Ηρακλής Ρεράκης
Καθηγητής
και διευθυντής του εργαστηρίου Χριστιανικής Παιδαγωγικής
του Τμήματος Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας
της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ.
***
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΘΕΟΛΟΓΩΝ
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΝΟΜΟΥ ΛΑΡΙΣΗΣ
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Το Σάββατο 14 Ιανουαρίου 2012 πραγματοποιήθηκε από το Παράρτημα Λάρισας της Π.Ε.Θ. η κοπή της Βασιλόπιτας για τη νέα χιονιά στον ιερό ναό του αγίου Αντωνίου Λάρισας.
Μετά τον πανηγυρικό εσπερινό και την κοπή της πίτας ακολούθησε ομιλία του καθηγητή και διευθυντή του εργαστηρίου Χριστιανικής Παιδαγωγικής του Τμήματος Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ. κ. Ηρακλή Ρεράκη με θέμα:
«Παιδαγωγικές διαστάσεις του νέου Προγράμματος Σπουδών
στα Θρησκευτικά Δημοτικού και Γυμνασίου».
Στην ομιλία του ο κ. καθηγητής επισήμανε τα παρακάτω:
α) Η κατάρτιση των Προγραμμάτων Σπουδών πραγματοποιήθηκε χωρίς να ζητηθεί η γνώμη τη Εκκλησίας, των Θεολογικών Σχολών και των Ενώσεων που εκπροσωπούν το σύνολο των θεολόγων.
β) Τα νέα Προγράμματα Σπουδών ανατρέπουν τόσο τον θεολογικό χαρακτήρα όσο και το ορθόδοξο περιεχόμενο του μαθήματος των Θρησκευτικών.
γ) Τα νέα Αναλυτικά Προγράμματα θέτουν ως πρωταρχικό μέλημα τους την διαχείριση της διαφορετικότητας εις βάρος της ολόπλευρης και αρμονικής ανάπτυξης της προσωπικότητας του μαθητή.
δ) Μετατρέπει τη Θεολογία της ορθοδόξου Εκκλησίας σε θεολογία πολυπολιτισμικότητας, θέτοντας τη διδασκαλία του μαθήματος στην υπηρεσία των στόχων της παγκοσμιοποίησης.
ε) Σε καμία τάξη του Δημοτικού και του Γυμνασίου δεν διατηρείται ως στόχος των Θρησκευτικών η σχέση με το Θεό και η καλλιέργεια της Ορθόδοξης χριστιανικής θρησκευτικής συνείδησης.
στ) Τα περιεχόμενα των Προγραμμάτων Σπουδών λαμβάνουν υπόψη τις προσληπτικές ικανότητες των μαθητών στους οποίους απευθύνονται προτείνοντας θεματολογίες που βρίσκονται ατό επίπεδο του Λυκείου και άνω.
ζ) Η υλη των Προγραμμάτων Σπουδών είναι δομημένη σε ένα θέμα πλαίσιο συγκρητισμού και θρησκειολογίας,δημιουργώντας προϋποθέσεις θρησκευτικής σύγχυσης και αδιαφορίας.
η) Τα Προγράμματα Σπουδών, όπως επισήμανε ο κ. καθηγητής, καταρτίσθηκαν εν αγνοία των γονέων των μαθητών και πρότεινε την ενημέρωση των Συλλόγων και των Ομοσπονδιών των Γονέων, οι οποίοι έχουν την αποκλειστική ευθύνη για τη θρησκευτική αγωγή.
θ) Αποτελεί παραπλάνηση των Ελλήνων οι προσπάθειες που γίνονται προκειμένου να παρουσιάζονται οι χώρες της Ευρώπης είτε ότι δεν διδάσκεται το μάθημα των Θρησκευτικών είτε ότι διδάσκεται ως θρησκειολογία. Η αλήθεια είναι ότι στη μεγάλη τους πλειοψηφία οι χωρίς της Ευρώπης συμπεριλαμβάνουν το χριστιανικό μάθημα στα Προγράμματα Σπουδών.
«Η Εκκλησία δεν προσαρμόζεται με εκπτώσεις»
ΟΜΙΛΙΑ ΣΕ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΘΕΟΛΟΓΩΝ
Από την εφημερίδα «Ελευθερία» της Λάρισας, 16-1-2012
Την καθιερωμένη ετήσια εκδήλωση με αφορμή την έλευση του νέου χρόνου πραγματοποίησε στον Ι. Ναό του Αγίου Αντωνίου Λάρισας το τοπικό παράρτημα της Πανελλήνιας Ένωσης Θεολόγων.
Μετά την τέλεση του Εσπερινού ιερουργούντος του Πρωτοσύγκελου της Ιεράς Μητροπόλεως Λαρίσης και Τυρνάβου αρχιμανδρίτη Αχίλλειου Τσούτσουρα, κόπηκε η πρωτοχρονιάτικη πίτα του παραρτήματος της Π.Ε.Θ. από τον πρόεδρο του παραρτήματος κ. Ιωάννη Καραμήτρο.
Ακολούθησε η ομιλία του καθηγητή της Θεολογικής Σχολής του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και διευθυντή του Εργαστηρίου της Χριστιανικής Παιδαγωγικής κ. Ηρακλή Ρεράκη.
Ο πανεπιστημιακός ανέπτυξε το θέμα: «Παιδαγωγικές διαστάσεις του νέου προγράμματος σπουδών στα θρησκευτικά». Εξηγώντας το λόγο που επιλέχθηκε το συγκεκριμένο θέμα προς συζήτηση, ο κ. Καραμήτρος τόνισε ότι «το μάθημα των θρησκευτικών είναι σημείον αντιλεγόμενον». Ο πρόεδρος των θεολόγων της Λάρισας αναφέρθηκε σε «δυνάμεις που επιχειρούν με κάθε τρόπο τη συρρίκνωσή του ή την αλλοίωσή του: τη μετατροπή του σε ένα σκέτο θρησκειολογικό ή γνωσιολογικό μάθημα ως να μην απευθύνονταν σε βαπτισμένους μαθητές».
Επικριτικός στους σχεδιαστές του νέου προγράμματος ήταν και ο κεντρικός ομιλητής της εκδήλωσης κ. Ρεράκης. Ο πανεπιστημιακός της Θεσσαλονίκης τόνισε πως το μάθημα των θρησκευτικών στην Ελλάδα δεν είναι ομολογιακού χαρακτήρα, αλλά το χαρακτηρίζουν έτσι αυτοί που φοβούνται την κατάργησή του ή τη μετατροπή του χαρακτήρα του και εκείνοι που εσκεμμένα το χαρακτηρίζουν έτσι, προκειμένου να το καταργήσουν ή να το μεταλλάξουν, όπως συμβαίνει στην προκειμένη περίπτωση με το νέο πρόγραμμα σπουδών. «Η Εκκλησία δεν προσαρμόζεται στα δεδομένα κάθε εποχής με συμβιβασμούς και εκπτώσεις, ούτε με αλλαγές και προσαρμογές στην πίστη. Η Εκκλησία αλλάζει μόνο τον τρόπο παρουσίασης των αληθειών και των εννοιών», πρόσθεσε ο κ. Ρεράκης.
Ο κ. Ρεράκης, αφού αναφέρθηκε αναλυτικά στο σκεπτικό του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου χαρακτηρίζοντας αστείους τους ισχυρισμούς για την μετάλλαξη του μαθήματος και ανησυχητική την εισαγωγή εννοιών ξένων προς την Ορθόδοξη Θεολογία, όπως «θρησκευτική πολυπολιτισμικότητα», «πολυφωνική διδασκαλία» και «πολιτισμικό και θρησκειολογικό περιεχόμενο» πρόσθεσε και τις σοβαρές επιφυλάξεις του για το αν μπορούν μαθητές δημοτικού και γυμνασίου να ανταποκριθούν παιδαγωγικά στους υψηλούς στόχους που θέτει το νέο πρόγραμμα σπουδών.
http://www.zoiforos.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=7667:lta-nea-programmata-spoudon-anatrepoun-toso-ton-theologiko-xaraktira-oso-kai-to-orthodokso-periexomeno-tou-mathimatos-ton-thriskeutikonr-iraklis-rerakis&catid=255&Itemid=334
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου