Η εποχή μας χαρακτηρίζεται από μια δραματική και ταχεία μετάβαση από την υγειονομική δικτατορία —όπως εγκαθιδρύθηκε στη διάρκεια της πανδημίας— σε μια μορφή ηλεκτρονικού ολοκληρωτισμού, όπου το ανθρώπινο πρόσωπο απειλείται με πλήρη αποπροσωποποίηση. Το φαινόμενο αυτό δεν είναι απλώς πολιτικό ή κοινωνικό. Πρόκειται, κατά βάση, για βαθύ θεολογικό πρόβλημα. Η πνευματική ζωή, η ελευθερία του προσώπου και η δυνατότητα του ανθρώπου να ζει σε κοινωνία με τον Θεό απειλούνται από τη νέα αυτή συνθήκη, η οποία, παρά τις τεχνολογικές της προφάσεις, δεν είναι παρά μια νέα μορφή ανελευθερίας.
- Του Μητροπολίτου Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ
Κατά την περίοδο της πανδημίας, επιβλήθηκε ένα αυστηρό καθεστώς ελέγχου, που στηρίχθηκε στην ψευδαίσθηση ότι το κράτος μπορεί να εγγυηθεί την υγεία και τη σωτηρία του ανθρώπου μέσω περιορισμών, απαγορεύσεων και μαζικού εγκλεισμού. Για πρώτη φορά στη νεότερη ιστορία, απαγορεύθηκε η λειτουργία των ναών, η προσέλευση των πιστών στα Μυστήρια, η κανονική ζωή της Εκκλησίας. Το πρόσωπο, εντός και εκτός Εκκλησίας, αντιμετωπίστηκε ως φορέας κινδύνου, και η κοινωνία μετατράπηκε σε χώρο επιτήρησης, καχυποψίας και απομόνωσης.
Το βίωμα αυτό δεν ήταν προσωρινό. Ήταν πρόπλασμα μιας νέας κατάστασης: της ηλεκτρονικής δικτατορίας, όπου η ίδια λογική της καθολικής επιτήρησης εφαρμόζεται πλέον σε κάθε πτυχή της ζωής. Το λεγόμενο «ψηφιακό κράτος» δεν έρχεται να εξυπηρετήσει τον πολίτη· έρχεται να τον ορίσει, να τον αναλύσει, να τον παρακολουθήσει και, τελικώς, να τον χειραγωγήσει. Ο άνθρωπος μετατρέπεται σε αριθμό, σε δεδομένο, σε στατιστική. Χάνει το πρόσωπό του. Και αυτό είναι το τραγικότερο όλων.
Οι σύγχρονες απειλές κατά της ελευθερίας δεν περιορίζονται πλέον σε πολιτικά καθεστώτα βίας, αλλά διεισδύουν με πιο λεπταίσθητους και καθολικούς τρόπους στην ίδια τη δομή της ανθρώπινης ύπαρξης με το πρόσωπο της άνεσης, της τεχνολογίας και της πληροφορίας, έτσι το ανθρώπινο πρόσωπο καθίσταται προβλέψιμο και ελέγξιμο μέσα από τη διαρκή συλλογή βιομετρικών και ψυχολογικών δεδομένων. Η τεχνητή νοημοσύνη και οι αλγόριθμοι αναλαμβάνουν να γνωρίζουν τον άνθρωπο καλύτερα απ’ ό,τι γνωρίζει εκείνος τον εαυτό του. Πρόκειται για έναν “εκ των έσω έλεγχο”, όπου η ελεύθερη βούληση ακυρώνεται όχι με καταναγκασμό, αλλά με προγραμματισμό και υποβολή.
Η Ορθόδοξη θεολογία όμως αντιλαμβάνεται το πρόσωπο όχι ως βιολογική ή κοινωνική μονάδα, αλλά ως ανεπανάληπτη ύπαρξη. Ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος γράφει: «Ὅ,τι ἐνῶται τῷ Θεῷ, τοῦτο ἔστιν πρόσωπον». Δηλαδή, το πρόσωπο δεν είναι κάτι το φυσικό ή ψυχολογικό, αλλά φανερώνεται στην ελεύθερη σχέση με τον Θεό. Ο άνθρωπος γίνεται πρόσωπο όταν υπάρχει «ἐν κοινωνίᾳ», όταν υπερβαίνει τη φύση του μέσα από τη σχέση, την αγάπη και την ελευθερία.
