Πέμπτη 5 Ιουλίου 2012

Το σύστημα βαθμολόγησης στο Λύκειο και το μάθημα των Θρησκευτικών, του Ιωάννη Τάτση

του Ιωάννη Τάτση, Θεολόγου

Η εφαρμογή του σχεδίου του «Νέου Λυκείου» στην Α΄ τάξη Λυκείου κατά το λήξαν σχολικό έτος 2011-2012 περιλάμβανε και την καθιέρωση διαφορετικού τρόπου υπολογισμού της βαθμολογίας των μαθητών. Η σημαντικότερη αλλαγή αφορούσε στην καθιέρωση τριών μεγάλων κλάδων μαθημάτων που ο βαθμός του καθενός αποκτά βαρύτητα ίση με εκείνη μαθημάτων απλών, που δεν ανήκουν σε κάποιο κλάδο μαθημάτων. Συνέπεια της ρύθμισης αυτής ήταν να αυξηθεί η βαρύτητα της βαθμολογίας των μαθημάτων των Θρησκευτικών, της Ιστορίας, των Αγγλικών και της Ερευνητικής Εργασίας. Από την αλλαγή αυτή οδηγηθήκαμε στο φαινόμενο της προαγωγής όλων σχεδόν των μαθητών της Α΄ Λυκείου ακόμη κι αν αυτοί είχαν πολύ χαμηλούς βαθμούς σε μαθήματα όπως η Νεοελληνική Γλώσσα, η Άλγεβρα και η Φυσική.

Πολλοί εκπαιδευτικοί αξιολογώντας αρνητικά το νέο σύστημα βαθμολόγησης των μαθητών στο Λύκειο δεν έχασαν την ευκαιρία να στραφούν με απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς εναντίον του μαθήματος των Θρησκευτικών. Για να αναφερθούμε σε ένα μόνο παράδειγμα, σε άρθρο του κ. Θρασύβουλου Μαχαίρα, συναδέλφου εκπαιδευτικού, Φυσικού (
http://www.alfavita.gr/artro.php?id=68006) διαβάζουμε μεταξύ άλλων ότι «ένα παιδί που κάνει καλά το σταυρό του ώστε να εξασφαλίσει 20 στα Θρησκευτικά… θα περάσει έτσι κι αλλιώς!» ή λίγο παρακάτω ότι «ένα παιδί που …κάνει μέτρια το σταυρό του ώστε να εξασφαλίσει ένα 17 στα Θρησκευτικά…» μπορεί και πάλι να προαχθεί. Τέλος σε άλλο σημείο ο κ. Μαχαίρας αποφαίνεται ότι «Η βαθμολογία των Θεολόγων, με μεγάλη πιθανότητα έως βεβαιότητα, κυμαίνεται συνήθως από 18 έως 20».

Για να ξεκαθαρίσουμε τα πράγματα:


1. Η αύξηση της βαρύτητας της βαθμολογίας του μαθήματος των Θρησκευτικών δεν αποτέλεσε ποτέ αίτημα ούτε είναι αποτέλεσμα κάποιας προσπάθειας των Θεολόγων. Μας αρκεί η ισότιμη με τα άλλα μαθήματα αντιμετώπιση και η διατήρηση της υποχρεωτικότητας του μαθήματός μας στις τάξεις του Λυκείου. Αν τώρα το μάθημα των Θρησκευτικών αποκτά μεγαλύτερη βαρύτητα στη βαθμολογία, οι ευθύνες για μια τέτοια απόφαση θα πρέπει να αναζητηθούν σε όσους με προχειρότητα σχεδίασαν και βιαστικά εφάρμοσαν το «Νέο Λύκειο».

2. Η αλλαγή του τρόπου βαθμολόγησης των μαθητών δεν θα πρέπει να χρησιμοποιείται ως πρόφαση για την απαξίωση του θρησκευτικού μαθήματος. Στα Θρησκευτικά οι μαθητές δεν μαθαίνουν απλώς να κάνουν το σταυρό τους ούτε φυσικά αξιολογούνται για κάτι τέτοιο. Πολύ περισσότερο οι Θεολόγοι δεν μοιράζουν απερίσκεπτα υπερβολικούς βαθμούς που ξεκινούν από το 18 και φτάνουν ως το 20, ιδιαίτερα μάλιστα τώρα που γνωρίζουν ότι ένας μεγάλος βαθμός μπορεί να οδηγήσει σε προαγωγή μαθητή που έχει κάτω από τη βάση σε πολλά άλλα μαθήματα.



3. Επειδή διδάσκω και εγώ, όπως και ο κ. Μαχαιράς, σε Λύκειο, μπορώ πράγματι να επιβεβαιώσω ότι όλοι οι μαθητές της Α΄ Λυκείου του σχολείου μας προήχθησαν φέτος, ακόμη και εκείνοι που αντικειμενικά θα έπρεπε να «κοπούν» σε κάποια μαθήματα. Η προαγωγή τους όμως δεν οφειλόταν σε υψηλή βαθμολογία στα Θρησκευτικά. Το πρόβλημα φέτος υπήρξε κυρίως από την ρύθμιση που αφορούσε στη βαθμολόγηση της Ερευνητικής Εργασίας, για την οποία το Υπουργείο έστειλε οδηγία, στο Α΄ τετράμηνο να βαθμολογηθεί όχι ατομικά για τον καθένα μαθητή αλλά με κοινό βαθμό για κάθε ομάδα μαθητών. Κι επειδή υπήρχαν μαθητές που άξιζαν βαθμό άριστα, αυτοί συμπαρέσυραν στο άριστα και μαθητές πολύ αδύναμους. Έτσι μαθητές με βαθμούς γύρω ή και κάτω από τη βάση στα υπόλοιπα μαθήματα είχαν μέσο όρο στην Ερευνητική Εργασία άνω του 18! Και έτσι, λόγω της αυξημένης βαρύτητας της βαθμολογίας στην Ερευνητική Εργασία, προήχθησαν. Για να είμαστε μάλιστα ξεκάθαροι, η ρύθμιση αυτή για την βαθμολόγηση της Ερευνητικής Εργασίας δεν θα ισχύσει από το επόμενο έτος. Σε κάθε περίπτωση όσοι αναλαμβάνουν να διδάξουν την Ερευνητική Εργασία θα πρέπει να μην είναι υπερβολικοί στην βαθμολογία των μαθητών.



4. Οι Θεολόγοι δεν θα είχαμε καμία αντίρρηση να τροποποιηθεί ο νέος τρόπος βαθμολόγησης των μαθητών στο Λύκειο. Απαιτούμε για το μάθημά μας ισότιμη μεταχείριση με τα υπόλοιπα μαθήματα. Δεν δεχόμαστε όμως κανείς να απαξιώνει το μάθημά μας επειδή κάποιοι άλλοι, μάλλον από απερισκεψία και βιασύνη, αποφάσισαν να αυξηθεί η βαρύτητα της βαθμολογίας των Θρησκευτικών. Υπενθυμίζουμε ότι το σχέδιο της Υπουργού Άννας Διαμαντοπούλου για το «Νέο Λύκειο» που εφαρμόστηκε στην Α΄ τάξη και προς το παρόν «πάγωσε» η περαιτέρω εφαρμογή του στις υπόλοιπες τάξεις του Λυκείου, υποβάθμιζε τα Θρησκευτικά στις τάξεις αυτές μετατρέποντας το μάθημά μας από δίωρο σε μονόωρο στη Β΄ τάξη και από υποχρεωτικό σε επιλογής στη Γ΄ τάξη. Είναι λοιπόν τουλάχιστον αστείο να αντιμετωπίζονται οι Θεολόγοι ως οι κερδισμένοι από τις ρυθμίσεις του «Νέου Λυκείου»!



5. Τέλος, για την επίλυση του προβλήματος της βαθμολογίας του Λυκείου είναι αρκετή μία απλή ρύθμιση που θα επαναφέρει τον τρόπο βαθμολόγησης στο ακριβώς προηγούμενο καθεστώς. Με κάτι τέτοιο δεν νομίζουμε πως διαφωνεί κανένας από τους διδάσκοντες τα μαθήματα που δεν ανήκουν σε κλάδους και απέκτησαν τώρα αυξημένη βαρύτητα. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να διαφωνούμε μεταξύ μας οι συνάδελφοι διαφόρων κλάδων λόγω ρυθμίσεων που έγιναν για μας χωρίς εμάς. Η δε νέα ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας ελπίζουμε να προχωρήσει σε οποιεσδήποτε αλλαγές αφού πρώτα λάβει υπόψη της τη γνώμη όσων διδάσκουμε στις τάξεις των ελληνικών σχολείων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου