Ο Χρήστος Γιανναράς (10 Απριλίου 1935 – 24 Αυγούστου 2024) υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες διανοητές. Με σπουδές στη Θεολογία και τη Φιλοσοφία, διετέλεσε καθηγητής Φιλοσοφίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο από το 1982 έως το 2002. Παράλληλα, ήταν πάντα παρών, μέσω και της αρθρογραφίας του στον Τύπο, στον δημόσιο διάλογο για τα μείζονα πνευματικά, κοινωνικά και πολιτικά προβλήματα της χώρας από τη δεκαετία του 1960 έως σήμερα.
Ο Χρ. Γιανναράς υπήρξε συνεργάτης της «Καθημερινής» επί σειρά ετών: τα πρώτα του κείμενα στην εφημερίδα δημοσιεύτηκαν το πρώτο μισό της δεκαετίας του 1960, ενώ από το 1993 έως και το 2024 αρθρογραφούσε σε σταθερή βάση. Τα κείμενά του στην «Καθημερινή» μπορούν σε γενικές γραμμές να ενταχθούν σε τρεις ενότητες: σε αυτά που αφορούν τον πολιτικό και κοινωνικό βίο, σε εκείνα που αφορούν την Ελλάδα και τον Ελληνισμό στον χώρο και τον χρόνο, και, τέλος, σε όσα αφορούν τη θρησκεία, την Εκκλησία, την Ορθοδοξία και τα ποικίλα θεολογικά ζητήματα. Με αυτό το κριτήριο διαμορφώθηκαν οι τρεις ενότητες της έκδοσης που κυκλοφόρησε την Κυριακή, 15 Σεπτεμβρίου, μαζί με την Καθημερινή».
Στην πρώτη ενότητα, ο αναγνώστης έχει τη δυνατότητα να διαβάσει τις θέσεις του Χρ. Γιανναρά για τον τρόπο οργάνωσης του κράτους, τις αδυναμίες του και για το πώς θα έπρεπε να ανασυγκροτηθεί με το βλέμμα στο μέλλον. Επίσης τις απόψεις του που καυτηριάζουν τις παθογένειες του πολιτικού συστήματος και εν γένει του πολιτικού βίου, καθώς κι εκείνες που αναδεικνύουν τη συμβολή που θα μπορούσαν να έχουν τα κόμματα, τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και οι διανοούμενοι σε μια ανορθωτική πορεία της χώρας.
Στα κείμενα της επόμενης ενότητας, αναπτύσσονται οι προβληματισμοί του για τη μεταβολή των κατ’ αυτόν δομικών χαρακτηριστικών του Ελληνισμού, την «αφελληνισμένη» συνείδηση, τη θέση της Ελλάδας στο ευρύτερο περιβάλλον –και ιδιαίτερα στο ευρωπαϊκό–, αλλά και για τη δυναμική επίδραση που μπορεί να έχουν καίρια στοιχεία του Ελληνισμού στον σύγχρονο κόσμο.
Στην τελευταία ενότητα της έκδοσης, φιλοξενούνται κείμενα στα οποία αναπτύσσονται οι απόψεις του για την Ορθοδοξία και τη σημασία της, η θεολογική κριτική του στον δυτικό τρόπο ζωής και στην αποπνευμάτωση του θρησκευτικού βίου εξαιτίας της κυριαρχίας του ατομικισμού, αλλά και επί άλλων θεμάτων, όπως οι σχέσεις Εκκλησίας-κράτους. Για αυτόν ζητούμενο ήταν μια Θεολογία για την οποία θα άξιζε κανείς να αφιερώσει το πνευματικό του είναι, μια Θεολογία μέσα στην κοινωνία.
Ο Χρ. Γιανναράς άφησε ένα έργο ανοικτό στον διάλογο και στην αυστηρή αλλά τεκμηριωμένη κριτική, όπως αυστηρή και τεκμηριωμένη ήταν η κριτική που άσκησε όλα αυτά τα χρόνια, όντας εξαιρετικός συγγραφέας και άριστος χειριστής της ελληνικής γλώσσας.
Στόχος της παρούσας έκδοσης είναι ακριβώς να τροφοδοτήσει αυτόν τον διάλογο γύρω από το έργο του σημαντικού Έλληνα στοχαστή που έφυγε από τη ζωή πριν από λίγες ημέρες.
Χρήστος Γιανναράς. Για την πολιτική, την κοινωνία, τον Ελληνισμό.
ΘΕΟΛΟΓΙΚΑ ΚΑΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ
11/4/1964
1. ΣΥΝΟΡΟ
Η ΚΡΙΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΦΗΤΕΙΑΣ ΚΑΙ Η ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΠΡΑΞΗ
O χώρος που με στεγάζει ας μου συγχωρέση την πρόκληση. Θέλω να καταλογίσω στη δημοσιογραφία την κρίση της προφητείας. Τα μηνύματα των καιρών χάνονται μέσα στο πλήθος των ειδήσεων. Το επαγγελματικό παιγνίδι με τις συγκινήσεις του πλήθους ωδήγησε σ' αυτή την άμβλωση. Η δημοσιογραφία είναι η ευκολία του λόγου, το επάγγελμα του λόγου. Έτσι, μάθαμε όλοι ν' αμφισβητούμε το κύρος της. Ο λόγος διατρέχει τις επιφάνειες των γεγονότων, γίνεται είδηση, ρεπορτάζ, σχόλιο. Η σιωπή των γεγονότων, εκείνη η δοκιμασία, η οδύνη της έκφρασης, σπάνισε. Ο θάνατος, ο πόνος, ο έρωτας, η έσχατη αναμέτρηση της ανθρώπινης ύπαρξης, μεταφράζεται σε πληθωρικό λόγο, σε αντικειμενικό γεγονός και προσφέρεται για ενημέρωση του πλήθους. Τα όρια αντιδράσεως, η τέχνη του λόγου και η φιλοσοφία, κάνουν ευρύτατες παραχωρήσεις. Είναι ο πειρασμός της δημοσιότητος, η αναμέτρηση με την έκταση της φήμης. Το σπουδαστήριο κατακλύστηκε από την επικαιρότητα. Δεν έμεινε χώρος σιωπής. Λογοτέχνες και φιλόσοφοι δημοσιογραφούν με τακτές υποχρεώσεις. Ο λόγος δεν ωριμάζει με οδύνη και το ρίγος της προφητείας χάνεται.
Είναι κι ένας δεύτερος λόγος. Η προφητεία περνάει και μια κρίση αυτάρκειας. Έφτασε η προφητεία να είναι ένας εύκολος τρόπος για να τακτοποιής το χρέος σου απέναντι στην εποχή. Είναι η ευκολία των διαπιστώσεων. Προϋποθέτει επώδυνη αναμέτρηση με τα πράγματα, ο λόγος της προφητείας είναι πάντοτε λόγος οδύνης, τελικά όμως καταλήγει σε προσωπική επανάπαυση. Επισημαίνουμε τα κακώς έχοντα και εξαντλούμε το χρέος μας σε έντονες υπογραμμίσεις. Είναι αυτή και μια ιστορική δικαίωση. Η κατάθεση του λόγου σε μια καίρια στιγμή θα αναγνωρισθή από την ιστορία. Επισήμανε την πανούκλα («La peste»), έστω κι αν πέθανε κι ο ίδιος απ' αυτήν...
***
Η κρίση της προφητείας είναι το σύνορο. Η ώρα του λόγου έχει οριστικά παρέλθει. Το έσχατο όριο του λόγου, η προφητεία, δεν είναι ικανή να θρέψει τον λαό, τόσο ισχνός, συχνά ανύπαρκτος, που απόμεινε ο λόγος της. Ο λιμός είναι λιμός ζωής, λιμός πράξης. Το πράγμα γίνεται φανερό εκεί όπου τα προσωπεία των επιφάσεων υποστέλλονται. Στην Τέχνη και στην οργισμένη νεολαία. Τα παιδιά χλευάζουν τις πατριωτικές εξάρσεις των εθνικών εορτών και τη στομφώδη ηθικολογία του άμβωνα. Η Τέχνη γυμνώνει τον λόγο από τα στολίδια, από τα λεκτικά προκαλύμματα, ζητάει τον σκέτο, «σημαντικό» πυρήνα του, αυτόν που προσδιορίζει την πράξη. Είναι από τα ελάχιστα δείγματα υγείας εδώ που βρισκόμαστε, στο σύνορο.
Πρόβλημα δύσκολο είναι οι καθυστερημένοι. Αυτοί που αρνούνται τον χλευασμό, αυτή την έσχατη προφητεία των παιδιών και της Τέχνης. Αν η προφητεία είναι το σύνορο της κρίσης, σκεφθείτε τι γίνεται δώθε από το σύνορο, στην παιδαγωγική σκοπιμότητα και στην ηθικολογία. Όσοι παρακολουθούν από κοντά βλέπουν την απελπισμένη προσπάθεια να περισωθεί ένα κάποιο κύρος στον λόγο, ο βερμπαλισμός της εθνικοφροσύνης και της συμβατικής θρησκευτικότητας. Ο Ελληνισμός αναμετριέται με τον κίνδυνο του αφανισμού του. Ζαλισμένος από την ευρωπαική περίπτυξη, χωρίς ρίζες πιά, νηστικός από πράξη, στερημένος την προφητεία, ακροζυγιάζεται στο χείλος ενός απροσδιόριστου μέλλοντος.
***
Ο χώρος της πράξης είναι ο χώρος της δημιουργίας. Όχι της καλλιτεχνικής δημιουργίας, δεν μιλάμε τώρα γι' αυτή. Ο χώρος της δημιουργίας ορίζεται από την παρουσία του Πνεύματος του Θεού, που είναι η ζωαρχική αιτία των όντων. Αιτία της υλικής δημιουργίας και της αναδημιουργίας του ανθρώπινου γένους. Το Πνεύμα είναι που «επεφέρετο επάνω του ύδατος» ζωοποιώντας τα νερά, για να δώσουν τη βιολογική ζωή της πρώτης δημιουργίας. Το ίδιο Πνεύμα «επεσκίασε» και την Παρθένο για να αναστήσει σ' αυτήν τη δεύτερη δημιουργία, τη δημιουργία του κόσμου της Χάρης. Το μεγάλο αμάρτημα της δυτικής Χριστιανοσύνης είναι αυτό ακριβώς το ασήμαντο στα μάτια των ανίδεων Filioque, η υποτίμηση του Αγίου Πνεύματος μέσα στη ζωή της Τριάδος, η υπερτίμηση του Λόγου, με συνέπεια το προβάδισμα της γνώσης, τον πλεονασμό του κηρυκτικού στοιχείου, την ηθικολογία.
Για την ορθόδοξη Ανατολή ο χώρος της πράξης είναι «η καρδία» του ανθρώπου, το κέντρο αυτό της πνευματικής και της σωματικής του ύπαρξης, ο χώρος όπου το Πνεύμα το Άγιο πραγματοποιεί την «καινή κτίση» της Χάρης. Πρόκειται για περιοχή απρόσιτη στον λόγο. Το μυστήριο της αναγέννησης του ανθρώπου δεν αφορά απλώς στην ηθική βελτίωση του χαρακτήρα, αλλά στην ουσιαστική ανάπλαση της ανθρώπινης φύσης, στη μεταμόρφωση του «έσω ανθρώπου», σ' αυτό που λέμε θέωση του ανθρώπου και που είναι έργο του Πνεύματος.
Ο λιμός της πράξης στην παρούσα ώρα, αυτή η στέρηση της ζωής, προέρχεται από την άρνηση μετοχής στο δημιουργικό έργο του Αγίου Πνεύματος. Η κρίση της προφητείας επισημαίνει τη χρεοκοπία του λόγου, τον πληθωρισμό της δεοντολογίας που θέλει να υποκαταστήσει την πράξη. Ακόμα και στην ορθόδοξη Ανατολή πήρε το προβάδισμα η ηθική διδασκαλία, ο Χριστιανισμός μεταφράστηκε σε παραγγέλματα. Οι προσπάθειες των ζηλωτών εξαντλούνται, το περισσότερο, στον ηθικό καθαρμό του κοινωνικού συνόλου, ο κηρυκτικός λόγος, προφορικός και γραπτός, αποβλέπει προπάντων στην ηθική αυτοκυριαρχία των πιστών, στην τελειοποίηση του χαρακτήρα κι όχι στην κάθαρση και ανακαίνιση τῆς καρδιᾶς.
Η έκταση της αλλοίωσης οφείλεται ασφαλώς και στο γεγονός ότι ο πνευματικός χώρος της Ανατολής δεν δοκιμάστηκε ακόμα από τον σεισμό που γνώρισε η Δύση. Μια γενιά, όπως η ευρωπαική, που κραύγασε με την απελπισία του Νίτσε, που χλευάζει με τον λόγο του Σάρτρ, δεν μπορεί εύκολα πιά να ανεχθεί τα φλούδια της ηθικολογίας. Γι' αυτό και η καινούργια μορφή αθεισμού που εμφανίζεται στη Δύση είναι ένας ευρύτατος θρησκευτικός αποχρωματισμός, πιο απειλητικός κι από τη μαχητική αθεία. Οι κραδασμοί του σεισμού μόλις τώρα φτάνουν στην Ανατολή και οι βλέψεις δεν είναι καθόλου αισιόδοξες. Οι χάρτινοι πύργοι του θρησκευτικού βερμπαλισμού σαρώνονται κιόλας. Κι είναι κάτι που φέρνει αληθινό τρόμο η μακαριότητα των θρησκευτικών ανθρώπων, το πλήθος των σχετικών φυλλαδίων με τις αφελείς φωνασκίες για την Ορθοδοξία και την ελληνικότητα, ο στόμφος και η καθαρολογία του άμβωνα — την ώρα που ο σεισμός σκίζει το καταπέτασμα του ναού...
Εδώ που βρισκόμαστε, στο σύνορο, είναι ανάγκη να προσδιορίσουμε τον δρόμο της πράξης. Όχι πιά της ηθικής, αλλά της λειτουργικής πράξης. Να συνδεθούμε οργανικά με το έργο του Πνεύματος, να δούμε τον Χριστιανισμό στην πραγματική του διάσταση, πραγματικότητα νέας ζωής, καινής κτίσης.
***
Αυτό που λέμε "Χριστιανισμός", είναι, πριν απ' όλα, η λειτουργική πράξη. Στον λειτουργικό χώρο και χρόνο πραγματοποιείται η υπόσταση της Εκκλησίας, η «συναγωγή εις εν των πριν διεσκορπισμένων τέκνων του Θεού» (Ιωάν. 11, 52), η πραγματικότητα του μυστικού σώματος, που έχει κεφαλή τον Χριστό και μέλη τους πιστούς. Η ανάδειξη αυτού του σώματος είναι έργο του Πνεύματος του Αγίου, είναι η πράξη της μεταβολής του άρτου και του οίνου και των παρισταμένων και μετεχόντων πιστών σε Σώμα Χριστού, σε οργανική ενότητα και κοινωνία θείου και ανθρώπινου στοιχείου, χρονικότητας και αιωνιότητας. Αυτό είναι το μυστήριο της Εκκλησίας. Η μετοχή στο μυστήριο δεν είναι λογικής τάξης, καμιά Απολογητική δεν μπορεί να καταδείξει τη σημασία η την πραγματικότητα του γεγονότος. Το μυστήριο αναφέρεται στην εσώτατη περιοχή της ύπαρξης, είναι υπόθεση μετοχής στην πράξη. Οι τελώνες, οι ληστές, οι άσωτοι, μαζί με τους ασκητές και τους αγίους, ζούν μέσα στον λειτουργικό χώρο και χρόνο το γεγονός της λύτρωσης και της σωτηρίας, την πραγματικότητα της Βασιλείας του Θεού.
Αν η κρίση της προφητείας είναι το σύνορο που ορίζει τη χρεοκοπία του λόγου, η παραθεώρηση της λειτουργικής πράξης επισημαίνει την τραγικότητα του λιμού που μαστίζει τον τόπο. Πείνα και δίψα. Η ορθόδοξη λειτουργία έχει μεταβληθεί σε θέαμα και ακρόαμα. Η επίγνωση της μετοχής και το ρίγος του μυστηρίου είναι η εξαίρεση. Η κατάσταση είναι και επίσημα κατοχυρωμένη: το πανύψηλο τέμπλο χωρίζει και απομακρύνει τον λαό από το μυστήριο. Η ανάγνωση των λειτουργικών ευχών «μυστικώς» και όχι εις επήκοον των πιστών (τακτική για την οποία με αξιοθαύμαστο πάθος επιμένει η εκκλησιαστική διοίκηση) αφαιρεί από τη συνάθροιση του λαού τη δυνατότητα να μετάσχει στο τελούμενο μυστήριο και υποχρεώνει τους πιστούς να υποψιάζονται τα λεγόμενα από τις αποσπασματικές εκφωνήσεις. Μια από τις νεότερες χαρακτηριστικές λειτουργικές προσθήκες είναι και η ευχή του ιερέως «υπέρ των παρακολουθούντων». Δεν υπάρχει συνείδηση πως είναι άλλο η παρακολούθηση κι άλλο η μετοχή. Η λειτουργία (=λαού το έργο) έπαψε να είναι πράξη του λαού. Ο λαός, χωρισμένος από τη βίωση του μυστηρίου, διατηρεί τη συνήθεια του εκκλησιασμού από υποχρέωση ευλάβειας η από πατροπαράδοτο έθιμο. Αυτό το συγκλονιστικό γεγονός ζωής, αυτή η έσχατη αναμέτρηση με την πραγματικότητα της λύτρωσης και της σωτηρίας, μεταμορφώθηκε σε τυποποιημένο ακρόαμα και θέαμα. Είναι ένα σύνορο θανάτου. Κι ο λόγος καθόλου υπερβολικός.
Παρ' όλο το αντιαιρετικό μας μεράκι και όσο κι αν διαφωνούμε με τη λειτουργική διαφοροποίηση της Δύσης, πρέπει ωστόσο να ομολογήσουμε ότι προηγείται σημαντικά στην επίγνωση της προτεραιότητας που έχει για τους πιστούς η λειτουργία. Τα κινήματα των λειτουργικών ανανεωτικών μεταρρυθμίσεων διαδέχονται, τις τελευταίες δεκαετίες, το ένα το άλλο. Οι πρόσφατες σχετικές συζητήσεις στη δεύτερη σύνοδο του Βατικανού είναι εξαιρετικά πρωτοποριακές για τη ρωμαιοκαθολική εκκλησία. Οι προτεσταντικές μοναστικές κοινότητες, που εμφανίζονται τελευταία στην Ευρώπη, υιοθετούν σε μεγάλο μέρος το ανατολικό λειτουργικό τυπικό, αδιαφορώντας για τις αντιδράσεις των συντηρητικών στοιχείων. Πρόκειται για έναν πραγματικό λειτουργικό οργασμό. Και την ίδια ώρα η ελλαδική Ορθοδοξία, κατέχοντας τον μοναδικό πλούτο της λατρευτικής της παράδοσης, αφήνεται στην τυποποίηση, στην κυριαρχία του νεκρού γράμματος, στον λιμό των ψυχών.
Είναι και πάλι το πρόβλημα των ολίγων. Διοικητικά μέτρα και διαφώτιση του κοινού είναι φενάκη εδώ που βρισκόμαστε. Μια χούφτα άνθρωποι χρειάζονται, τόσο μόνο. Όσοι πατάνε στο σύνορο, σ' αυτή τη διακεκαυμένη ζώνη της επώδυνης εγρήγορσης. Να αναμετρηθούν στον χώρο της πράξης με την ανεπίγνωστη πείνα που είναι ο έρωτας. Η ερωτική υστερία των καιρών μας δεν είναι φαινόμενο ηθικής κρίσης τόσο όσο η πείνα της πράξης που έχει χάσει τον δρόμο. Φρίττουν οι ηθικολόγοι και οργανώνουν τα παιδιά σε στρατευμένες κάστες — μα οι ψυχές είναι νηστικές από πράξη. Αυτή η γενιά, που βγήκε κιόλας στη σύγχρονη έρημο, αυτή η πεινασμένη κι αμείλικτη γενιά είναι αποφασισμένη να κερδίσει την πράξη. Πρέπει να βρεθούν οι λίγοι, που θα μοιράσουν το ψωμί. Εκεί, στη γυμνότητα της ερήμου, χωρίς τα στολίδια της γνώσης, τις κοινωνικές επιφάσεις, το επίχρισμα του θανάτου που μπαλσαμώνει την καθημερινότητα, μόνο εκεί μπορεί να γίνει η αναμέτρηση. Τα ράκη των σαβάνων ας απομείνουν στη μούχλα του μνημείου μαζί με τον ανθοστόλιστο διάκοσμο του λόγου και τα δάκρυα των συγγενών. Η γενιά της ερήμου έχει την τόλμη να χλευάζει τον λόγο, να φτύνει την Ηθική, γιατί βαρέθηκε τα φλούδια και πεινάει την πράξη.
Αυτοί που θα τολμήσουν την αναμέτρηση, πρέπει να βγούν στην έρημο. Με την ίδια πείνα της πράξης, αλλά και με ζωντανή τη γεύση της πράξης. Να θρέψουν τον λαό του Θεού με ψωμί και κρασί. Θα είναι η έσχατη αναμέτρηση. Πέρα από το σύνορο.
Ποιός τα γράφει αυτά; Μπορούμε να ξέρουμε;
ΑπάντησηΔιαγραφήποιος τα γράφει ;;;;;; χαχαχαχαχαχαχα! η κυρά Κατίνα της γειτονιάς σου. Θεε μου ποσο ασχετοι αυτοι που διαβαζουν. ουτε το ποιος εγραψε το κειμενο δεν μπορουν να δουν. φοβερο και θελουν να εχουν αποψη για τον Γιανναρα. χαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχα
ΔιαγραφήΤί Χασκογελάς σαν μωρός; Το πρώτο μέρος της ανάρτησης δεν είναι του Γιανναρά.
ΔιαγραφήΑρχίζει : Ο Χρήστος Γιανναράς (10 Απριλίου 1935 – 24 Αυγούστου 2024) υπήρξε....
Εύκολα κάποιος βιαστικός μπορεί να παρασυρθεί απο το πρώτο μέρος και να μην δει το επόμενο.
Το ερώτημα όμως παραμένει: Ποιός έγραψε το πρώτο μέρος;
Επιπρόσθετα προς τον χασκογελόντα μωρά 10,59 π.μ. που νομίζει ότι βρήκε πολύτιμο θησαυρό για να παραστήσει τον ...νικητή.
ΔιαγραφήΈνα λάθος απροσεξίας και πολλά λάθη απροσεξίας μπορούν να δικαιολογηθούν.
Αυτό που δεν δικαιολογείται είναι να προσπαθείς να ρίξεις τους σύγχρονους αγίους στην λάσπη των κακοδιδασκαλιών σου και των ειδωλο-λατρειών σου.
Το κατάλαβες;
Αν πω ότι τα χαχανητά του 10:59 π.μ. φανερώνουν ψυχολογικό πρόβλημα, θα έχω λάθος;;;;;
ΔιαγραφήΑστον Γιανναρικό να καγχάζει σαν χαζός.
ΔιαγραφήΑπο την φράση "Ο Χρ. Γιανναράς υπήρξε συνεργάτης της «Καθημερινής» επί σειρά ετών: ..." καταλαβαίνουμε ότι το πιο πιθανόν είναι να είναι της γνωστής εφημερίδας "Καθημερινής".
Άκομα ρε αγράμματε δεν κατάλαβες ποιος έγραψε το πρώτο μέρος;;;;;;; χαχαχαχαχα!!!! Είναι ο πρόλογος της Καθημερινής αγράμματε.χαχαχαχα! Και μετά το κείμενο του ΜΕΓΆΛΟΥ Γιανναρά! Όχι για σένα τον αγράμματο και τον τζιχαντιστη, για τους υγιείς γράφει.! εσύ με τον Τρικαλιώτη χαχαχα και πολύ σου πέφτει χαχαχαχαχα.!
ΔιαγραφήΤζιχαντιστή, αγράμματε φιλογιανναρικέ, βλέπεις πουθενά να γράφει ότι είναι ο πρόλογος της Καθημερινής;
ΔιαγραφήΕίναι κακό να ρωτήσει κάποιος προς επιβεβαίωση;
Τόσο πολύ σε πείραξε η ερώτηση κάποιου χαχανίζοντα άρρωστε Γινναρικέ;
Και ο π. Σταύρος Τρικαλιώτης που κολλάει στην ερώτηση του 6:41;;;
Είσαι πραγματικά άρρωστος τζιχαντιστής Γιανναρολάτρης!!
Για σένα τον φονταμενταλιστή γιανναρολάτρη, αγράμματο και τον τζιχαντιστή καθένας που θα αμφισβητήσει το είδωλο σου, τον Γιανναρά είναι αγράμματος και ό,τι άλλο κατέβει στο άρρωστο μυαλό σου!!!
ΔιαγραφήΜια ερώτηση απλή που για κάθε πολιτισμένο άνθρωπο, την απαντάει ή την αγνοεί, εσένα σου δημιούργησε, κρίση ψυχασθενική!!! Είσαι ψυχασθενής!!!
Η ερώτηση είναι προς τους υγιείς δεν είναι για σένα τον ψυχασθενή που με το παραμικρό, ακόμα και μια ερώτηση σου δημιουργεί κρίση ψυχασθενική!!!
Πολύ σου πέφτει που σε αφήνουν και γράφεις τα ψυχασθενικά σου φονταμενταλιστικά γιανναρολατρικά σχόλια και σου απαντάμε!!!
Ποιόν θα πιστέψουμε τον αρθρογράφο ή τον Άγιο Παΐσιο;
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Άγιος Παΐσιος για τον Χρήστο Γιανναρά – Νεονικολαΐτικες δοξασίες.
https://paterikos.blogspot.com/2024/08/blog-post_31.html
Μόνο ο ένας πνευματικά τυφλός είναι ανήμπορος να δει τον μέγα Χρ. Γιανναρά. Το λόγο του, που εμπνέει και ξεσηκώνει, γεμάτο πατερική θεολογία και ευχαριστιακή μέθεξη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠοιος άραγε άλλος, μπορεί να εμπνεύσει έτσι;
Πόσο χάνουν όσοι αδιαφορούν για την εκκλησία ή τρώγονται με τα ρούχα τους και τον αποφεύγουν;
Μόνο προσεκτικά και αβίαστα να διαβάσει κάποιος και αυτό το απόσπασμα του Χρ. Γιανναρά, φτάνει για να νιώσει τη λαχτάρα του. Για να γίνει ο Θεός της Ευχαριστίας η ίδια μας η ζωή. Και το κάνει με έναν τρόπο απίστευτης ομορφιάς.
Μέγας. Αλήθεια, μέγας Χρ. Γιανναράς.
Πολύ ωραιο το σχόλιό σου(Ανώνυμος27 Σεπτεμβρίου 2024 στις 7:09 μ.μ.) μπραβο!
ΔιαγραφήΟ Γιανναράς ήταν ενας και μοναδικός!
Μόνο ένας φονταμενταλιστής και παράφρονας σαν τον 7,09 μμ, μπορεί να βγάλει όλους τους έχοντες πνευματικούς οφθαλμούς ως πνευματικά τυφλούς και ανήμπορους!
ΔιαγραφήΝομίζει ο μικρόνοας ότι μερικές φράσεις ή κείμενα ενός ανθρώπου δείχνουν την Ορθοδοξία του;;;
Απο όλους τους αιρετικούς μπορείς να βρεις και καλά σημεία.
Τόσο μικρόνοας ή παράφρονας είναι φανατικός Γιανναρολάτρης 7:09 μ.μ.;;;
Απαντήσεις στον γιανναρόπληκτο 7:09 μ.μ.
ΔιαγραφήΝομίζεις ότι θα πείσεις και το επαναλαμβάνεις το ίδιο σχόλιο;
Σού ήρθε και η απάντηση
Ανώνυμος27 Σεπτεμβρίου 2024 στις 6:33 μ.μ.
Πράγματι θα εκπλαγεί κάποιος Ορθόδοξος που θα διαβάσει Γιανναρά για τις απίστευτες δοξασίες και δυσσέβειες του!!
"Κριτική εις το βιβλίον του Χρήστου Γιανναρά «Ενάντια στη θρησκεία»"
από τον Πρεσβύτερο Σταύρο Τρικαλιώτη, εφημέριο Ι. Ν. Αγ. Παρασκευής Αττικής
https://paterikos.blogspot.com/2020/05/blog-post.html
Και δεν μπορεί παρά να συμφωνήσει με τον Άγιο Παΐσιο για όσα είπε για τον Γιανναρά
“Γέροντας Παϊσιος ο Αγιορείτης, Μαρτυρίες προσκυνητών”, – Β’ Έκδοση, Εκδόσεις “Αγιοτόκος Καππαδοκία”, 2005, σελ 111-113
https://paterikos.blogspot.com/2024/08/blog-post_31.html
Ανώνυμος 27 Σεπτεμβρίου 2024 στις 7:07 μ.μ.
Σε λίγο θα τον αγιοποιήσεις γιανναρικέ 6,52 μ.μ.! ... Τον συγκρίνεις με τους αγίους;
Ανώνυμος27 Σεπτεμβρίου 2024 στις 7:08 μ.μ.
Ποιό αλάθητο;; Δεν μιλάμε για αλάθητο καν! Για άλλα συζητάμε.
Όποιος διαβάσει τον Γιανναρά, ο ίδιος, όχι μέσω τρίτων και δεν εκπλαγεί (όχι για το αλάθητό του, αυτό δεν το έχουν ούτε οι αναγνωρισμένοι άγιοι), αλλά για τον πόνο του Χρ. Γιανναρά να καταθέσει τις αλήθειες της εκκλησίας με τη γλώσσα του σημερινού ανθρώπου, τότε η φτώχεια αυτού του ανθρώπου παραμένει παροιμιώδης. Χάνοντας μια έμπνευση απαράμιλλη και μια αναπάντεχη πρόνοια του Θεού για την ψυχή του.
ΑπάντησηΔιαγραφήΘεωρητικολογίες ... μπλα ... μπλά .. μπλα....
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν σώζεται με αυτά ο άνθρωπος.
Μάλιστα με τους νεονικολαϊτισμούς και τις δυσσέβειες στους Ιερούς Κανόνες, στην Αγία Γραφή, στον Άγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη, όχι μόνο δεν σώζεται ο άνθρωπος αλλά χάνεται.
Βρωμερό πάθος και πνευματικός Νέονικολαιτισμος είναι να διαβάζεις τον Άγιο περί αγάπης, να και να χολοσκας για τις εμμονές σου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ άγιος πήγε περίπατο, απεμποληθηκε μπρος στο βρωμερό πάθος του 5.46. Αυτό έμεινε μόνο στην ψυχή του σχολιαστή 5.46.
Εάν δεν το καταλαβαίνει, η περίπτωση χρήζει επειγόντως εξέτασης ιατρικών επιστημόνων. Επειγόντως.
Για τον παράφρονα φοντεμενταλιστή 7,19 μμ
ΔιαγραφήΠοιός είναι ο 5,46;;;; Βλέπεις κανένα στην ανάρτηση αυτή 5,46;;;
Ποιός είναι ο άγιος;;; Ο Γιανναράς;;;
Τελικά αποδεικνύεται ότι εσύ χρήζεις επειγόντως εξέτασης ιατρικών επιστημόνων! Επειγόντως! Κατεπειγόντως!
Ο 7:19 μ.μ. σίγουρα έχει μεγάλο ψυχολογικό πρόβλημα.
ΔιαγραφήΤί θα πει πνευματικός νεονικολαϊτισμός;
Τί αρρωστημένα νεοκοπήματα είναι αυτά που γέννησε ο ταραγμένος νούς του;
Και γιατί χολοσκά τόσο πολύ και τόσο αρρωστημένα;
Και που τον βλέπει τον Άγιο περι αγάπης;
Και πού είναι ο 5:46; Φαντάσματα βλέπει;
Σίγουρα έχει μεγάλο ψυχολογικό πρόβλημα ο νεονικολαϊτο-λάτρης ανώνυμος.
Εξαιρετικό το κείμενο του αείμνηστου Χρήστου Γιανναρά!...
ΑπάντησηΔιαγραφήΑΙΩΝΙΑ ΤΟΥ Η ΜΝΗΜΗ!...
Διαβάζω στο άρθρο
ΑπάντησηΔιαγραφή"Η γενιά της ερήμου έχει την τόλμη να χλευάζει τον λόγο, να φτύνει την Ηθική, γιατί βαρέθηκε τα φλούδια και πεινάει την πράξη."
Ωραία διδάγματα! Το φτύσιμο της Ηθικής! Πόσο χριστιανικό είναι αυτό;;;
Γιανναράς : "Η γενιά της ερήμου έχει την τόλμη να χλευάζει τον λόγο, να φτύνει την Ηθική, γιατί βαρέθηκε τα φλούδια και πεινάει την πράξη."
ΔιαγραφήΑπάντηση
Αν η γενιά της ερήμου, βαρέθηκε τα φλούδια και πεινάει την πράξη, τότε περισσότερο θα πρέπει να αγκαλιάσει την χριστιανική Ηθική και έτσι θα χορτάσει με την πράξη. Δεν θα την φτύσει την χριστιανική Ηθική. Αν την φτύσει τότε θα πεθάνει. Όπως γίνεται στις σημερινές κοινωνίες που απεμπόλησαν και έφτυσαν την χριστιανική Ηθική και καταρρέουν.
Το φτύσιμο της Ηθικής ταιριάζει μόνο στον νεονικολαϊτισμό.
ΔιαγραφήΑυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
ΔιαγραφήΤο άρθρο του Γιανναρά ομιλεί για λιμό των ψυχών.
ΑπάντησηΔιαγραφήΘα έπρεπε να ξέρει ο Γιανναράς και οι τυφλά ακολουθούντες αυτόν, ότι ο λιμός των ψυχών έρχεται με τους νεονικολαϊτισμούς και με τις ανευλαβείς στάσεις απέναντι στους Ιερούς Κανόνες και στην δίκαιη εξύμνηση του Αειπάρθενου της Τιμιωτέρας των Χειρουβείμ Μητέρας του Θεού, καθώς με το φτύσιμο της Ηθικής που γράφει ότι είναι τόλμη, ενώ το φτύσιμο της Ηθικής δεν είναι τόλμη, είναι παραλογισμός, είναι πνευματική αυτοχειρία.
Απάντηση στον γιανναρόπληκτο 7:09 μ.μ και 7:11 μ.μ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπο το βιβλίο “Γέροντας Παϊσιος ο Αγιορείτης, Μαρτυρίες προσκυνητών”, – Β’ Έκδοση, Εκδόσεις “Αγιοτόκος Καππαδοκία”, 2005, σελ 111-113
1. Αναμφιβόλως στα κείμενα του συγγραφέως αυτού υπάρχουν και αρκετά θετικά στοιχεία: (πατερικές θέσεις, ορθόδοξες τοποθετήσεις κ.λ.π.). άλλ’ αυτά τα καθιστούν έτι περισσότερο επικίνδυνα, διότι λειτουργούν ως δόλωμα. Δόλωμα το οποίον ελκύει και καλοπροαίρετους ακόμη ανυποψίαστους αναγνώστες ή -το και χειρότερο- παραπλανά ακόμη και πνευματικούς ανθρώπους και καθοδηγούς. Ώστε να τα συνιστούν (!) ή τουλάχιστον, να τα ανέχονται δικαιολογώντας τα με «καλό λογισμό». Νομίζουμε ότι δι’ αυτά ισχύει η φράση του μακαριστού Γέροντος σε παρόμοια περίπτωσιν: Είναι σαν τα τηγανητά αυγά πού έχει πέσει πάνω τους κουτσουλιά και πού θέλουν πέταγμα μαζί με το τηγάνι”.
https://paterikos.blogspot.com/2024/08/blog-post_31.html
Ο γιανναρικός 7:11 μ.μ. μιμήθηκε τον σχολιαστή "Φίλο του Αγίου Όρους" που είχε γράψει σχόλια και είχε προτρέψει τον κόσμο σε ανάγνωση των αντιγιανναρικών βιβλίων του Γέροντα Θεόκλητου Διονυσιάτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα τί είχε γράψει.
Φίλος του Αγίου Όρους 26 Σεπτεμβρίου 2024 στις 9:41 μ.μ.
Παρακαλούμε τους καλοπροαίρετους αναγνώστες να μην λάβουν υπ΄όψη καθόλου τα φιλογιανναρικά αεροκοπήματα, αλλά οι ίδιοι να πάρουν στα χέρια τους και να διαβάσουν τα σχετικά βιβλία του Αγιορείτου Γέροντα Θεόκλητου Διονυσιάτη, που αποπνεόυν το ορθόδοξο άρωμα, χωρίς νεονικολαϊτισμούς. Θα δουν πόσο σύμφωνα με το αγιορείτικο ορθόδοξο πνεύμα είναι τα γραφόμενα στα βιβλία του και η ορθόδοξη ματιά του!
Φίλος του Αγίου Όρους 26 Σεπτεμβρίου 2024 στις 9:45 μ.μ.
Όλη η Ανακοίνωση του Αγίου Όρους περι Γιανναρά, τον Μάρτιο του 1993, είναι ιστορικής αξίας και ορθόδοξου πνεύματος. Δεν νοσεί καθόλου απο φιλογιανναρισμό και νεονικολαϊτισμό, αλλά υπο το ορθόδοξο πρίσμα κρίνει και διατυπώνει την ορθόδοξη αλήθεια.
Ο καθένας μπορεί να το διαπιστώσει.
Φίλος του Αγίου Όρους 26 Σεπτεμβρίου 2024 στις 9:51 μ.μ.
Η Ιστορική και πολύτιμη Ανακοίνωση του Αγίου Όρους γράφει προς το τέλος:
“Ούτω ο κ. Γιανναράς προωθεί τους αναγνώστας του, καί μάλιστα τους νέους, νά γίνωνται κριταί των Αγίων και να μένουν μεν εις την Εκκλησίαν ικανοποιούντες όμως τα πάθη των, χωρίς να παιδαγωγούνται εις την απόκτησιν της αληθούς μετανοίας, ταπεινοφροσύνης, αγνότητας και υπακοής, άνευ των οποίων είναι ανέφικτος η αληθής εν Χριστώ ελευθερία.
Ελπίζομεν ότι ο κ. Γιανναράς θα αναλογισθή την μεγάλην ευθύνη του ενώπιον του Θεού.”
Με δύο λόγια κάνει συντρίμια όλες τις καταγέλαστες προσπάθειες επίρριψης της ευθύνης στον Γέροντα Θεόκλητο Διονυσιάτη και σε άλλους αξιοσέβαστους κληρικούς και θεολόγους που δίκαια είδαν και αυτοί τις συνέπειες των γιανναρικών θεωριών.
Όσο προκαλούν οι γιανναρικοί είναι επόμενο να υπάρχουν και οι ανάλογες απαντήσεις που δεν είναι λίγες, αφού τα επιχειρήματα είναι πολλά και σκορπίζουν σαν καπνό τα φιλογιανναρικά "επιχειρήματα".
ΑπάντησηΔιαγραφή