Αυτήν την ελευθερία καλείται να υπερασπιστεί η Εκκλησία σήμερα. Διότι, όπως τονίζει ο Μέγας Αθανάσιος, «οὐκ ἔπλασεν ὁ Θεὸς τὸν ἄνθρωπον ὡς δοῦλον, ἀλλ’ ἐλεύθερον»· και ο άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής προσθέτει: «Ἡ ἐλευθερία τοῦ προσώπου εἶναι ἡ ἐνέργεια τῆς θείας ἐντολῆς ἐν τῷ κόσμῳ». Όταν, λοιπόν, ο άνθρωπος χάνει τη δυνατότητα να επιλέξει, να ομολογήσει, να ζήσει κατά συνείδησιν, τότε δεν απειλείται μόνον η πολιτική του ελευθερία, αλλά και η σωτηρία του.
Η Εκκλησία οφείλει να διαφυλάξει την ελευθερία των μελών της. Δεν είναι δυνατόν να αποδεχθεί την καθολική επιβολή ενός ψηφιακού φακελώματος, που ενοποιεί όλα τα προσωπικά δεδομένα υπό ένα ενιαίο αριθμητικό σχήμα. Δεν είναι δυνατόν να δεχθεί να γνωρίζει η κρατική εξουσία ταυτόχρονα τον τραπεζικό λογαριασμό, την ιατρική κατάσταση, τη φορολογία και τη θρησκευτική ταυτότητα του κάθε πολίτη —και να μπορεί να ρυθμίζει τη ζωή του αναλόγως. Αυτό δεν είναι απλώς τεχνολογική πρόοδος. Είναι κατάργηση της προσωπικής αυτονομίας, της ελεύθερης βούλησης και της πνευματικής ταυτότητας.
Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος διδάσκει πως η Εκκλησία είναι «το κοινόν ἰατρεῖον» των ψυχών, αλλά και των κοινωνιών. Η κοινωνία σήμερα νοσεί· και η νόσος της είναι υπαρξιακή και πνευματική. Οδηγείται σε μια μορφή παγκόσμιου μηδενισμού, όπου η τεχνολογία υποκαθιστά την ηθική, και η πληροφορία υποκαθιστά τη σοφία και την πίστη. Σε αυτό το περιβάλλον, η Εκκλησία καλείται να υπενθυμίσει ότι δεν υπάρχει αληθινή κοινωνία χωρίς Θεό· και ότι κάθε επιβολή που στερεί τον άνθρωπο από την προσωπική του σχέση με τον Δημιουργό είναι πνευματικά ολέθρια.
Η κοινωνιολογία του ελέγχου υπογραμμίζει τη λειτουργία της «κανονικοποίησης»· δηλαδή της επιβολής κανόνων συμπεριφοράς που καθιστούν τον άνθρωπο αναλώσιμο και προβλέψιμο. Η Εκκλησία όμως προτείνει έναν άλλο τρόπο ζωής: την ελευθερία του Πνεύματος, την ασκητική αντίσταση στην ισοπέδωση, την αγιότητα ως υπέρβαση κάθε εξωτερικής συμμόρφωσης. Η αντίθεση είναι ριζική· δεν πρόκειται για ζήτημα διοικητικής επιλογής, αλλά για πνευματικό αγώνα.
Ως Επίσκοπος της Εκκλησίας, θεωρώ, ότι έχω την ευθύνη όχι μόνο να παρακολουθώ, αλλά και να λαμβάνω θέση. Δεν μπορούμε να δεχθούμε την μετατροπή του προσώπου σε αριθμό, την καθολική ψηφιακή του καταγραφή, και την υποταγή του στις επιταγές ενός απάνθρωπου συγκεντρωτικού συστήματος που δεν γνωρίζει τον Θεό και καταδυναστεύει τον άνθρωπο. Η Αγία Γραφή μας προειδοποιεί: «ἔσονται καιροὶ χαλεποί» (Β’ Τιμ. 3,1). Δεν είναι δυνατόν να σιωπήσουμε ενώπιον της αρχής των ωδίνων.
Η Εκκλησία καλείται να σταθεί ως Κιβωτός ελευθερίας, ως τόπος αντίστασης στην ισοπέδωση του προσώπου και κατ’ επέκτασιν της κοινωνίας. Να κηρύξει εκ νέου την αξία του ανθρώπου ως εικόνας του Θεού, να προστατεύσει την ιερότητα της ελευθερίας του, και να θυμίσει σε όλους ότι η σωτηρία δεν περνά μέσα από τους αλγόριθμους και την μηχανική μάθηση, αλλά μέσα από την εν Χριστώ κοινωνία.

Αφού "η Εκκλησία αντιμετωπίζεται όχι ως σώμα Χριστού αλλά ως οργανισμός υποταγμένος στο κρατικό πρωτόκολλο", σύμφωνα με τον επίσκοπο Κέρκυρας, γιατί δε ζητάει το χωρισμό Εκκλησίας και κράτους; Γιατί συνεχίζει να πληρώνεται από το κράτος με το μισθό Αρεοπαγίτη δικαστή; Να μην κάνουν οι επίσκοποι τούς επαναστάτες, διότι με το νομοσχέδιο για την ομοφυλοφιλία διαμαρτύρονταν και τώρα δέχονται τούς βουλευτές που το ψήφισαν ανερυθριαστα. Επισκοπικοι επαναστατες τού τίποτα. Και αφού όπως γράφει είναι "καιρός ομολογίας", όταν θα έρθει η ώρα να πάρει τον προσωπικό αριθμό να αρνηθεί. Ιδού η Ρόδος ιδού και το πήδημα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΑνώνυμε 11,56 πμ είναι όλα αυτά που γράφεις ανερυθρίαστα για τον μητροπολίτη Κερκύρας Νεκτάριο που τόλμησε και είπε μερικές αλήθειες που δύσκολα λένε μητροπολίτες; Αντί να του πεις μπράβο, τον κατηγορείς με κατηγορίες που δείχνουν την αγραμματοσύνη σου;
ΔιαγραφήΔεν ξέρεις τί συνέβη με το Κράτος, την Εκκλησία και την Εκκλησιαστική περιουσία; Τόσο μεσάνυχτα έχεις και ανερυθρίαστα κατηγορείς τον μητροπολίτη Κερκύρας Νεκτάριο ότι δέχεται το μισθό απο το Κράτος; Μάθε πρώτα τί έχει δωρίσει η Εκκλησία στο Κράτος και μετά θα καταλάβεις πόσο πρέπει να ντρέπεσαι που ανερυθρίαστα κατηγορείς τον μητροπολίτη Κερκύρας Νεκτάριο ότι δέχεται το μισθό απο το Κράτος.
Θέλει τόλμη και κότσια για να πει κανείς μητροπολίτης τις αλήθειες αυτές που είπε ο μητροπολίτης Κερκύρας Νεκτάριος.
Και δεν θα κάνει το χατίρι κανενός εκκλησιομάχου να ζητήσει χωρισμό Εκκλησίας και Κράτους.
Κάτσε πρώτα να διαβάσεις για το ζήτημα της Εκκλησιαστικής περιουσίας και μετά μάθε να μην έχει χολή απέναντι μητροπολιτών που προσπαθούν και παλεύουν και εναντίον της Νέας Τάξης Πραγμάτων και της Ηλεκτρονικής Σκλαβιάς που εσύ περιέργως δεν βλέπεις... Εσύ ποιά Νέα Τάξη Πραγμάτων υπηρετείς και τον κατηγορείς τόσο ανερυθρίαστα; Θα μας πεις; Ιδού η Ρόδος ιδού και το πήδημα!
Ο μητροπολίτης Κερκύρας Νεκτάριος πολύ καλά έκανε και ενημέρωσε τον λαό για τους πραγματικούς κινδύνους της ηλεκτρονικής σκλαβιάς.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο βρωμερό σχόλιο 11,56 μμ που τα βάζει με τον μητροπολίτη και τον ειρωνεύται ως "επαναστάτη του τίποτα " είναι για τα σκουπίδια!
Το σχόλιο 2,35μμ δεν χρειάζεται, έχει αντικατασταθεί διορθωμένο από το σχόλιο 2,36 μμ . Αντί για 11,56μμ διορθώθηκε σε 11,56 πμ.
ΔιαγραφήΟ μητροπολίτης Κερκύρας Νεκτάριος πολύ καλά έκανε και ενημέρωσε τον λαό για τους πραγματικούς κινδύνους της ηλεκτρονικής σκλαβιάς.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο βρωμερό σχόλιο 11,56 πμ που τα βάζει με τον μητροπολίτη και τον ειρωνεύται ως "επαναστάτη του τίποτα " είναι για τα σκουπίδια!
Χρειάζεται διόρθωση το "ειρωνεύται" σε "ειρωνεύεται",
ΔιαγραφήΒάλτε μόνο το σωστά διορθωμένο, στην ημερομηνία του σχολίου και τη διόρθωση της λέξης ειρωνεύεται, τελευταίο σχόλιο.
ΑπάντησηΔιαγραφή