Εξ αφορμής της απαράδεκτης πρόσφατης φιέστας στην Κων/πολη για την επέτειο της εν Νικαία Συνόδου πολλοί βρήκαν την ευκαιρία να στηρίξουν τις διαχριστιανικές αυτές προσεγγίσεις αναφερόμενοι στο μεγάλο σχίσμα του 1054 και στα προγενέστερα. Σε ομιλίες και γραπτά τους αναφέρονται στη διακοπή της κοινωνίας μεταξύ Ανατολικών και Δυτικών χριστιανών σαν τάχα να πρόκειται για ένα απλό σχίσμα οφειλόμενο σε παρεξηγήσεις και αντιπαραθέσεις προσώπων της τότε εποχής. Αυτό φυσικά είναι ένα τεράστιο ψεύδος, διότι και ως σχίσμα να ξεκίνησε, η ουσία είναι πως οι Ρωμαιοκαθολικοί κατέστησαν αιρετικοί και μάλιστα μεγάλου βεληνεκούς, εφόσον “έβαλαν χέρι” ακόμη και στο κοινό των χριστιανών απανταχού της γης Σύμβολο της Πίστεως. Ο ίδιος ο άγιος Μάρκος ο Ευγενικός άλλωστε το δήλωσε και ρητά.
Το Filioque δεν είναι μια απλή προσθήκη που σηκώνει και την ορθόδοξη ερμηνεία της, κατά την άποψη σύγχρονων και παλαιότερων δογματολόγων. Υποβιβάζει καταφανέστατα την υπόσταση του Αγίου Πνεύματος και κατ΄ ουσίαν μετατρέπει την Τριάδα σε Δυάδα θεότητος. Οι ορθόδοξοι Πάπες αντιστάθηκαν στην επιβολή του, αλλά τελικά επικράτησε η φραγκική εξουσία. Και μονάχα οι αγώνες των αγίων Πατέρων μας να εξηγήσουν πως πρόκειται για αίρεση, μαρτυρεί για τη σοβαρότητα του πράγματος. Μ. Φώτιος ειδικότερα, Γρηγόριος Παλαμάς και Μάρκος Ευγενικός. Αν ποτέ ενωθούμε με τους Παπικούς χωρίς τις σωστές προϋποθέσεις, τότε αυτομάτως θα πρέπει να διαγράψουμε από το ορθόδοξο αγιολόγιο τους τρεις αυτούς φωστήρες της οικουμένης.
Αυτά που μας χωρίζουν από τους Ρωμαιοκαθολικούς είναι πάρα πάρα πάρα πάρα πάρα πολύ περισσότερα από εκείνα που μας ενώνουν, αν έχει μείνει και τίποτε δηλαδή… Εκτός αν θέλουμε να εθελοτυφλούμε και να εμπαίζουμε εαυτούς και αλλήλους. Και εξηγούμαι: ας υποθέσουμε ότι οι Παπικοί αφαιρούν όντως το φιλιόκβε σε όλα τα επίπεδα. Θα απορρίψουν μήπως και την κτιστή χάρη που δίδασκε ο Αυγουστίνος και οι μεγάλοι σχολαστικοί θεολόγοι τους; Διότι κτιστή χάρις σημαίνει πως δεν υπάρχει η δυνατότητα αληθούς θεώσεως του ανθρώπου, οπότε η αναμενόμενη Βασιλεία του Θεού θα είναι κάτι παρεμφερές με αυτό που περιμένουν οι χιλιαστές και οι μουσουλμάνοι.
Βλέπουμε επομένως πόσο αλλοίωσαν την Ορθοδοξία οι ρωμαιοκαθολικοί χριστιανοί. Δεν είναι μόνο το πρωτείο και το αλάθητο του Πάπα, όπως νομίζουν οι περισσότεροι. Το χάσμα μεταξύ αυτών και ημών μέγα εστίν. Ο μόνος τρόπος που απέμεινε για τη μετάνοια και επανένταξή τους στην Εκκλησία του Χριστού είναι η κατά μόνας προσέλευση στην Ορθοδοξία. Τα άλλα είναι χίμαιρες και ουτοπίες.
Κ.Ν.
Λάρισα, 12/12/2025
μνήμη του αντιαιρερτικού πατρός ημών Σπυρίδωνος Τριμυθούντος

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου