι έφτασε κάποια στιγμή που αποτέλεσε αυτόνομο ελληνικό κράτος.
Τουλάχιστον όμως να μην αγνοεί το σημερινό ελληνόπουλο ότι έξω από τα όρια του επαρχιώτικου ελλαδικού κρατισμού, ο ελληνισμός του Πόντου είχε κατορθώσει επιτεύγματα που σήμερα μόνο θαυμάζουμε οι κατά υπηκοότητα Έλληνες, όντας ανίκανοι να τα πραγματώσουμε.
Ανυπέρβλητο επίτευγμα η από θέσεως ισχύος, και για αυτό δημιουργική, συνάντηση του ποντιακού (και γενικότερα του μικρασιατικού) ελληνισμού με τα επιτεύγματα της ευρωπαϊκής Νεωτερικότητας.
Λειτούργησε στις χαμένες αυτές κοιτίδες του Ελληνισμού η πανάρχαιη αφοβία των Ελλήνων να προσλαμβάνουν ο,τιδήποτε και οπουδήποτε χωρίς να υποτάσσονται στο πρόσλημμα. Αφομοίωναν στις δικές τους ανάγκες και στους δικούς τους στόχους θησαυρίσματα αλλότριων πολιτισμώ -δεν αλλοτριώθηκε όμως τότε η ελληνική αυτοσυνειδησία και ετερότητα από τέτοιες προσλήψεις.
Η αλλοτρίωση κυριάρχησε μόνο στο ελλαδικό κρατίδιο, όπου η ελληνικότητα βιώθηκε (και βιώνεται) σαν εξουθενωτική μειονεξία, αφού μία ξιπασμένη διανόηση πότισε (και ποτίζει) αυτό το λαό, ως το μεδούλι, με τη βεβαιότητα ότι είναι δεύτερος, καθυστερημένος, υπανάπτυκτος σε σύγκριση με τα «πεφωτισμένα και λελαμπρισμένα της εσπερίας έθνη».
Στον ποντιακό και μικρασιατικό Ελληνισμό -τουλάχιστον σε περιοχές από τις οποίες σώζονται τεκμηριωμένες μαρτυρίες- ήταν αδιανόητα στα ελληνικά δημοτικά σχολεία να μην υπάρχουν ειδικοί δάσκαλοι για τη μουσική και τα γαλλικά. Υπήρχαν ακόμη και γαλλόφωνες ελληνικές εφημερίδες, το δε θέατρο της Τραπεζούντας, όπως και αυτό της Σμύρνης, συναγωνιζόταν σε ποιότητα και επίπεδο τα θέατρα των πρωτευουσών της Ευρώπης.
Κι όμως αυτός ο δημιουργικός εξευρωπαϊσμός δεν έφυγε στο παραμικρό την ελληνική πολιτιστική ιδιαιτερότητα, την καύχηση για την ευγένεια και την αρχοντιά της ελληνικής καταγωγής. Σε εξόφθαλμη αντίθεση με τον ελλαδικό Ελληνισμό, όπου, κάθε βήμα εξευρωπαϊσμού σήμαινε κατά κανόνα μίμηση και πιθηκισμό της Εσπερίας, ταπεινωτική αλλοτρίωση και ανίατη μιζέρια μειονεξίας.
Θρηνούμε για τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου αλλά δεν υιοθετούμε το ρόλο του θύματος- θα ήταν η εύκολη λύση φυγής από τις ιστορικές προκλήσεις. Κάθε ετήσια σύναξη στη μνήμη του ποντιακού ολοκαυτώματος οφείλει να διαδηλώνει ανυποχώρητη εμμονή στην αυτοσυνείδητη ελληνικότητα που σάρκωσε ο ποντιακός Ελληνισμός.
Ελληνικότητα όχι συναισθηματική, ιδεολογική και ρητορική. Όχι φτήνια δημαγωγίας και εθνικιστικής καπηλείας. Εμμονή στην ταυτότητα πολιτισμού των Ελλήνων. Δηλαδή, στη διαχρονική ενότητα της ελληνικής γλώσσας. Στην πρωτογενή ελληνική ταυτότητα της πολιτικής ως κοινού αθλήματος σχέσεων κοινωνίας.
Στην ελληνική εμμονή σε μεταφυσικό άξονα νοήματος της ανθρώπινης ύπαρξης και συνύπαρξης, στη βεβαιότητα ότι το κατόρθωμα της δημοκρατίας είναι ανέφικτο χωρίς έμπρακτο σέβας του «ιερού» -δεν γίνεται δημοκρατία χωρίς Παρθενώνα και Αγία Σοφία.
Ο ποντιακός Ελληνισμός μας κατέλειπε μέτρα αρχοντιάς, αριστοκρατίας του ήθους, τα ψηλαφούμε τα μέτρα ακόμη και σε μόνη την αυτοκυριαρχημένη ευγένεια των ποντιακών χορών. Τελώντας ετήσια σύναξη στη μνήμη της Γενοκτονίας, αυτή την αρχοντιά θέλουμε να σώζουμε ως εύτολμο πολιτικό αίτημα.
Αρκετά πια γευθήκαμε την πίκρα και την ταπείνωση μιας ελλαδικής εξωτερικής πολιτικής που προκλητικά παραθεωρεί την αξιοπρέπεια του ελληνικού ονόματος και τις βιωματικές ιστορικές μας μνήμες. Βδελυσσόμαστε τους εθνικιστικούς φανατισμούς, τη μισαλλοδοξία, είμαστε έτοιμοι (και μάλιστα με αφελέστατες συχνά υπερβολές) να συγχωρέσουμε τους αυτουργούς της γενοκτονίας, να συνυπάρξουμε με τον γείτονα λαό ειρηνικά.
Αλλά είναι ανυπόφορη οδύνη αυτή η ευγένεια του λαϊκού αισθήματος να μεταφράζεται από τις πολιτικές ηγεσίες σε εξωτερική πολιτική αναξιοπρέπειας και ραγιαδισμού.
Δήλωσε μόλις προ ημερών ο πρωθυπουργός της γείτονος χώρας ότι η ανέγερση στην Ελλάδα μνημείου για τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου προσκρούει στην ευαισθησία του τουρκικού λαού. Και, για άλλη μία φορά, δεν ακούσαμε από ελληνικά χείλη ούτε μία λέξη νηφάλιας και ευγενικής, αλλά με αξιοπρέπεια και αυτοσεβασμό, απάντησης.
Σε μέρα όπως η σημερινή μνήμης και οδύνης για το φρικιαστικό ολοκαύτωμα, την εξόντωση 353.000 Ελλήνων του Πόντου και τον Ξεριζωμό από την πατρώα γη άλλων 500.000 καταδικασμένων στην εξαθλίωση της προσφυγιάς, το νόημα αυτής εδώ της σύναξης δεν μπορεί να είναι παρά μόνο μία ρεαλιστική πολιτική δέσμευση.
Ότι θα αποδοκιμάζουμε πάντοτε με την ψήφο μας κάθε πολιτική ηγεσία, οποιασδήποτε επίπλαστης ή πραγματικής ιδεολογικής απόχρωσης, που επιδεικτικά παραγνωρίζει την ευαισθησία του λαού μας για τη Γενοκτονία του ποντιακού και του μικρασιατικού Ελληνισμού.
Δεν είναι νοητό να ανεχόμαστε μία εξωτερική πολιτική που ή χορεύει ζεϊμπέκικο ή κουμπαριάζει με την αμετανόητη και θρασύτατη στις απαιτήσεις της ηγεσία ενός λαού που μόνο καυχάται για τα φρικώδη εγκλήματα των πατέρων του. Σχέσεις καλής γειτονίας, ναι, φιλία και συνεργασία όπου είναι εφικτή, επίσης.
Αλλά, επιτέλους, στη σοβαρή αυστηρότητα και στα αγέλαστα πρόσωπα των ηγετών της γείτονος ας πάψουν οι Έλληνες πολιτικοί να αντιπροσφέρουν πληθωρικές εγκαρδιότητες, χασκογελάκια και φιλοφροσύνες της ανάγκης του ραγιά να είναι αρεστός στον αφέντη. Πιθανόν να είναι η Υπερδύναμη που επιτάσσει την άνευ όρων και χωρίς το παραμικρό αντάλλαγμα υπερψήφιση της εισόδου στην Ευρωπαϊκή Ένωση ενός ασιατικού λαού εφιαλτικής υπανάπτυξης.
Αλλά είναι και αποδεδειγμένο στη διεθνή πρακτική ότι ένα κράτος που μόνο υποτάσσεται στις επιταγές των ισχυρών χωρίς σθένος και ραχοκοκαλιά ιστορικής και πολιτιστικής αυτοσυνειδησίας απωθείται στο περιθώριο των διεθνών σχέσεων, περιφρονημένο από όλους και ανυπόληπτο.
Από τη μία μεριά καθημερινές παραβιάσεις του ελληνικού εναέριου χώρου και της θαλάσσιας ελληνικής επικράτειας, ωμές προκλήσεις στη Θράκη και στις βραχονησίδες του Αιγαίου, αλυσιδωτή συνέχεια των εγκλημάτων εθνοκάθαρσης από τον Πόντο στη Μικρασία, και μετά στην Ίμβρο, στην Τένεδο, στην Κωνσταντινούπολη, στη Βόρεια Κύπρο. Και από την άλλη μεριά η ελληνική κοινωνία να ζει, χρόνια τώρα, την απροκάλυπτη ιδεολογική τρομοκρατία που της ασκεί μια συντεχνιακή διανόηση δήθεν «Αριστεράς και δήθεν «προόδου», στο όνομα ενός εκσυγχρονιστικού τάχα διεθνισμού.
Κατάλοιπο αντανακλαστικών του κάποτε μαρξιστικού διεθνισμού, ο εκσυγχρονισμός σήμερα διεθνισμός χλευάζει σαν σκοταδισμό και αναχρονισμό κάθε αίσθηση πατρίδας, κάθε αναφορά σε παράδοση και πολιτισμό των Ελλήνων. Ερμηνεύει την τουρκική επιθετικότητα σαν περίπου αυτονόητη αντίδραση στον ελληνικό, όπως λένε, εθνικισμό, στην ψυχοπαθολογική φοβία των Ελλήνων και στο φάντασμα της καχυποψίας μας- τον «εξ Ανατολών κίνδυνο», φάντασμα που το γεννάει, λένε, ο πολεμοκάπηλος εθνοκεντρισμός μας.
Μέσα σε αυτό το κλίμα τρομοκρατίας όσοι τολμούν να ψελλίσουν οδύνη για τον μεθοδικό πνιγμό του Οικουμενικού Πατριαρχείου στην Κωνσταντινούπολη, τη συνεχιζόμενη δηλαδή εθνοκάθαρση, ή για τον συστηματικό αφανισμό των μνημείων ελληνικής συνέχειας στην κατεχόμενη Κύπρο, όσοι προβάλλουν αντίρρηση για την ανεξέλεγκτη δράση και τις ωμές προκλήσεις του τουρκικού προξενείου στην Κομοτηνή ή για την ψηφοθηρική εκμετάλλευση της εκεί μουσουλμανικής μειονότητας από κομματάρχες και πολιτευτές, διασύρονται στα πρωτοσέλιδα των «προοδευτικών» εφημερίδων σαν «ελληναράδες», εθνοκάπηλοι, ρατσιστές.
Τελώντας αυτή την ετήσια σύναξη στη μνήμη της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου δίνουμε νόημα στην εθιμική τελετή μόνον αν θελήσουμε να λειτουργήσει ως εύτολμο πολιτικό αίτημα. Ως απαίτηση να σεβαστεί η επαγγελματική πολιτική τις ευαισθησίες της ελληνικής κοινωνίας. Να πάψουμε να ντρεπόμαστε οι Έλληνες για την άχρωμη, άοσμη και άγευστη από Ιστορία και πολιτισμό εξωτερική μας πολιτική.
Όχι μόνο οι ενέργειες, αλλά και ο λόγος ο πολιτικός να απηχεί τον αυτοσεβασμό και την αξιοπρέπεια των Ελλήνων. Να εργασθεί με σοβαρότητα το Ελληνικό Κοινοβούλιο ώστε να πληθύνει ο αριθμός των χωρών που θα αναγνωρίσουν με επίσημες πράξεις τη γενοκτονία του ποντιακού Ελληνισμού. Να είναι η Γενοκτονία, ο αφανισμός της εξωελλαδικής οικουμενικής ελληνικότητας, άξονας σύνεσης αλλά και τόλμης της εξωτερικής πολιτικής.
Δύσκολο να αξιολογείς το σημερινό μολύβι σαν χθεσινό χρυσάφι. Στη σημερινή μέρα, κατά συμβολική σύμπτωση, ο ρυθμός της Ελλάδας, καθορισμένος στανικά από τα κρατικά τηλεοπτικά κανάλια συντονίζεται μόνο με την καφρική ευτέλεια του αυριανού διαγωνισμού της Eurovision. Και εμείς εδώ επιμένουμε να τελούμε μνημόσυνο της χαμένης αρχοντιάς και ευγένειας των Ελλήνων του Πόντου.
Μοναδική μας ελπίδα ο λόγος του Μακρυγιάννη:
«Ότι η τύχη μας έχει τους Έλληνες πάντοτε ολίγους. Ότι αρχή και τέλος, παλαιόθεν και ως τώρα, όλα τα θεριά πολεμούν να μας φάνε και δεν μπορούν. Τρώνε από μας και μένει και μαγιά».
Γι’ αυτή τη μαγιά η αποψινή τελετή μας.

Ένας τιτάνιος θεολόγος,ένας υπέροχος συγγραφέας, ένας ευθύς άνθρωπος.Σε ευχαριστώ δάσκαλε.Σε ευχαριστώ που με ενέπνευσες. Σε ευχαριστώ που υπήρξες.
ΑπάντησηΔιαγραφήΡίξε μια ματιά πιο κάτω στο σχόλιο του Ορθόδοξου Αντινικολαιτη 3:45, για να δεις τα πράγματα σωστά ως προς την θεολογία του...
ΔιαγραφήΟ Γιανναράς στα εθνικά ζητήματα έγραψε πολλές σωστές απόψεις.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτα θεολογικά όμως τα έκανε μαντάρα σε πολλά. Αυτό φαίνεται αυτό φαεινότερον ηλίου στις πιο κάτω αναρτήσεις.
π. Σταύρος Τρικαλιώτης για το "Ενάντια στη θρησκεία" (Χρήστος Γιανναράς)
https://paterikos.blogspot.com/2020/05/blog-post.html
Ο Άγιος Παΐσιος για τον Χρήστο Γιανναρά – Νεονικολαΐτικες δοξασίες.
https://paterikos.blogspot.com/2024/08/blog-post_31.html
Ο ΜΑΚΑΡΙΣΤΟΙ ΦΛΩΡΙΝΗΣ ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΣ και ΚΟΝΙΤΣΗΣ ΣΕΒΑΣΤΙΑΝΟΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΝΕΟΝΙΚΟΛΑΪΤΙΚΕΣ ΚΑΚΟΔΟΞΙΕΣ ΤΟΥ ΧΡΗΣΤΟΥ ΓΙΑΝΝΑΡΑ
https://agonasax.blogspot.com/2024/08/blog-post_49.html
Σωστό το σχόλιο του Ορθόδοξου Αντινικολαΐτη και χρήσιμο για κάθε επισκέπτη που τα αγνοεί.
ΔιαγραφήΆντε πάλι τα ίδια!!!!! Καλά δεν καταλαβαίνεις ότι γίνεσαι ανυπόφορα κουραστικός... Γράφεις πάλι τα ίδια εκατό φορές και μονάχα αλλάζεις ονόματα.Υστερα θα φταίω εγώ αν θ' αρχίσω τις ψυχιατρικές ορολογίες! Όχι, φυσικά και καλά θα κάνω εάν ξαναγράψεις τα ίδια... Έλεος,δηλαδή, έλεος...🙄🫨🙃🤔🙄🫣🤐🫨🙄
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπαμεινώνδα Μανδηλά,
ΔιαγραφήΕσύ γίνεσαι ανυπόφορα κουραστικός όταν γράφεις σχόλια σαν το ανυπόφορα κουραστικό και σαχλαμαρίστικο σχόλιο 11:05 μ.μ.! Γίνεσαι κουραστικός ανυπόφορα όταν ενοχλείσαι από την αποκάλυψη της αλήθειας και την αποκάλυψη διαφόρων κακοδιδασκαλιών όπως έκανε το σχόλιο που αναφέρεσαι με τέτοιο αχαρακτήριστο τρόπο! Η αποκάλυψη της αλήθειας και των διαφόρων κακοδιδασκαλιών σώζει ψυχές. Και εσύ ενοχλείσαι; Τί σημαίνει αυτό;
Και δεν είναι εκατό φορές, μια και μοναδική φορά είναι γραμμένα αυτά τα πολύ λίγα που γράφει το σχόλιο, πολύ λίγα απ' όσα έπρεπε να γραφούν.
Πολύ καλά κάνουν όσοι γνωστοποιούν σ΄ όσους δεν έχουν υπ΄ όψη τους, όλα αυτά και να συνεχίσουν να το κάνουν με ακόμα περισσότερη προθυμία. Καλά κάνουν λοιπόν! Και πολύ καλά κάνουν! Και λίγα κάνουν!
Δεν είσαι ψυχίατρος και οι ψυχιατρικές ορολογίες σου που απειλείς, να γνωρίζεις δεν λαμβάνονται καθόλου υπ΄ όψη και ρίπτονται στον κάλαθο τον αχρήστων και εκθέτουν εσένα ανεπανόρθωτα και θα δώσεις και λόγο την ημέρα της Δευτέρας Παρουσίας για όλα αυτά!
Το έλεος να το απευθύνεις στον εαυτό σου! Έλεος, δηλαδή έλεος που ενοχλείσαι από τα σχόλια που προστατεύουν τους αναγνώστες και τους ενημερώσουν σε ζητήματα που αφορούν την σωτηρία της αθάνατης ψυχή τους!
Έλεος! Δηλαδή έλεος! Και πάλι έλεος! Και πάλι έλεος!
Αν σου είναι ανυπόφορα κουραστικά τα αντιαιρετικά σχόλια σαν το δεύτερο κατα σειρά σχόλιο πρέπει να ψαχτείς.
ΔιαγραφήΔεν πρέπει να αναστατώνεις το μπλογκ με τέτοιου είδους σχόλια.
Αν σε αναστατώνουν και δεν μπορείς, τότε πάρε ημεριστικά φάρμακα και μην επισκέπτεσαι ορθόδοξα μπλογκ όπου ορθόδοξα και χριστιανικά ενεργώντας, επιτρέπονται τα ορθόδοξα και ειδικά τα αντιαιρετικά σχόλια.
Η Ορθόδοξη αλήθεια για τις λογής-λογής αιρέσεις πρέπει πάντα να είναι στη διάθεση του καθενός και να φαίνεται συνέχεια.
Επαμεινώνδα, οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί δεν είναι φοβικοί απέναντι στα αντιαιρετικά σχόλια. Αντίθετα μάλιστα τους αρέσουν και γράφουν και οι ίδιοι αν μπορούν και ξέρουν σωστά γράμματα. Δεν δικαιολογείται η αντίδραση σου αυτή, απ΄ όποια πλευρά και αν το δει κανείς. Για τις απειλές σου μάλιστα, ούτε καν το συζητώ ότι δεν δικαιολογούνται...
ΔιαγραφήΤί συμβαίνει Επαμεινώνδα Μανδηλά;
ΔιαγραφήΓιατί αυτή η αντιδραστικότητα; Γιατί αυτή η συμπεριφορά;
Υπερμαχε της ελευθερίας ή για να το γράψω κάπως καλύτερα: της ακατασχετης υπερασπιστικης ψυχο- μπουρδολογιας, τελικά, πας γυρεύοντας...Και αφού με ακλόνητη βεβαιότητα διαπιστώνει κανεις πως είσαι ο ιδιος ταλιμπανεζος σχολιαστης, πες μου σε παρακαλώ πολύ εάν θέλεις να σου προτείνω μια νέα φαρμακευτική ψυχοσυνταγη, μήπως και αυτήν σε πιάσει και ησυχάσεις, κάπως... Μιλάμε, τώρα, για αθεράπευτη κατάσταση!...Η συνεχής επαναληπτικοτητα των ίδιων φανατικών σχολίων πιστοποιεί την επιτακτική αναγκαιότητα της άμεσης ψυχοθεραπείας σου... Γράψε μου για να σου αποστείλω άμεσα την ψυχοθεραπευτική συνταγή και δωρεάν, άμεσα και δίχως καθυστέρηση...😱🥴🤐🙃🤔🫨🙄🫨🙄🫨
ΑπάντησηΔιαγραφήΜπουρδολογικό το σχόλιο του Επαμεινώνδα Μανδηλά 11,33!
ΔιαγραφήΘα έπρεπε να γνωρίζει ο Επαμεινώνδας Μανδηλάς ότι με παιδιάστικες μπουρδολογίες δεν απαντώνται οι σωστές κριτικές της γιανναρικής θεολογίας, που έγραψαν οι σεβαστοί αρθρογράφοι στα άρθρα που μας έδωσε με το σχόλιο του [20 Μαΐου 2025 στις 3:45 μ.μ.] ο Ορθόδοξος Αντινικολαΐτης!
Ντροπή στον Επαμεινώνδα Μανδηλά για το χθεσινό σχόλιο του!
ΔιαγραφήΣτα ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ αξίζουν τέτοιου είδους φανατικά και σκουπιδένια σχόλια!
Θα πρέπει να κοκκινίζει από ντροπή!
Ναι, πράγματι, έγινα κατακόκκινος από ντροπή! Κλαίω και θρηνω για το καταντημα μου...😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😂😂😂😂🤣🤣🤣🤣😆😆
ΔιαγραφήΘα έπρεπε να είχες γίνει κατακόκκινος από ντροπή, αντί να ειρωνεύεσαι!
ΔιαγραφήΚαλά δεν καταλαβαίνεις πόσο αστείος γίνεσαι μ' αυτά που γράφεις;;;
ΔιαγραφήΚαθόλου αστείος δεν γίνεται ο κάθε σχολιαστής που διαφωνεί με τις κακές απόψεις και τις γιανναρικές και τις γιανναλατρικές απόψεις!
ΔιαγραφήΑστείος γίνεται όποιος χασκογελά χαζά και γράφει χαζά και παιδιάστικα σχόλια!
Ο νοών νοείτω!
Ως απάντηση στον Επαμεινώνδα Μανδηλά που ενοχλήθηκε από ένα σχόλιο του Ορθόδοξου Αντινικολαϊτη, αντιγράφω ένα σχόλιο στο παρόν μπλογκ πριν μήνες από τον "Εκκλησιαστικό Μελετητή" όπου εκεί υπάρχει τί είπε ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης στη Θεολογική Σχολή, π. Θεόδωρος Ζήσης για τον Γιανναρά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕκκλησιαστικός Μελετητής
Είναι ο καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, π. ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΖΗΣΗΣ.
Ας τον ακούσουμε με προσοχή:
«Ο π. Θεόδωρος Ζήσης στην εισήγηση υπό τον τίτλο «Γένεση και εξέλιξη της πατρομαχικής μεταπατερικότητας» που έκανε στην Θεολογική Ημερίδα, που πραγματοποιήθηκε στον Πειραιά στις 14-02-2012 με θέμα : «Πατερική Θεολογία και μεταπατερική αίρεση», γράφει για τον Χρ. Γιανναρά : «Διαφορετική είναι η αντιπατερική μεταπατερικότητα του καθηγητού Χρήστου Γιανναρά, γιατί δεν εμπλέκεται πολύ στα οικουμενιστικά δρώμενα, όπως σχεδόν στο σύνολό τους οι άλλοι μεταπατερικοί, μολονότι σε παλαιά δημοσιεύματά του υιοθετεί τις αθηναγόρειες θέσεις εναντίον της αντιρρητικής θεολογίας των Πατέρων και ομιλεί για «τη ματαιοπονία των ασχολουμένων με την έρευνα του Filioque», επαινεθείς μάλιστα για τις προοδευτικές του θέσεις υπό των Ουνιτών. Ο βαρύς φιλοσοφικός εξοπλισμός του και η στοχαστική του διάθεση δεν τον άφησαν να θέσει εν ταπεινώσει τα αναμφισβήτητα χαρίσματά του στην προβολή και ερμηνεία της διά των αιώνων εκφαινομένης συμφωνίας των Πατέρων της Εκκλησίας, να ακολουθήσει τους Αγίους Πατέρες, όπως πολλοί εξ αυτών φιλόσοφοι, πανεπιστήμο Δυστυχώς ο καθηγητής Γιανναράς υπερέβη τους Πατέρες, δεν ακολουθεί τους Πατέρες· διατυπώνει διδασκαλίες αντιπατερικές και ηθικά επικίνδυνες, όπως η διδασκαλία του για τον ανθρώπινο έρωτα ως οδό θεογνωσίας, για την οποία ελέγχθηκε με δυνατή και ακαταμάχητη επιχειρηματολογία από τον αείμνηστο Γέροντα Θεόκλητο Διονυσιάτη, με σειρά δημοσιευμάτων, στα οποία αυτή η διδασκαλία χαρακτηρίζεται ως επανεμφάνιση της αιρέσεως του Νικολαιτισμού, ως Νεονικολαιτισμός. "
Άλλη δουλειά δεν έχεις να κάνεις;;;; Έχεις και μισθό κανονικό ως αστυφύλακας της Ορθοδοξίας;;;; Τέλεια, μια χαρά περνάς...Ανεβασε κι αλλα παρόμοια σαν του π.Ζηση, το ανωτέρω με ανατριχιασε, κυριολεκτικώς!!!! Άσε που τα διαβάζω και για πρώτη φορα!!!! Ανέβασε καμια διακοσαρια ακόμη...... Αλλά είπαμε, συγχρόνως να παίρνεις και τα φαρμακακια σου, ανάρτηση και Ζαναξακι, Ζαναξακι και ανάρτηση...και καλά θα πάει κι αυτό,....Α, ανέβασε κι εκείνο που έγραψε ένας τρικαλινός;;;;, όχι όχι, λάθος, Τρικαλιώτης, ανέβασε το κι αυτό καμια πενηνταρια φορές....🤔😆🤩🤣🙄🫨🙃🤐🥴😱😱🫣
ΑπάντησηΔιαγραφήΣκουπιδένιο και πάλι τα νεώτερα σχόλια σου Επαμεινώνδα Μανδηλά!
ΔιαγραφήΆλλη δουλειά δεν έχεις να κάνεις τον χρόνο που σπαταλάς να γράφεις τα σκουπιδένια μπουρδολογικά σχόλια;;;
Επαμεινώνδα Μανδηλά σε συμβούλευσαν σε πιο πάνω σχόλιο. Δεν το πρόσεξες;;;
Διαγραφή"Αν σε αναστατώνουν (εννοεί τα ορθόδοξα σχόλια) και δεν μπορείς, τότε πάρε ημεριστικά φάρμακα και μην επισκέπτεσαι ορθόδοξα μπλογκ όπου ορθόδοξα και χριστιανικά ενεργώντας, επιτρέπονται τα ορθόδοξα και ειδικά τα αντιαιρετικά σχόλια."
Σχόλιο 22 Μαΐου 2025 στις 7:16 μ.μ.
...είσαι ο ίδιος που ρωτάει και απαντάει, χρησιμοποιεις, βρε καημένε, το ίδιο υφος και την ιδια φρασεολογία...Εχεις φτάσει στο όριο της γελοιότητας και μαλλον το ξεπέρασες κιόλας...Κανονική παράσταση ενός ταλιμπανέζου καραγκιόζη!...
ΔιαγραφήΠολύ σωστά ΟΛΑ τα ΟΡΘΟΔΟΞΑ σχόλια που αποκαλύπτουν την γιανναρική θεολογιά και δεν αποδέχονται αμάσητα τα γιανναρικά είδωλα και τις αιρετικές απόψεις!
ΔιαγραφήΕίναι σχόλια με όλη τη σημασία της λέξης : Σοβαρά!
Το ποιός είναι και ποιός δεν είναι καημένος, αυτό φαίνεται και είναι στην κρίση του καθενός επισκέπτη...
ΔιαγραφήΣίγουρα πάντως δεν είναι καημένοι οι ευσεβείς που μιλούν ορθόδοξα και με στοιχεία και επικαλούνται μεγάλες μορφές της σύγχρονης Ορθοδοξίας...
Τα ποιά σχόλια έχουν ξεπεράσει τα όρια της γελοιότητας ακόμα και της καραγκιοζίστικης γελοιότητας, αυτό φαίνεται δια γυμνού οφθαλμού...
ΔιαγραφήΤην πραγματικότητα δεν μπορεί να την αντιστρέψει κανείς...
Μία απάντηση σ' όλους τους επώνυμους ή ανώνυμους οχλούνται από τα χρήσιμα και αναγκαία αντιαιρετικά και αντινικολαΐτικα ορθόδοξα σχόλια. Πόσο δίκιο έχουν οι σχολιαστές που γράφουν τα χρήσιμα και αναγκαία αντιαιρετικά και αντινικολαΐτικα ορθόδοξα σχόλια.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ ΑΝΤΙ-ΝΕΟΝΙΚΟΛΑΪΤΙΚΗ γνώμη του Γέροντος Σωφρονίου Σαχάρωφ
δ’. Τον μακαριστό όσιο Γέροντα Σωφρόνιο (Σαχάρωφ), τον με υπερβάλλουσα οξύτητα -ασυνήθη δια τον ήπιο χαρακτήρα του- καυτηριάζοντα τους εμφορουμένους από τις Νεονικολαϊτικές αντιλήψεις.
Παραθέτουμε μόνον ένα χαρακτηριστικότατο απόσπασμα από τα κείμενα του:
«Χαρακτηριστικό της μεγάλης προς τον Χριστόν αγάπης είναι ότι δεν δύναται να συμβιβαστεί μετά σαρκικών απολαύσεων, εν γένει, και προ παντός μετά των ισχυρότερων όλων των γενετησίων. Ο νους του ανθρώπου υπό την ενέργεια της αγάπης προς τον Θεό αποσπάται εκ της γης και καθαίρεται από πάσης γήινης εικόνος, ενώ η σαρκική σχέση τραυματίζει βαθύτατα την ψυχή ακριβώς δια των εικόνων αυτών. Γνωρίζομε ότι πολλοί προσεγγίζουν εντελώς διαφόρως το θέμα τούτο. Αλλά μήπως ο λόγος της Γραφής, «ου μη εγκαταμείνει το πνεύμα Μου εν Αυτοίς δια το είναι αυτούς σάρκας» (Γεν. στ, 3), δεν αναφέρεται εις αυτούς; (Αρχιμανδρίτου Σωφρονίου (Σαχάρωφ), Άσκησις καί Θεωρία, Ιερά Μονή Τιμίου Προδρόμου, Εσσεξ Αγγλίας, 1996. σελ. 66).
Απο το βιβλίο “Γέροντας Παϊσιος ο Αγιορείτης, Μαρτυρίες προσκυνητών”, – Β’ Έκδοση, Εκδόσεις “Αγιοτόκος Καππαδοκία”, 2005, σελ 111-113
https://paterikos.blogspot.com/2024/08/blog-post_31.html
Έχουν ξεπεράσει το όριο της καραγκιοζίστικης φονταμενταλιστικής γελοιότητας εκείνοι οι αυτοθαυμαζόμενοι "προοδευτικοί" που λατρεύουν χωρίς να το καταλαβαίνουν διάφορους κακοδιδασκάλους του συρμού και την ίδια στιγμή δεν μπορούν καθόλου να μιλήσουν ουσιαστικά και να συζητήσουν, παρά μόνο να αφρίζουν από το κακό τους ξέρουν, όταν βλέπουν ορθόδοξους σχολιαστές που κάνουν στάχτη τις ειδωλολατρικές απόψεις τους με σταθερές και δυνατές ορθόδοξες απόψεις!
ΑπάντησηΔιαγραφή