Στρογγυλή τράπεζα με θέμα «Εκκλησιαστική Αυθεντία και Ακαδημαϊκή Ελευθερία στην Ορθοδοξία»
Η είδηση:
Την Τετάρτη 7 Ιουνίου 2023 και ώρα 7 μ.μ. πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά, από την Ακαδημία Θεολογικών σπουδών Βόλου, στρογγυλή τράπεζα με θέμα «Εκκλησιαστική Αυθεντία και Ακαδημαϊκή Ελευθερία στην Ορθοδοξία».
Συμμετείχαν οι Παντελής Καλαϊτζίδης, Διευθυντής της Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών Βόλου, Ionut Biliuta, Επιστημονικός Συνεργάτης του Ινστιτούτου Κοινωνικών Επιστημών Gh. Sincai της Ρουμανικής Ακαδημίας Επιστημών, Milan Vukomanović, Καθηγητής Κοινωνιολογίας της Θρησκείας στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου του Βελιγραδίου, και Inga Leonova, Διευθύντρια του περιοδικού «The Wheel» της Βοστώνης (Η.Π.Α). Τη συζήτηση συντόνισε ο Assaad Elias Kattan, Καθηγητής Ορθόδοξης Θεολογίας στο Πανεπιστήμιο Μύνστερ (Γερμανία).
Σε δεύτερο χρόνο, και μόλις είναι διαθέσιμη η ομιλία στο διαδίκτυο, θα συνταχθεί ένα άρθρο σχετικά με το περιεχόμενο της διαδικτυακής συνάντησης.
Προς το παρόν, ενδιαφέρον έχουν οι πληροφορίες σχετικά με τον φορέα και τους παράγοντες της Στρογγυλής Τραπέζης, οι οποίοι αναλύονται στη συνέχεια.
Το σχόλιο της Κατάνυξης: Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών Βόλου: Αναγνωρισμένο ερευνητικό κέντρο από το ΥΠΑΙΠΘ. Στους επιμέρους τομείς του ερευνητικού κέντρου έχουν τοποθετηθεί επικεφαλής εξέχοντα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας του Πανεπιστημίου Αθηνών, μεταξύ αυτών και ο Μητροπολίτης Περιστερίου κ.κ. Γρηγόριος Παπαθωμάς.
Παντελής Καλαϊτζίδης: Διευθυντής της Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών Βόλου και θεολόγος. Έχει δημοσιεύσει έρευνα σχετικά με την εσχατολογική διάσταση του Χριστιανισμού, τον διάλογο Ορθοδοξίας και νεωτερικότητας, τον θρησκευτικό εθνικισμό και τον φονταμενταλισμό, την πολιτική θεολογία, τη σχέση της σύγχρονης ορθόδοξης με τη δυτική θεολογία, τα ζητήματα ανανέωσης και αναμόρφωσης στην Ανατολική Ορθοδοξία, τον Οικουμενικό και τον διαθρησκειακό διάλογο.
Milan Vukomanović: Τακτικός καθηγητής της Κοινωνιολογίας. Οι τομείς του ακαδημαϊκού ενδιαφέροντός του κυμαίνονται από την κοινωνιολογία της θρησκείας και τον διαθρησκευτικό διάλογο έως τις μελέτες του πρώιμου Χριστιανισμού, του Ισλάμ και της Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας. Έχει κάνει δημοσιεύσεις που αφορούν την υπεράσπιση του Δαρβίνου και τον ζηλωτισμό στην ορθόδοξη εκκλησία.
Ionut Biliuta: ερευνητής στο Ινστιτούτο Κοινωνικών Επιστημών «Gh. Sincai» της Ρουμανικής Ακαδημίας Επιστημών. Το ένα μέρος από τα ακαδημαϊκά του ενδιαφέροντα είναι ο αντισημιτισμός και ο ρατσισμός στη σύγχρονη ορθόδοξη θεολογία, ο φασισμός και οι ορθόδοξοι κληρικοί. Έχει συγγράψει βιβλία που αφορούν την ορθόδοξη εκκλησία της Ρουμανίας και τον εθνικισμό.
Assaad Elias Kattan: καθηγητής Ορθόδοξης θεολογίας. Οι τομείς του ενδιαφέροντός του είναι η ερμηνευτική και ο χριστιανο-μουσουλμανικός διάλογος, ενώ έχει επίσης γράψει για την ιστορία του Χριστιανισμού και την Ορθόδοξη εμπειρία στη Μέση Ανατολή.
Inga V. Leonova: αρχιτέκτονας και εκπαιδευτικός, ιδρύτρια και αρχισυντάκτρια του «The Wheel», τριμηνιαίου περιοδικού που καλύπτει ένα ευρύ φάσμα θεμάτων για την Ορθόδοξη θεολογία. Στο περιοδικό της έχει δημοσιευθεί άρθρο που κατηγορεί την παραδοσιακή ορθοδοξία για αυταρχισμό, ενώ τάσσεται και υπέρ των αιρετικών πρόσωπων (Απολλινάριος).
Ο θεολογικός φορέας με τη σύνθεση του ανθρώπινου δυναμικού που μόλις παρουσιάσαμε, οργάνωσαν διαδικτυακή στρογγυλή τράπεζα, με θέμα την «Εκκλησιαστική Αυθεντία και Ακαδημαϊκή Ελευθερία στην Ορθοδοξία».
Ο όρος «ακαδημαϊκή ελευθερία» από μόνος του φωνάζει ηχηρά «επανάσταση», καθώς ζητάει πλήρη ελευθερία απόψεων στο όνομα της εξέλιξης της επιστήμης (χωρίς δυσχερείς συνέπειες φυσικά). Το πρόβλημα είναι όταν στο βάθος αχνοφαίνεται ακύρωση ή πλήρης αναμόρφωση της διδασκαλίας των Αγίων Πατέρων. Γιατί εκεί πλέον αναθεωρούνται αποφάσεις των Οικουμενικών Συνόδων, ιερατικές παρακαταθήκες και οτιδήποτε περικλείει η Ορθόδοξη Χριστιανική πίστη που περιεσώθη εδώ και αιώνες ατόφια από γενιά σε γενιά.
Το ακόμα πιο ανορθόδοξο σε αυτήν την, κατά τα άλλα, «Ορθόδοξη» Χριστιανική Τράπεζα είναι ότι η παρουσιαζόμενη ως επίσημη Εκκλησία κατηγορεί όσους δήθεν αντιτάσσονται σε όλο αυτό το εγχείρημα που συγκεκαλυμμένα αγκαλιάζει Ισλάμ, Ιουδαϊσμό, αιρέσεις και άλλες … νεωτερικότητες.
Να θυμίσουμε, επί τη ευκαιρία, ότι για τη «νεωτερικότητα» (ένα ακόμα χιτ που έγινε της μόδας τελευταία) θα λάβει χώρα πενθήμερο συνέδριο στην Αθήνα, με αφορμή τα 100 χρόνια κυκλοφορίας του περιοδικού «Θεολογία». Το να αποδέχεται και να «αγκαλιάζει» Ορθόδοξος Χριστιανός έτερα δόγματα και θρησκείες, θυμίζει από πολύ έως πάρα πολύ οικουμενιστική τακτική, το «πρόσωπο» της οποίας καθημερινά στηλιτεύουμε εδώ στην Κατάνυξη.
Διαπιστώνουμε, εν κατακλείδι, ότι, δυστυχώς, ο οικουμενισμός, σαν σύγχρονος χαμαιλέοντας, αλλάζει συνέχεια χρώματα και παρουσιάζεται άλλοτε σαν αμνός του Κυρίου ανάμεσα σε λύκους (όπως η Τράπεζα, καλή ώρα), άλλοτε σαν εκσυγχρονιστής, άλλοτε ως συμφιλιωτής των διαφόρων φυλών (και θρησκειών) του πλανήτη, άλλοτε ως διασώστης του περιβάλλοντος, και εργάζεται συστηματικά τη νοθεία. Και όταν λέμε νοθεία εννοούμε την αλλοίωση της Ορθόδοξης Εκκλησιαστικής μας παράδοσης.
Όπως, όμως, το παλιό κρασί χάνει τη σπουδαιότητά του όταν νοθεύεται, έτσι και η Ορθοδοξία μας, αν νοθευτεί, θα καταντήσει ένα κράμα θεολογικών ιδεών που δεν θα έχει καμία αξία και καμία συσχέτιση με την Εκκλησία που μας κληροδότησαν οι Απόστολοι και οι Πατέρες της Χριστιανοσύνης ανά τους αιώνες.
Και αυτήν την τιμή και την αξία οι Ορθόδοξοι έχουμε χρέος να την διαφυλάξουμε ως κόρη οφθαλμού, όντες σε συνεχή επαγρύπνηση και έχοντας τα αυτιά σφραγισμένα στις σειρήνες της Νέας Εποχής που καλούν, υπνωτίζοντας το κοινό, να πει «ναι στην ενότητα και την αναβάθμιση της Ορθοδοξίας (λες και πρόκειται για λογισμικό ηλεκτρονικού υπολογιστή), όχι στον αναχρονισμό των Αγίων».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου