Σε νέα δικαστική σύγκρουση με το υπουργείο Παιδείας, οδηγείται η Εκκλησία της Ελλάδος η οποία κατηγορεί σε προσφυγής της στο Συμβούλιο Επικρατείας τους αρμόδιους του υπουργείου για προσπάθεια περιορισμού του δικαιώματος αυτοδιοίκησης της Εκκλησίας. Η προσφυγή όμως στηρίζεται κυρίως, στην αφαίρεση από τον οργανισμό λειτουργίας του υπουργείου Παιδείας, της αποστολής για την "ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης", δηλαδή της θρησκευτικής αγωγής των νέων.
Η Εκκλησία της Ελλάδος ζητεί να κριθούν αντισυνταγματικές ορισμένες διατάξεις του Προεδρικού Διατάγματος 18/2018 που αφορά το νέο οργανισμό του υπουργείου Παιδείας. Ο επίμαχος Οργανισμός καθορίζει τους σκοπούς, τους στόχους, τις αρμοδιότητες και την οργάνωση γενικότερα του υπουργείου Παιδείας. Η Εκκλησία υποστηρίζει η παράλειψη αυτή είναι αντίθετη στο άρθρο 16 του Συντάγματος, καθώς η αποστολή για την ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης υπήρχε στον προγενέστερο οργανισμό του έτους 2014 (Π.Δ. 114/2014), αναφέροντας πως σκοπός είναι "η προαγωγή της παιδείας με σκοπό την ηθική, πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των Ελλήνων, την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης και την διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες".
Η εκκλησία ισχυρίζεται επίσης πως οι νέες ρυθμίσεις του κανονισμού θεσπίζουν κρατική εποπτεία και αποδίδουν αρμοδιότητες στη υπό σύσταση Γενική Γραμματεία Θρησκευμάτων του υπουργείου Παιδείας για την άσκηση εποπτείας και συνδιοίκησης στην Εκκλησία της Ελλάδος επί θρησκευτικών και εκκλησιαστικών ζητημάτων. Δηλαδή αρμοδιότητες που ανατίθενται στη νέα υπό σύσταση Γενική Γραμματεία Θρησκευμάτων του υπουργείου Παιδείας, είναι μη νόμιμες, καθώς δεν παρέχονται από καμία ειδική ή γενική νομοθετική εξουσιοδότηση.
Τι απαντά το υπουργείο
Αιχμές κατά της Εκκλησίας της Ελλάδος, αφήνει το υπουργείο Παιδείας σε ανακοίνωσή του αναφορικά με την προσφυγή στο ΣτΕ κατά του νέου οργανισμού.
Ειδικότερα το υπουργείο Παιδείας αναφέρει:
"Το ΥΠΠΕΘ με αφορμή τα δημοσιεύματα στον ηλεκτρονικό τύπο περί προσφυγής της Εκκλησίας της Ελλάδας στο ΣτΕ εναντίον του Προεδρικού Διατάγματος για το νέο Οργανισμό Λειτουργίας του Υπουργείου επισημαίνει ότι η Νομική Υπηρεσία της Εκκλησίας της Ελλάδος γνωρίζει πολύ καλά ότι κάθε Προεδρικό Διάταγμα πριν υπογραφεί από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και τεθεί σε ισχύ, υφίσταται έλεγχο νομιμότητας -και, φυσικά, αντισυνταγματικότητας- από το ΣτΕ.
Εκτός αυτού, το Π.Δ. για τον Οργανισμό του ΥΠΠΕΘ αποτέλεσε αντικείμενο εκτενούς και δημόσιας συζήτησης επί μακρό χρονικό διάστημα κατά το οποίο η Εκκλησία της Ελλάδος ουδέποτε εξέφρασε κάποια επιφύλαξη ούτε ζήτησε κάποια ενημέρωση.
Ο τρόπος εσωτερικής οργάνωσης του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων είναι αποκλειστικό ζήτημα της Πολιτείας, πάντοτε μέσα στα όρια που θέτει το Σύνταγμα και οι νόμοι. Πάντως, οι αρμοδιότητες του νέου Οργανισμού του ΥΠΠΕΘ που αφορούν θέματα της Εκκλησίας της Ελλάδος είναι ακριβώς οι ίδιες με τις αρμοδιότητες που προέβλεπε ο προηγούμενος Οργανισμός του ΥΠΠΕΘ που είχε θεσμοθετηθεί επί κυβερνήσεως Α.Σαμαρά (ΠΔ 114/2014). Προκύπτει, λοιπόν, το εύλογο ερώτημα γιατί καταγράφεται τώρα αντίδραση;
Εάν η Εκκλησία της Ελλάδος είχε ζητήσει ενημέρωση εγκαίρως από το ΥΠΠΕΘ, για όποια θέματα επιθυμούσε, είναι βέβαιο ότι μέσω του διαλόγου θα είχαν διευκρινισθεί όλα αυτά τα θέματα χωρίς πράξεις και κινήσεις που μπορεί να διακυβεύσουν τις σχέσεις συνεργασίας μεταξύ Πολιτείας και Εκκλησίας. Το ΥΠΠΕΘ σέβεται πάντοτε την αρχή των διακριτών ρόλων και υπενθυμίζει ότι το γενικότερο σύστημα που διέπει τις σχέσεις Πολιτείας και Εκκλησίας ορίζεται από το Σύνταγμα σύμφωνα με το οποίο "θεμέλιο του Πολιτεύματος είναι η λαϊκή κυριαρχία"."
capital.gr
Η Εκκλησία της Ελλάδος ζητεί να κριθούν αντισυνταγματικές ορισμένες διατάξεις του Προεδρικού Διατάγματος 18/2018 που αφορά το νέο οργανισμό του υπουργείου Παιδείας. Ο επίμαχος Οργανισμός καθορίζει τους σκοπούς, τους στόχους, τις αρμοδιότητες και την οργάνωση γενικότερα του υπουργείου Παιδείας. Η Εκκλησία υποστηρίζει η παράλειψη αυτή είναι αντίθετη στο άρθρο 16 του Συντάγματος, καθώς η αποστολή για την ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης υπήρχε στον προγενέστερο οργανισμό του έτους 2014 (Π.Δ. 114/2014), αναφέροντας πως σκοπός είναι "η προαγωγή της παιδείας με σκοπό την ηθική, πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των Ελλήνων, την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης και την διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες".
Η εκκλησία ισχυρίζεται επίσης πως οι νέες ρυθμίσεις του κανονισμού θεσπίζουν κρατική εποπτεία και αποδίδουν αρμοδιότητες στη υπό σύσταση Γενική Γραμματεία Θρησκευμάτων του υπουργείου Παιδείας για την άσκηση εποπτείας και συνδιοίκησης στην Εκκλησία της Ελλάδος επί θρησκευτικών και εκκλησιαστικών ζητημάτων. Δηλαδή αρμοδιότητες που ανατίθενται στη νέα υπό σύσταση Γενική Γραμματεία Θρησκευμάτων του υπουργείου Παιδείας, είναι μη νόμιμες, καθώς δεν παρέχονται από καμία ειδική ή γενική νομοθετική εξουσιοδότηση.
Τι απαντά το υπουργείο
Αιχμές κατά της Εκκλησίας της Ελλάδος, αφήνει το υπουργείο Παιδείας σε ανακοίνωσή του αναφορικά με την προσφυγή στο ΣτΕ κατά του νέου οργανισμού.
Ειδικότερα το υπουργείο Παιδείας αναφέρει:
"Το ΥΠΠΕΘ με αφορμή τα δημοσιεύματα στον ηλεκτρονικό τύπο περί προσφυγής της Εκκλησίας της Ελλάδας στο ΣτΕ εναντίον του Προεδρικού Διατάγματος για το νέο Οργανισμό Λειτουργίας του Υπουργείου επισημαίνει ότι η Νομική Υπηρεσία της Εκκλησίας της Ελλάδος γνωρίζει πολύ καλά ότι κάθε Προεδρικό Διάταγμα πριν υπογραφεί από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και τεθεί σε ισχύ, υφίσταται έλεγχο νομιμότητας -και, φυσικά, αντισυνταγματικότητας- από το ΣτΕ.
Εκτός αυτού, το Π.Δ. για τον Οργανισμό του ΥΠΠΕΘ αποτέλεσε αντικείμενο εκτενούς και δημόσιας συζήτησης επί μακρό χρονικό διάστημα κατά το οποίο η Εκκλησία της Ελλάδος ουδέποτε εξέφρασε κάποια επιφύλαξη ούτε ζήτησε κάποια ενημέρωση.
Ο τρόπος εσωτερικής οργάνωσης του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων είναι αποκλειστικό ζήτημα της Πολιτείας, πάντοτε μέσα στα όρια που θέτει το Σύνταγμα και οι νόμοι. Πάντως, οι αρμοδιότητες του νέου Οργανισμού του ΥΠΠΕΘ που αφορούν θέματα της Εκκλησίας της Ελλάδος είναι ακριβώς οι ίδιες με τις αρμοδιότητες που προέβλεπε ο προηγούμενος Οργανισμός του ΥΠΠΕΘ που είχε θεσμοθετηθεί επί κυβερνήσεως Α.Σαμαρά (ΠΔ 114/2014). Προκύπτει, λοιπόν, το εύλογο ερώτημα γιατί καταγράφεται τώρα αντίδραση;
Εάν η Εκκλησία της Ελλάδος είχε ζητήσει ενημέρωση εγκαίρως από το ΥΠΠΕΘ, για όποια θέματα επιθυμούσε, είναι βέβαιο ότι μέσω του διαλόγου θα είχαν διευκρινισθεί όλα αυτά τα θέματα χωρίς πράξεις και κινήσεις που μπορεί να διακυβεύσουν τις σχέσεις συνεργασίας μεταξύ Πολιτείας και Εκκλησίας. Το ΥΠΠΕΘ σέβεται πάντοτε την αρχή των διακριτών ρόλων και υπενθυμίζει ότι το γενικότερο σύστημα που διέπει τις σχέσεις Πολιτείας και Εκκλησίας ορίζεται από το Σύνταγμα σύμφωνα με το οποίο "θεμέλιο του Πολιτεύματος είναι η λαϊκή κυριαρχία"."
capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου