Τρίτη 27 Μαρτίου 2012

Από... κόσκινο 160.000 εκπαιδευτικοί


 ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΛΙΝΑ ΚΟΪΝΑ

Στη δημιουργία ενός ειδικού πλαισίου για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών προσανατολίζεται το υπουργείο Παιδείας, ώστε να μην μπουν στο ίδιο... κάδρο με τους υπόλοιπους δημόσιους υπαλλήλους. Ακόμη δεν έχουν αποσαφηνιστεί η ακριβής διαδικασία και οι λεπτομέρειες, ωστόσο οι δύο ομοσπονδίες (ΟΛΜΕ και ΔΟΕ) χαρακτηρίζουν «αιτία πολέμου» τη σύνδεση της αξιολόγησης με τη μισθολογική και βαθμολογική εξέλιξη των καθηγητών και δασκάλων.
Από... κόσκινο θα περάσουν εκατοντάδες χιλιάδες δημόσιοι υπάλληλοι, καθώς η διοικητική μεταρρύθμιση στο κράτος έχει ως προμετωπίδα την πολιτική της αξιολόγησης, σύμφωνα με τον προγραμματισμό του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης. Το πρώτο βήμα γίνεται με την αξιολόγηση δομών του Δημοσίου και έπεται το προσωπικό. Στον τομέα της εκπαίδευσης εκτιμάται ότι μπορεί να ακολουθηθεί μία διαδικασία, διαφορετικού τύπου σε σχέση με αυτήν των υπόλοιπων δημόσιων υπαλλήλων, λόγω των ιδιαιτεροτήτων του επαγγέλματος.
Πρόθεση της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας είναι να υπάρξει αυτοτέλεια στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, δηλαδή να ενταχθούν σε ειδική κατηγορία. Αν και οι λεπτομέρειες του συστήματος δεν έχουν γίνει γνωστές, ωστόσο έχει εκφραστεί η άποψη πως η αξιολόγηση δεν πρέπει να είναι «τιμωρητικού» χαρακτήρα. Αντίθετα, οι εκπαιδευτικοί που θα συγκεντρώνουν αρνητικές κρίσεις θα πρέπει να βοηθηθούν για να διορθώσουν τα αρνητικά σημεία και όχι να απολυθούν ή να τιμωρηθούν με κάποιο τρόπο. Στην πρόσφατη
συνάντηση που είχε ο υπουργός Παιδείας, Γ. Μπαμπινιώτης, με τους εκπροσώπους της ΟΛΜΕ, τόνισε ότι «πρέπει να υπάρχει αξιολόγηση, αλλά το πώς και με ποιες μορφές και με ποιους στόχους είναι ένα θέμα που αξίζει να συζητηθεί».

Διπλή αξιολόγηση
 
Η αξιολόγηση θα είναι διπλή (διοικητική-εκπαιδευτική), ενώ το ρόλο του «επιθεωρητή» θα έχουν οι σχολικοί σύμβουλοι, όπως ανέφεραν συνδικαλιστές καθηγητές, επικαλούμενοι διαρροές από το υπουργείο. «Εχουμε ανάποδο μοτίβο. Τη δεκαετία του '70 έβγαινε ένας νόμος που αφορούσε την εκπαιδευτική αξιολόγηση και μετά γινόταν η μισθολογική σύνδεση. Τώρα ψηφίστηκε ένας νόμος που προβλέπει την ύπαρξη ενός βαθμολογίου και περνάς από βαθμό σε βαθμό κατόπιν επιλογής. Αυτό θα συνδεθεί με την αξιολόγηση», υποστήριξε ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ, Νίκος Παπαχρήστος, υποστηρίζοντας πως θα γίνει η «νύχτα του Αγίου Βαρθολομαίου» κατά τη μετάβαση από το βαθμό Γ' στο βαθμό Β'. «Σε κάθε δέκα υπαλλήλους οι τέσσερις ''κόβονται'', διότι μέχρι 60% προάγονται στο βαθμό Β'», τόνισε ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ και πρόσθεσε: «Η αξιολόγηση αυτή δε γίνεται για να αξιολογηθεί το εκπαιδευτικό έργο, αλλά είναι φραγή στη μισθολογική εξέλιξη των υπαλλήλων. Υπακούει στις επιταγές του μνημονίου και δεν μπορούμε να το δεχτούμε», είπε ο κ. Παπαχρήστος.
Εμείς -συνέχισε ο ίδιος- περιμένουμε ένα ειδικό πλαίσιο, το οποίο θα ανακοινωθεί μετά τις εκλογές. «Γνωρίζουμε ότι δε θα είναι μόνο διοικητική η αξιολόγηση, αλλά διπλή (διοικητική-εκπαιδευτική)», τόνισε.
Διίστανται οι απόψεις
Στο διοικητικό συμβούλιο της ΟΛΜΕ διατυπώνονται διαφορετικές απόψεις, καθώς οι δυνάμεις της ΔΑΚΕ και της ΠΑΣΚ τάσσονται υπέρ ενώ οι άλλες παρατάξεις κατά της αξιολόγησης. Ωστόσο, όλες οι δυνάμεις εναντιώνονται στη σύνδεση της αξιολόγησης με τη μισθολογική εξέλιξη και μάλιστα όταν υπάρχει ποσόστωση. «Αυτό δε σημαίνει ότι η ΟΛΜΕ και οι τοπικές ΕΛΜΕ θα καλύψουν ακραίες συμπεριφορές συναδέλφων. Εχουν αλλάξει οι εποχές. Μπορεί να κάναμε και κάποια λάθη στο παρελθόν, αλλά τώρα δεν καλύπτουμε πλέον ακραίες συμπεριφορές εκπαιδευτικών», ξεκαθάρισε ο κ. Παπαχρήστος.
Κατά την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου, ο καθηγητής που παρουσιάζει προβλήματα σε ό,τι αφορά την εκπαιδευτική διαδικασία, θα πρέπει σε πρώτη φάση να παρακολουθεί υποχρεωτικά πρόγραμμα επιμόρφωσης, ώστε να μειωθούν οι εκπαιδευτικές του ανεπάρκειες, όπως εξήγησε ο κ. Παπαχρήστος. Η θέση αυτή απηχεί τις απόψεις των συνδικαλιστών της ΔΑΚΕ και της ΠΑΣΚ στην ΟΛΜΕ, δεδομένου ότι οι αριστερές παρατάξεις απορρίπτουν συνολικά την αξιολόγηση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου